Hoe zit het nu precies met de 75% vergoeding van een hoortoestel

Highlighted

Re: Hoe zit het nu precies met de 75% vergoeding van een hoortoestel

Geregelde bezoeker

Dag Michiel,

Uhhhhh, nee eigenlijk niet. Even in jip en janneke taal. Als ik mijn toestel bij een niet gecontracteerde adicien koop, betaal ik ook 180,97, maar krijg ik nog een stukje extra vergoeding, dus betaal ik minder eigen bijdrage. In dat geval kun je dus beter bij een niet gecontracteerde adicien gaan shoppen. Maar ik hoop dat ik het verkeerd lees/begrijp.

In mijn geval betaal ik dus gewoon 180,97 aan eigen bijdrage. In mijn geval is dat dus gunstig want mijn toestel kost ruim 1.000 euro (het gaat nu waarschijnlijk een cross toestel worden maar dat even terzijde). Dat betekent dus er met een gecontracteerde audicien een vaste prijs voor een cat-5 toestel is afgesproken van 725,-- (afgerond) ongeacht welk cat-5 toestel de audicien levert aan de klant.

Dat vind ik een zeer slechte zaak, omdat een audicien die nogal commercieel is ingesteld (en laten we wel zijn, de kachel moet wel blijven branden) zal dan altijd de klant proberen het goedkoopste toestel aan te bevelen uit zijn catergorie omdat hij daar simpel weg het meeste aan zal verdienen. Ik heb wat rond gegoogeld en het lijkt er ook sterk op dat alleen het ZK deze methode hanteert (kan het natuurlijk niet bewijzen).

Deze afspraken met audiciens kunnen in mijn ogen dus nooit in het belang zijn van de klant zijn, maar vooral voor het ZK en in zekere mate de audicien. Toegegeven, in mijn geval is juist gunstig, zeker als het een cross toestel gaat worden omdat ik daar maar 75,-- eigen bijdrage heb, en zo'n toestel rond de 900 euro kost.

Maar voor alle slechthorende in het algemeen is dit slechte zaak.

Highlighted

Webcare

@Flipje17 
Even een poging om (hopelijk) voor duidelijkheid te zorgen over wanneer een verzekerde meer betaalt voor de kosten van zijn hoortoestel. Voor de vergoeding van hoortoestellen geldt het volgende:

Als een verzekerde naar een gecontracteerde audicien gaat vergoeden wij maximaal 75% van de kosten. Wij hebben prijsafspraken gemaakt met deze audiciens. Dit betekent dat een verzekerde niet meer dan 1 van deze 25% eigen bijdrage betaalt:

Categorie 1: € 78,78
Categorie 2: € 102,56
Categorie 3: € 126,47
Categorie 4: € 154,75
Categorie 5: € 180.97
Bicross of croshoortoestel: € 75,05

Hoortoestellen worden door gecontracteerde audiciens in bruikleen meegegeven. Een verzekerde hoeft daarom géén eigen risico te betalen voor de vergoeding van 75% uit de basisverzekering. 

Bij een niet-gecontracteerde audicien werkt de vergoeding anders.
Een stAr-gecertificeerde audicien moet voorafgaand een aanvraag bij ons indienen. Geven wij toestemming? Dan gelden de onderstaande maximale vergoedingen (de wettelijke eigen bijdrages per profiel zijn hier al van afgetrokken):

Maximum vergoeding per categorie hoortoestel uit ZieZo Selectief, ZieZo Basis, Basis Budget en Basis Zeker:
categorie 1: € 177,26
categorie 2: € 230,75
categorie 3: € 284,55
categorie 4: € 348,17
categorie 5: € 407,18

Maximum vergoeding per categorie hoortoestel uit Basis Exclusief:
categorie 1: € 295,43
categorie 2: € 384,59
categorie 3: € 474,25
categorie 4: € 580,29
categorie 5: € 678,63

Omdat een hoortoestel bij een niet-gecontracteerde audicien in eigendom wordt meegegeven betaalt een verzekerde wél eigen risico voor de bovenstaande vergoedingen.

Om nu een fictief voorbeeld te geven over hoe de vergoeding van een categorie 5 hoortoesel bij een niet-gecontracteerde aanbieder zou werken:

Stel dat het categorie 5 hoortoestel € 1.000,- zou kosten. De verzekerde heeft een Basis Exclusief en nog geen eigen risico betaald. In dat geval zou de verzekerde zelf € 321.37 betalen. Omdat er nog geen eigen risico is betaald betaalt de verzekerde € 385,- van de vergoeding van € 678,63 zelf. Totale kosten voor verzekerde zijn in dit voorbeeld daarom € 706,37. Had de verzekerde al wel het eigen risico betaald, dan waren de totale kosten € 321.37

Was deze verzekerde naar een gecontracteerde audicien gegaan? Dan had hij alleen de eigen bijdrage van € 180,97 zelf hoeven te betalen.  Het eigen risico had hij vanwege de bruikleen niet hoeven te betalen.

Schept dit voorbeeld je een beeld van de verschillen tussen gecontracteerd en niet-gecontracteerd? Een niet-gecontracteerde audicien bepaalt zelf zijn tarieven. Het voorbeeld van € 1.000,- voor een categorie 5 hoortoestel is erg laag ingeschat trouwens. Gemiddeld rekenen niet-gecontracteerde audiciens meer voor deze hoortoestellen. Een verzekerde betaalt hierdoor altijd meer kosten zelf bij een niet-gecontracteerde audicien. Dit nog naast het eventuele eigen risico. 

Voor alle voorwaarden over de vergoeding van hoortoestellen kan je op deze pagina terecht:

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Paginas/Hoortoestel-vanaf-18-jaar.aspx

Al het bovenstaande natuurlijk nog even los van wat je van onze prijsafspraken met audiciens vindt. Is dit helder zo? Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Bart

Highlighted

Geregelde bezoeker

Bart,

Nu is het harstikke duidelijk, vooral te danken aan je praktijk voorbeeld. De onduidelijkheid zat hem in het woordje "vergoeding", het betreft de vergoeding aan de audicien en ik dacht de vergoeding aan de gebruiker van het toestel. Sorry voor alle verwarring en dank voor julle meerdere pogingen het mij duidelijk te maken.

Groetjes,

André

Highlighted

Webcare

Fijn om te horen en namens Bart, graag gedaan! Nog een fijne dag André!

Groetjes, Reinier