Moedervlekken laten verwijderen

Bezoeker

Beste,

Ik ben op bezoek geweest bij de huisarts om wat moedervlekken te laten nakijken. Twee hiervan vond hij er niet goed uitzien en zijn advies is om deze twee te laten verwijderen. Ik heb een 1* verzekering. Wordt deze behandeling volledig vergoed?

Moedervlekken laten verwijderen

OPGELOST
16 ANTWOORDEN

Re: Moedervlekken laten verwijderen

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Hallo mevandemeent, welkom op het forum. We hebben wat meer informatie nodig om je vraag te kunnen beantwoorden. Wie gaat de behandeling uitvoeren? En wat is de reden om de moedervlekken te verwijderen (oftewel wat bedoel je precies met ze zagen er niet goed uit).

Bezoeker
De huisarts zal de moedervlekken verwijderen. Er zijn er twee die kleurverschillen hebben en dikker zijn dan de 'normale' moedervlekken. De huisarts wil deze uit voorzorg, en voor onderzoek, verwijderen. Wordt dat vergoed?

Behandelingen bij de huisarts komen gewoon uit de basisverzekering. Deze vallen ook niet onder het eigen risico als hij/zij zelf onderzoek doet. Ik zou dus even navraag doen bij de huisarts wat zijn plan precies is.

Fanatiekeling
De huisarts stuurt het weefsel op naar het laboratorium. Daarover betaal je wel eigen riisico! Ik vind dat dit duidelijker moet worden uitgelegd.

Bezoeker
De huisarts zal de diopten inderdaad opsturen naar de patholoog in het Rijnstate ziekenhuis. De huisarts zelf kon niet zeggen wat de kosten waren voor dit onderzoek en ik werd doorverwezen naar het ziekenhuis. Na daar ook 3x te zijn doorverwezen binnen het ziekenhuis, heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe duur zo'n onderzoek dan is? En valt dit dus, zoals Elze zegt, onder mijn eigen risico?

Bezoeker
Behandelingen bij de huisarts komen gewoon uit de basisverzekering. Deze vallen ook niet onder het eigen risico als hij/zij zelf onderzoek doet. Ik zou dus even navraag doen bij de huisarts wat zijn plan precies is.

De huisarts zal de diopten inderdaad opsturen naar de patholoog in het Rijnstate ziekenhuis. De huisarts zelf kon niet zeggen wat de kosten waren voor dit onderzoek en ik werd doorverwezen naar het ziekenhuis. Na daar ook 3x te zijn doorverwezen binnen het ziekenhuis, heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe duur zo'n onderzoek dan is? En valt dit dus, zoals Elze zegt, onder mijn eigen risico?

Fanatiekeling
[Na daar ook 3x te zijn doorverwezen binnen het ziekenhuis, heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe duur zo'n onderzoek dan is? En valt dit dus, zoals Elze zegt, onder mijn eigen risico?

In dit document, op pagina 4,  is onder code 50501 te vinden dat het ondrzoek waarschijnlijk ?36,88+?27,35 zal kosten. Of dit per moedervlek is weet ik niet.
Bbb

De kosten vallen inderdaad onder het eigen risico wanneer de huisarts opdracht geeft voor onderzoek in het ziekenhuis. De prijzen kunnen flink afwijken van dat wat op de NZA pagina staat ivm de contractafspraken tussen zorgverzekeraar en zorgverlener. Het is dus niet makkelijk vooraf te vermelden wat het gaat kosten. Meer dan je eigen risico gaat het jou in ieder geval niet kosten.

Fanatiekeling
Dit zijn vaste tarieven. Dus er kan geen sprake zijn van contractafspraken.

Bezoeker
Het onderzoek van de huisarts valt blijkbaar gewoon onder de basisverzekering. Het onderzoek van de diopten wel onder eigen risico. Volgens het Rijnstate ziekenhuis zal dat om en nabij de ?65,- per onderzoek liggen. (de diopten gaan of naar het Rijnstate of naar de Gelderse Vallei; er was onduidelikheid bij de huisarts...) 

Vind het wel een beetje cru om te zeggen (moderator Jeppe) dat de kosten niet boven mijn eigen risico uitkomen, aangezien ieders eigen risico op minimaal ?350 staat en die van mij zelfs op ?850. Zelfs ?350 zou ik een exorbitant hoog bedrag vinden om te vragen van patiënten voor een dergelijk onderzoek. 

Een doorverwijsafspraak/opsturen van weefsel voor onderzoek, dus medische 'noodzaak', zou, in my humble opinion, ook altijd gedekt moeten worden door de basisverzekering (het is namelijk geen cosmetische ingreep die ik laat doen).

Ook zouden de kosten per onderzoek & per ziekenhuis overzichtelijk gemaakt moeten worden, zodat niemand meer 5x moet bellen en op een forum er achter moet zien te komen hoeveel een behandeling dus ongeveer kost. Zet anders een kostenschatting per behandeling op de website van Zilveren Kruis. Daar zou ik en ik denk velen met mij, een stuk gelukkiger van worden.

Fanatiekeling
Ook zouden de kosten per onderzoek & per ziekenhuis overzichtelijk gemaakt moeten worden, zodat niemand meer 5x moet bellen en op een forum er achter moet zien te komen hoeveel een behandeling dus ongeveer kost. Zet anders een kostenschatting per behandeling op de website van Zilveren Kruis. Daar zou ik en ik denk velen met mij, een stuk gelukkiger van worden.
Hier ben ik het mee eens! Dit zijn kosten, die vastgesteld zijn door de Zorgautoriteit. Maar een zorgverzekeraar zou dit voor het gemak van de verzekerden wel globaal op de website kunnen plaatsen. Dit komt namelijk veel voor. ( net als X-foto's bijvoorbeeld). Ook verschuilt een zorgverzekeraar zich vaak achter het argument, dat ofwel de dbc niet van te voren te bepalen is, ofwel dat het vrij onderhandelbare tarieven zou betreffen ( hetgeen in dit geval niet klopte). 

Fanatiekeling
Een doorverwijsafspraak/opsturen van weefsel voor onderzoek, dus medische 'noodzaak', zou, in my humble opinion, ook altijd gedekt moeten worden door de basisverzekering (het is namelijk geen cosmetische ingreep die ik laat doen).
Het eigen risico geldt voor alles ( behalve de huisarts). Dus voor alle ziektes waar je niet om gevraagd hebt: gebroken been, hersenbloeding, blinde darm operatie. Als het eigen risico niet zou bestaan, dan zou de premie verhoogd moeten worden. Ook gaat het zorggebruik aanzienlijk omlaag sinds 2012, ongeveer 2-3%. Tot 2011 steeg het zorggebruik ieder jaar sterk. 
Incidentele zorggebruikers zijn in dit systeem beter af, omdat de chronische patienten ieder jaar wel het eigen risico volledig volmaken, waardoor ze een hogere bijdrage aan de zorguitgaven leveren. 

Fanatiekeling
Kk

[QUOTE=mevandemeent;39654]Vind het wel een beetje cru om te zeggen (moderator Jeppe) dat de kosten niet boven mijn eigen risico uitkomen, aangezien ieders eigen risico op minimaal ?350 staat en die van mij zelfs op ?850. Zelfs ?350 zou ik een exorbitant hoog bedrag vinden om te vragen van patiënten voor een dergelijk onderzoek. 
[QUOTE]

Het is wellicht cru om te zeggen, maar het schept ook helderheid voor een verzekerde. Niet iedereen heeft even veel kennis van de verzekering. Mijn antwoorden zijn erop gericht om het iedereen die het antwoord leest duidelijk te maken. Dat ?350 of ?850 een hoog bedrag is zal ik zeker niet betwisten.

Ik begrijp dat het fijn is voor een verzekerde om vooraf te weten wat een behandeling gaat kosten. Wij doen hier echter geen uitspraken over. Wel weet ik dat prijzen die in de NZA lijst staan kunnen verschillen van de bedragen die de ziekenhuizen bij ons kunnen declareren voor een behandeling.

Fanatiekeling
Ik denk dat mevandemeent de uitspraak over het eigen risico niet cru vind, omdat haar gezegd werd dat het haar eigen risico zou kosten, maar omdat het door de manier van zeggen als een niemandalletje werd voorgesteld. Zovan " het kan je de kop niet kosten" en op de zelfde manier "Meer dan je eigen risico gaat het jou in ieder geval niet kosten."

PS. Ik vermoed dat deze mevrouw nu geen email krijgt.

mevanmeendert is overigens wel vaker terug geweest, ik wil dan ook vragen of er e-mails binnen komen bij u op het moment dat opnieuw in het topic is gepost om Elze haar opmerking te testen.

Het kan dat het overkomt alsof ik dat heel luchtig even wil wegzetten, mijn excuses daarvoor. Dat was uiteraard niet de bedoeling.