Armkousen

Nieuwkomer

Ik gebruik al vele jaren armkousen ivm lymfoedeem. Mijn probleem is dat ondanks vele aangemeten kousen, het nooit helemaal lekker zit. Kousen terug gebracht, opnieuw aangemeten, ander merk, ander soort etc. Het belemerd mij in mijn doen en laten. Daardoor draag ik ze niet continu en heb ik dus een soort compromis met mezelf. Wel een dikkere arm en hand, maar niet het gevoel van afknellende kous(bij de pols), toch een dikke handrug en te weinig effect.

Mijn vraag is of er andere oplossingen zijn dan een armkous en manuele lymfdrainage, bijvoorbeeld het beschikbaar stellen/vergoeden van een lymfopress apparaat. Wordt dat vergoed? Het scheelt namelijk ook weer behandelingen bij de therapeut. Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.

• Hulpmiddelen

Armkousen

1 ANTWOORD

Re: Armkousen

Moderator

Wat leuk dat je hier om suggesties en advies vraagt Nedek!

Vervelend zeg dat je armkousen eigenlijk nooit lekker zitten. Hebben ze een idee waardoor dat komt? Kan me voorstellen dat je dan inderdaad er op je eigen manier mee omgaat. De compromis met jezelf, zoals je het noemt. Bij gebrek aan iets beters. Vandaar dat je je ook afvraag, is er misschien wel iets beters? Goede vraag waar ik zelf helaas geen antwoord op heb. 

Misschien zijn er communityleden met tips en advies?

Ik zou wel benieuwd zijn wat iemand met wat meer medische kennis hierover kan zeggen. Ik denk aan je (eventuele) behandelend arts, huisarts of leverancier van de kousen. Komen ze met andere oplossingen en voorstellen? Zoals dat lymfapress apparaat waarover je schrijft?

Misschien is het een goed idee om eens met je arts te praten? Zou je bijvoorbeeld een lymfapress apparaat willen hebben, dan is stap één een motivatie van de behandelde arts. Met deze motivatie kan je dan naar een leverancier gaan, die dan een toestemming kan aanvragen bij ons. Is alles akkoord, dan is er een vergoeding uit de basisverzekering. Bekijk ook gerust eens de vergoedingspagina hierover:compressie apparatuur.

Laat hier gerust even weten hoe het verder afloopt, ik ben wel benieuwd!

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.