Niet tevreden over mijn huisarts, wat nu?

Expert

Shisa geeft op Facebook aan dat ze niet tevreden is over haar huisarts. De Zorgcoach spreekt meer mensen die niet meer een goede verstandhouding hebben met hun huisarts(enpraktijk). Dit is vervelend en niet de bedoeling.

Zit je zelf ook in zo’n situatie?

Ga eerst zelf het gesprek aan met de assistente of de huisarts. Geef duidelijk aan wat je mist of wat je vervelend vindt. Je kunt ook iemand mee nemen naar het gesprek. Bijvoorbeeld je partner. Maar doe zelf het gesprek met de huisarts.

De huisarts is meestal blij als je de zaken open en eerlijk bespreekt. Zo voorkom je problemen en conflicten.

Kom je er toch niet meer uit en verergert de situatie alleen maar?

De Zorgcoach denkt graag met je mee. We kunnen voor je op zoek naar een andere huisarts. We vragen de volgende praktijk of zij ervoor open staan om je als patiënt over te nemen van je huidige huisarts.

De huisarts is niet verplicht om je aan te nemen als nieuwe patiënt. Soms is een praktijk gesloten voor nieuwe inschrijvingen omdat de praktijk al vol zit. Het komt ook voor dat de huisartsenpraktijken in een bepaalde regio met elkaar de afspraak hebben gemaakt dat zij niet elkaars patiënten overnemen.

Als de Zorgcoach een huisartsenpraktijk voor je heeft gevonden, dan krijg je de praktijkgegevens via mail gestuurd. Je meldt jezelf aan bij de praktijk. Soms wil de nieuwe huisarts eerst (kort)met je in gesprek voordat je wordt ingeschreven. Je mag ook zelf om zo’n gesprek vragen.

Shiha, ben je er nog uitgekomen met je huisarts? Of kan je onze hulp hierbij nog gebruiken? Stuur me een privébericht, dan kijk ik graag met je mee. Uiteraard geldt dit voor alle lezers!

Welke ervaringen hebben jullie hiermee? Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van de huisartsen en assistentes.

Zorgcoach Zilveren Kruis

Niet tevreden over mijn huisarts, wat nu?

10 ANTWOORDEN

ik word "verplicht"om bij een huisarts te blijven waar ik niet wil zitten

Bezoeker

Onze huisarts is met pensioen gegaan en de praktijk is overgegaan in andere handen. Bij deze nieuwe huisartsen zijn een aantal dingen niet goed gegaan bij o.a. de behandeling van mijn dochter. Nu is het vertrouwen zo ver weg dat mijn dochter dus gewoon weigert nog naar de huisarts te gaan, met alle gevolgen van dien. Dit heb ik in een gesprek reeds meerdere keren aangegeven en het enige wat er dan gezegd wordt bij ons in het dorp, is dat ze elkaars patiënten niet overnemen en ook allemaal vol zitten. Prima, onze gemeente bestaat uit 3 dorpen, dus heb ik de vraag aan een huisarts gesteld bij het dichtst bijzijnde dorp, maar die neemt geen patiënten aan uit het nabijgelegen dorp, al is het maar 5 minuten afstand. Ik word dus letterlijk van het kastje naar de muur gestuurd en word dus gewoon verplicht om bij deze huisarts te blijven. Hoe kan ik dit oplossen? Ik dacht dat we in NL zelf onze huisarts mochten kiezen, maar nu doen zij dit.

Re: Niet tevreden over mijn huisarts, wat nu?

Bezoeker

Ik heb net een nieuw topic aangemaakt i.v.m. het probleem inderdaad van de huisarts. Ik zou echt heel graag hulp hebben bij het zoeken naar een andere huisarts in onze gemeente, ik hoor graag wat jullie kunnen betekenen voor mij.

Expert

@Claricet72,

wat vervelend voor je dochter dat het vertrouwen in haar huisarts ver weg is en dat ze daardoor niet meer naar de huisarts wil. Ik begrijp heel goed dat ze zou willen overstappen naar een andere huisarts. Vanuit de verzekering is ze daar vrij in.

De huisartsen(praktijken) zijn ook vrij om te zeggen dat hun praktijk vol zit. Het kan ook voorkomen dat de huisartsen onderling hebben afgesproken dat ze elkaars patiënten niet overnemen. Dat mag.

Ik adviseer je dochter om toch het gesprek met de huisarts aan te gaan en haar ervaring en ongenoegen goed uit te spreken. Hopelijk keert hierdoor het vertrouwen terug. Misschien kan ze binnen de huisartsenpraktijk overstappen naar een andere huisarts.

Komt je dochter er echt niet meer uit met de huisarts, dan kan ze contact opnemen met de Zorgcoach. De zorgcoach kan bellen naar de huisartsenpraktijk en proberen te bemiddelen.

Ik wens je dochter succes . Laat je ons nog even weten hoe het traject is verlopen?

Zorgcoach Zilveren Kruis

Bezoeker
Beste Renate, mijn dochter is 12 jaar en door alles wat er gebeurd is is niet alleen bij haar maar ook bij mij het vertrouwen verdwenen. Dit weten ze al maar doen er niets mee verder. En hier in het dorp komen we niet verder met andere huisartsen en nu in het volgende dorp zeggen ze geen mensen uit de omgeving aan te nemen

Fanatiekeling

@Renate L zei " dat de huisartsen onderling hebben afgesproken dat ze elkaars patiënten niet overnemen. Dat mag." 

Dit is volgens mij onjuist.Volgens mij moet Zilveren Kruis dan de mededingingswet eens nalezen.Hier staat volgens mij dat het NIET is toegestaan.

Het is de taak en de plicht van de zorgverzekeraar om de verzekerden aan een huisarts te helpen: zie website van de overheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eerstelijnszorg/vraag-en-antwoord/ben-ik-vrij-om-zelf-een-h...

De enige wettige reden om een patient te weigeren zijn: 

Huisarts kan patiënt weigeren
De huisarts die u kiest mag u weigeren als nieuwe patiënt wanneer:
- u te ver weg woont;
- zijn praktijk vol is;
- hij niet kan instemmen met bepaalde zorgwensen, bijvoorbeeld een verzoek voor euthanasie;
- hij u kortgeleden nog hulp heeft gegeven als waarnemer van uw oude huisarts.

Geen huisarts te vinden
Lukt het niet een nieuwe huisarts te vinden, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. De verzekeraar helpt een nieuwe huisarts te zoeken en kan eventueel bemiddelen.

Groet, Feina.

Expert

@Claricet72

Wij willen jou en je dochter graag helpen om een huisarts te vinden. Stuur ons even een persoonlijk bericht, dan nemen wij contact met jullie op.

@Feina

Huisartsen maken vaak onderling afspraken over werkgebieden. En ook over het overnemen van elkaars patiënten. Natuurlijk mag dit er niet voor zorgen dat iemand niet kan veranderen van huisarts!

Als onze verzekerden problemen hebben met het vinden van een huisarts, dan horen wij dat graag. Wij helpen ze dan met het vinden van een huisarts.

Bezoeker
@Esther L; hoe doe ik dat?

Moderator

@Claricet72

Klik op Esther haar naam of avatar en vervolgens op de roze knop 'een bericht verzenden'. 

Kom je er zo uit? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker
@Eva S; ik ga het proberen vanaf de laptop want vanaf mijn telefoon lukt het niet.

Moderator

Wat vervelend Claricet! Het zou wel moeten werken namelijk. Heb je een idee waar het fout gaat? Krijg je een bepaalde melding bijvoorbeeld. Dan kijken we er even naar! Dat kan uiteraard ook op een later tijdstip en eventueel via privéberichten. Belangrijker is natuurlijk om eerst in contact te komen met de Zorgcoach zodat ze naar jullie situatie kunnen kijken! 

Is het gelukt via de laptop? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.