Vergoedingen praktijkondersteuner huisarts

Starter

Goedemorgen!

Weet iemand toevallig hoe het zit met de vergoeding voor praktijkondersteuners bij de huisarts?

Ik heb een afspraak bij de praktijkondersteuner voor een longfunctieonderzoek (astma). Valt dat gewoon onder huisartsenzorg?

Ik heb een budgtpolis.

Alvast bedankt

• 2016
  • Huisarts

Vergoedingen praktijkondersteuner huisarts

OPGELOST
5 ANTWOORDEN

Re: Vergoedingen praktijkondersteuner huisarts

Fanatiekeling

Ja. Het kan zijn dat het onder Ketenzorg valt ( vergoed en geen eigen risico). Dat is het geval als u een chronische patient bent. De huisarts krijgt voor u een bedrag van ca. €180? extra.

Ik ontvang graag precieze informatie over dit bedrag van Zilveren Kruis! Waar kan ik dit vinden? 

Als het niet onder ketenzorg valt is dit een M&I verrichting. De huisarts krijgt hier apart voor betaald door de zorgverzekeraar. ( ca €40-70), afhankelijk van de gecontracteerde prijs. Vroeger onderhandelde de huisarts met de zorgverzekeraar over deze prijzen. Ik meen dat het nu vastgestelde tarieven zijn.  Als uw huisarts nog geen contract heeft gesloten met ZK, is het mogelijk dat voor dit soort verrichtingen problemen ontstaan. Informeer en check. PS het schijnt dat de oude M€I verrichtingen opgesplitst zijn:sommige zijn vaste tarieven geworden, andere zijn nog steeds onderhandelbaar. Zie UitlegM&I

ps! Ik ben niet van zilveren kruis.

exactere informatie ( gegoogeld, afkomstig van zorgverzekeraar de Friesland) 

het betreft verrichting 13004 , longfunctiemeting, spirometrie. 

Omschrijving: Longfunctiemeting met reversibiliteittest in eigen beheer ter analyse benauwdheidsklachten of bepaling effectiviteit therapeutische interventie bij patiënt met inhalatiemedicatie. Voorwaarden: − Indicatie en uitvoering zie NHG-standaard M26 en richtlijn ketenzorg COPD − Minimaal FEV1 en (F)VC voor en na betamimeticum (reversibiliteittest) − Niet voor patiënten opgenomen in een ketendbc COPD − Er is een Caspir cursus gevolgd € 52,35 Het betreft een prestatie per meting, die maximaal 3 keer per verzekerde per kalenderjaar in rekening kan worden gebracht.

Groet, Feina.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi Monique, Feina geeft (vrij uitgebreid) antwoord op je vraag hier. Is het antwoord zo duidelijk voor jou? Anders hoor ik het graag. 

Starter

Zeker! Voor huisartsenzorg is er nog geen sprake van contract of niet toch? Ik geloof dat mijn huisarts wel een contract heeft, maar ik kan niet vinden of dit ook geldt voor basisbudget.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi Monique, alleen voor ziekenhuizen wijkt de contractering af tussen basis budget en onze andere basisverzekeringen. Als je je huisarts gecontracteerd in de zorgzoeker kunt vinden op zk.nl/zorgzoeker dan is die inderdaad gecontracteerd voor 2016. 

Fanatiekeling

Het is tegenwoordig wèl mogelijk dat huisartsen niet gecontracteerd zijn. Lees dit onderwerp door! 

Er schijn pas ca. 1 maart duidelijkheid te komen en in de tussentijd doet Zilveren Kruis niet de toezegging dat M&I kosten vergoed worden. Klik hier.huisartsenzondercontract

Zilveren Kruis had jou op deze plek m.i. duidelijk moeten maken dat er momenteel ongecontracteerde huisartsen zijn! Lees daarom het topic waar de link naar verwijst. 

Groet, Feina.