Wat is jouw eetpatroon?

Highlighted

Re: Wat is jouw eetpatroon?

Verwijderde account
Niet van toepassing

@Michelle

Het zou me niks verbazen als de Aziatische keuken de komende jaren meer terrein zou winnen in Nederland. En dan zou daar een Westerse draai aan worden gegeven, want we willen wel lekker thuis blijven.

Ik wacht af..... Smiley Verrast

Highlighted

Community Manager

Wauw Frits, dat was weer een mega snelle reactieSmiley Knipoog Nou met de Aziatische keuken heb ik geen problemen!

Omdat ik weet dat jouw interesse bij voeding ligt dacht ik: heb je dit Denk Mee idee al gezien? Interessant idee over het stimuleren van gezond eten/leven en daar voor bijvoorbeeld premie korting te geven of minder eigen risico te betalen.

Het lastige vind ik vooral hoe dit aan te pakken is en of dit uberhaupt mogelijk is. Heb jij daar misschien ideeen over? 

Highlighted

Medewerker

Het principe dat voor mij goed werkt: structuur en regelmaat, zonder tussendoortjes.

Op vaste tijden ontbijt, lunch en avondeten. Afgezien van een enkele verantwoorde reep om 11:00: nooit gebak van jarige collega's, geen ijs op warme zomermiddag, geen borrelhapjes/chips voor het avondeten en niets voor de TV in de avond. De zin in iets lekker stel ik uit tot de maaltijd. Maar dan is het ook feest, want ik eet dan matig gezond. Vlees moet minder en groenten mag meer.

Toch al jaren goede scores op gewicht (80), BMI (24) en buikomvang (96). De mij voorspelde buik na mijn 35-ste bleef uit. Dit kan ook liggen aan aanleg of veel bewegen, maar ik zie in mijn familie meer graasgedrag en ook ongezondere lichamen.

Toch onlangs 1 onzichtbaar gevaar ontdekt: cholestorol (6.1). Maar met een dieetist goede inzichten gekregen: vetten die je vanuit de koelkast niet kan smeren of schenken zijn verzadigd en ongezond. Een alternatief ''blue band met roomboter'' (smeerbaar). Smaakt ook zo lekker als echte roomboter (niet smeerbaar uit de koelkast) maar heeft de helft aan verzadigde vetten (25 ipv. 50 gram per 100 ).

Highlighted

Community Manager
Community Manager

@Martijn

Wat knap dat je al die tussendoortjes kunt weerstaan. Dat zou mij echt niet lukken! Hoe heb je dit aangepakt en hoe gaat jouw omgeving daar mee om? 

@Allen

De nieuwe Richtlijnen goede voeding 2015  van de gezondheidsraad is sinds vandaag beschikbaar. Wat vinden jullie van de nieuwe richtlijnen? 

'Een verschuiving in de richting van een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon is bevorderlijk voor de gezondheid. Ook vermindering van de consumptie van suikerhoudende dranken is van belang. Goede alternatieven zijn thee en gefilterde koffie zonder suiker en ook water. Dat is de kern van het advies Richtlijnen goede voeding 2015, dat de Gezondheidsraad vandaag aanbiedt aan de minister van VWS en de staatssecretaris van EZ.'

Highlighted

Verwijderde account
Niet van toepassing

Ja, dat zal zeker een stuk beter helpen voor de gezondheid. Veel minder suikers, veel minder alcohol en veel minder vlees is al een belangrijke stap, want ons lichaam is niet gemaakt om die troep in zulke grote hoeveelheden te blijven doorconsumeren.  Nu nog het zout flink verminderen en dan is er wéér een heel belangrijke stap gezet. Maar ja, er kan wel van alles geopperd worden, maar als geen fabrikant zich aan deze nieuwe gedragsregels wil houden, houdt alles gewoon op en blijft NL een zeer ongezond land voor wat etreft het consumptiepatroon, net als Amerika. Dus mensen moeten zelf leren verstandig te handelen en daar ontbreekt het helaas te veel aan.....

Highlighted

Community Manager

@ZingendVoske, allereerst weer van harte welkom terug! Leuk om te zien dat je gelijk leuke topics hebt gevonden die jouw interesse hebben. Goed dat je jouw eetpatroon deelt! Is dat inderdaad een eetpatroon waar jij je goed of beter bij voelt dan voordat je dit eetpatroon aanhield? 

@Verwijderde account ook leuk om jou hier weer te zien! Ik snap je punt over het zelfstandig handelen in voeding. Iets waar jij volgens mij juist wel bewust mee bezig bent als ik je reacties zo lees. Is het zout verminderen iets waar jij nu bewust mee bezig bent?

Highlighted

Vaste bezoeker

Gebruiker heeft het bericht verwijderd

Highlighted

Community Manager

Oh jeetje ZingendVoske. Wat een heftige tijd ga je dan door op dit moment. Heb je wel hulp van iemand? Bijvoorbeeld in de vorm van iemand op mee te praten?

Highlighted

Vaste bezoeker

Highlighted

Community Manager

Ik begrijp dat je je eetpatroon de laatste dagen toch hebt aangepast ZingendVoske. Hoe bevalt het nu? 

Je hebt het ook over kurkuma, dat het goed is voor je lijf en leden. We hebben een nieuw topic over de invloed van voeding op je gezondheid, kurkuma is daar een goed voorbeeld van. Gebruik je het veel in je maaltijden? Hebben andere leden hier ervaring mee? Praat dan mee in het nieuwe topic! 

Fpo heeft het over zout verminderen. Let jij daar ook op ZingendVoske? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.
Highlighted

Verwijderde account
Niet van toepassing

Nou bij mij is het nogal wisselend in verband met misselijkheid zo nu en dan.

Ik eet in de ochtend of geroosterd brood of crackers of beschuit met kaas ,smeerkaas ,rookvlees,kipfilet of worst en dan misschien ook nog wat zoet ,gekleurde hagel of pure chocolade hagelslag.

verder in de middag een kop soep of een kliekje van vorige dag of af en toe brood.

In de avond veel groenten,rijst of spaghetti of macaroni of aardappels ook zoete aardappel,en vlees of kip,

Ben geen toetjjes eter!

Ik moet wel meer eiwitten eten van de dietiste.

Highlighted

Verwijderde account
Niet van toepassing

Zingendvoske, capsules kan je zelf maken! Ik maak capsules van een magnesium preparaat, dat in tabletvorm veel duurder is dan in poedervorm, dus erg kostenbesparend.  Via deze loink kan je de uitleg ervan doornemen en bij deze firma zowel de capsuleermachine als de capsules bestellen: 

Highlighted

Community Manager

@Verwijderde account Hoe zorg je ervoor dat je meer eiwitten binnen krijgt? @Verwijderde account Heb jij misschien tips?

@ZingendVoske Hoe ga je ermee om als je behoefte hebt aan een gesprek? Er zijn altijd mensen te vinden die je kunnen helpen als je dat nodig hebt. Kan je trouwens niet gewoon verse kurkuma kopen ergens? Vaak hebben ze het in van die reformwinkels of biologische supermarkten.

Highlighted

Vaste bezoeker

Highlighted

Community Manager

@ZingendVoske Goed om te lezen dat je steun vindt in je geloof. Heb je nog meer diëten uitgeprobeerd naast het Genesis-dieet?

Highlighted

Verwijderde account
Niet van toepassing

Ik ben zelf door ernstige reumaklachten getroffen sinds 2010. Sindsdien heb ik een aantal jaren gif moeten spuiten en heb moeten stoppen door de bijwerkingen die er niet om liegen! Ze lijken immers allemaal op chemokuren, vreselijk wat artsen hun patiënten aan kunnen doen, terwijl een zee van info paraat ligt om op natuurlijke wijze kwalen te behandelen. Daarom ben ik er maar in gedoken, met als gevolg dat ik nu, na 2 maanden, helemaal niets meer insouit en zelfs ook geen pijnstillers hoef te gebruiken: de reuma is in remissie gekomen!

Wat ik gedaan heb? Eenvoudig goed luisteren naar m'n lichaam, die precies aangeeft wat allergische reacties oproept, en wat niet. Elk product wat door de mond gaat zorgvuldig testen en dan kijken wat de reactie is van het lichaam. Zo kwam ik uiteindelijk op een dieet zonder ook maar één grammetje suiker erin, zelfs geen fruitsuikers! Suikers zijn funest voor reumapatiënten en ook voor kankerpatiënten. Helaas weten dat maar heel weinig mensen. Daarnaast alles alleen biologisch eten, dus echt alles, vanwege de pesticiden en andere gifrotzooi die ze in voedsel stoppen. Dat betekent alles vers eten en niks anders.

Daarnaast cannabis gekweekt en zelf olie gemaakt. Omdat ik hoge doseringen nodig heb, kon ik dat niet via deze druppels slikken vanwege dat high gevoel. ik zoek geen high, ik zoek uitsluitend pijnstilling, want reuma is de vreselijkste ziekte die er bestaat, omdat pijnen door je hele lijf zitten, dus niet op één plekje. Dus heb ik sinds 2 maanden de olie in zetpuillen verwerkt. Nu geen high meer en kan heel hoog doseren. Werkt nu perfect samen met mijn super strenge dieet. Gevolg is dat ik nu reumavrij ben sinds 2 maanden. Wat wil een mens met intense pijnen nog meer? Dus ik ben heel gelukkig met mijn onderzoeksdrift en de daaruit ontstane ontdekkngen!

Highlighted

Verwijderde account
Niet van toepassing

Zout verminderen is natuurlijk ook een noodzaak. Daar wordt de laatste tijd gelukkig vaker onze aandacht voor gevraagd. Zout overmaat geeft een enorm negatief effect op de nieren, en ook op de huid. Huid en nieren werken immers samen in de vochthuishouding van het lichaam. Nu nog de fabrikanten zo ver krijgen dat ze hun producten ook drastisch verminderen in zout. Dan zijn we weer een stap verder.

Highlighted

Verwijderde account
Niet van toepassing

Eiwitten kunnen het makkelijkst verwerkt worden in het lichaam als het van natuurlijke aard is. Bonen en peulvruchten in het algemeen bevatten eiwitten, en natuurlijk ook melkproducten. Maar als je allergisch bent voor melkproducten, dan is het van belang om te beseffen dat dat meestal komt doordat er in gewone melk teveel chemische troep zit, zoals hormonen en antibiotica. Biologische melkproducten hebben nauwelijks die stoffen in zich, waardoor m.b.t. de allergie er met die producten weinig problemen zullen zijn.  Geweldig is zelfgemaakte yoghurt.  Daarbij moet je dan niet de yoghurtcultuur maar voor 4 uurtjes laten inwerken, zoals bij de yoghurt uit winkels is gebeurd, want dat bevat bijna geen positieve eigenschappen wat yoghurt behoort te hebben. Ik laat mijn yoghurt minstens 24 uur staan in de yoghurtmaker en dat smaakt voortreffelijk. Bovendien is het een perfect product voor herstellen van je darmflora. Daar kan winkelyoghurt totaal niet aan tippen!

Highlighted

Verwijderde account
Niet van toepassing
Kurkuma kan je bij elke natuurvoedingswinkel kopen. Hoge doseringen smaken niet lekker, maar dat kan je opvangen door er ze;f capsules van te maken. Ik heb dit voorbeeld al eerder aangehaald.
Highlighted

Verwijderde account
Niet van toepassing

@ZingendVoske schreef:

Het Genesisdieet werkte wel goed maar de peulvruchten kwamen mijn neus uit.

Peulvruchten kreeg ik ook op een gegeven moment genoeg van.

Maar voor voldoende eiwitten in een plantaardig dieet heb je ze wel nodig.

Ik verwerk ze nu in bonenburgers en hummus. Dat vind ik wel lekker. Zo krijg ik nu wel voldoende eiwitten binnen.

Verder maak ik ook zelf seitan. Dat is echt een eiwitbom. Je maakt het van tarwegluten. Per dag heb ik genoeg aan een portie daarvan. Als ik meer neem krijg ik echt teveel eiwit binnen en dat is ook geen prettig gevoel.

En ik maak mijn eigen melk, met een sojamelk machine. Heerlijk spul. Ik gooi de pulp terug in de melk zodat er niks verloren gaat. En dan hoef je dat ook niet te bewaren om het in andere gerechten te verwerken.

Hummus wordt normaal gesproken gemaakt van kikkererwten, maar als je het zelf maakt kun je allerlei andere bonen gebruiken. Daardoor krijg je meer variatie. En je kunt er je eigen smaak aan geven. Je kunt het heel goed invriezen. Dus je kunt het in porties verdelen waarmee je weken vooruit kan.

Ik maak nu bijvoorbeeld hazelnoot hummus: gekookte sojabonen, hazelnoten, suiker, water en een beetje olijf- of koolzaadolie. Alles in de foodprocessor, goed mixen en klaar. Lijkt op amandelspijs maar dan smeerbaar.

Of pinda hummus: gekookte kidneybonen, pinda's, indiase curry pasta (lekker pittig), water en wat olie.

Bonenburgers maken heb ik nu ook goed onder de knie. Die kun je ook invriezen. Net als seitan. Met zo'n vrieskast wordt het allemaal een stuk makkelijker.

Ik sta nu dus wel veel meer in de keuken dan vroeger. Want ik maak nu dus het meeste beleg zelf. Maar het is het waard. Ik voel me gezonder en beter gehumeurd dan ik me in jaren heb gevoeld.

Hier een paar links met recepten:

hummus

bonenburgers

seitan

sojamelkmachine