Uitstrijkje

Nieuwkomer

Hallo,

Ik wil een uitstrijkje laten maken bij de huisarts op eigen verzoek. Ik heb alleen een basisverzekering. Hoe hoog zullen de kosten ongeveer op kunnen lopen?

Uitstrijkje

13 ANTWOORDEN

Re: Uitstrijkje

Fanatiekeling

Ik heb de prijs van het pathologisch onderzoek en het materiaal voor het uitstrijkje nog niet kunnen vinden.

Ik heb wel gevonden dat het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker verandert m.i.v. 1/1/2017. In plaats van een beoordeling van het celmateriaal komt er een test op aanwezigheid van het HPV virus. Alleen als dit virus aanwezig is, wordt ook het celmateriaal beoordeeld. Het virus is bij 5% van de vrouwen aanwezig. Voor de test op het virus is ook en zelfafnametestset beschikbaar. (hrHPV-test). Deze testen worden ook verkocht via internet.

Leest u de uitleg van het RIVM eens door op de site: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolkingsonderzoek_baarmoederhalskanker/Veelgestelde_vragen/Veelge...

Algemene informatie over uitstrijkjes: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=888

Dus als je buiten het bevolkingsonderzoek om een test wilt laten doen, moet je ook beslissen welke soort test: alleen op HPV of direct een beoordeling van het celmateriaal ( is duurder?). 

Trouwens in Belgie is volgens mij alles goedkoper. Voor een consult gynaecoloog is geen verwijzing nodig,  maar er is dan geen vergoeding zorgverzekering. Je kunt de prijs van een consult plus uitstrijkje opvragen via het contactformulier van het ziekenhuis.

De laboratoriumkosten voor het uitstrijkje ( ouderwetse manier) zijn €124,36. Zie https://www.labpon.nl/algemene-informatie/bevolkingsonderzoek-baarmoederhalskanker

Groet, Feina.

Medewerker

Goedemorgen Lianne,

De kosten zullen verschillen per huisartspraktijk. Om een indicatie te geven is het integrale NZA tarief € 124,36.

Dit kun je ook terug vinden in onze tarieven lijst als je zoekt op HPV (pagina 3): 

https://www.zilverenkruis.nl/SiteCollectionDocuments/Consumenten/Gecontracteerde-zorg/Tarieven-niet-...

Ons advies is om dit ook na te vragen of dit het onderzoek is dat de huisarts gaat uitvoeren en hoeveel deze ervoor rekent.

gr. Jochem

Fanatiekeling

Ik begrijp het antwoord niet. Volgens mij stuurt de huisarts het uitstrijkje op naar een laboratorium. En dit laboratorium rekent dit bedrag (€124), dus niet de huisarts.

Ook wil ik graag weten of de verzekerde ervan uit kan gaan dat de huisarts dit naar een gecontracteerd laboratorium stuurt ( want anders zou je in geval van Basis Zeker slechts €93,27 vergoed krijgen, terwijl de factuur €124,36 bedraagt.)

U adviseert om te vragen òf de huisarts dit onderzoek doet en hoeveel hij rekent. ( tarief consult plus tarief testmateriaal). Ik denk dat bij deze prijs nog €124,36 bijkomt. Mijn conclusie: het is onredelijk duur. Een zelftest op het HPV virus, zou, eventueel in overleg met de huisarts, beter zijn. 

Kan ik antwoord krijgen ?

Groet, Feina.

Medewerker

@Feina: Uiteraard krijg je antwoord!

Wij spreken met huisartsen af dat zij onderzoek uitsturen naar gecontracteerde laboratoria voor deze zorg. De prijs genoemd is dus een indicatie van alle kosten die een klant kan krijgen, immers wordt de huisartsenzorg an sich vergoed door ons en wordt het niet verrekend met het eigen risico.

Wat betreft je advies aan de klant, kan ik daar geen oordeel over geven, ik heb geen medische kennis. Niet qua kwaliteit, noch wat de totaalkosten zullen zijn (bijv. bijkomende kosten voor het lab. onderzoek).

Advies blijft daarom, waar Lianne het meest mee geholpen is, om dit te bespreken met huisarts zelf.

Gr. Jochem

Fanatiekeling

@JochemJ

"Wij spreken met huisartsen af dat zij onderzoek uitsturen naar gecontracteerde laboratoria voor deze zorg. De prijs genoemd is dus een indicatie van alle kosten die een klant kan krijgen, immers wordt de huisartsenzorg an sich vergoed door ons en wordt het niet verrekend met het eigen risico."

€124,73 wordt verdiend door het laboratorium. Maar dan zijn er bijkomende kosten: 

- de kosten van het uitstrijkglaasje en de materialen voor afname 

- de kosten van het consult ( voor vaccinatieconsulten op eigen verzoek moet toch ook extra betaald worden?) of is dit een speciale afspraak van Zilveren Kruis met de huisarts dat deze kosten niet door de verzekerde betaald hoeven te worden? 

Extra vraag:

- is al bekend hoeveel enkel de test op hpv-virus kost? ( analyse ingestuurd via de huisarts). 

- is de €124  een eigen betaling buiten het eigen risico om? Gaat het via de zorgverzekeraar of betaalt de verzekerde dit via een factuur aan het laboratorium? Immers het betreft niet-verzekerde-zorg. 

Groet, Feina.

Webcare

@Lianne en @Feina, even de puntjes op de i:

Een uitstrijkje op eigen verzoek is niet  medisch noodzakelijk en is dus geen verzekerde zorg. Dus geen vergoeding mogelijk uit de basisverzekering.

Als de huisarts beslist dat er wel een uitstrijkje wordt gedaan buiten het bevolkingsonderzoek dan betaal je eigen risico over de laboratoriumkosten. Het consult van de huisarts staat los van het eigen risico. Dus blijft het advies van mijn collega @Jochem overeind: ga in gesprek met je huisarts over de kosten en het maken van een uitstrijkje.

Wij hebben geen informatie over de prijs van de losse HPV test @Feina.

Duidelijk zo?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

@Pauline:
"betaal je eigen risico over de laboratoriumkosten."
Dat kan niet kloppen als geldt: "dus geen verzekerde zorg" (@pauline)

>>> De rekening moet door de verzekerde betaald worden en volgens mij zelfs buiten de verzekering om. ( dus heeft niets met eigen risico te maken)
Graag een 100% duidelijk en compleet antwoord.

Groet, Feina.

Nieuwkomer
@Feina ik heb zelf een tijdje voor zilveren kruis gewerkt en wat ik mij nog herinner is:
Wanneer je een uitnodiging krijgt vanuit het rivm worden alle kosten gedekt door de overheid. (Dit geld overigens alleen voor je uitstrijkje en niet als er eventueel vervolgonderzoek moet komen. Vervolgonderzoek wordt vergoed uit je basisverzekering en valt onder je eigen risico). Wanneer je op eigen initiatief (vaak op advies van de huisarts) een uitstrijkje laat maken gaat het om de volgende kosten. Uitstrijkje via de huisarts: consult valt onder je basisverzekering waarbij geen eigen risico geldt. De kosten voor het lab (die het onderzoek doet) vallen ook onder je basisverzekering waarbij het WEL onder je eigen risico valt. Een uitstrijkje via een gynaecoloog: het consult en de labkosten vallen allebei onder je eigen risico. Misschien dat je hier iets aan hebt?

Fanatiekeling

@N-leasa 

Dank voor de extra informatie. Ik begrijp inderdaad dat als de huisarts het adviseert, dat het dan onder de basisverzekering valt.

Maar in dit topic is volgens mij duidelijk sprake van " op eigen verzoek". @Pauline schreef ook: "Een uitstrijkje op eigen verzoek is niet medisch noodzakelijk en is dus geen verzekerde zorg. Dus geen vergoeding mogelijk uit de basisverzekering.".

Daarom wil ik verduidelijking.

Groet, Feina.

Medewerker

Eerst wil ik even stilstaan bij de initiële vraag van @Lianne91,

"Ik wil een uitstrijkje laten maken bij de huisarts op eigen verzoek. Ik heb alleen een basisverzekering. Hoe hoog zullen de kosten ongeveer op kunnen lopen?"

Wat de hoogte van de kosten zullen zijn, dat is afhankelijk van het laboratorium waar de huisarts de opdracht uitzet om het uitstrijkje te onderzoeken. Er wordt duidelijk aangegeven dat het op eigen verzoek is. Een uitstrijkje op eigen verzoek (d.w.z. zonder medische indicatie of enige medische aanleiding hiertoe), houdt in dat het is uitgesloten van de basisverzekering en wij het onderzoek niet vergoeden.

Via deze link heb je een indicatie van de kosten, hou er wel rekening mee dat dit slechts een indicatie is. Immers gaat het hier buiten de verzekerde zorg om en kunnen de tarieven afwijkend zijn. Wil je zeker weten wat de kosten zijn? Ga het gesprek aan met de huisarts, deze kan jou verder helpen. 

@N-leasabedankt voor deze mooie en waardevolle toevoeging. Zoals het hier staat, ga ik op dit moment er vanuit dat het echt op eigen verzoek is, zonder dat het op advies van de huisarts is. Zo zie je dat de scheidslijn dun is, als het gaat om de vergoeding. Ook mooi om te lezen dat je hierbij denkt aan het bevolkingsonderzoek of een onderzoek dat loopt via een gynaecoloog. 

@Feina, geeft dit antwoord de verduidelijking waar je naar op zoek bent? Zo niet, dan hoor ik dat graag.

Hartelijke groet,

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Fanatiekeling

1. Voor mij is het nog steeds onduidelijk: ik zou gewoon graag weten waar de rekening van het laboratorium-onderzoek vandaan komt en of de huisarts apart nog kosten rekent.

2. 

@Raoul "wat de hoogte van de kosten zijn, is afhankelijk van het laboratorium waar de huisarts de opdracht uitzet" en " Via deze link heb je een indicatie van de kosten, hou er wel rekening mee dat dit slechts een indicatie is. Immers gaat het hier buiten de verzekerde zorg om en kunnen de tarieven afwijkend zijn. " 

Dit begrijp ik ook niet: eerder in dit topic (@JochemJ) werd een vaste WMG-prijs van €124,36 voor verrichting 0505013 genoemd. ( https://www.zilverenkruis.nl/SiteCollectionDocuments/Consumenten/Gecontracteerde-zorg/Tarieven-niet-...

Het tarief is een vastgesteld maximum tarief , dus kan niet hoger zijn.

3. Ik begrijp niet dat Zilveren Kruis naar de huisarts verwijst voor informatie over een tarief. Dit zou alleen zinnig zijn als de huisarts de rekening in zijn totaal afhandelt. De gemiddelde huisarts wil geen informatie over tarieven verstrekken van andere zorgverleners. De zorgverzekeraar is de aangewezen partij om informatie te verstrekken. Het is dan ook terecht dat TS deze vraag hier stelt. Alleen het antwoord is nog steeds niet gegeven. 

Groet, Feina.

Moderator

Hoi Feina, Je geeft aan dat je nog een aantal vragen hebt. Ik ga in deze reactie nog kort in op je 3 punten. 

1. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het laboratorium. Is er geen medische indicatie (geen verzekerde zorg) dan krijg de verzekerde de rekening. Is deze er wel dan is er een vergoeding waar het eigen risico op van toepassing is. 

Dan heb je ook nog de kosten voor de huisarts. Ook hier is het afhankelijk van de situatie en de eventuele indicatie om te weten welke kosten vergoed worden. Gaat het echt alleen over bijvoorbeeld het afnemen van een uitstrijkje (indien niet verzekerde zorg), dan is die handeling van de huisarts ook geen verzekerde zorg. Of de huisarts daarvoor nog aparte kosten gaat rekenen bij de klant (en hoe hoog deze zijn) gaat buiten ons om. Dat kan het beste met de huisarts besproken worden.

2 & 3: Tarieven. Wanneer er geen medische indicatie is gaat de rekening niet via ons. Meer informatie over de tarieven in deze situatie kunnen het beste worden opgevraagd bij de huisarts of via hem het laboratorium waar ze mee samenwerken. 

Is de indicatie er wel dan is er in dit topic al een aantal keer verwezen naar verschillende bronnen om een indicatie te krijgen van de kosten. Inclusief de melding dat het eigen risico op deze kosten wel van toepassing is.   

Zoals je leest is het echt afhankelijk van de situatie en medische noodzaak. Dat zegt ook weer wat over hoe de huisarts dit declareert en dus de vergoeding. De verwijzing naar de huisarts is in deze situatie dus echt de eerste stap.   

Voordat we nog verder in detail gaan wil ik de vraag graag terug leggen bij de topic starter. @Liane91, kan jij hiermee vooruit? Heb je inmiddels al gesproken met bijvoorbeeld je huisarts en meer informatie gekregen om te delen?  

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

@Aaron de Haas schreef: " Wil je zeker weten wat de kosten zijn? Ga het gesprek aan met de huisarts, deze kan jou verder helpen. " 

Dit zou een zorgverzekeraar nooit aan een verzekerde mogen aanraden. Als een patient dit advies opvolgt, is er direct ruzie met de huisarts.

De zorgverzekeraar dient zelf een volledig kostenplaatje te geven. 

Groet, Feina.