Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Kan mijn huisarts mij verplichten een andere arts te zoeken?

Starter

Kan mijn huisarts mij verplichten een andere arts te zoeken? Ik ben 2 jaar geleden verhuisd en woon nu 5 km verder dan waar ik de 23 jaar hiervoor heb gewoond. Sindsdien krijg ik met regelmaat een brief dat ik naar een andere huisarts moet. Ik rijd op 5 minuten met de auto (10 met de fiets) vanaf mijn huis naar de praktijk en wil niet op zoek naar een andere arts. Nu blijf ik met problemen sukkelen omdat ik me eigenlijk niet welkom voel maar ook niet ergens anders heen wil?

Kan mijn huisarts mij verplichten een andere arts te zoeken?

OPGELOST
5 ANTWOORDEN

Re: Kan mijn huisarts mij verplichten een andere arts te zoeken?

Fanatiekeling
Je kunt dze vraag beter stellen aan de NPCF in Utrecht. De zorgverzekeraar bemoeit zich niet met de huisartsenkeuze. Je mag zelf aan de andere kant van het land een huisarts hebben. 

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Elze30 schreef:
Je kunt dze vraag beter stellen aan de NPCF in Utrecht. De zorgverzekeraar bemoeit zich niet met de huisartsenkeuze. Je mag zelf aan de andere kant van het land een huisarts hebben. 

Wat Elze zegt klopt inderdaad. We zien we vaak dat een huisarts alleen mensen in zijn praktijk neemt die binnen een bepaalde afstand van zijn praktijk/woning wonen. Anders kan hij bij spoedgevallen geen huisbezoek garanderen. Het komt vaker voor, de precieze afstand is mij niet bekend.

Ik verplaats dit topic naar het forum huisarts, apotheek en tandarts.

Medewerker
Hallo Danny,

het kan inderdaad voorkomen dat een huisarts u weigert of niet meer in de praktijk wil hebben. De reden hiervoor is omdat hij/zij een inspanningsverplichting heeft en vanaf zijn adres binnen 15 minuten bij u moet zijn als er nood is.

De NPCF is inderdaad een goede tip van Elze, zij hebben een document opgesteld waar deze zaken staan beschreven.

Vriendelijke groet,
Michiel

Starter
Dankjulliewel, ik ga binnenkort eens een brief opstellen naar mijn huisarts met het verzoek te kunnen blijven. De 15 minuten is makkelijk te halen dus ik ga een poging wagen!

Fanatiekeling
Succes , houd vol! Kun je het resultaat misschien ook nog met ons delen tzt?