Gerommel met zittend ziekenvervoer.

Gast

Gerommel met zittend ziekenvervoer.

6 ANTWOORDEN 6

Re: Gerommel met zittend ziekenvervoer.

Community Manager

Ik zie dat je verwijst naar een artikel over het inkopen van zittend ziekenvervoer, Cloris.

En je je daar zorgen over maakt. 

Heb je op dit moment vragen aan Zilveren Kruis waar ik verder voor je achteraan kan gaan? 

Of wil je met de communityleden in gesprek over dit onderwerp (via dit topic)? Misschien wil je, om het gesprek te starten, al vertellen waarom je de bui al ziet hangen? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Gast

Eva, het is nu al een chaos bij het ziekenvervoer, zieke mensen zitten lang te wachten en moeten, als de taxi er eenmaal is, alsnog de halve provincie door om eerst anderen weg te brengen.
Het systeem van inschrijven resulteert iedere keer weer in ellende omdat degene die de aanbesteding "wint", zo laag inschrijft dat het voor dat bedrag niet normaal te doen is.
ZK weet dat heel goed, maar gaat keer op keer deze doodlopende weg in, want het is het goedkoopst voor ze. 

En alles onder het mom van "de beste zorg", schandalig!
De oplossing is heel simpel, er moet meer geld naar het vervoer, zodat er een betrouwbaar bedrijf kan worden ingehuurd, desnoods door patienten zelf.
De ellende is dat zieke mensen vaak niet zo strijdbaar zijn en alles over hun kant laten gaan.

Fanatiekeling

Ik ben het met Cloris eens. De meeste mensen proberen een of twee keer het vervoer van Zilveren Kruis. Daarna doen ze dat niet meer en doen een beroep op buren of vrijwilligers. De reden is dat deze zieke mensen de reis met de taxi bijna niet overleven. 

Er zijn trouwens zorgverzekeraars bij iwe je zelf een taxi mag bestellen. Althans dat was een paar jaar geleden nog zo. Kijk eens bij ONVZ.

Groet, Feina.

Community Manager

Zo te lezen heb je wel een aantal punten van kritiek en die je anders zou willen zien, Cloris. 
Feina is het met je eens. Het maakt me nog wel nieuwsgierig. Ben jij zelf iemand die gebruik maakt van het vervoer? Of heb je op een andere manier ervaring ermee? 

Hoe dan ook, dit gaat over ons inkoopbeleid voor 2020. Althans de aanleiding van dit topic. Daarom wil ik jullie graag ook wijzen op een pagina voor zorgaanbieders van zittend ziekenvervoer. Daar kan je het hele inkoop proces volgen vanaf het moment van de bekendmaking. Dus wat gaat er nu gebeuren? Zo lezen jullie ook dat er een 1e vragenronde is geweest. De antwoorden op die vragen zijn sinds vandaag gepubliceerd. 

Dat is deze pagina: https://www.zilverenkruis.nl/zorgaanbieders/vervoer/contracteren/Paginas/zittend-ziekenvervoer.aspx

Het gaat soms best diep in op de inhoud en er zijn veel vragen en antwoorden. Maar voor wie interesse heeft en wat meer toelichting zou willen, altijd interessant om eens door te bladeren. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger
Geld moet rollen, huidig systeem is ideaal voor verrijking door middel van "zorgpakket (product) inkopen".

Community Manager

Hoi @AG82, ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Heeft het te maken met zittend ziekenvervoer of is dit een algemene opmerking over hoe jij kijkt naar het Nederlandse zorgstelsel?