Hoortoestel en wettelijke eigen bijdrage

Nieuwkomer

ik heb de basisverzekering + PCOB

Een hoortoestel is gratis, muv de wettelijke eigen bijdrage van 25%.

Ik heb een offerte van Hans Anders voor een toestel cat. 3 a € 420 per stik, met 25% korting = € 105. Netto dus € 315.

Is die 25% korting de wettelijke eigen bijdrage? Zo ja, is het juist dat ik dan aan het ZKruis niets ga betalen?

Mvrgroet,

Leen den Boer

Hoortoestel en wettelijke eigen bijdrage

1 ANTWOORD

Re: Hoortoestel en wettelijke eigen bijdrage

Webcare

Goedemiddag Leen,
Allereerst: welkom op de community! Om meteen op je vraag in te gaan: wij vergoeden een hoortoestel van Hans Anders en/of Beter Horen voor 75% uit de basisverzekering (per vijf jaar). Wij hebben afspraken over de vergoeding met deze 2 leveranciers. Op de vergoeding van 75% geldt geen eigen risico omdat je het toestel in bruikleen mee krijgt. 

De wettelijke eigen bijdrage van 25% per toestel betaal je zelf aan de leverancier. Hans Anders dus in dit geval. Ik begrijp uit jouw bericht dat Hans Anders een korting aanbiedt voor de eigen bijdrage van 25%? € 105,- is namelijk precies de wettelijke eigen bijdrage voor een categorie 3 hoortoestel dat Hans Anders anders bij jou in rekening zou brengen. 

Oftewel: over de 75% vergoeding die Hans Anders bij ons indient hoef je geen eigen risico te betalen. Aan ons betaal je dus niets. Als de eigen bijdrage van 25% door de korting die Hans Anders aanbiedt wegvalt, betaal je ook niets bij aan Hans Anders.

Het enige puntje waar ik nog mee zit: geldt de korting bij Hans Anders voor 1 of 2 toestellen? De wettelijke eigen bijdrage van 25% geldt namelijk per toestel. Als je 2 toestellen nodig hebt dan zou de kortingsregeling dus voor beide toestellen moeten gelden, om ervoor te zorgen dat je niets hoeft bij te betalen. Als dat vanuit de offerte niet duidelijk wordt dan raad ik je aan om dat nog even na te vragen!

Kan je zo verder Leen? Laat het mij weten als je nog vragen hebt!

Groetjes,
Bart