Hoortoestellen

Nieuwkomer

Heeft iemand ervaring met de aanschaf van hoortoestellen buiten de categorie 1-5.

Hoortoestellen

5 ANTWOORDEN

Re: Hoortoestellen

Moderator

Hoi Hans,

Leuk dat je hier deze vraag stelt. Ik heb persoonlijk geen informatie om met je te delen. Maar ik ben wel benieuwd wat voor informatie en ervaringen je zoekt. Misschien kan ik dan nog iets voor je vinden!

Zoek je bijvoorbeeld meer gebruikerservaringen? Of juist informatie met betrekking tot de verzekering, zoals vergoedingen of hoe het werk met de 5 profielen?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Starter

Ik betreur, dat tot nog toe, alleen een vergoeding door de zorgverzekeraar wordt gegeven in de categorie 1-5. hoortoestellen.

Er zijn thans met de voortschrijdende technieken betere toestellen verkrijgbaar.

Deze toestellen dienen volledig door de aanschaffer te worden betaald.

De huidige categorie toestellen zijn naar ik begrijp, zo'n 4 jaar geleden ontwikkeld.

Bij een nieuw toestel moet je 5 jaar het apparaat goed  kunnen gebruiken.

Vraag: Waarom niet een vergoeding, zij het gedeeltelijk, voor een hoorapparaat wat recent zeg 1 jaar geleden is ontwikkeld.   Leo

Fanatiekeling

Hoewel de vergoeding van hoortoestellen een onderdeel van de basisverzekering is , gaan niet alle zorgverzekeraars daar hetzelfde mee om. Er zijn verzekeraars die BIJBETALING toestaan. 

Ditzelfde principe van BIJBETALING ((als je toch net iets beters wil) geldt bij sommige andere zorgverzekeraars ook voor de medicijnen. 

Groet, Feina.

Starter

Dit is een interessante reactie. Hoe gaat Zilveren Kruis Achmea

hier mee om?

Kan Ik bij aanschaf van betere hoortoestellen ook een zeker tegemoetkoming verwachten?

Webcare

Hallo Hans en Leo,

Ik leg jullie graag uit hoe de vergoeding werkt van een hoortoestel dat buiten de 5 profielen valt.

Je gehoorprobleem wordt ingedeeld in een profiel (categorie). Profiel 1 is voor eenvoudige gehoorklachten, profiel 5 voor de meest complexe problemen. Hoortoestellen zijn ook in deze 5 profielen ingedeeld. Een hoortoestel dat niet in een profiel valt (de buitencategorie) noemen we een vrije markt hoortoestel.

Je krijgt alleen vergoeding voor een vrije markt hoortoestel bij medische noodzaak

Er is sprake van medische noodzaak als een audioloog verklaart dat alléén een vrije markt hoortoestel voor jou geschikt is. Een audioloog is werkzaam in een audiologisch centrum. Om een audiologisch centrum te bezoeken heb je een verwijzing nodig van je arts of audicien.

Vraag je audicien advies voordat je een audioloog bezoekt

Geeft een audioloog geen medische verklaring? Dan krijg je de onderzoekskosten niet vergoed. Je audicien kan beoordelen of het zin heeft om de stap naar een audioloog te nemen.

Kies je zonder medische noodzaak zelf voor een vrije markt hoortoestel?

Dan krijg je alleen vergoeding met een restitutiepolis én bij een niet-gecontracteerde audicien. Voor een vrije markt hoortoestel heb je altijd toestemming nodig. Je krijgt dan het bedrag vergoed dat hoort bij het profiel waarvoor je oorspronkelijk bent ingedeeld. Het verschil betaal je zelf bij. Zonder medische noodzaak krijg je met een naturapolis, of bij een gecontracteerde audicien, geen vrije markt hoortoestel vergoed.

Groet, Laura