Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Ik wil een andere huisarts. Is dat mogelijk?

Starter

De door mij gekozen huisarts is met pensioen gegaan. Zijn opvolger werd automatisch mijn nieuwe huisarts. Nu klikt het helemaal niet met deze arts. Vorige week heb ik via de assistentes gevraagd of ik een andere huisarts binnen de praktijk kan krijgen. Dit kan. Nu moet ik eerst een afspraak maken met mijn huidige arts en één en ander overleggen. Dit maakt het erg moeilijk. Hoe vertel ik mijn arts dat ik vind dat het niet klikt? Ik wil liever niet meer naar hem toe. Kunnen ze mij verplichten eerst een afspraak met mijn huidige arts te maken?

• Huisarts

Ik wil een andere huisarts. Is dat mogelijk?

OPGELOST
7 ANTWOORDEN

Re: Ik wil een andere huisarts. Is dat mogelijk?

Medewerker

Hoi Heleen61,

Goed dat je ons forum hebt gevonden en dat je je vraag durft te stellen!

Ik begrijp dat je liever niet met iemand aan de tafel gaat zitten waar je je niet lekker bij voelt. Het is heel belangrijk dat je je op je gemak voelt bij iemand met wie je het moet hebben over dingen zoals je gezondheid, iets wat soms best intiem kan zijn. Huisartsen zijn zich maar wat bewust van het belang van die vertrouwensband.

Ze zijn gelukkig ook zo professioneel om te beseffen dat als die klik voor één van de twee partijen niet voelbaar is, het niet constructief is om de patient-dokter relatie verder voort te zetten. Des te belangrijker om een laatste zakelijke ontmoeting in te plannen: duidelijkheid creëren!

Ik denk dat het voor jouzelf heel erg opluchtend is om je gevoel kenbaar te maken in een laatste gesprek en je intentie te communiceren. Een goede afsluiting zorgt ervoor dat er voor jou, maar ook voor de huisarts van wie jij afscheid neemt, duidelijkheid en consensus is.

Als jij het niet duidelijk en in goede orde afsluit, kan ik me voorstellen dat jij later niet met een ontspannen gevoel naar die maatschap gaat naar je nieuwe dokter. De kans bestaat immers altijd nog dat je tegen die andere huisarts aanloopt en er nog onuitgesproken dingen en onafgesloten zaken zijn, en dat blijft in de lucht hangen.
Een goede afsluiting zorgt overigens ook nog voor een tweede, misschien nog wel belangrijker item: een goede overdracht van jouw patientdossier!

Een heel lang verhaal, maar wel goed om even context te scheppen. Mijn advies aan jou:
Nee, ze kunnen je niet verplichten bij een bepaalde dokter te blijven, het is je goed recht je eigen zorgverlener te kiezen!
Hoe onprettig ook, ga dat laatste gesprek aan. Zorg dat jouw intentie helder is bij degeen van wie jij afscheid neemt.

Zo kan jij op een prettige manier toch op hetzelfde adres blijven komen maar dan bij een andere arts, en kan de arts van wie je afscheid neemt zowel relatietechnisch als administratief begrijpen wat hij moet doen om het tot een goed einde te brengen.

Kan je daar wat mee?

Groetjes,

Jeroen

PS: ik verplaats je vraag naar het hoofdstuk Zorg: Huisarts, Apotheek & Tandarts!

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.

Fanatiekeling

Maar van een verplichting kan nooit sprake zijn. Als een middenstander mij niet aanstaat, ga ik naar de concurrent. Ik weet zeker dat de " vervelende " huisarts" zal proberen om de patient binnenboord te houden. In dat geval wordt de situatie nog ernstiger. ( bedenk dat het een huisarts ook vrij staat om een patient te dumpen op basis van een gebrek aan vertrouwen).  
Een schriftelijke verklaring moet eigenlijk voldoende zijn. Ik vind het niet juist dat een zorgverzekeraar " partij" kiest. De zorgverzekeraar geeft in dit antwoord als het ware steun aan de procedure die de LHV bedacht heeft. Echter deze procedure ( gesprek met " vervelende" huisarts)  heeft geen enkele wettelijke grond. Er is volledige vrije artsenkeuze in Nederland. Het heeft dus geen zin, om dit aan de zorgverzekeraar te vragen. Doe in plaats daarvan een melding bij de Nederlandse Mededingings Autoriteit ( via de consumentenautoriteit). 

Medewerker

Mee eens, Elze30. Technisch gezien moet Heleen61 helemaal niets. Technisch gezien kan ze assistente sommeren om patienten dossier aan haarzelf over te dragen en klaar.
Maar een huisarts verkoopt je geen televisie en de middenstander om de hoek die televisies verkoopt heeft geen intieme kennis van jouw gezondheidssituatie met documentatie daarover in beheer. Een volwassen gesprek met elkaar is in deze mijns inziens helemaal niet verkeerd, zeker gezien heleen61 op hetzelfde adres in dezelfde groepspraktijk wil blijven komen.

Als ik Heleen61 begrijp heeft ze de arts zelf nog niet te kennen gegeven wat ze wil.
Misschien is het wel zo dat deze startende huisarts heeft vernomen via de assistentes dat iemand weg wil en zelf al een afsluitend gesprek in gedachte heeft om te vertellen hoe hij zaken gaat overdragen...
Misschien is het wel zo dat de beginnende huisarts de portofolio van de vorige overneemt, en het zou het best zo kunnen zijn dat hij probeert klandizie binnen boord te houden. Dat kunnen we dan classificeren als "moeilijk doen".
Dat zou onprofessioneel zijn. In dat geval is naar overkoepelende instanties verwijzen om meldingen te maken op zijn plaats.
Maar gezien de situatie zoals ik die begrijp vind ik dat op dit moment nog voorbarig.

Ik begrijp uit je boodschap dat jij het lastig vindt om iemand te zeggen dat je zijn diensten niet meer wenst, Heleen61. En dat snap ik ook.
Weet dat je tot niets verplicht bent. Zelfs niet tot een gesprek waarin een arts "moeilijk kan gaan doen".
Maar als je op een eerlijke manier aangeeft wat je wil en je merkt op dat moment dat de arts in kwestie niet direct van plan is aan jouw wens te voldoen, sta je in het volste recht klachten aan te maken en overkoepelende instanties te benaderen hierover.

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ter aanvulling op Jeroen, hoewel je als verzekerde niets verplicht bent komt het vaak voor dat andere huisartsen toch willen dat je eerst in gesprek gaat met de vorige huisarts of willen ze je niet aannemen omdat je de patient bent van een andere huisarts. Dit maakt het verzekerden uiteraard moeilijk. Wij zijn er uiteraard niet op uit om een "kant te kiezen".

Fanatiekeling

Ik vind dat, dit gesprek niet als consult geregistreerd mag worden en dat de zorgverzekeraar dit ook niet moet betalen. Dt is niet op verzoek van de patient, dit gaat niet om een ziekte. Dus geen consult. Huisarts moet dit gesprek buiten de normale spreekuurtijden houden en niet in de spreekkamer, maar in een ontvangstruimte. 

Starter

Zover bedankt voor jullie reacties. Ik heb stof tot nadenken. Het ligt trouwens allemaal iets ingewikkelder dan ik hier omschreven heb. Mijn huisarts is van buitenlandse afkomst en daar heb ik helemaal niets op tegen. Wat wel jammer is, dat in zijn cultuur het heel ongebruikelijk is om over psychische zaken te praten. Daar hebben 2 leden van mijn gezin, die toch al zo lang wachten voor ze met zoiets naar de huisarts gaan, eigenlijk geen hulp gekregen voor hun probleem, en geen antwoord op hun vraag. Helaas lopen zij nog met hun klachten door want nog een keer naar de huisarts willen ze al helemaal niet. Het weekje slaappillen dat ze voorgeschreven kregen heeft helaas ook nite geholpen. Voor hen is een gesprek, zoals de assistenten voorstelden nog veel moeilijker. Helemaal omdat ze momenteel niet zo goed in hun vel zitten. Hoop dat ik uiteindelijk iedereen bij een huisarts krijg waar ze tevreden mee zijn.

Fanatiekeling

Ok, bedankt voor je reactie.