Highlighted

Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Geregelde bezoeker

 


Twee keer een telefoon gesprek opgenomen met een app, mvr u krijgt wel Cozaar om medice reden vergoed.
Dat deed men niet, net gebeld kreeg te horen die 2 dames hebben zicht vergist. ( hun namen noemen ze ook in het gesprek)
Hoe dom kan je zijn, net te laat om over te stappen naar, wat mij Mediport adviseerde om over  naar ONVZ te gaan. Tja wat moet ik als ik met diabetes een bloed druk van 250 krijg en op ploffen sta van een ander bloeddruk medicijn. Straks een hersenbloedig met dank aan het zilverenkruis? Ik hoop het niet want ik ben daar heel goed verzekerd tot nu toe! Wilma  R

Cozaar wel vergoed en dan weer niet

19 ANTWOORDEN 19

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Fanatiekeling

Hallo Wilma, standaard krijg je de goedkoopste Losartan, tenzij de voorschrijver "medische noodzaak" op het recept zet. De Cozaar ( Losartan van het merk MSD), is ca. €2,36 per 15 stuks 50 mg tablet duurder. Zie de eerste bijlage. 

Maar.... de apotheker kan de " medische noodzaak" in twijfel trekken. Dan vraagt hij of jouw voorschrijver het hard kan maken. De voorschrijver kan dit alleen, als je dit aantoonbaar eerder gebruikt hebt met slechte resultaten. Ook dan nog zal/kan de apotheker je voorstellen om het nog met een andere goedkope Losartan te proberen ( een ander merk). Jij zult hem moeten overtuigen van de slechte gevolgen voor jouw gezondheid. Zie de tweede bijlage, waarin het medicijnbeleid van ZK wordt uitgelegd en zie ook het farmaceutische reglement ( https://www.zilverenkruis.nl/VergoedingenDownloads/Reglement-Farmacie-2019.pdf.  ) 

ONVZ geeft ook het goedkoopste medicijn, maar je kunt waarschijnlijk gemakkelijker de apotheker overtuigen van de medische noodzaak ( omdat het de apotheker bij ONVZ geen geld kost).

DSW geeft ook het goedkoopste medicijn, maar als de apotheek de medische noodzaak niet zou accepteren, is er de mogelijkheid van bijbetaling. 

PS je kunt nog opzeggen! https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/wijzigen/Paginas/opzeggen.aspx ( klik op 'opzeggen, login met digid) De nieuwe zorgverzekering kun je nog tot eind januari 2019 afsluiten. 

Groet, Feina.

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Geregelde bezoeker
Hallo Feina bedankt voor je reactie,
 
Vandaag met de apotheker  apart gesproken. Ik dacht doe dit eerst voor ik de dokter lastig valt. Want het moet wel nut hebben een uitgebreid rapport van de dokter.
 
De apotheker van Mediport zegt: Wij krijgen het niet vergoed ook niet bij medische noodzaak bij zilverkruis. Alleen bij ONVZ krijg je het vergoed. Dat wil ik niet ,overstappen ben al jaren bij jullie naar tevredenheid een 3 sterren polis, en ook tandarts 3 sterren polis.
 
Ik heb eerder Losartan aantoonbaar eerder gebruikt hebt met slechte resultaten.  Mijn bloeddruk werd steeds hoger een band om mijn hoofd of ik ging ontploffen, na 2 maanden geslikt te hebben toen  zeiden  ze: je lichaam moet er aan wennen, dus weer een maand langer elke dag met hoofd pijn gelopen. Ik dacht ik ga dood ik ontplof.
 
Toen ik echt niet meer kon zelf tijdje betaald . Op gegeven moment ik zei kan dit echt niet meer zelf betalen, Toen werd ik verwezen door apotheek koning naar apotheek service apotheek Mediport. [die hadden ander contract met jullie afgesloten met jullie werd gezegd.] en het werd hier vergoed!!!
 
Dat ging goed tot ik 16-12-2018  bij de apotheek kwam ze zeiden Zilveren kruis vergoed het niet meer ondanks dat er medische noodzaak op stond. Ik Zilverkruis bellen ik sprak met Esther  G, ze zei krijg je vergoed kijk maar op medicijn kosten Nl.
 
Ik weer naar de apotheek die zei nee zelf betalen en dan  indienen maar . Ok zei ik eerst weer gebeld met Zilverkruis .Weer andere dame. Ze zei betaal maar en dan krijg je het terug, ik moest lang wachten want ze zocht het uit. Dus ik weer naar de apotheek en betaald .
 
En gedeclareerd 22,81 cozaar 100 mg. Maar op mijn declaratie overzicht  stond niet vergoed. Zaterdag  gebeld naar zilverkruis,  maandag weer gebeld.
 
De 2 eerste dames hadden het fout volgens jullie terwijl ik de gesprekken hebt opgenomen en heb laten afspelen door de telefoon dat ik niet lieg, dat ze zeiden je krijgt het vergoed. (gesprekken heb ik als MP3) Na de telefonische  ellende dit forum geraadpleegd. Wat nu zou iemand mij hier mee willen helpen?
 
Bedankt alvast Wilma.
P.S De apotheker wil alleen vergoeden als ik op papier hebt staan dat de apotheek het vergoed krijgt.

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Webcare

Hai Wilma, 

 

 

Wat slecht dat je tot 2 keer toe het verkeerde antwoord hebt gekregen van mijn collega's. Ik zoek graag je gegevens erbij zodat ik deze collega's hierop kan aanspreken. Kan je mij in een privébericht je relatienummer, postcode en geboortedatum geven? 

 

In 2019 vergoeden we bij een apotheek met een preferentie contract, Losartan van de merken Focusc en Accord de apotheek beslist welk medicijn je mee krijgt aan de hand van de milligrammen die je gebruikt. Bij een apotheek met een IDEA contract mag de apotheek zelf bepalen welk merk medicijn je mee krijgt. 

 

Kan je in verband met een medische indicatie alleen het merk medicijn gebruiken dan geeft je arts aan op het voorschrift dat het medisch noodzakelijk is voor jouw behandeling dat je het medicijn van een bepaald merk krijgt. Dit kan alleen als je de andere merken al hebt gebruikt en aantoonbaar is dat deze niet veilig zijn voor jou. Uitsluitend de apotheek bepaalt of ze akkoord zijn met de medische noodzaak. Als dit zo is declareren ze het medicijn rechtstreeks bij ons. 

 

 

Hier kan je meer informatie vinden over de vergoedingen van geneesmiddelen:

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Paginas/Geneesmiddelen-medicijnen.aspx

 

 

Meer informatie over het geneesmiddelenbeleid kan je hier vinden op onze site: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/veelgestelde-vragen/Paginas/Vergoedingen/Geneesmiddelenbele... Hier staat ook de lijst met preferente geneesmiddelen. 

 

Kan je verder met mijn uitleg Wilma? Als je er nog vragen over hebt hoor ik het graag!

 

Groeten Andrea

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Fanatiekeling
Kan ZK misschien bemiddelen bij deze apotheek? De situatie is toch vrij ernstig als een preferente apotheker zegt dat hij geen vergoeding van jullie krijgt.
Groet, Feina.

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Webcare

Hoi Feina, Wij laten de beoordeling welk geneesmiddel iemand krijgt over aan de gecontracteerde apotheek. Wij bemiddelen hier niet in.

Als zij vragen hebben over de vergoeding die ze krijgen bij niet preferente medicijnen in verband met een medische indicatie kunnen ze hierover contact opnemen met het telefoonnummer voor apothekers. 

 

Groetjes Andrea

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Fanatiekeling

@RobKhunrob zei dat Zilveren Kruis foutieve informatie had gegeven. (
Twee keer een telefoon gesprek opgenomen met een app, mvr u krijgt wel Cozaar om medice reden vergoed.) 

Dit is inderdaad ook hetgeen Zilveren Kruis op papier beweert. Maar de praktijk is anders. Als u het middel, ondanks " medische noodzaak"-vermelding op het recept en aantoonbare beschikbare medische informatie niet krijgt, moet u zowel bij de apotheek als bij Zilveren Kruis een officiele klacht indienen. Als Zilveren Kruis u onvoldoende helpt ( dat doen ze niet, zie bovenstaand antwoord) of niet antwoordt, kunt u de zaak aanhangig maken bij de SKGZ.

Groet, Feina.

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Webcare

Goedemiddag Feina,  

 

Als een verzekerde een medische indicatie heeft voor een merkgeneesmiddel is het in de praktijk zo dat de apotheek beoordeelt wat de mogelijkheden zijn, niet de verzekeraar. 

Op het moment dat de apotheek aangeeft dat er wel een medische reden is om een merkgeneesmiddel mee te geven, maar dat ze dat alsnog niet doen omdat wij het niet zouden vergoeden, is het inderdaad goed om hierover een gesprek aan te vragen met de apotheker. Komt daar vervolgens niets uit kan er inderdaad een klachten procedure worden gestart. 

Onze ervaring is dat als er een medische reden is om een merkgeneesmiddel mee te geven, alle gecontracteerde apothekers dat ook doen. Dat het geneesmiddelenbeleid voor de verzekerde meer rompslomp kan geven valt niet te ontkennen. 

 

Groeten Andrea

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Fanatiekeling

@AndreaV

Maar de apotheek geeft het middel niet, omdat het niet door ZK betaald zou worden!  Zilveren Kruis heeft een contract met deze apotheek in Amsterdam, dan behoort ZK het kennelijke misverstand kort te sluiten. 

Groet, Feina.

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Webcare

Dag Feina, 

 

De apotheek bepaalt uiteindelijk welke middelen iemand krijgt, daar ligt de medische beoordeling. Wij sturen alleen op goedkopere medicijnen indien mogelijk. 

 

Wanneer een bepaald medicijn bijwerkingen heeft, kan er een allergieverklaring worden opgesteld door de huisarts. Daarmee kan de verzekerde naar de apotheek. Vervolgens beoordeelt de apotheek of het merkmiddel het enige medicijn is dat er beschikbaar is. Of dat er nog andere preferente middelen beschikbaar zijn die geen bijwerkingen zouden moeten hebben en samen kunnen met andere medicijnen die iemand al gebruikt.

 

Het kan dus zijn dat ondanks een eerste allergieverklaring de apotheek toch besluit om eerst andere preferente middelen te verstrekken. Pas als uit de allergieverklaring blijkt dat alle preferente middelen niet geschikt zijn voor verzekerde zal de apotheek het merkmiddel bij ons declareren.

 

De medische beoordeling ligt zoals gezegd bij de apotheek, daar mengen we ons niet in. Als er iets fout gaat met de declaratie, bijvoorbeeld als het medicijn onterecht is gedeclareerd, kunnen wij hier iets in betekenen.

 

Groeten,

Bas

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Fanatiekeling

@BasA, ik begrijp het nog steeds niet : het  gaat volgens mij niet om het contact tussen apotheek en patient, maar juist om het contact tussen apotheek en zorgverzekeraar. Daar gaat het mis! 

Groet, Feina.

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Webcare

@Feina, waar gaat het volgens jou mis tussen het contact tussen de apotheek en ons?

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Fanatiekeling

@BasA, uit het verhaal blijkt duidelijk dat de apotheek twijfelt aan de vergoeding die ZK in geval van Medische Noodzaak aan de apotheek geeft voor de levering van het duurdere geneesmiddel.

Groet, Feina.

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Webcare

Dag Feina,

 

Uit het verhaal van Rob begrijp ik dat de apotheek ondanks medische noodzaak het medicijn niet zou verstrekken. Na deze reactie van Rob hebben we nog wat meer uitleg gegeven. Ik quote mijn collega Andrea: 'Op het moment dat de apotheek aangeeft dat er wel een medische reden is om een merkgeneesmiddel mee te geven, maar dat ze dat alsnog niet doen omdat wij het niet zouden vergoeden, is het inderdaad goed om hierover een gesprek aan te vragen met de apotheker. Komt daar vervolgens niets uit kan er inderdaad een klachten procedure worden gestart.'

 

Sindsdien is Rob op het forum niet meer teruggekomen met een reactie. Ik begrijp dat je voor hem in de bres springt en kritisch bent op ons handelen. Zeker als je het idee hebt dat we tekort schieten. Voordat we kunnen bepalen of we verder iets moeten doen, wil ik graag eerst de reactie van Rob afwachten. We kunnen hem beter helpen, als we weten of hij nog contact heeft gehad met de apotheek. En of hij voldoende informatie van ons heeft gehad.

 

@rob, laat het ons gerust weten als je nog met vragen zit. Dat mag natuurlijk ook met een reactie op het privégesprek dat je met ons had. Ik kan me voorstellen dat je na wat verschillende boodschappen van ons wat voorzichtiger bent geworden, maar we kijken graag voor je wat we voor je kunnen betekenen.

 

Groeten,

Bas

 

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Geregelde bezoeker

Gelukkig word een puffertje wel vergoed Gefrustreerde smiley

 

Ik was in afwachting op een een PB aan AndreaV. Niets meer vernomen dus nu dus dit bericht aan haar dus online:  Wellicht ook het vermelden waard en terug te vinden in mijn ZK en huisarts dosier. Enkele jaren geleden moest ik ook van de Cozaar af, het resultaat was dat ik  langere tijd. een puffertje moest gebruiken tot ik weer Cozaar mocht gebruiken, 2 dagen na dat ik vervangend middel  niet meer gebruikte geen puffertje  niet meer nodig. tot op de dag van vandaag niet meer nodig gehad. De bijwerking was benouwd en hoesten ik stikte er in ze dachte dat ik asma had. Kon niet normaal traplopen enz.  Wilma

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Webcare

Hai Wilma, 


Bedankt voor je bericht. Inmiddels heb ik je privébericht ook gezien. Excuses voor de late reactie! 

 

Groeten Andrea

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Fanatiekeling

Lees hoe de apotheken met een recept met " medische noodzaak" moeten omgaan! ( zo wil Zilveren Kruis het !)

De verzekerde kan over de beslissing van de apotheek een klacht indienen bij het Zilveren Kruis. Zilveren Kruis beoordeelt de klacht en neemt ( met toestemming van de verzekerde!) indien nodig contact op met de arts en/of apotheker. 

Zie de bijlage.

Groet, Feina.

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Geregelde bezoeker

Bedankt Feina, T.V Consumentenmagazine Kassa zou er een mooie reportage van kunnen maken :-) Ik mag wel blij zijn dat als ik terug naar het puffertje moet dat ZK dit wel vergoed, van de gekke toch?

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Fanatiekeling

@RobKhunrob

Wilma, als jouw arts of specialist een recept met "m.n."  schrijft en als daar echt bekende medische problematiek achter zit, dan MOET je de Cozaar echt geleverd krijgen. Zo niet, een klacht sturen naar Zilveren Kruis. En onder de aandacht brengen van de media ( Kassa, Radar, Consumentenbond), kan ook geen kwaad. 

Groet, Feina.

Re: Cozaar wel vergoed en dan weer niet

Geregelde bezoeker

Ik neem aan  Zilveren Kruis professioneel genoeg is het Cozaar probleem voor mij op te lossen.