Diplopie na Brughoekoperatie

Geregelde bezoeker

Hallo,

Na het opereren van een hersentumor, ben ik dubbel gaan zien, en kan ik niet meer focussen omdat de N3 en N4 deels verlamt zijn geraakt.

Zij zorgen voor de spier bewegingen in je oog, samen met de N6. 

Deze verlamming is alleen van toepassing aan één zijde van het gezicht.

Nu kunnen we met een simpele bril al grote stappen zetten, deze word alleen niet vergoed omdat dit allemaal via enorm ingewikkelde instellingen zou moeten verlopen, en het eigenlijk een te simpele bril zou zijn.

Klopt dit?

Diplopie na Brughoekoperatie

8 ANTWOORDEN

Re: Diplopie na Brughoekoperatie

Webcare
Webcare

Goedemorgen Abokhorst, dat is een heftige operatie geweest zeg!
Heb je meer informatie over het soort bril? Gaat het bijvoorbeeld om een prismabril, of heet het anders? Als je het type bril weet, kan ik opzoeken of het vergoed wordt en waar je het kunt kopen. Wil je die informatie samen met je relatienummer doorgeven in een privébericht? Een privébericht kun je sturen door op mijn naam te klikken.
Ik hoor graag van je.
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Geregelde bezoeker

Dag @Kim

Momenteel is het een gewone bril met gewone glazen afgestemd op een specifieke situatie, met daarop geplakt een fressnel prisma.

Het is dus een gewone bril, in een uitzonderlijke situatie.
Aangezien niet iedereen zijn oogspieren vernacheld met een hersentumor.
De bril kan dus ook bij een gewone opticien worden gekocht.

Gr
Arjan

Moderator

Allereerst wens ik je graag een voorspoedig herstel toe @Abokhorst. Pittig om dit mee te moeten maken.

We hebben een vergoeding voor 'gewone' brillen. Voor de fresnel prisma folie zelf hebben we geen vergoeding. Voor zover ik weet, is deze folie is meestal voor tijdelijk gebruik. Mogelijk krijg je een medische indicatie voor een prismabril. De glazen voor een prismabril worden op een speciale manier geslepen. De prisma's corrigeren de blikrichting en beïnvloeden de wisselwerking tussen het evenwichtsorgaan, ogen en spieren. Deze prismaglazen vervangen dan de gewone glazen met folie. Als je een medische indicatie hebt, kun je een prismabril vergoed krijgen. Kijk voor de voorwaarden en hoogte van de vergoeding bij bijzondere optische hulpmiddelen.

Geregelde bezoeker

Beste corine,

Bedankt voor de uitleg.

Wat mijn punt eigenlijk is, door de handicap die ik nu heb zal ik verschillende gewone brillen moeten aanschaffen. Maar voor een gewone bril krijg ik maar 150 euro aanvullend vergoed.

Toch is de reden waarom niet standaart maar uitzonderlijk.  Is hierin dan niet alsnog een vergoeding voor mogelijk.

Moderator

Aan de vergoeding zelf is helaas niets te veranderen @Abokhorst. De vergoedingen die we hebben zijn of voor een bril, of voor een prismabril. Dat legde ik al uit. Mogelijk kun je via Zilverkorting nog gebruikmaken van een interessante aanbieding bij 1 van de zorgaanbieders waarmee we afspraken hebben gemaakt? Verder zag ik al googelend dat sommige ziekenhuizen opplakprisma's in bruikleen geven. Misschien is dat nog een optie voor je?

Geregelde bezoeker

Bedankt Corine V

Jammer dat dit met een evt motivatie van een behandelend (oog)arts helaas toch niks in is te veranderen. 

Het probleem zit hem niet in een opplakprisma van 15 euro natuurlijk. Maar gaat om verschillende brillen die op bepaalde werkhoogte's zijn afgestemd, door mijn dag heen kom ik zo op zeker 4 a 5 brillen. 
Ik zou dan een brillen moeten laten slijpen met een prisma en focus (+/-) dit gaat erg in de kosten lopen.

Jammer dat dit niet tot de mogenlijkheden zou kunnen behoren.

Moderator

Een lastig probleem inderdaad @Abokhorst. In onze zorgverzekering zit geen kant en klare oplossing. Ik probeer even met je mee te denken.... Heb je deze brillen nodig voor je werk? Want is er misschien iets te regelen via je werkgever? of is dat geen optie?

Geregelde bezoeker

Dag Corine,

Nee inmiddels niet meer, dat was de eerste bril die ik heb aangeschaft, de rest zijn meer voor sociale/maatschappelijke activiteiten.

Ik denk dat we hier in een doodspoor lopen, en vooral tegen de flexibelheid van het zilverenkruis.

Bedankt voor het meedenken.