Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Inzet zorgrobots

Medewerker

Hallo,

Ik vraag me af of er al wordt gekeken naar de inzet van zorgrobots als de Alice?

MvG,

Jeroen 

Bedrijfsanalist Interpolis

Inzet zorgrobots

5 ANTWOORDEN

Re: Inzet zorgrobots

Moderator

Hi Jeroen, 

Heb met aandacht een aantal filmpjes over Alice bekeken en hierover gelezen. Echt wel heel interessant.

Of er op dit moment wordt gekeken naar de inzet en dan vooral wat onze rol hierin is weet ik niet. Ik leg dit graag voor bij een collega die hier wellicht meer over kan vertellen. Aangezien het weekend bijna is aangebroken zal het maandag worden voordat ik een collega kan bereiken. Ik kom hier dus bij je op terug Smiley Vrolijk

Ben wel benieuwd, wat vind jij zelf van Alice? Goed idee? 

Medewerker

Hallo Michelle,

Ik ben zeker voorstander van dit soort ontwikkelingen. En ik krijg ook het idee dat mensen het positief waarderen. Dat laatste is natuurlijk wel ook belangrijk. En als je op deze manier er toch voor kunt zorgen dat mensen toch hulp krijgen of minder eenzaam zijn lijkt me dat alleen maar goed.

Groet,

Jeroen

Moderator

Kan mij wel vinden in je mening Jeroen. Uit de filmpjes krijg ik ook wel een positief gevoel van de reacties maar ben best benieuwd hoe het voor mensen is als ze zorgpop Alice voor langere tijd in 'gebruik' hebben!

Heb overigens een collega die bezig is met innovatie binnen Zilveren Kruis gevraagd iets meer te vertellen over waar we bezig zijn rondom innovatie. Na het weekend zal hij op de community uitleg geven!

Expert

Goedemorgen Jeroen, Michelle,

Mijn naam is Dennis Hens. Ik ben werkzaam bij de afdeling innovatie, binnen zorginkoop.  De afdeling waar Michelle het in haar antwoord over heeft. Onze afdeling houdt zich per 1 juni 2015 bezig met innovatie in de zorg. Zorgrobot Alice is een dergelijke innovatie. 

Zorginnovatie probeert op basis van trends, klantbehoefte & ondernemerschap te achterhalen welke innovaties in de zorg mogelijk de moeite waard zijn om verder te ontwikkelen. Robotica of domotica is zo'n trend met de zorgrobot als resultaat.

We kijken dus zeker naar de inzet van zorgrobots als Alice, maar het is lastig om te voorspellen wat het effect is. Onlangs is een andere zorgrobot failliet verklaard wegens tegenvallende prestaties, zie: http://www.ed.nl/economie/rose-stopt-ontwikkeling-zorgrobots-1.5006905

Het antwoord op je vraag is dat we deze ontwikkelingen dus wel degelijk op de voet volgen. Tevens denken we daarbij na over de manieren van inkopen en vergoeden. Maar de eerste stap is toch wel degelijk dat we met z'n allen overtuigd zijn van het feit dat een robot effect heeft op de hulpvraag van de oudere. Het zou zonde zijn dat als hij na twee weken staat te verstoffen in de kast, nietwaar?

Heb ik je zo kunnen voorzien van een antwoord op je vraag?

Met vriendelijke groet,

Dennis

Medewerker

Hallo Dennis,

Dank voor je reactie. Helder antwoord.

Met vriendelijke groet,

Jeroen