Huisartsabonnement?

Bewerkt 
Stamgast

Vandaag ontving ik bericht dat mijn declaraties van het afgelopen jaar on line staan.

Tot mijn verbazing zag ik vier huisartsdeclaraties, terwijl ik mijn arts al een paar jaar niet gezien of gesproken heb.

Er wordt elk kwartaal een zelfde samengesteldbedrag gedeclarareerd (oa 12, 16 en 40 cent voor consult)

Wat moet ik mij voorstellen bij een huisartsabonnement?

En wat zijn dit voor kosten?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Huisartsabonnement?

5 ANTWOORDEN

Re: Huisartsabonnement?

Bewerkt 
Moderator

Hoi Mara, 

Ik kan me je verwarring voorstellen. Waarom zijn deze kosten gemaakt, terwijl je al jaren niet bij de huisarts bent geweest? 

Dit heeft te maken met de inschrijftarieven. Dit zijn inderdaad een soort abonnementskosten. Als je staat ingeschreven bij een huisarts, dan ontvangt de huisarts daarvoor een vergoeding. De huisarts ontvangt iedere 3 maanden een vergoeding tussen de € 15 en € 30, voor zijn beschikbaarheid. Ongeacht of dat je wel of niet bij de huisarts bent geweest.

Op mijn Zilveren Kruis zie je dan inderdaad een opbouw van verschillende kosten, soms maar van een aantal cent, onder de naam "Huisartsenhulp". Ook betalen we toeslagen voor het meedoen aan projecten om de zorg te verbeteren. In dit topic lees je nog wat meer over die periodieke modulekosten. 

Ga je naar de huisarts voor een consult? Dan is dat een aparte rekening / declaratie. 

Wat je eventueel ook tegen kan komen is een declaratie voor ketenzorg. De huisarts declareert ketenzorg namelijk ook elk kwartaal. 

Als je kijkt in mijn Zilveren Kruis, bij zorgverbruik details, staat er ook een korte toelichting geschreven. Dit staat helemaal bovenaan, onder het kopje: Toelichting huisartskosten en 'Verstrekkingen apotheek'

Stamgast

Oke, dat is wel helder.

Ketenkosten heb ik niet gezien.

Wat zijn dat?

Moderator

Hoi Mara,

Fijn dat het helder is. 

Lees dat je al een paar jaar niet meer bij de huisarts bent geweest. Ik neem aan vanwege geen klachten / goede gezondheid? Dan kan ik me ook goed voorstellen dat je daarom geen gebruik maakt van ketenzorg. 

Ketenzorg is een soort samenwerking van verschillende zorgverleners die dan samen aan de klacht van de patiënt werken. Ze noemen het ook wel eens een zorgprogramma. 

Bekende voorbeelden zijn ketenzorg bij astma of diabetes. 

Dit loopt dan via de huisarts, die z'n zorgprogramma kan aanbieden.

Stamgast

ik ben al meer dan 17 jaar ziek, maar dat is geen reden meer voor doktersbezoek.

Moderator

Ooh dan is de situatie toch een beetje anders dan ik had aangenomen. Sorry!