Krijg ik een verzwaringsdeken vergoed?

Starter

Goedemiddag, Voor mijn minderjarig autistische zoontje wil ik graag weten of een verzwaringsdeken (https://www.sarkow.nl/product/hulpmiddelen/beluga-verzwaringsdekens/) wordt vergoed. Hij is bij jullie verzekerd met basis zeker en aanvullend 3 sterren. Ik heb jullie gehele site doorzocht alsmede de vergoedingenwijzer gedownload en afgestruind, maar nergens wordt het specifiek vermeld. Zijn ODC Philadephia(https://www.philadelphia.nl/) raadt het gebruik ten zeerste aan. MVG

Krijg ik een verzwaringsdeken vergoed?

3 ANTWOORDEN

Re: Verzwaringsdeken

Moderator

Hallo @LisadeBruin, welkom op de community!

Goed dat je het vraagt! Ik moet je helaas teleurstellen. Er is geen vergoeding voor een verzwaringsdeken. De vergoeding hiervoor zit in geen enkel pakket. Vandaar dat je ook niets hierover kan vinden op onze website. Je kunt in het reglement hulpmiddelen nalezen welke hulpmiddelen we wel vergoeden en onder welke voorwaarden.

Een verzwaringsdeken kan best duur kan zijn. Ik kan me voorstellen dat je die niet 1,2,3 zomaar kunt aanschaffen. Daarom vraag ik me af of je ook al eens geprobeerd om je zoon strak in te stoppen met een extra laken dat als een spanlaken werkt? Of is het zo dat hij alleen goed reageert op extra gewicht?

Misschien heeft iemand anders nog een tip waar Lisa wat aan zou kunnen hebben?

Re: Krijg ik een verzwaringsdeken vergoed?

Starter

Goedemorgen Corina,

Allereerst dank je voor je reactie. Mijn zoon is niet gebaat bij inbakeren. Hij is een non verbaal autist en het extra gewicht zorgt dat hij zich een beetje "grounded"  kan voelen terwijl het ook nogeens snoezelend aanvoelt. Een steen op hem leggen bv zou averrecht werken.Ook zo bij het inzwagtelen of ander lichaamsbeperkende hulpmiddelen. Heel erg jammer dat jullie er totaal geen voorgoeding op geen enkele wijze voor over hebben want deze methode is bij gehandicapten instanties zeer bekend en veelvuldig gehanteerd. Zoals je misschien wel gezien heb heeft stichting Philadelphia zorg nederland ook gereageerd op mijn facebook reactie door middel van een like.

Enige wat ik kan hopen is dat een zorgverlenende instelling zoals jullie toch ook eens wat meer aan de minderbedelden gaan denken die toch al zoveel missen in het leven die anderen voor als vanzelfsprekend wordt ervaren.

Gegroet,

Lisa

Re: Krijg ik een verzwaringsdeken vergoed?

Moderator

Het zou inderdaad mooi zijn als hulpmiddelen waar veel mensen baat bij hebben opgenomen zouden worden in de zorgverzekering. Dat vinden wij ook. Wij bepalen niet zelf of iets verzekerde zorg is. Dat doet het Zorginstituut Nederland. Daar kan bijvoorbeeld een fabrikant van een hulpmiddel een aanvraag indienen om het hulpmiddelen in de verzekering te laten opnemen. Dit is een zware procedure waarbij wetenschappelijk onderzoek van groot belang is. Zonodig maken we ons daar ook hard voor. Zie bijvoorbeeld ons topic over FreeStyle Libre

Zilveren Kruis kan op dit moment in dit geval dus helaas nog niet veel voor jou of je zoon betekenen @LisadeBruin. Misschien zit je helemaal niet op meer tips van mij te wachten maar ik probeer een beetje met je mee te denken: Is het een idee om zelf een verzwaringsdeken op maat te maken of te laten maken door iemand die handig is?