Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Eigen risico voor laboratoriumkosten op verzoek van de huisarts?

Bewerkt 
Starter

Mijn huisarts haalt een wrat weg en zegt dat hij het voor de zekerheid laat onderzoeken. Na een halfjaar zie ik op mijn afrekening eigen risico een bedrag staan van een ziekenhuis dat ik niet ken. Na informeren kom ik erachter dat het om het betreffende onderzoek gaat. In deze vorm mag ik het onderzoek volledig betalen. Echter ik was hiervoor onder behandeling bij de huisarts en verwacht van hem een verrekening, ook als hij het onderzoek heeft uitbesteed. In dat geval gaat het niet van mijn eigen risico. In mijn polis lees ik hier niets over.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Eigen risico voor laboratoriumkosten op verzoek van de huisarts?

4 ANTWOORDEN

Re: Eigen risico voor laboratoriumkosten op verzoek van de huisarts?

Fanatiekeling

6.3 Voor sommige zorgkosten geldt geen verplicht eigen risico Wij houden geen verplicht eigen risico in op:

.............

...............

b de kosten van zorg die huisartsen plegen te bieden. Uitzondering hierop zijn de kosten van met deze zorg samenhangend onderzoek, als dit onderzoek ergens anders wordt verricht en apart in rekening wordt gebracht. De persoon of instelling die dat onderzoek doet, moet gerechtigd zijn hiervoor het tarief te rekenen dat de Nederlandse Zorgautoriteit heeft vastgesteld;

Groet, Feina.

Bewerkt 
Moderator

@Frit Ik kan me voorstellen dat je deze rekening niet zag aankomen. Het klopt dat huisartsenzorg uitgesloten is van het eigen risico. Zoals @Feina ook aangeeft, zijn er hier uitzonderingen op:

Het komt wel eens voor dat de huisarts iemand anders moet inschakelen. Dat onderdeel van de behandeling is dan wel van toepassing op het eigen risico. Zoals het onderzoek van je wrat, wat zo te lezen in het ziekenhuislaboratorium is uitgevoerd. Denk naast laboratoriumonderzoek ook aan zaken als röntgenfoto’s en SOA testen. 

Meer lezen? Bekijk dan eens het vergoedingsartikel huisartsenzorg.

Uit je post maak ik op dat de situatie je pas duidelijk is geworden nadat je zelf contact hebt gezocht. Heb je nog tips, om dit duidelijker te krijgen? Kunnen we bijvoorbeeld iets op het declaratieoverzicht aanpassen of toevoegen?

Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is. Toen der tijd wel een goede uitslag gehad van het onderzoek hoop ik? 

Starter

Bedankt voor de reactie. Het blijft een groot communicatieprobleem. De huisarts zegt niet wat zij/hij bij wie gaat doen, anders dan "ik laat het even voor de zekerheid onderzoeken" , vervolgens krijg je van een onbekend ziekenhuis een afrekening 100% ten laste van je eigen risico. Op de afrekening wordt niet het verband gelegd met het onderzoek van je huisarts dat meer dan een half jaar geleden plaatsvond. Ik zal niet de enige zijn die dit overkomt...Als er gevraagd wordt kritisch te kijken naar de afrekeningen moet je wel zorgen dat alles heel transparant is.

Laat onverlet dat een uitbesteed onderzoek door de huisarts je blijkbaar voor zeer onverwachte verrassingen stelt, waar je niet op rekent omdat je ervan uitgaat dat huisartsactiviteiten niet ten laste van het eigen risico gaan. Gelukkig was de uitslag van de test positief voor me. 

Moderator

Gelukkig dat de test voor jou positief was Frit.

Ik lees in je berichtje dat je onder andere op de afrekening (declaratieoverzicht wat je van ons ontvangt) niet duidelijk terug vindt waar dit onderzoek, en dus de kosten van het eigen risico, vandaan komen.

Ik kan mij inderdaad voorstellen dat je niet de enige bent die hier tegenaan loopt. Heb jij een idee hoe wij bijvoorbeeld het declaratieoverzicht duidelijker kunnen maken? Of heb je andere ideeën over duidelijkere communicatie? Op het Denk Mee onderdeel op de community verzamelen we ideeën om onze dienstverlening en/of producten te verbeteren. Zo kunnen we met jouw idee en juiste experts hierover bekijken wat mogelijk is!

Ik hoop je idee terug te zien Frit.