Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

De vrijheid om een arts in een andere gemeente te vinden

Bewerkt 
Nieuwkomer

Mijn schoonmoeder heeft meerdere vervelende ervaringen met haar huidige huisarts. Ze is een dame van 87 jaar en toen ze ademhalingsklachten had, was hij niet bereid om veel voor haar te doen. Een huisbezoek wil hij liever niet afleggen en toen ze eenmaal zo ver heen was dat ze al dagen niet heeft kunnen slapen omdat ze vanwege vocht achter de longen door hartklachten niet kon liggen, wilde hij zelfs geen verwijzing uitschrijven voor het ziekenhuis. Mijn schoonmoeder mankeerde voorheen niets en is vrijwel nooit naar de huisarts gegaan, gewoonweg omdat ze gezond was. In het ziekenhuis hoorden we van de artsassistente dat de rechterboezem meer beschadigd is omdat er teveel tijd overheen is gegaan. Haar linkerboezem is daarentegen nog erg goed voor iemand van haar leeftijd. Door het lakse gedrag van haar huisarts is ze nu zo slecht - ernstig vermoeid, geen zin meer in het leven - dat wij willen dat zij een andere huisarts neemt. Ze wil wel een andere huisarts maar uit ervaring weet zij dat in de gemeente waar zij woont - de Veluwe - ze niet makkelijk kan overstappen. Ze moet eerst een gesprek met de huisarts, het zou kunnen dat hij op huisbezoek daarvoor komt ! - en dan moet hij goedkeuring geven. Ik erger me hier groen en geel aan, ik dacht dat we we als zorgconsumenten meer vrijheid hebben gekregen? Mijn schoonmoeder mag ook niet in aanpalende gemeentes een huisarts zoeken (de afstanden zijn erg gering in het gebied waar zij woont). Help.. is er een oplossing?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

De vrijheid om een arts in een andere gemeente te vinden

OPGELOST
2 ANTWOORDEN

Re: De vrijheid om een arts in een andere gemeente te vinden

Fanatiekeling
U heeft gelijk, dit is heel ergerlijk. In Nederland is de ( huisartsen) keuze vrij. Maar huisartsen maken onderling afspraken om overstappers tegen te werken. Bij verhuizing naar een andere stad, is het wel mogelijk een huisarts te vinden, maar wisselen binnen dezelfde stad of dorp is moeilijk, omdat er onderlinge afspraken zijn. Ook kan je niet bij een andere huisarts terecht door te zeggen dat je net verhuisd bent. Er is een computersysteem, waarin huisartsen kunnen opzoeken kunnen vinden wie de actuele huisarts is. En het is heel vreemd dat ZK alleen helpt bij het vinden van een huisarts na verhuizing, terwijl dat juist geen probem

Een huisarts uit een andere gemeente is in principe mogelijk. De enige voorwaarde die vaak gehanteerd wordt, en ook geaccepteerd is, is een aanrijtijd van maximaal 15 minuten. Maar ook een huisarts aan de andere kant van het land is bij wijze van spreken toegestaan. De zorgverzekeraar stelt daaraan geen eisen. 

U kunt  over de beperking van de vrije huisartsenkeuze een klacht indienen bij de Nederlandse Mededingings Autoritieit. ( NMA).

Ik denk echter dat de beste oplossing is om het gesprek met de oude huisarts te accepteren.Maar vooral niet toegeven tijdens dat gesprek: de beslissing en de keuze moet aan de patient zijn!  ( als je toch bij de oude huisarts blijft, verergert dat de situatie nog eerder). Een sterk argument is bijvoorbeeld dat uw schoonmoeder geen vertrouwen meer heeft in de huisarts. Zij moet zich niet laten verleiden tot een discussie over de inhoudelijke zaken, zoals het niet op huisbezoek komen. 

Re: De vrijheid om een arts in een andere gemeente te vinden

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Hallo M.Baij, welkom op het forum. Elze haar antwoord is erg volledig. Ik denk dat daar het beste advies ligt, toch een gesprek met de huisarts accepteren. Kom je er dan nog niet uit, dan is er een klachtenprocedure mogelijk. Google "klacht huisarts" en je vindt de klachtencommissie die voor jouw gedeelte van het land actief is.

Om op Elze haar verbazing in te gaan, juist vanwege de afspraken die huisartsen hebben gemaakt is het gewoonweg niet mogelijk mensen naar een andere huisarts te bemiddelen. Huisartsen accepteren overstappers niet zomaar zonder gesprek met de oude huisarts. Dit kunnen wij niet faciliteren.

Ik hoop dat je zo verder kunt. Het belangrijkste is zo snel mogelijk actie te ondernemen lijkt mij gezien de situatie van je moeder. Ik hoop dat het inmiddels weer beter gaat met haar! Kan ik nog wat voor je doen dan hoor ik het graag.

Ik verplaats dit topic naar het forum huisarts, apotheek en tandarts