ADL-Hulpmiddelen

Starter

Beste lezer,

In juni 2016 is het extra vitaal pakket afgesloten als aanvullende verzekering. Bij de omschrijving van het extra vitaal pakket staat vermeld dat er 100 euro op jaarbasis aan ADL-hulpmiddelen wordt vergoed. Gecontracteerde leveranciers zijn Vegro en MediPoint. 

Voor mijn strenge dieet en chronische spierziekte ben ik verplicht mij dagelijks thuis te wegen. Helaas ben ik nog niet in het bezit van een weegschaal waarbij de opstap minimaal is. Reizen naar een dietiste vormt een belemmering voor mijn i.v.m. beperkte mobiliteitsmogelijkheden. 

Ik ging ervan uit dat de weegschaal onder de ADL-hulpmiddelen zou vallen en heb deze in juli 2016 besteld en bij jullie gedeclareerd. Na meermaals contact te hebben gehad met de klantenservice gaven zij aan dat deze niet gedeclareerd mocht worden. Dat is merkwaardig, aangezien de weegschalen wel onder het kopje 'ADL' vallen bij Vegro. 

Ik heb de volgende 2 vragen: 

- Welke hulpmiddelen vallen onder ADL?

- En waarom is de weegschaal hier geen onderdeel van? 

Alvast bedankt.

ADL-Hulpmiddelen

13 ANTWOORDEN

Re: ADL-Hulpmiddelen

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik heb voor u in de polisvoorwaarden gekeken en kom ook tot de conclusie dat het vergoed zou moeten worden op basis van de polisvoorwaarden. Er is namelijk geen beperkende lijst opgenomen in de voorwaarden. Ik heb in de bijlage de polisvoorwaarden uit de aanvullende verzekering " vitaal" toegevoegd en ook een lijst van ADL hulpmiddelen die concurrent zorgverzekeraar CZ hanteert. Daar staat idd geen weegschaal bij. Maar dat neemt niet weg dat de polisvoorwaarden van zilveren kruis zo zijn geformuleerd, dat uw weegschaal vergoed zou moeten worden. 

PS er is een addertje onder het gras: in de polisvoorwaarden staat " vegro of medipoint moet het middel als ADL hulpmiddel hebben erkend". Ze zouden kunnen argumenteren dat het niet erkend wordt, ook al staat het onder het kopje ADL. Maar dat zou een slechte zaak zijn. Dat zou bijna misleiding zijn namelijk.

Groet, Feina.

Moderator

Hoi @Martin2,

Goed dat je deze vraag stelt. Ik begrijp dat het zo niet duidelijk voor je is. 

Wil je even laten weten dat ik contact hebt gezocht met een collega die helemaal thuis is in deze materie. Met de vraag om meer informatie. Zodra ik een reactie heb, plaats ik het hier! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Moderator

Hallo allemaal,
We zijn inmiddels al een week verder. Daarom een klein berichtje van mijn kant, om te laten weten dat mijn collega nog bezig is met deze vraag. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Duurt wel lang. 

@Martin2, als je niets meer hoort kun je een klacht indienen bij SKGZ. Als binnen 4 weken na de start van dit topic geen antwoord is gekomen, kun je de klacht starten.

Groet, Feina.

Starter

We zijn nu inderdaad ruim 3 weken verder en nog steeds geen antwoord van de juiste afdeling. Wanneer kan ik een reactie verwachten? 

Bewerkt 
Moderator

Klopt helemaal Feina en Martin, ik ben het met jullie eens dat het veel te lang duurt. 
Ik heb te horen gekregen dat een weegschaal geen verzekerde zorg is. Maar ik wil graag meer kunnen vertellen en antwoord geven op alle vragen van Martin2. De beleidsmakers zijn er inmiddels bij betrokken en ik verwacht na het weekend meer informatie te hebben. 

Wat ik wel al kan melden, is dat deze beleidsmakers ook gaan zitten met onze online afdeling. Om te kijken naar de informatievoorziening op de website. 

Bewerkt 
Fanatiekeling

@Eva S".....weegschaal geen verzekerde zorg is....". 

Een afwijzing dient gemotiveerd te worden op basis van de polisvoorwaarden. 

En.... de website doet niet terzake, de polisvoorwaarden gaan vóór.

Groet, Feina.

Moderator

@Martin2

Het mocht even duren, nogmaals excuses, maar hier dan de terugkoppeling per vraag: 

- Welke hulpmiddelen vallen onder ADL?

Hiervoor is het goed om eerst te weten wat een ADL-hulpmiddel precies is. Op de website staat ook omschrijving: “​Hulpmiddelen die u nodig heeft voor het uitvoeren van algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL) wanneer u een blijvende beperking heeft. Dit zijn hulpmiddelen die uw dagelijkse handelingen makkelijker maken.” 

De vervolg vraag in deze situatie zou dan zijn. Hoe kom ik erachter of dat hulpmiddel X een ADL hulpmiddel is? 

Je ging er namelijk vanuit dat de weegschaal wel een ADL hulpmiddel zou zijn. Je bezoek aan de website van Vegro heeft zo te lezen alleen maar gezorgd voor een bevestiging.

Er is geen lijstje beschikbaar om te controleren of dat je hulpmiddel hierover valt of niet. Als je kijkt naar de website, dan is er alleen een definitie. Gaan we een stapje verder, dan kom je bij de polisvoorwaarden. Hier zien we het volgende:

Artikel 7 ADL-hulpmiddelen

Wij vergoeden de kosten van hulpmiddelen die verzekerden met een blijvende lichamelijke beperking nodig hebben bij het uitvoeren van algemene dagelijkse activiteiten (zogenoemde ADLhulpmiddelen), voor zover deze niet onder het ReglementHulpmiddelen of de Wlz of Wmo vallen.

Voorwaarden voor vergoeding

1 Vegro of Medipoint|Harting-Bank moet het hulpmiddel leveren.

2 Vegro of Medipoint|Harting-Bank moet het hulpmiddel hebben erkend als ADL-hulpmiddel.

Extra Vitaal

Wij vergoeden maximaal € 100,- per persoon per kalenderjaar

Hierin lees je de volgende informatie: De leverancier (o.a. Vegro) moet het hulpmiddel erkend hebben als ADL-hulpmiddel. Deze informatie heeft Feina ook gevonden. 

De uitleg / definitie van het begrip staat al op de website. Maar zoek je nog een stukje verdieping? Wil je één specifiek hulpmiddel 'controleren'? Dan gaat het via de leverancier. 

- En waarom is de weegschaal hier geen onderdeel van?

Ook hier kunnen we eigenlijk  naar de definitie kijken: een weegschaal is geen ADL hulpmiddel, omdat een weegschaal voor algemeen gebruik is.

Een aantal voorbeelden van ADL-hulpmiddelen: aangepast bestek, badbeugel of een toiletstoel. 

Verbeteringen: 

We denken nu na over manieren om dit alles transparanter te laten zijn. Zodat je als klant, verzekering en leverancier gemakkelijk kan weten welke middelen dit nu zijn. Een simpel lijstje (bij alle partijen) kan misschien al voldoende zijn. Hier zijn mijn collega's mee bezig. Met als doel om dus te zorgen voor meer transparantie en duidelijkheid. 

Hierbij horen ook aanpassingen van onze website. Zeker in lijn met het bovenstaande. Maar ook zijn we in gesprek met onze online afdeling om te kijken wat we op dit moment al kunnen veranderen. 

Omdat je na telefonisch contact met mijn collega's ook nog steeds een aantal vragen had over de (reden van) je afwijzing is er ook al gekeken naar de interne communicatie. 

Tot slot wil ik ook nog met mijn collega kijken of dat we een signaal richting de Vegro kunnen sturen met deze situatie als voorbeeldcasus. 

@Feina, het valt me op dat jij vaak naar de polisvoorwaarden kijkt en opzoek bent naar dat stukje verdieping. Lijkt het je daarom wat om een keer langs te komen en ook in gesprek te gaan met onze collega's die deze voorwaarden maken? 

Bewerkt 
Fanatiekeling

De polisvoorwaarden zijn de basis voor het verzekeringscontract. Het valt mij op dat Zilveren Kruis hieraan voorbij gaat. 

Op basis van de polisvoorwaarden moet de weegschaal wèl vergoed worden. 

In de polisvoorwaarden staat dat er vergoeding is, mits het volgens Vegro een ADL hulpmiddel is. En dat is nu net het geval: @Martin2 "  weegschalen wel onder het kopje 'ADL' vallen bij Vegro. ". 

Als @Martin2 kan aantonen dat dit inderdaad het geval is, dan zou het wel vergoed moeten worden.

PS Ik heb gezocht, maar ik kon het niet vinden. Vegro verkoopt namelijk niet alleen ADL artikelen. Ik heb geen catalogus kunnen vinden, waarbij de weegschaal onder de ADL-artikelen genoemd wordt. 

Maar misschien zou hier coulance kunnen worden toegepast? Voor @Martin2 is dit artikel namelijk wel een Algemeen Dagelijkse Levensbehoefte!

Groet, Feina.

Moderator

Op dit moment kan ik geen uitspraak doen over een coulance. Mijn collega gaat eerst in gesprek met de Vegro om deze situatie te bespreken.   

Ook ik heb naar de website gekeken. Aan de ene kant is er geen duidelijke categorie ADL. Maar aan de andere kant kom je via een bepaalde zoekopdracht wel bij een weegschaal uit.  

Als ik zoek op de term 'adl' dan krijg ik twee verschillende resultaten. Een linkje naar een pagina en een overzicht met producten. In dat overzicht zie ik geen weegschaal terug. Maar via het linkje wel.

Via de link stuurt hij je door naar een bepaald onderdeel van de website (deze pagina). Aan de navigatie en de url te zien, verwijst hij naar "Verzorging en Gezondheid". Op deze pagina zie je meteen een aantal populaire artikelen, waaronder een weegschaal. Zo te zien vallen er verschillende hulpmiddelen onder die categorie, ook niet ADL hulpmiddelen. Daarnaast zijn er ook andere categorieën op de website te vinden (zoals wonen), waar ook ADL-hulpmiddelen tussen zitten.   

Net zoals Feina ook vraagt: @Martin2, hoe ben jij bij de weegschaal terecht gekomen?

Fanatiekeling

Zowel Vegro als Medipoint hebben geen lijst van ADL-artikelen.

Mijn conclusie is daarop, dat de polisvoorwaarden van Zilveren Kruis onzorgvuldig zijn.

Groet, Feina.

Stamgast

Bij de WMO is het al heel lang de regel dat wanneer een hulpmiddel 'algemeen gebruikelijk' wordt, deze niet meer voor vergoeding in aanmerking komt. Vroeger - toen de lucht nog schoon en de seks nog vier was - kwam voor reumapatiënten bijvoorbeeld een eengreepsmengkraan in de keuken voor vergoeding in aanmerking. Nu heeft iedereen zo'n kraan en moet je die natuurlijk zelf betalen. Datzelfde geldt voor elektrisch ondersteunde fietsen. Ooit kregen veel mensen met verminderde kracht en/of energie zo'n fiets verstrekt door de WMO, maar tegenwoordig redeneert men: Jan en Alleman heeft zo'n fiets, dus koop maar lekker zelf. Ik vind dat niet onredelijk.

Ik ben wel van mening dat vraagsteller door de Vegro op het verkeerde been is gezet, en vanuit dat oogpunt wellicht uit coulance een vergoeding zou mogen ontvangen, maar in principe ben ik ook wel van mening dat een weegschaal als algemeen gebruikelijk gezien mag worden. Tenzij zo'n weegschaal met minimale opstap onevenredig duur is, maar daar lees ik niks over.

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Bezoeker

Ik heb eens even gekeken over wat voor een bedrag hier zo'n drama wordt gemaakt. Ik vind dat die kleine hulpmiddelen tot 100 euro niet vergoed hoeven te worden. Ik draag een duimbrace die kost me gemiddeld 59 euro per jaar, soms doe ik er anderhalf jaar mee. Heb nog nooit het idee gehad dat ik die vergoed zou krijgen bij zilverenkruis. Waar hebben we het over. En ja ik ben ook gehandicapt en heb een minimum loon. Zoals hhs. aangeeft koop zelf maar een electrische fietszegt WMO. Dat is nog al moeilijk want dan komt een heel ander bedrag om de hoek.