Bijeenkomst hart-en vaatziekten 13 oktober met verslag van de bijeenkomst

Expert

Hallo ik ben Wouter en ik werk bij Zilveren Kruis als beleidsontwikkelaar bij de klantgroep Hart- & Vaatziekten.

Zilveren Kruis wil graag in gesprek met hart- en vaatpatiënten over de toekomst van hart- en vaatzorg in Nederland. Samen willen we een toekomstvisie ontwikkelen voor hart- en vaatzorg in Nederland. Jullie mening en ervaringen zijn daarbij voor ons heel essentieel.

Kortom, ben jij hart- en vaatpatiënt en wil je een steentje bijdragen aan de toekomst van de hart- en vaatzorg? Dan nodigen we je van harte uit om met ons in gesprek te gaan!

Ga vrijdag de 13e met ons en elkaar in gesprek!

• Wanneer:          Vrijdag 13 oktober 2017 van 10:00 tot 12:00 (aansluitend lunch)
  • Waar:                Het kantoor van Zilveren Kruis, Dellaertweg 1, 2316 WZ Leiden. Reiskosten worden
                             vergoed. 
  • Aanmelden:     Je kunt je aanmelden door mij een privebericht te sturen met daarin je naam, e-
                             mailadres en telefoonnummer. Dan neem ik contact met je op!

Heb je nog vragen? Stel ze dan vooral in dit topic! Hopelijk tot de 13e.

Met vriendelijke groet,

Wouter Trap

3 ANTWOORDEN

Re: Klantonderzoek onder Hart- en Vaatpatiënten

Nieuwkomer

Mij werd gevraagd hoe het met mij gaat na het herseninfarct wat ik in 2001 heb gehad, Gelukkig goed maar daar heb ik hard voor moeten werken 2x per week fysio, gebruik van bloedverdunner, bloeddrukverlagers, en veel geduld van mijn familie.

en nu probeer ik gezond te leven , niet meer roken en gezond proberen te eten en natuurlijk veel bewegen

Re: Klantonderzoek onder Hart- en Vaatpatiënten

Moderator

Leuk dat je hier je reactie achterlaat @AnneliesEtiennevanTol. Welkom bij de community! 

Wat fijn dat het inmiddels goed met je gaat. Maar zo te lezen ging dat niet vanzelf. Veel therapie en met hulp van medicijnen. Hoelang heeft het geduurd voordat je je weer goed voelde? 
Mooi dat je ook schrijft over het geduld van je familie. Dat is toch ook een aspect wat zeker om de hoek komt kijken (bij welke vorm van ziekte dan ook). 

En je bent aan de slag gegaan met gezond leven, goed hoor! Zoals het stoppen met roken, heb je nog tips? Misschien leuk om deze te delen in dit topic: Is het je gelukt? Stoppen met roken? Deel je tips en help anderen. Kijk ook gerust eens in het gezond leven onderdeel van de community, voor eventuele andere tips om te delen per onderwerp. 

Om tot slot nog even terug te komen op de vraag van mijn collega Wouter. Lijkt het je wat om verder met ons mee te denken over de hart- en vaatzorg in Nederland? Je bent zeker welkom om mee te praten volgende week vrijdag in Leiden. Mocht je hierover nog vragen hebben, stel ze gerust. Wie weet tot vrijdag! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Moderator

Wie hadden zich aangemeld om mee te praten?
7 hart- en/of vaat patiënten en 1 medewerker van de Hart en Vaatgroep

Wat hebben we 13 oktober besproken?
Bij de bijeenkomst  hebben we 3 belangrijke thema’s uitgekozen om te bespreken. Deze thema’s waren ‘verplaatsing van zorg’, ‘zorgconcentratie’ en ‘informatie voor de patiënt’. Deze thema’s hebben we besproken aan de hand van 3 discussiepunten.

Discussiepunt 1: Zorg naar huis
Er zijn tegenwoordig mobiele apps waarmee je zelf thuis uw gezondheid in de gaten kunt houden. Wij noemen dit telemonitoring. Hartfalen is een ernstige hartaandoening waarbij telemonitoring ingezet kan worden. Je hoeft dan minder vaak naar het ziekenhuis. Uit eerder klant onderzoek blijkt dat patiënten deze vorm van zorg thuis als prettig ervaren. We weten dat sommige ziekenhuizen telemonitoring wel aanbieden en dat andere ziekenhuizen dit nog niet doen. Niet iedereen heeft daarom toegang tot deze zorg.

Telemonitoring brengt verschillende voordelen met zich mee. Zo hoeven patiënten minder vaak naar het ziekenhuis toe en kan men zelf de meetgegevens in zien. Daarnaast kan de wetenschap dat een arts op afstand altijd meekijkt, de patiënten een veilig gevoel geven. Telemonitoring wordt niet door iedereen als prettig ervaren. Iemand die gebruikmaakt van telemonitoring zal regelmatig thuis testjes moeten doen. Hierdoor word je misschien vaker herinnerd aan het ‘ziek zijn’. Dit kan als vervelend ervaren worden.

De algemene opvatting dat iedereen de keuze moet hebben tot het gebruik van telemonitoring, zonder dat het een verplichting is. Zilveren Kruis heeft daar, volgens het panel, een grote rol in het faciliteren.

Discussiepunt 2: Zorgconcentratie
In Nederland zijn er x ziekenhuizen die ingewikkelde hartoperaties uitvoeren, zoals een hartklepoperatie. We weten dat ziekenhuizen die een operatie vaker uitvoeren doorgaans betere resultaten halen dan ziekenhuizen die een operatie maar zelden uitvoeren. Als minder ziekenhuizen in Nederland deze operaties uitvoeren, zullen zij dit vaker moeten doen. Dit kan betekenen dat je verder moet reizen en dat je een andere dokter krijgt.

Uit het gesprek met de panelleden kwam naar voren indien er in een bepaald ziekenhuis aantoonbaar betere zorg wordt geleverd voor een bepaalde behandeling, de patiënt bereid is om hier verder voor te reizen. Wanneer de patiënt in het ziekenhuis moet herstellen, dan gaat de voorkeur er naar uit om dit in hun ‘eigen’ ziekenhuis te doen. Dit  zodat het voor naasten makkelijker is om op bezoek te komen.

Discussiepunt 3: Informatie voor de klant
Zilveren kruis wil meer informatie geven over kwaliteit van zorg. Denk hierbij aan informatie over  wachttijden of het aantal behandelingen dat een ziekenhuis uitvoert. Zo zou je kunnen zien dat arts 1 in ziekenhuis 1 slechts 10x per jaar dottert. Terwijl arts 2 in ziekenhuis 2 dit 75x per jaar doet. De algemene opvatting is dat een arts die handeling vaker uitvoert hier beter in is dan iemand die de behandeling minder vaak uitvoert.

Panelleden geven aan te willen weten hoe vaak hun arts een behandeling uitvoert. Dit geeft ook in de ogen van de panelleden aan ‘hoe goed’ een arts is in het uitvoeren van een behandeling. Het tot hun beschikking hebben van relevante informatie vinden ze daarom heel erg belangrijk. Panelleden geven echter aan zelf niet actief naar informatie op zoek te gaan. Het is vaak ook niet bekend waar men deze informatie kan vinden. Een organisatie die de informatie (actief) deelt is daarom gewenst. Er worden vraagtekens gezet bij of de zorgverzekeraar hier de juiste instantie voor is. De panelleden zouden liever zien dat een onafhankelijke organisatie deze informatie verzamelt en deelt. Bijvoorbeeld via Mediquest en Zorgkaart Nederland.

Huidige en gewenste klantreis
Naar aanleiding van de bijeenkomst hebben we geprobeerd een klantreis op papier te zetten met de daarbij behorende emotie die patiënten ervaren. De voornaamste verschillen tussen de huidige klantreis en de gewenste klantreis zijn het feit dat de patiënt meer zekerheid, duidelijkheid en zelfregie heeft.

Wat vind jij van onze discussiepunten?
Ben je het ermee eens? Of plaats je vraagtekens? En zo ja, waarover? Laat het ons weten!