Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Kan ik met de Basis Budget polis mijn eigen huisarts en tandarts kiezen?

Starter

Ik sta op het punt om een Beter Af Selectief polis te nemen, met een aanvullende verzekering en een aanvullende tandartsverzekering, beide met een ster. Ik had echter nog twee vragen, die ik nergens ander beantwoord zie:

1) Ben ik met dit pakket vrij om mijn eigen huisarts te kiezen, zonder hiervoor extra te moeten betalen? Zo nee, ben ik dit wel met een Beter Af polis?

2) Ben ik met dit pakket vrij om mijn eigen tandarts te kiezen? Is er dus een verschil in vergoeding tussen een gecontracteerde en niet-gecontracteerde tandarts? Zo nee, met welk pakket ben ik dit wel?

Alvast dank voor de reacties!

Groet,
Mitt

Kan ik met de Basis Budget polis mijn eigen huisarts en tandarts kiezen?

OPGELOST
5 ANTWOORDEN

Re: Kan ik met de Basis Budget polis mijn eigen huisarts en tandarts kiezen?

Fanatiekeling

2. Tandartsen behoeven niet gecontracteerd te zijn. Maakt geen verschil met de Beter Af , omdat alle aanvullende verzekeringen ( pluspolissen) en tandartsverzekeringen identiek zijn. Tandartsen zijn vrijwel niet gecontracteerd. Dus verzekeraars accepteren de rekening van alle tandartsen. De prijzen per tandartsverrichting zijn vastgesteld door de overheid. De prijzen van de aanvullende polissen zijn identiek. (Bijvoorbeeld de aanvullende " pluspolis 1 ster" kost altijd ?5,90, ook i.c.m. de Beter Af basispolis).

1. Alle huisartsen zijn gecontracteerd. Geen beperkingen hiervoor. 

Lees ook een ander topic op dit forum. 

Denk wel goed na, want er zijn echt weinig ziekenhuizen beschikbaar. Dat betekent dat u reiskosten gaat krijgen. Ook het consulteren van een dokter in het ziekenhuis, of het laten maken van een X-foto op advies van de huisarts kan alleen in de gecontracteerde ziekenhuizen. Heeft u het kaartje van Nederland gezien, waar deze ziekenhuizen op zijn ingetekend? Ik denk dat u niet blij zal zijn, dat u zo'n beperkte keus heeft als u ziek wordt. Lees ook de adviezen en bedenkingen van Independer!. 
Bent u student? Heeft u de studentenpolis overwogen? ( met hoge collectieve korting en hele goedkope aanvullende verzekeringen),

Fanatiekeling

Dit is het kaartje met de gecontracteerde ziekenhuizen. In bepaalde regio's is er bijna geen zorg beschikbaar. 

Starter

Dank voor de snelle reactie Elze30. Heb het gezien inderdaad, maar ik ben nog nooit naar het ziekenhuis gegaan, vandaar dat ik die beperkte keuze niet erg vind. Wel zou ik het vervelend vinden als ik niet meer naar mijn (niet-gecontracteerde) tandarts zou kunnen gaan maar dat is gelukkig geen belemmering. 

Ik moet wel zeggen dat ik in Den Haag maar twee gecontracteerde huisartsen zie staan, krijg je dus echt 100% vergoeding als je naar een niet-gecontracteerde huisarts gaat met de Beter Af Selectief Polis? Ik zou het op prijs stellen als ook ZK dit kon bevestigen.

Fanatiekeling

Kijk in de "zorgzoeker" 2013 van Zilveren Kruis. 171 huisartsen in Den Haag. Alle huisartsen worden gecontracteerd. Maar dit is nu kennelijk nog niet geregeld. Bovendien is contractering bij huisartsen niet belangrijk. 
Zilveren kruis communiceert dit niet duidelijk genoeg: want hoe kan een verzekerde weten dat de contractering van huisartsen niet belangrijk is? Ik weet daar wel een antwoord op:  in de polisvoorwaarden (van de Beter AF) onder " huisartsenzorg" wordt niet verwezen naar niet gecontracteerd/wel gecontracteerd.
Heeft u ook gezien dat u op het punt staat een verzekering te nemen, waarvan de polisvoorwaarden niet bekend zijn? De polisvoorwaarden zijn het belangrijkste onderdeel van de verzekering. 
U heeft gelijk dat u het van ZK zelf wil horen. Dan kunt u zich daarop later beroepen. 
PS: u zegt dat u nog nooit naar het ziekenhuis bent geweest. Maar hoe ziet u het voor u, als het wel gebeurt? U kunt toch longontsteking krijgen bijvoorbeeld? Heel vervelend zijn nl. ook de discussies met de zorgverzekeraar of een bepaalde situatie spoedeisend is of niet. Het is vorig jaar gebeurd , dat een patient, opgenomen in het " verkeerde " ziekenhuis , naar een ander ziekenhuis werd verplaatst. 

PS kiest u, ivm weinig zorggebruik, voor een hoog eigen risico? Bent u ervan op de hoogte dat de korting ivm eigen risico per zorgverzekeraar verschilt?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Huisartsen zijn allemaal gecontracteerd, de zorgzoeker wordt binnenkort geupdate. Klopt dat we de polisvoorwaarden zo snel mogelijk beschikbaar moeten hebben Elze! Zijn we hard mee bezig.