Week van de Teek

Bewerkt 
Community Manager

f854b81f-ba26-4c59-b96a-7700eea0d747.png
Van 7 tot en met 13 april is het weer de Week van de Teek. Deze week wordt jaarlijks in het vroege voorjaar georganiseerd door een omvangrijke groep landelijke samenwerkende organisaties zoals CNV, GGD en RIVM. Of je nu beroepsmatig in het groen komt of als recreant van de natuur geniet, je doet er goed aan om aandacht te besteden aan teken en tekenbeten en aan de mogelijke gevolgen van de ziekte van Lyme.

Teken zijn heel kleine spinachtige beestjes die leven van bloed. Teken komen in het hele land voor, in bos, park, hei, duinen of in de tuin. Ze zitten in de buurt van bomen of stuiken in hoog gras of tussen dode bladeren. Teken kunnen zich vastbijten in de huid van mensen. Van een tekenbeet kan je de ziekte van Lyme krijgen. Om te voorkomen dat je ziek wordt na een tekenbeet, is het belangrijk om jezelf en anderen op tekenbeten te controleren nadat je in het groen bent geweest. Haal de teken vervolgens snel weg en hou je gezondheid in de gaten.

De ziekte van Lyme is eenvoudig te voorkomen door op tekenbeten te controleren als je buiten in het groen bent geweest. Het is belangrijk te weten hoe je dat doet en wanneer. Kijk voor meer informatie naar het voorlichtingsfilmpje van het RIVM of lees hier hoe je een teek kan verwijderen. Meer weten over tekenbeetziekten? Download dan hier de folder van de Stichting Tekenbeetziekten. Of download hier de Android app van het RIVM.

Wil je weten hoe hoog het activiteitsniveau is van teken in jouw regio? Kijk dan op de tekenradar.

Ben jij wel eens gebeten door een teek? Deel je ervaring op ons forum.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Bijlagen

Week van de Teek

16 ANTWOORDEN

Re: Week van de Teek

Starter
Afgelopen weekend was het weer raak, de eerste teek van het jaar. Tegenwoordig controleer ik na elk uitstapje in de natuur mezelf op teken. Ze zijn (als je ze een keer gezien hebt in ieder geval) vrij makkelijk te herkennen. Het zijn net kleine spinnetjes.
De tekenpen heb ik altijd bij de hand en ik had hem er ook zo weer uit, daar raak je na een aantal keer aardig bedreven in. In hoeverre dit positief is vraag ik me af. Ik noteer altijd wel nog even waar hij zat en wanneer, als er dan nog vreemde symptomen de kop op steken heb ik dat in ieder geval bij de hand.

Medewerker
Japiejoo, welkom op ons forum! Zaterdag al een tekenbeet?! Dat is inderdaad vroeg. Ik heb zelf nog nooit een teek gehad en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe ik hem moet verwijderen. Ik merk ook bij de mensen om me heen dat niet iedereen op de hoogte is hoe je moet handelen. De week van de teek is daarom een goed initiatief. Ik zou er namelijk voor naar de huisarts gaan. Heb jij misschien nog een idee hoe dit bekender kan worden?

Starter
Jeanne van Zilveren Krui... schreef:
Japiejoo, welkom op ons forum! Zaterdag al een tekenbeet?! Dat is inderdaad vroeg. Ik heb zelf nog nooit een teek gehad en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe ik hem moet verwijderen. Ik merk ook bij de mensen om me heen dat niet iedereen op de hoogte is hoe je moet handelen. De week van de teek is daarom een goed initiatief. Ik zou er namelijk voor naar de huisarts gaan. Heb jij misschien nog een idee hoe dit bekender kan worden?

Starter
Takkebeten die tekebeten
Vorig jaar was ik bezig met het snoeien van de struiken in mijn voortuin. Ik heb daar welgeteld drie struiken staan. Het was prachtig weer en had een korte broek aan.
Ineens voelde ik een prikje in mijn kuit. Het was geen gewone insektenbeet daarvoor prikte het niet genoeg. Eerst dacht ik nog dat ik het beestje van mijn been kon slaan maar dat lukte niet. Ik voelde dat hij zich begon in te graven onder mijn huid. Een heel raar gevoel. Ik kreeg ineens horrorideeën van teken en bloedzuigers. Voor mij allemaal dezelfde monsters. Driftig begon ik met plukken. aan de wond. Het bloedde wel maar het gekke gevoel ging niet weg.
Toen ik het wondje aan de buurman liet zien zei hij direkt: "O dat is een tekebeet, bel de dokter maar, want die krijg je er nu niet meer uit.
Een beetje genant vond ik het wel om daar een dokter voor te bellen. Maar ik moest direkt komen en onder een groot vergrootglas werd de kop van het lastpak verwijderd en kreeg ik twee antibioticatabletten mee die ik dezelfde dag nog moest innemen. Kosten eigen risico €20,-
Wat een drukte voor een beestje ter grootte van en speldenknop. Ik heb nu een tekentang gekocht en jodium want teken, het zijn takkebeesten.

Starter
Ik zou er namelijk voor naar de huisarts gaan.

De eerste keer ben ik er ook mee naar de huisarts gegaan, ik had geen idee wat ik er mee aan moest. Toen ik zag hoe makkelijk ze er eigenlijk uit gaan (met het juiste 'gereedschap'), gelijk een tekentang aangeschaft. Dat gaat prima. Vorig jaar oktober had ik er na een paar uur door het bos wandelen maar liefst 11 op m'n benen zitten. Dan ben je wel even bezig ..., maar geen problemen mee gekregen.

Heb jij misschien nog een idee hoe dit bekender kan worden?

Ik denk dat bekendheid geven aan teken in het algemeen het belangrijkste is, via dit soort acties dus. Als mensen ze al herkennen scheelt dat een hoop. De eerste keer eruit halen blijft altijd lastig en dan is het vaak fijner als iemand die het al vaker heeft gedaan het doet, de huisarts bijvoorbeeld. Daarna blijf je je er vanzelf van bewust en weet je wat je moet doen, omdat je het een keer meegemaakt hebt. Na het lezen van een bericht op internet over hoe je hem moet verwijderen had ik niet genoeg vertrouwen om het meteen zelf te doen in ieder geval.

Webcare
Teken aan de wand!

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/recordaantal-teken-nederland

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger
dec247f1-51d8-41e6-905a-19a66eea0947.jpg Ik ben Gert-Jan Brandenburg al sinds 1979 werkzaam voor Staatsbosbeheer. Mijn eerste 19 jaar ben ik als veldmedewerker werkzaam geweest, beter bekend als houthakker. Ik werkte toen in de oude StaatsWildreservaten rond Ugchelen / Hoenderloo.
Hier leerde ik al snel dat kleine irritante beestje kennen. Een bloedzuigertje was het enige wat ik wist. Er was nog niet zo veel bekend over dit diertje. Ik werkte in gebieden waar toen al veel herten en wilde zwijnen liepen. In de bossen viel het nog wel mee met de teken maar als je in zo`n Staatswildreservaat kwam was het wel anders. Als we aan ons appeltje zaten veegde je ze van je broek, ze kropen namelijk met tientallen tegen je broek omhoog.

In het blad de Kijk las ik een stuk over een tekenbeet ende ziekte van Lyme. Het plaatsje Lyme is een Amerikaans dorpje waar het verband tussen de teek en Lyme is vastgesteld.
Hier in Nederland was er nog niks over bekend. Wij als houthakkers begonnen ons toch wel zorgen te maken omdat inmiddels bekend werd dat er in Duitsland toen al twee doden per jaar vielen door de niet behandelde ziekte van Lyme.
Niet lang daarna zijn de onderzoeken naar dit vervelende beestje begonnen. Wij hebben indertijd als proefpersonen mee gewerkt omdat het duidelijk was dat er al veel teken op de Veluwe huisden, vooral daar waar het wild zat, de aantal besmette teken was toen 1 op de 100.
Men dacht toen ook nog dat ze in de boom zaten te wachten tot je er onder door liep. Wij wisten toen al wel beter, we hadden er immers dagelijks mee te maken. Zoals ik al zei, ze kropen met tientallen tegelijk tegen de broekspijpen omhoog en niet andersom.
We verwijderden de teek toen nog op de VERKEERDE manier. Met een brandende sigaret boven hun hoofd lieten ze inderdaad al snel los. NU weet ik gelukkig al lang dat dit net helemaal verkeerd is. Als je een besmette teek op deze manier treitert spuit hij alsnog het Borrelia bacterie in en krijg je de ziekte van Lyme.

Ik ben altijd behoorlijk eigenwijs geweest in het verwijderen van de teken. Een teek ligt altijd schuin op de huid. Wat ik dus altijd deed en nog steeds doe zal ik uit leggen. Ik zet de punt van een zakmes of een aardappelschilmesje onder de teek tegen zijn kop aan, mijn duim leg ik dan op de teek en trek hem voorzichtig met 1 trekkende beweging naar achteren. Het voordeel is dat het mesje als hard oppervlak dient en de duim als afklemming. Hierdoor is de kans veel kleiner dat je de teek kapot drukt.
Mijn record in die tijd was 18 teken vast in de huid. Mijn vrouw heeft mij toen op die zelfde methode van die nare beestjes verlost.
Als er in al die tijd van de honderden en honderden teken tien koppen zijn blijven zitten is het veel. Overigens kun je die kop dan met dat zelfde mesje er vrij makkelijk uit pulken.
Ik heb zelf tot nu toe nog geen Lyme gehad.

Let goed op een teek maar door deze opmerkzaamheid hoeft u zich de mooie natuur niet te laten ontnemen.
Blijf zo veel mogelijk op de paden, dan loopt u het minste risico.
Bosbessen en lang gras zijn twee waar ze zich graag ophouden.

Het allerbelangrijkste is dat u na een boswandeling een lichaamscontrole op teken uitvoert.
Ze zitten graag op warme plekken zoals de liesstreek, enkels en oksels.
Het Borrelia bacterie wordt pas na 24 uur door de teek ingespoten. Als u een teek binnen 24 uur verwijderd is er doorgaans geen probleem. Noteer de datum en de plek waar een bent gebeten.
Let wel op de verschijnselen, krijgt u de rode ring, last van de gewrichten of andere onverklaarbare verschijnselen ga dan naar de dokter en zeg dat bent gebeten door een teek, antibiotica is in het de beginfase meestal al genoeg.

Blijf genieten van de natuur, je vindt er de broodnodige rust!

Bezoeker
Ziekte van Lyme kan iedereen overkomen. De een heeft tientallen tekenbeten en nooit last. De ander heeft pech met één teek. Op dit moment is de aanbeveling om direct naar de huisarts te gaan en voor twee weken antibiotica te vragen. Als het kan, neem dan de verwijderde teek mee. Zodat die onderzocht kan worden. En kijk eens bij de verhalen van de stichting tekenbeetziekten. Dan snap je hoe erg de ziekte kan worden als je niets doet, en de gok neemt. Vooral nu artsen en verzekeraars in Nederland niets doen. Pas als ze in het buitenland een behandeling vinden heb je kans dat die ooit vergoed wordt. Tot die tijd mag je uitzichtloos lijden.

Voorbijganger
soraya schreef:
Ziekte van Lyme kan iedereen overkomen. De een heeft tientallen tekenbeten en nooit last. De ander heeft pech met één teek. Op dit moment is de aanbeveling om direct naar de huisarts te gaan en voor twee weken antibiotica te vragen. Als het kan, neem dan de verwijderde teek mee. Zodat die onderzocht kan worden. En kijk eens bij de verhalen van de stichting tekenbeetziekten. Dan snap je hoe erg de ziekte kan worden als je niets doet, en de gok neemt. Vooral nu artsen en verzekeraars in Nederland niets doen. Pas als ze in het buitenland een behandeling vinden heb je kans dat die ooit vergoed wordt. Tot die tijd mag je uitzichtloos lijden.

jouw verhaal klopt inderdaad.
als je een keer gebeten wordt is dit een prima advies en dat zou ik dan ook doen.
ik heb mijn verhaal echter geschreven vanuit mijn werk ervaring.
ik ben zelf heel strikt in het controleren en "gelukkig"gaat het nog steeds goed.

Nieuwkomer
Tekenbeten

Onze dochter is een aantal jaar geleden gebeten door een teek. Ze had er weinig aandacht aan besteed en uiteindelijk toch vage klachten gekregen.
Achteraf had ze inderdaad iets uit haar been gehaald niet wetende wat het was. Nadien kreeg ze vage verschijnselen van tintelende vingers en tenen , rusteloosheid eerst en later weer heel moe, hart kloppingen en pijn in huid en botten
We hebben haar bloed laten prikken , ook op Lyme maar de uitslag was negatief. Later hoorden we dat de testen in Nederland onbetrouwbaar zouden zijn en dat je beter dit soort testen beter in Duitsland kan laten doen omdat ze daar wat Lyme betreft verder zouden zijn dan hier in Nederland. We zijn toen voor de zekerheid naar Duitsland ( Koln) gereden om daar haar bloed te laten testen. Ook deze uitslagen waren gelukkig negatief .
Na verder onderzoek bleek het om een heel andere indicatie te gaan. Daar heeft ze toen een goede behandeling voor gehad en de juiste medicatie

Voorbijganger
Joep schreef:
Tekenbeten

Onze dochter is een aantal jaar geleden gebeten door een teek. Ze had er weinig aandacht aan besteed en uiteindelijk toch vage klachten gekregen.
Achteraf had ze inderdaad iets uit haar been gehaald niet wetende wat het was. Nadien kreeg ze vage verschijnselen van tintelende vingers en tenen , rusteloosheid eerst en later weer heel moe, hart kloppingen en pijn in huid en botten
We hebben haar bloed laten prikken , ook op Lyme maar de uitslag was negatief. Later hoorden we dat de testen in Nederland onbetrouwbaar zouden zijn en dat je beter dit soort testen beter in Duitsland kan laten doen omdat ze daar wat Lyme betreft verder zouden zijn dan hier in Nederland. We zijn toen voor de zekerheid naar Duitsland ( Koln) gereden om daar haar bloed te laten testen. Ook deze uitslagen waren gelukkig negatief .
Na verder onderzoek bleek het om een heel andere indicatie te gaan. Daar heeft ze toen een goede behandeling voor gehad en de juiste medicatie

dat is gelukkig goed nieuws, goed dat je er ook alert op bent. dat is het aller belangrijkste.
lyme is en blijft lastig. zelf denk ik als er medisch echt iets goeds tegen te doen was, dit wel zou gebeuren en misschien ben ik dan wel naief. ik wil niet geloven dat een goede remedie niet zou worden gebruikt.
wij behoren tot de grote risicogroep en krijgen regelmatig voorlichting.
natuurlijk vragen wij vaak of er een vaccin is.
hier en daar kom je dan berichten tegen dat het er is.
ik weet echter niet beter dan dat het er niet is.
veel collega`s hebben inmiddels anti-teek kleding. dit helpt absoluut maar het is en blijft opletten.

Webcare
Bosw8ter Gert_Jan
Bestaat er anti-teek kleding? Nu ben ik toch benieuwd hoe dit er uitziet. Kan me er geen voorstelling van maken.
Heb je hier een foto van Gert-Jan?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger
Pauline van Zilveren Kru... schreef:
Bosw8ter Gert_Jan
Bestaat er anti-teek kleding? Nu ben ik toch benieuwd hoe dit er uitziet. Kan me er geen voorstelling van maken.
Heb je hier een foto van Gert-Jan?

Beste Pauline,
ik voeg een link bij. Dit is een webwinkel als voorbeeld van anti teek kleding.
http://shop.wolfswinkel.nl/antiteekshop/anti-teek-kleding
Het helpt echt.

Nieuwkomer
Ik heb goede ervaring met het verwijderen van een teek m.b.v. de tekenkaart. Te koop o.a. via de geocachingshop http://geocachingshop.nl/tekenkaart-safecard-p-8276.html
Ook zijn er setjes te koop om te testen of het een besmette teek betrof http://www.outdorado.com/Care_Plus_Tick_Test_Lyme_Borreliose.jsp

Medewerker
Hallo Paul, welkom op ons forum. Bedankt voor je goede tips, die tekenkaart lijkt me echt ontzettend handig. Gelukkig is bij jou de teek succesvol verwijderd. Vind je het ook leuk om over andere onderwerpen mee te praten op ons forum?

Bewerkt 
Webcare

"Twee miljoen euro subsidie voor test die Lyme al vroeg kan opsporen" RTL Nieuws 28 juli. Wat vinden jullie van deze ontwikkeling?