Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Kosten hulpmiddelen ten koste van Eigen Risico?

Bekend gezicht

Samen met mijn vriendin heb ik een vraag. Mijn vriendin is genoodzaakt orthopedische schoenen te dragen. De laatste keer heeft ze een bijzonder vreemde discussie met haar verzekering (althans, dat vinden wij). Ze moet een Eigen Bijdrage betalen van ruim 100 euro (het exacte bedrag ben ik even kwijt). Dat vinden we beiden heel normaal. Tenslotte moet ieder ander ook schoenen kopen, dus logisch dat je zelf dus ook een bedrag voor die aangepaste schoenen moet betalen. Maar nu hetgeen wij vreemd vinden: ineens gaat haar verzekering het resterende bedrag bij mijn vriendin inhouden van haar nog volledig openstaande Eigen Risico van 350 euro. Ik kan me vergissen, maar dat mag toch niet? Hulpmiddelen worden toch vergoed uit de AWBZ en derhalve mag men daarvoor dan toch ook het Eigen Risico van 350 euro van de basisverzekering niet aanspreken? Maar haar verzekering blijft bij hoog en bij laag volhouden dat dit geheel comme il faut is en als ze het er niet mee eens is dient ze hiervoor de minister aan te spreken. Ja, lekker is dat. Zijn wij nu abuis, of heeft die verzekering het echt bij het verkeerde eind?

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain
  • Eigen risico en premie
  • Hulpmiddelen

Kosten hulpmiddelen ten koste van Eigen Risico?

OPGELOST
2 ANTWOORDEN

Re: Kosten hulpmiddelen ten koste van Eigen Risico?

Fanatiekeling
In de vergoedingenwijzer van ZK is te lezen dat orthopedische schoenen onder het eigen risico vallen. ( klik op : " Zijn er kosten voor u?")
Voor de zekerheid heb ik ook bij een andere zorgverzekeraar informatie gezocht. Daar heb ik de volgende uitleg gevonden:

Orthopedische schoenen worden vergoed door de Zorgverzekering. Voor deze basisverzekering geldt een wettelijk eigen risico. U heeft zelf het bedrag aan eigen risico gekozen: het minimum van ? 350,- of een hoger bedrag. De basisverzekering vergoedt de kosten van medische zorg boven dit eigen risico.
Voor de kosten die uw aanvullende verzekering vergoedt, hoeft u geen eigen risico te betalen.
Heb ik een wettelijke eigen bijdrage?
Ja, voor (semi-)orthopedische schoenen betaalt u een wettelijke eigen bijdrage van ? 137,50 per paar. Verzekerden die jonger zijn dan 16 jaar, betalen een eigen bijdrage van ? 69,- per paar. Heeft u een aanvullende verzekering? Dan vergoedt die misschien een gedeelte van deze eigen bijdrage (zie hiervoor bij Wat krijg ik in 2013 vergoed?)."

Ik vond ook uitleg over de diverse soorten vergoedingen. De vergoeding uit de AWBZ is verdwenen. Alleen uit de basisverzekering ( verplegingsachtig) en de WMO ( woonachtig) komen nu de vergoedingen. Als het klopt dat deze schoenen vroeger uit de AWBZ werden vergoed, dan is de verzekerde in dit geval dus slechter af. De zorgverzekeraar vaart er wel bij. 

Re: Kosten hulpmiddelen ten koste van Eigen Risico?

Bekend gezicht
Dank voor je reactie! Aha, dus dáár zit 'm de kneep! Ik verkeerde nog steeds in de veronderstelling dat de hulpmiddelen uit de AWBZ verstrekt werden, maar dat gaat dus allemaal uit de basisverzekering begrijp ik? Dat verklaart de zaak. Gaat je op zo'n manier toch 'mooi' een flinke som geld ineens kosten, want in het geval van mijn vriendin was ze dus 350 euro Eigen Risico plus het bedrag van de Eigen Bijdrage kwijt. Da's toch een fors bedrag. Gelukkig kon ze dat weliswaar in termijnen betalen, maar het blijft een aanslag op je budget.
Nogmaals bedankt voor je verhelderende reactie!

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain