burn-out: wat zijn jouw ervaringen?

Moderator

65% van de werknemers ziet er tegenop om na een burn-out weer aan het werk te gaan. Dit blijkt uit onderzoek dat we samen met Kantar Public hebben gedaan. Ze kijken er vooral tegenop om tegen dezelfde dingen aan te lopen. Lees hier alle andere onderzoeksresultaten: onderzoek burn-out.

We zijn benieuwd wat jullie ervaringen met een burn-out zijn? Hoe ben je er weer bovenop gekomen? Waar heb je echt wat aan gehad? Heb je tips voor mensen die er nu middenin zitten of voor mensen die iemand kennen die een burn-out heeft? Door ze te delen help je anderen wellicht verder. Op onze website deelt Kirsten (35) ook haar verhaal: 'Van hard werken naar werken met haar hart'. 

burn-out: wat zijn jouw ervaringen?

9 ANTWOORDEN

Re: burn-out: wat zijn jouw ervaringen?

Nieuwkomer

Het heeft mij geholpen om yoga te doen in combinatie met therapie bij een psycholoog. Ik had nooit geduld om yoga uit te oefenen, totdat ik een burn-out kreeg. Toen moest ik wel. Yoga heeft me ontzettend veel lessen geleerd. Vooral accepteren dat je lichaam niet meer wil, en leren luisteren naar je lichaam is een hele waardevolle les.

Ik heb 5 maanden thuisgezeten en daarna parttime gewerkt. En daarna weer een paar maanden thuisgezeten. Veel rust nemen en slapen is echt belangrijk. Ik sliep minstens 11 uur per nacht voor 4 maanden lang. Als ik een keer minder lang had geslapen dan functioneerde ik ook nauwelijks. Dus slapen slapen slapen! 

En gun het heeeeel veel tijd. Ik ben ruim twee jaar later en nog steeds niet volledig hersteld, maar het gaat wel echt beter! 

Nieuwkomer
Ik had een burn-out/depressie en mijn toenmalige "manager" belde mij. Ja, in het kader van de Poortwachter moet ik je bellen.... Pardon!!!! Er wordt dus niet gevraagd hoe het met mij gaat, maar er wordt alleen gebeld i.v.m. de Poortwachter??? Dat helpt dus echt niet om je beter te voelen!!!! Werkgever is Kentalis, is nog steeds niet verbeterd!!! 😔 Ook nooit een bloemetje of een bezoekje gehad. En pas een kaartje gekregen toen mijn man zei dat ik dat wel leuk zou vinden!!! Echt heel erg!!

Moderator

Dank je @KamillaNeplenbroek voor het delen van jouw verhaal, heel waardevol. Fijn om te lezen dat jij een manier gevonden hebt die voor jouw werkt en dat je jouw tips deelt met de community. Je schrijft dat je een paar maanden thuisgezeten hebt, dat lijkt me erg heftig. Heeft jouw werkgever toen nog iets voor je kunnen betekenen? En heb je daar nog tips over? Misschien dat anderen daar ook iets aan hebben. 

@MariëllaKoomenBonnier het lijkt erop dat jouw post niet helemaal goed gegaan is, er is namelijk niets te zien. Je kan je post nog aanpassen door in te loggen en op de '3 puntjes' rechtsbovenin je post te klikken, daar kan je 'bericht bewerken' klikken om zo je post aan te passen. Ook jij alvast bedankt voor het delen van je ervaringen!

@MariëllaKoomenBonnier, ik zie nu dat je reactie al is aangepast, onze antwoorden hebben elkaar gekruist Smiley Vrolijk. Wat een heftig verhaal, in jouw geval deed je werkgever dus duidelijk niet wat jij verwachtte. Hoe zou je willen dat je werkgever in deze situaties reageert?

Allebei alvast een fijne avond! Groeten, Viktor

Nieuwkomer

Ik zou aan mensen willen aanraden om zo snel mogelijk hulp te zoeken als ze vernemen, dit voelt niet goed. Helaas ben ik ook door gaan werken, onder het motto "kop d'er veur" zoals wij in Drenthe zeggen, korom niet aanstelen doorwerken. Ik kreeg 6 jaar geleden epilepsie ( vooral in mijn slaap), natuurlijk kreeg ik allerlei onderzoeken en werd ik opgenomen, maar ik heb dit naar de werkgever afgezwakt. Natuurlijk wilde ik doorwerken, dat heb ik ook gedaan. Achteraf heel stom want ik ben doorgegaan tot het echt niet meer kon, toen zat ik net weer tegen mijn laatste contract aan en werd ontslagen. Ik heb nog 1 jaar recht gehad op een UWV uitkering ( na 28 jaar gewerkt te hebben) maar ik had veel beter eerder kunnen zeggen het gaat niet meer. Ik heb mij letterlijk kapot gewerkt, en krijg nu niets meer, maar durf ook niet meer te gaan werken. Echt mijn advies, "stop op tijd, doe er wat aan, zoek hulp".

Nieuwkomer
Ik kreeg in 2010 min eerste burn out
Ben een tijdje thuis geweest daarna weer aan het werk en binnen 3 jaar had ik er weer 1 toen hapnotherapie gehad dat achter gekomen wat het probleem was en heb daarna afstand genomen van wat de oorzaak was.
Mijzelf en min man en kinderen op de eerste plaats gezet,.
Mijzelf de tijd gegeven om het een plaats te geven, wat mijn familie niet accepteerde
Zij vonden mij egoïstisch.
Toch doorgezet en nu rustiger en weet nu míjn prioriteit.
Mijn advies kijk goed wat het probleem zit en praat erover met deskundigen.
Jij bent belangrijk

Moderator

Wat een mooie en open reacties hier in dit topic!

Als ik je verhaal zo lees @JannaKoopshulshof begrijp ik dat je zegt dat je je letterlijk kapot hebt gewerkt. Wat heftig! In je advies schrijf je ook over het zoeken van hulp. Wat voor soort hulp heb jij uiteindelijk gehad? Wat zou je aanraden? 
Hoe gaat het nu met je? 

@MiekeSchuttinga je laatste zin, een mooi einde van je reactie! Daar gaat het toch uiteindelijk om. Wat goed dat je uiteindelijk de hulp hebt gevonden die je nodig had. Zo te lezen is dat ook een heftig proces geweest - met je familie. Wat is voor jou de reden geweest dat je uiteindelijk toch die hulp bent gaan zoeken / therapie bent gaan volgen? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Moderator

Op Facebook zijn we ook in gesprek over de burn-out. Collega Pauline heeft daar een mooi gesprek met Michelle. Wij mogen dit gesprek van Michelle delen en dat doen we graag hier in dit topic, er zitten wat mooie en goede tips tussen! 

"In 2013 burn-out gehad. Moest van de Arbo arts van het het bedrijf waar ik werkte na 6 weken weer aan het werk.. dat heeft geleid tot depressie in 2014.. dus niet alleen bedrijf maar ook Arbodienst waren te te snel om mij weer aan het werk te krijgen. Totaal geen begrip voor wat ik voelde en hoe daarmee om te gaan. Na ziektewetperiode van een jaar in 2014/2015 en goede begeleiding van Dimence ben ik weer waar ik wil staan..."

Pauline stelt nog wat vervolgvragen. 

"Ik vind dat Arbo artsen zich meer moeten verdiepen in het burn-out gebeuren en wat dat met iemands gevoelens doet. Niet iedereen gaat zijn gevoelens gelijk open en bloot op tafel leggen bij een Arboarts maar de symptomen worden wel besproken wat wel de directe link is richting een burn-out. Als hier niet direct begrip en tijd voor wordt getoond denk ik dat er in een korte periode daarna een depressie plaatsvind zoals in mijn situatie waardoor een werknemer nog langer uit de running is. Ik heb in het jaar van deze Time-out heel erg aan mezelf kunnen werken zonder de stress van werk erbij en dat is ook heel goed geweest voor mijn herstel. Geen druk en alle tijd van de wereld. Mijn eigen ritme oppakken op een manier waar ik me het prettigst bij voelde. Van Dimence heb ik 8 maanden cognitieve gedragstherapie gehad (en dat is best snel; sommigen doen er ruim een jaar over) met wekelijks huiswerk. Huiswerk in de trant van dingen ondernemen; weer plezier krijgen in het leven. Gedachten die ik had bij bepaalde gebeurtenissen opschrijven en wat voor gevoel ik daarbij had. Daarnaast wat voor mij goed werkte was dat er mensen in mijn omgeving vroegen hoe de behandeling ging dat ik voor zover ik kon erover begon te praten. (Ik ben een binnenvetter).. zodoende ben ik meer opener geworden. Vind het nu nog wel soms moeilijk om over gevoel te praten maar dat is meer omdat ik bepaalde gevoelens niet kan verwoorden. En ik moet daar soms gewoon nog even bij geholpen worden. Steun, toeverlaat en begrip zijn erg belangrijk uit je eigen omgeving ondanks dat het voor hen ook niet makkelijk is daarmee om te gaan. Maar voor iemand met depressie erg fijn voor het herstel.."

Ik lees in het verhaal van Michelle wat herkenbare dingen. Zoals het zoeken van hulp / praten met deskundigen. Het werken en denken aan jezelf en dat dit tijd nodig heeft. Maar ook de rol van de werkgever en in dit geval de arboarts. Jij schrijft ook over je werkgever @MariëllaKoomenBonnier. Had jij ook contacten met je arboarts en hoe ging dat? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bekend gezicht

wow Burn out jaaa

in 2011/2012 een burnout gehad, 4 a5 mnden therapie maar heeft weinig geholpen!

Ik snapte er toen niks van terwijl ik heel graag werkte!

Probleem was dat mijn lijf en hoofd het niet aankon , nu nog steeds niet!

er spelen altijd meerdere dingen denk ik? of ben ik uitzonderlijk geval Smiley Tong 

Volgens mijn psychiater heb ik nog steeds die klachten!?!

Ik wil graag werken en heb een heel traject moeten afleggen om bij de Sw te komen!

Ik ben nogal chronsiche ziek en mocht toenertijd niet werken, teriwjl ik altijd in reguliere bedrijven heb gewerkt,

zal het verhaal ff kort houden.

Ik denk als je goede therapie krijg en verder weinig lichamelijke klachten heb, dat je wel kan "genezen".

Maarrrrr er zijn ook mensen die het al hun hele leven hebben en die niet eens werken..tsja Smiley Verdrietig 

verder is het voor mij heel anders en nu ik in beroep ben gegaan voor de wia.. blijf ik voorlopig thuis,dus neem aan dat het dan wel meevalt Smiley Erg vrolijk 

Webcare

Hoi Nanda, vind het knap van je dat je toch een positieve tone of voice houdt ondanks je klachten. Het verraderlijke van burn out is ook dat het niet altijd duidelijk is waar het nu precies door komt. Waar zou volgens jou een goede therapie uit bestaan?