Is de declaratie voor een telefonisch consult wel terecht?

Bezoeker

ik zag op mijn zilveren kruis een telefonisch consult vergoed op 26 januari. Vreemd want toen heb ik geen contact gehad met huisarts. Ik gebeld om te vragen hoe dat zit.

Blijkt dat:

Een van de assistente heeft mij gebeld i.v.m. met mijn astma klachten ( heel grappig, want als ik er ben, kan niemand mij vertellen WAAROM ik het zo benauwd heb.... heb wel medicijnen er toen voor voorgeschreven gekregen, door het vermoeden van huisarts, .....maar die hielpen niet, dus mee gestopt).

Er schijnt iets te zijn, daar heb ik ook een brief over ontvangen over een soort van astma spreekuur en ze willen graag een afspraak met me maken daarover. Die brief heb ik bij het oud papier gegooid, want na diverse keren gehoord te hebben dat  ze 'niet weten wat mij zo benauwd maakt', ben ik er eigenlijk wel klaar mee. Hoef ik niet nog een keer te horen Smiley Knipoog .

Zij had mij diverse keren gebeld, ik was er niet en belde niet terug. Tja, als ze niets inspreken kan ik niet terugbellen als het nummer niet te zien is heeft ze een brief gemaakt en is daar zeker wel een kwartier mee bezig geweest. Vandaar een ' telefonisch consult'.

Ik heb haar in elk geval verteld dat ik het er niet mee eens ben en er zeker niet op zat te wachten om voor zoiets als dit uitgenodigd te worden. Daarvoor wordt ik dan nu uitgeschreven van de 'maillinglijst' (wat dan schijnbaar toch meer een telefoonlijst is).

Is dit een normale gang van zaken? Ik keek er in elk geval raar van op, dat er een telefonisch consult gerekend kan worden voor iets dat ik niet uitnodig of nodig heb (of zelfs wil).

• Huisarts

Is de declaratie voor een telefonisch consult wel terecht?

14 ANTWOORDEN

Re: vergoeding huisarts astma ondersteuning

Community Manager

@Mirjamj Hoi Mirjam, even voor mij begrip, je vraag of het versturen van een brief door de assistente van de huisarts gedeclareerd mag worden als een telefonisch consult? Klopt dat? 

In algemene zin brengt de huisarts wel tijd in rekening voor dingen die ze voor je doen, dus dat is niet vreemd. Om na te gaan hoe dit precies in elkaar zit heb ik meer informatie nodig. Heb je voor mij in een prive bericht je postcode, huisnummer, geboortedatum en relatienummer? Dan ik even met je mee Smiley Vrolijk

Re: Is de declaratie voor een telefonisch consult wel terecht?

Fanatiekeling

Door de Nederlandse Zorg Autoriteit wordt precies gedefinieerd wanneer een telefonisch consult gedeclareerd mag worden. Bel de NZA zonodig om je dit precies te laten uitleggen. 088-7708770

Ik meen me te herinneren dat een telefonisch consult alleen mag worden gerekend als dit een consult bij de huisarts vervangt ( en ik verwacht ook dat dit alleen mag als dit het initiatief van de patient is). 

De huisarts probeert jou in de " ketenzorg copd" - module te plaatsen. Dan verdient de huisarts ca.€200 extra per jaar ( normaal €75 per jaar). Ik heb eerder begrepen dat Zilveren Kruis een bedrag per jaar  voor alle patienten met COPD uitkeert. Ook als de patient niet mee wil doen. 

Persoonlijk vind ik dit erg fout. Het effect is dat de huisarts teveel tijd aan zijn patienten met COPD gaat besteden , en eigenlijk alleen om er zelf financieel beter van te worden. En kennelijk probeert de praktijk dan ook nog geld te vangen terwijl ze aan het proberen zijn om jou te 'vangen'.

Aan Zilveren Kruis wil ik zeggen: dit zijn de praktijkervaringen. Ik vind het terecht dat TS hier niet blij mee is en dat zij de declaratie van het telefonisch consult in twijfel trekt. Ik vind dat ook de zorgverzekeraar moet reageren naar deze huisarts toe. Als de zorgverzekeraar dit niet doet, dan zullen de regels steeds steeds verder opgerekt. Het is namelijk zo dat "dingen die ze voor je doen" ( zoals ZK het formuleert), nu juist vergoed worden vanuit het Inschrijftarief!

Aan TS zou ik willen zeggen: alle huisartsenpraktijken doen dit. Dus ik raad je af om hierover de praktijk aan te spreken. Je kunt wel een zogenaamde Melding doen bij de NZA over deze huisartsenpraktijk.

Groet, Feina.

Bezoeker

dus zoals ik het nu van jou lees, is het eigenlijk wel een beetje zo ''schandalig'' als dat ik het ervaarde. Smiley Knipoog

Fanatiekeling

Het is in die zin schandalig, dat de huisartsen zich niet aan de vastgestelde regels over de tarieven houden. Maar volgens mij doen ze allemaal op deze manier. Ik heb dezelfde negatieve ervaringen. Ik zou willen dat de NZA optreedt met hun snelle Interventie-team. Om bij te dragen aan de bewijzen over de verkeerde declaraties van huisartsen moet je dit wel "Melden" via een formulier op de website van de NZA. Dit kan digitaal. Je ontvangt direct per e-mail een bevestiging van je melding en je wordt naderhand ook opgebeld: de NZA vertelt wat ze met jouw Melding gaan doen.

ik heb meegemaakt dat een telefoontje om een afspraak te maken werd gedeclareerd als telefonisch consult.

Groet, Feina.

Bezoeker

Zo erg maken ze het nog niet dat het maken van een afspraak gerekend wordt als een telefonisch consult.
Maar ik zal eens kijken op de site van NZA

Fanatiekeling

Ik zou graag nog een reactie hebben van ZK op mijn vraag " Aan Zilveren Kruis wil ik zeggen: dit zijn de praktijkervaringen. Ik vind het terecht dat TS hier niet blij mee is en dat zij de declaratie van het telefonisch consult in twijfel trekt. Ik vind dat ook de zorgverzekeraar moet reageren naar deze huisarts toe. Als de zorgverzekeraar dit niet doet, dan zullen de regels steeds steeds verder opgerekt. Het is namelijk zo dat "dingen die ze voor je doen" ( zoals ZK het formuleert), nu juist vergoed worden vanuit het Inschrijftarief!"

Groet, Feina.

Re: is dit iets voor het zilveren kruis of NZA?

Community Manager

@Feina Je doet ferme uitspraken en niet onderbouwde aannames en ik zou het waarderen als je je toon daarin matigt. Je gaat echt te ver.

@Mirjamj Een telefonisch consult mag alleen gedeclareerd worden als dat een spreekuurconsult vervangt. Als de assistente van de huisarts je heeft geprobeerd te bellen en je niet gesproken heeft kan er dus geen telefonisch consult worden gedeclareerd. Je kan dit het beste even bespreken met de assistente en die kan de declaratie ongedaan maken. Kom je er niet uit? Laat het even weten en dan kijken we wat wij kunnen doen. 

Waarom wil je nu niet meer naar het astma spreekuur Mirjam? Is dat omdat je ongevraagd bent uitgenodigd of heb je er geen vertrouwen in dat er serieus geluisterd wordt naar jouw klacht?

Moderator: door een fout is het systeem is dit bericht mogelijk eerder niet zichtbaar geweest voor iedereen.

Bezoeker

Update:
ik heb van het NZa een berichtje teruggekregen. In elk geval is de telefonische declaratie niet terecht. Deze mag alleen gerekend worden als je letterlijk een telefonisch consult hebt met je huisarts ( als deze duidelijjk ter vervanging dient voor een spreekuurconsult)

Wat de ketenzorg betreft is dat schijnbaar wat ingewikkelder. 
Wat ik van de huisarts begreep heeft hij daar niet zoveel mee te maken en is ligt dat bij de ketenzorg ( dat schijnt dan een aparte groep te zijn, die dat regelen zonder het medeweten van de huisarts).
Nou, ja, ik heb in elk geval duidelijk gemaakt dat niet te willen.

De huisarts zal allebei corrigeren.

Fanatiekeling
Dat is duidelijk: maar komt ZK nu in actie om de foute declaratie van deze huisarts te corrigeren?
Groet, Feina.

Bezoeker

Feina, vraag je dat aan mij? 
Dan kun je het antwoord lezen in mijn up-date ( huisarts zou beide corrigeren, dus neem ik aan dat hij dan contact op zal nemen met het ZK. Vooralsnog wil ik daar van uit gaan. Als blijkt dat hij dat niet zal doen...dan wordt het een heel ander verhaal)

Fanatiekeling

Ik had niet goed gelezen. Ik ben benieuwd. 

Ik vind dat Zilveren Kruis een algehele controle op de declaraties van deze huisarts zou moeten uitvoeren. Jammer dat de zorgverzekeraar niet pro-actiever is: dan had jij het niet helemaal alleen hoeven op te knappen. Ik dacht dat dit toch echt de taak van de zorgverzekeraar was. 

En is de naam van de huisarts aan de NZA doorgegeven? 

Groet, Feina.

Community Manager

Het is de toon die de muziek maakt @Feina.

Fanatiekeling

???

Zeg je nu dat Zilveren Kruis geen actie onderneemt als  een huisarts fout declareert? Mogen ze wel wat jullie betreft wèl " fout" declareren? Gaan jullie daar voorzichtig mee om ? 

Groet, Feina.

Community Manager

Nee @Feina, dat zeg ik niet. Ik geef alleen commentaar op de toon die je aanslaat. Die is zo verbeten en zo ingehouden agressief. Alsof jou persoonlijk onrecht is of wordt aangedaan. Ik heb het al eerder gezegd: ik ben benieuwd waar die vandaan komt.

In gevallen van onjuiste declaraties is volgens ons de eerste stap: in gesprek gaan met de zorgverlener. Of wij dat in eerste instantie doen of dat een klant dat zelf doet hangt een beetje af van de situatie. Meestal vragen we aan een klant om het zelf eerst na te vragen bij de zorgverlener. In het geval van bijvoorbeeld een DBC kan het zijn dat de declaratie klopt maar dat de systematiek voor de klant onduidelijk is. Dat kan de zorgverlener dan toelichten aan de klant.

Er kan natuurlijk ook sprake zijn van een misverstand of een fout. Het blijft mensenwerk. Ook daar kom je het makkelijkst achter door met elkaar in gesprek te gaan. Opzet kan natuurlijk ook, maar daar gaan we in eerste instantie niet vanuit. Er zijn voortdurend collega's bezig met steekproefsgewijze controles en bij vermoeden van opzet maken we daar zeker werk van maar zoals eerder gezegd, een verhelderend gesprek is wat ons betreft in principe altijd het startpunt.