Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Bril obv medische indicatie?

Nieuwkomer

wanneer is sprake van een medische indicatie voor de vergoeding van een bril. Is dit afhankelijk van de dioptrie? Of op grond van verwijzing door een huisarts of oogarts?
Wat zijn criteria?

• Hulpmiddelen

Bril obv medische indicatie?

OPGELOST
2 ANTWOORDEN

Re: bril obv medische indicatie?

Fanatiekeling
Bij brillen is geen medische indicatie nodig. Zie de polisvoorwaarden. Pagina 36 , gedeelte aanvullende verzekeringen. 
Vanuit de basisverzekering wordt geen vergoeding gegeven.

17.9 Brillen en contactlenzen
Wij vergoeden de kosten van brillen met glazen op sterkte en contactlenzen (lenzen op sterkte of nachtlenzen) tezamen per periode van 3 kalenderjaren. Een periode omvat hele kalenderjaren van 1 januari tot en met 31 december en begint in het jaar van de eerste aanschaf.
Voorwaarde
De brillen en contactlenzen moeten zijn geleverd door een opticien of optiekbedrijf.
Plus Polis
Een ster geen dekking
Twee sterren maximaal ? 100, - per persoon per 3 kalenderjaren voor brillen en contactlenzen tezamen
Drie sterren maximaal ? 150,- per persoon per 3 kalenderjaren voor brillen en contactlenzen tezamen
Vier sterren maximaal ? 250,- per persoon per 3 kalenderjaren voor brillen en contactlenzen tezamen

Alleen bij enkele speciale oogafwijkingen worden lenzen voor volwassenen vergoed. ik vermoed dat u daarover op de website , in de zorgzoeker,  iets gelezen heeft. Deze zorgomschrijving is niet duidelijk. Ik meen me te herinneren dat ZK deze omschrijving wilde aanpassen. De originele informatie is te vinden in het reglement hulpmiddelen artikel 3.4 pagina 14. Daaruit concludeer ik dat voor volwassenen nooit recht bestaat op vergoeding van een bril. En alleen bij hele speciale oogafwijkingen bestaat recht op vergoeding van lenzen, maar moet nog een apart eigen bijdrage ( niet hetzelfde als eigen risico!) betaald worden.

Re: bril obv medische indicatie?

Webcare

Hallo Aukjecnossen
De informatie van Elze30 is juist. er is geen vergoeding uit de basisverzekering voor een bril.
De oogarts bepaalt voor de speciale lenzen de medische noodzaak.

Elze30, bedankt voor je antwoord aan Aukje.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.