Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Zonnebank verhoogt het risico op huidkanker

Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Dermatologen willen dat de verkoop van zonnebanken stopt. Zonnebankgebruik verhoogt namelijk het risico op huidkanker. Ook willen de dermatologen dat er strenge controle komt op zonnebankstudio's. Lees het volledige artikel hier: http://www.nu.nl/gezondheid/4049328/dermatologen-willen-stop-verkoop-zonnebank.html

Moeten mensen die door zonnebankgebruik zorgkosten maken deze kosten zelf betalen? Of moeten we solidair zijn en dergelijke kosten met zijn allen betalen? 

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Zonnebank verhoogt het risico op huidkanker

8 ANTWOORDEN

Re: Zonnebank verhoogd het risico op huidkanker

Na de publicatie door de NOS liet dermatoloog Marco van Coevorden nog van zich horen. Hij was het ook roerend eens met de stelling en liet dit op individuele titel ook weten 

Vaste bezoeker

Er staat bij dit onderzoek veel te weinig data om ook maar een zuchtje ervan te geloven .

Hey A1ianc3, uiteraard is dit niet het enige onderzoek dat de link legt tussen zonnebankgebruik en huidkanker. Vind je het overdreven om op basis hiervan zonnebank verkoop aan banden te leggen? Of zou er naar jouw idee meer studie naar moeten worden gedaan?

Gast

Goh, wel een nieuwsbericht in de rubriek open deuren intrappen zeg.

Tja... als zonnebank gebruikers zelf verantwoordelijk gemaakt worden is dit de eerste slag tegen het solidaire stelsel. Wat volgt? Rokers? Vuurwerk gebruikers?  MEnsen met een slecht dieet? Voetballers met blessures?

Moderator
Moderator

Dat ben ik wel met je eens @wijnands. Er zijn genoeg groepen te bedenken die dan zelf aansprakelijk gesteld zouden moeten worden. Dat past niet binnen de solidariteit die wij op dit moment in Nederland hebben. Het lijkt mij wel goed om te kijken naar de richtlijnen voor zonnen. Dan doel ik op een verantwoord zonadvies op basis van huidtype. Er is ook een stichting samenwerking verantwoord zonnen waar veel informatie is te vinden en waar je kunt zien welke studios zijn aangesloten. 

Gast

Smiley Vrolijk Haal ik mezelf weer aan. Als je kijkt naar roken, drinken en vuurwerk, hoe succesvol denk je dan dat zo'n relatief obscure campagne is?

Begin 's bij Sanoma, die doen veel meer aan een ongezonde levenstijl, zowel door dieeten te pushen alswel de "gezond bruin"  mythe.

Moderator
Moderator

Is een campagne zoals bijvoorbeeld de campagne van stoppen met roken de oplossing? Dat denk ik zelf eigenlijk niet. Het kan natuurlijk nooit kwaad om mensen te informeren over de gevaren/risico's. Ik denk ook dat wij hier een rol in kunnen nemen.  Ik zou daarnaast zelf meer denken aan een keurmerk of regelgeving vanuit de overheid. Dat je in ieder geval weet dat je het juiste advies krijgt als je een studio bezoekt.

Re: Zonnebank verhoogt het risico op huidkanker

Vaste bezoeker

Waarom alleen zonnebanken thuis verbieden en niet in zwembaden en andere plekken waar die dingen staan.

Laten we meteen ook de zon verbieden want sommige mensen liggen daar ook in. waar blijft de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Informatie geven is prima natuurlijk.

Is het zo dat zon en zonnebanken huidkanker veroorzaken? Ik begin er aan te twijfelen want ik heb zelf huidkankerplekken op plaatsen die nooit de zon zien. dus wie kan me dat verklaren.