Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Zou jij willen weten welke aandoeningen jou boven het hoofd hangen?

Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ik krijg over 10 jaar…… tsja, noem eens een ziekte, Alzheimer? Sommige mensen zouden dat vooraf willen weten zodat ze zich kunnen voorbereiden, anderen moeten er niet aan denken.

Op dit moment is voor veel ziekten nog niet te voorspellen of je het gaat krijgen, maar misschien komt daar verandering in. Hoogleraar Wiro Niessen doet onderzoek naar een manier om uit MRI- en CT-scans af te leiden of iemand hart- en vaatziekten of neurologische ziekten (zoals Alzheimer) gaat krijgen. 

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

4 ANTWOORDEN

Re: Zou jij willen weten welke aandoeningen jou boven het hoofd hangen?

Bezoeker

Hallo.

Ja ik zal graag willen weten. Ik heb 2 keer MRI scan gehad!! In Rusland en ook hier. En in 2007 denk ik zo ik heb gehad erg zware hoofdpijnen!! Geen paracetomol helpt. Toen ik ben met moeder naar huisarts gegaan. Via huisarts naar neuroloog. Neuroloog heeft gestuurd naar MRI scan. Daar hebben gezegd dat ik heb spanningshoofdpijn! Geen overspannend geen moe woorden en geen stress. Zo hebben bij neuroloog gezegd!

Gast

Ik zou het alleen willen weten bij ziekten / aandoeningen die preventief behandelbaar zijn of waarbij het bijvoorbeeld zin heeft je levensttijl aan te passen.

Is er toch niets aan te doen, dan hoef ik het niet te weten.

Wel wordt er op het ogenblik exome sequencing bij mij gedaan om het afwijkend gen, dat verantwoordelijk is voor de ziekte die ik nu al heb, en die mogelijk erfelijk is, op te sporen. En hier spreek ik mijzelf tegen, want ook de wetenschap om welk gen het gaat, zal behandeling (voorlopig) nog niet beinvloeden.

Die mogelijke uitslag (want het is nog maar bij 50 % van de mensen die deze ziekte hebben mogelijk het afwijkend gen te vinden) wil ik graag weten, al het andere dat er uit komt wil ik niet weten.

Mijn kinderen hebben aangegeven, het onderzoek voorlopig waarschijnlijk niet te zullen laten doen, ten zij er een kans bestaat dat zij het overbrengen op hun kinderen.

De beslissing wel / niet weten en wat wel /niet weten wordt van te voren uitgebreid met je besproken en daar teken je ook voor. Tot vlak voor de uitslag, mag je die beslissing nog aanpassen.

Nader onderzoek naar de ziekte waarvan je alle symptomen al hebt: Ja, dat wil ik weten. Heb je geen enkele aanwijzing voor een ziekte: Nee, dan zou ik het niet willen weten, tenzij je een duidelijke kans hebt, de ziekte over te brengen op je nageslacht en tenzij het een ziekte is die op de 1 of andere manier te voorkomen of verminderen in symptomen is.

Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey @nastya2785, dat klinkt heftig. Begrijp ik goed dat ze niks hebben kunnen vinden op de scan?

@barbarath daar zit inderdaad een tegenstelling in. Ik lees ook dat je het alleen wil weten als er wat aan gedaan kan worden. Als je weet dat je een bepaalde ziekte krijgt, maar er kan niks aan gedaan worden dan kan je indien nodig wel je leefomstandigheden erop aanpassen. Zou je het uit dat oogpunt wel willen weten?

Bewerkt 
Bezoeker

Hoi Jeppe.

Dank! Smiley Vrolijk Dat is ook heftig. Mag ik nog toevoegen? Ik ben met moeder gegaan naar neuroloog. 1-ste ik ben gegaan naar neuroloog met moeder via huisarts. Mijn moeder moest bijna vechten met huisarts omdat huisarts wilde niet sturen-doorwijzen naar neuroloog. Maar toen huisarts heeft ons toch doorverwijst naar huisarts! Ze hebben nog andere onderzoek gedaan. Ik kreeg muts op hoofd. En daar hebben weer gekeken. Ze hebben niks gevonden!! Wel ik moet rustig aan!! En ik heb veel spanningen ik woon op zich zelf in huurhuis en ben trots op mijn! En dat is ook spannend! Soms ik krijg veel hoofdpijn!!! Maar ik heb ook geen medicijnen gekregen.

Sorry voor zoo lange tekst!