Wat is jouw eetpatroon?

Re: Wat is jouw eetpatroon?

Stamgast

@Nanda,

lekker hoor. Maak je die pizza helemaal zelf?

Ik heb pas geleden iets gelezen over transvetten. Daarom ben ik nu over op biologische pindakaas. Wel veel duurder maar dus geen transvetten. Die zitten namelijk ook in kant en klaar pizza's.

Ik maak mijn pizza helemaal zelf. Zonder kaas. Zonder transvetten, denk ik.

Succes met die 8 kilo. Bij mij lukt dat niet zo goed, die laatste loodjes. Vorig jaar ging het beter. Maar het is niet zo dat ik echt te zwaar meer ben. Dus echt urgent is het voor mij niet meer.

- Frits

Bekend gezicht

Ik koop kant en klare bodems Smiley Vrolijk

De rest tomatensaus ook uit blik tonijn uit blik en uien geraspte kaas en 18 min in de oven heerlijk

Ik zou graag zelf pasta en pizza deeg willen leren maken, maar heb neit de keuken er voor om die machine er neer te zetten Smiley Erg vrolijk

Ik val nu verder niet af! waar ik van baal

Ben er ook niet actief mee bezigSmiley Verdrietig

Stamgast

Beetje erg oppervlakkig Jeppe. Wat is het verschil tussen een goede en slechte koolhydraat? Hoe zit dat scheikundig?

Ja, ik hou me hier mee bezig omdat ik me gezonder voel als ik het doe,

Stamgast

Ja, bij mij is het ook schuiven met die kneedmachine. Ik heb een extra plank tegen de muur gemaakt waar ik de keukenmachines op heb gezet. Als ik ze nodig heb zet ik ze op het aanrecht.

Die kneedmachine is gelukkig niet zo erg zwaar, je kunt er ook maar 1 kg deeg tegelijk mee kneden (600 gram meel).

Pizza bodem en brood maken is vooral een kwestie van geduld omdat het deeg moet rijzen. Ik ben 2 uur bezig om een pizza te maken. Dus als ik om half zeven wil eten dan begin ik om half vijf. Na het kneden en vormen staat de pizzabodem drie kwartier te rijzen. Daarom duurt het zo lang. Als alles er op ligt gaat ie dan nog 20 minuten de oven in.

Ik val ook niet meer zo erg af. Er zijn nog 1200 soorten whisky die je kan proberen......... Smiley Knipoog

- Frits

Stamgast

Ik denk eigenlijk dat ik een beetje in een vicieuze cirkel zit met afvallen.

Ik voel me steeds gezonder door mijn eetpatroon te verbeteren.

Doordat ik me gezonder voel smaakt het eten mij ook beter. Daardoor geniet ik er ook meer van.

En hoe meer ik er van geniet hoe lekkerder het is om iets te eten.

Gisteren moest ik mezelf echt inhouden om niet een zak chips te halen. Mijn lichaam zat er echt naar te trekken. Maar gelukkig was de trek in mijn lichaam niet zo sterk dat ik er aan toe moest geven.

Ik vind het fijn om af te slanken, maar eten, die smaak- en kauwsensaties, is ook heel erg lekker.

Vroeger was dat anders. Toen smaakte het eten me veel minder. Ik vond er eigenlijk weinig meer aan. Maar doordat mijn gezondheid nu zoveel verbeterd is kan ik er zoveel meer van genieten.

Echt waar.

Doordat mijn gevoeligheid verhoogt, wordt de beleving van het eten intenser.

Dus ik wel wel, maar ja, ik wil zoveel. Smiley Erg vrolijk

- Frits

Bekend gezicht

Haha

ja het deeg eerst kneden en verelen word voor mij ook lastig!

Vanaf dec 2014 met chronische Tennisarm/golferselleboog.. kan niet eens iets schudden, laat staan kneden Smiley Tong

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@Muscadijn@schriani@Nanda jullie hebben wel meer gereageerd in dit topic, zijn duidelijk met jullie voeding bezig. Het word vandaag zo'n 30 graden, hoe doen jullie dat met eten? Ikzelf houd er helemaal niet van om met die hitte een warme maaltijd naar binnen te werken, ik ga dus zelf liever voor een salade, of rijk belegd broodje met gerookte zalmfilet, kipkerrie salade of wat anders lekkers met veel sla, tomaat en komkommer. 

Bekend gezicht

@Jeppe Ik regel alles in de morgen.. ik eet zalmfilet met sla en aardappels!

Beste vind ik gewoon door eten met wat je normaal ook doe..

Stamgast

Nou, daar heb ik eigenlijk weinig moeite mee. Mijn maaltijden zijn licht verteerbaar dus dat ligt niet zo zwaar op de maag en is snel weg.

Maar door de warmte kun je wel loom worden en geen zin hebben om te koken.

Ik was een beetje uitgekeken op het reguliere broodbeleg en heb daarom op een ander forum een topic gestart over wat een veganist op brood doet:

What spreads does a veganist put on bread?

Mijn nickname op dat forum is mogenblue.

Ik had laatst een bakje houmous op de markt gekocht en dat beviel wel. Maar ik dacht dat ik dat dus eigenlijk net zo goed zelf moet kunnen maken en dat het dan veel goedkoper kan zijn.

Nav de reacties op dat topic ben ik gisteren aan de slag gegaan en heb mijn eerste bonenmoes gemaakt. Dat smeer ik dan in de middag op een paar crackers. Voor de eerste keer moet je er natuurlijk niet teveel van verwachten, maar het is best voedzaam en de smaak valt best mee.

Binnenkort ga ik dan ook vegenaise maken. Ik heb de koolzaadolie en appelazijn al in huis.

- Frits

Webcare

Hey @Muscadijn klinkt goed! Komt je geen bouwstoffen tekort als je veganistisch eet? Weet jij of iemand anders dit?

@Nanda Wat een discipline dat je 's morgens al met je maaltijd aan de slag gaat! Ik kom zelf net toe aan een cracker pakken..

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Stamgast

Hey @Pauline, nee bouwstoffen kom je niet tekort met een veganistisch dieet. Er is verschil van mening over de ijzeropname uit plantaardige bronnen en B12 wordt gewoonlijk uit dierlijk voedsel gehaald.

Maar ik heb hier en daar gelezen dat het allemaal best wel goed zit. Ik weet alleen niet meer waar.

Toen ik nog zuivel gebruikte had ik een calcium tekort. Krakende knieën 's ochtends bij het opstaan en zo. Dat is nu verdwenen. Ik spring zo mijn bed uit. Ik ben supplementen gaan gebruiken omdat ik zelf mijn sojamelk maak. Daarvoor kocht ik calcium verrijkte sojamelk uit de supermarkt. Daar zat ook B12 in. Dat gebruik ik nu ook als supplement.

Ik voel me nu beter dan toen ik nog vlees en zuivel gebruikte. Mijn spijsvertering en stofwisseling zijn stukken beter geworden.

Eiwitten uit sojabonen komen qua kwaliteit het dichtst in de buurt van rundvlees. Dat heb ik op de site van het Voedingscentrum gelezen. Mijn zelfgemaakte sojamelk is wat dat betreft echt een powerhouse van bouwstoffen.

Je hoeft echt geen gojibessen of dat soort exotische dingen te eten om gezond plantaardig te eten. En ik ben over het algemeen ook nog goedkoper uit met mijn boodschappen. Daardoor kan ik nu ook wat meer in kwaliteit investeren om er toch nog een schepje bovenop te doen. Biologische pindakaas bijvoorbeeld omdat daar geen transvetten in zitten.

- Frits

Webcare

Hoe fix je die sojamelk @Muscadijn?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Stamgast

Daarvoor heb ik een topic op mijn eigen forum, @Pauline:

How to make soymilk

Je kunt het met de hand doen, maar dat is nogal omslachtig. Met zo'n sojamelkmachine gaat het veel makkelijker. Dat is te zien in de video die bij die post zit. Zo doe ik het ongeveer ook.

Ik gebruik tegenwoording 90 gram droge bonen, die laat ik een nacht in de koelkast weken.

De volgende dag gaan die samen met 2 eetlepels havermout in de container vd sojamelkmachine en dan zet ik hem aan. Na 20 of 30 minuten is de basis melk dan klaar. De havermout maakt de melk nog wat dikker.

Ik gooi de pulp terug in de melk en doe er 2 tl vanille essence bij, 3 el suiker en wat zout.

Omdat ik erg veel van choco smaak hou doe ik er ook 2 el cacao bij. Dus ik heb altijd sojamelk met chocoladesmaak. Alles flink goed mengen met een garde.

Die machine heb je heel snel terugverdiend hoor. Ik had hem zelf in 3 of 4 maanden terugverdiend. En dat is dan voor een 1 persoons huishouden. Met meer personen in huis heb je hem nog sneller terugverdiend.

Ik zou hem voor geen goud meer willen missen.

- Frits

Gast

Ik sta volledig achter wat je zegt, Zingend Voske. Helaas weet nauwelijks iemand in ons land dat de Nieuwe Wereld Orde uit is op het onder controle willen krijgen van de totale mensheid, de hele aardbol dus. Alle regeringsleden over de hele wereld hebben zich ook aangesloten bij de Illuminati, dus met z'n allen zijn ze druk bezig om dat waanzinnige en kortzichtige plan te realiseren, dus ook onze regeringsleiders. Voordat ze hun positie in een regering in mogen nemen, moeten ze wel eerst naar het Tavistockinstituut in Engelaand gaan voor een workshop. Dat is niets anders dan zaadjes leggen in de geest van die mensen, zodat ze onder mind-control kunnen komen te staan, waarbij ze opgedrongen plannen gaan uitvoeren ten koste van de wereldburgers. Dit alles ten voordele van zichzelf (macht en aanzien en materiële weeld), want die krijg je alleen als je met de leiders van die NWO gaat meespelen. Die leiders zijn voornamelijk de allerrijksten van deze aardbol, die op uiterst oneigenlijke wijze mensen misbruiken om aan hun bezittingen te komen, wat hun al eeuwen gelukt is.

De banken, de medische wereld, de sukkerindustrie, koffie-industrie, tabaksindustrie en drugsindustrie doen daar dik aan mee en zijn er tot over hun oren bij betrokken. Om die reden kunnen wij van onze zorgmaatschappijen geen enkele wezenlijke hulp meer verwachten!

Gast

Gezond blijven/worden hangt uitsluitend af van hoe gezond je wilt leven en eten/drinken. Sinds de laatste oorlog voorbij is, zijn we in sneltreinvaart overgeleverd geworden aan zelfbedachte producten die afgestemd zijn op het zoveel mogelijk mensen over te leveren aan gemaksvoedsel, wat helemaal niet als voedsel bestempeld zou mogen worden vanwege de enorme bewerkingen en chemische toevoegingen. Sindsdien hebben we nog nooit eerder zulke ontzettende stijgingen in ziekten meegemaakt als ooit tevoren!

Enerzijds wordt geld en aandacht besteed aan het produceren van ziekmakende producten, en anderzijds wordt geld en aandacht besteed om al die kwalen tegemoet te treden. Dat de manier waarop niet deugt, kennen we inmiddels allemaal.

Echt gezonde voeding bestaat uit zoveel mogelijk ONBEWERKT voedsel, dus eigenlijk rauw voedsel. Daar zitten de meeste voedingsstoffen in. Maar dat (rauwe) voedsel dient wel zoveel mogelijk BIO-logisch geteeld te zijn, zodat giftige bespuitingen tot een minimum zijn beperkt. Bovendien worden daarin ook zo min mogelijk chemische toevoegingen gestopt, waardoor het nog net 'gezond' genoemd mag worden. Alle overige producten die hier niet aan voldoen, behoren feitelijk tot de ziekmakende producten en de effecten daarvan zien we al tientallen jaren heel duidelijk om ons heen, en ervaren we zelf ook, of hebben dat ervaren.

Zelf ben ik geheel overgeschakeld op BIO voeding, en heb daarbij melkproducten, suikerhoudende producten - zelfs alle verborgen suikers die je op de etiketten ziet staan - vleesproducten en tarweproducten (gluten dus) geheel uit deze levenswijze gelaten, en uiteraard ook alle verslavingsproducten zoals koffie en alcohol, met als gevolg dat intenspijnlijke en degenererende reumaklachten nu tot een absoluut monimum zijn beperkt geworden. De reuma is nu in remissie gekomen. Dit dieet heb ik destijds, toen ik nog een natuurgeneeskundige praktijk had, altijd als advies aangereikt aan cliënten en iedereen die dat heeft opgevolgd, is daar zeer goed mee geholpen geworden, tot volle tevredenheid en blijdschap. Daardoor werden vele kankerpatiënten beter (helaas niet alle mensen die aan hun eindfase waren gekomen), diabetespatiënten idem dito, plus mensen met overgewicht. Daarom heb ik dat ook bij mijzelf toegepast en in 3 maanden tijd was ik van die peperdure uiterst giftige injecties af, die zo'n slordige 10.000 euro per jaar kosten. Conclusie: alleen met wezenlijk volwaardig voedsel kan je een lichaam creëren die gezond(er) is dan wat je daarvoor hebt ervaren.

M.a.w.: een volwaardig dieet (wat niet bestaat uit kwantiteit van calorieën en hoeveelheid voedsel e.d.) is het beste en goedkoopste medicijn ter wereld. Daar kan geen enkele pil tegenop! En je mag zoveel ete als je wilt, want je komt hier toch niet van aan. Ontzettend jammer dat zorgmaatschappijen zich hier nauwelijks van bewust zijn, want er wordt van alles nageaapt wat anderen zeggen, zoals in de stelling hierboven. Bast is de enige met een zinnig antwoord, degene die een andere visie had neergezet zit er volkomen naast (calorietjes vermijden, wat een illusie!).

Community Manager

@fpo Goed te lezen dat gezonde voeding jou heeft geholpen je beter te voelen. Ik moet wel zeggen dat ik het niet helemaal met je eens ben. Volgens mij kan gezonde voeding wel helpen om je lichaam gezond te houden maar is het ook belangrijk om gebruik te maken van de beschikbare kennis van de reguliere gezondheidszorg. Met andere woorden: raadpleeg altijd een arts. Daarnaast is er volgens mij best nog wat discussie rond rauw voedsel en of dat wel zo gezond is. Eet je alleen rauw voedsel?

Gast

Kennis van de reguliere medische wereld zit totaal anders in elkaar dan de kennis van natuurartsen en -therapeuten. De laatste groep houdt natuurlijke geneeswijzen heel hoog in het vaandel, omdat daarmee het lichaam het minst belast wordt met gif. Dat is een cruciaal uitgangspunt als het over gezondheid en genezen gaat. Reguliere artsen hebben die kennis helemaal niet en krijgen die ook niet mee in hun opleiding. Alle artsen die uit de reguliere wereld komen en die overgestapt zijn naar de natuurlijke kant ervaren dat als heel erg jammer, want ze dienen elkaar tot aanvulling, niet tot verdringing.

Wanneer een lichaam echt goed gevoed wordt, op een natuurlijke manier (zoals bio), dan zijn er weinig triggers die het lichaam ziek kunnen maken. Emotionele stress e.d. heeft evengoed wel invloed op het lichaam, maar het duurt een heel stuk langer voor er ziekte uit kan ontstaan. Maar wanneer het lichaam al jarenlang gebombardeerd wordt met voeding waar chemisch gif in gestopt is, dan zal die opslag van gifstoffen in de weefsels veel sneller tot ziekten leiden. Dat is overal al een bewezen feit. 

Hoe zou het anders komen dat zo ontzettend veel zieke mensen, die overgaan op echt gezonde voeding, genezen van hun ergste kwalen? Toeval? Natuurlijk niet! Iedereen met gezond verstand begrijpt de positieve effecten van gezonde voeding, en snapt ook dat chemisch vervuilde voeding (toevoegingen en bespuitingen) nooit tot genezing kan leiden, maar wel tot vele soorten kwalen. Die bewijzen rijzen als paddestoelen uit de grond. Door dit zelf te gaan ervaren weet men waar ik het over heb, anders wordt het een discussie waarbij mensen elkaar plat walsen met overtuigingen die niet uit henzelf komen, maar aangenomen zijn als een waarheid, terwijl die zogenaamde waarheid van anderen komt, die eveneens geen grondig onderzoek hiernaar gedaan hebben. Ik weet dus wat ik zeg en waarom ik dat zeg.

Met gezonde voeding, zonder chemisch gif, kan je gewoon elke ziekte aanpakken die er is, met fantastische resultaten, ongeacht of ziekten nu genetisch bepaald zijn, of niet. Die positieve resultaten zijn er te allen tijde.

Nu ik al een tijd dit 'dieet' toepas, voel ik hoe enetrgetisch mijn lichaam weer aan het worden is. Daarnaast is mijn huid zo zacht als een baby geworden, want oneffenheden, pukkeltjes en stroeve plekken op de huid zijn overal volkomen verdwenen. Wanneer voeding echt gezond is en volwaardig, dan wordt met die voeding een hoge concentratie bouwstoffen aangeboden aan het lichaam om volmaakt te blijven functioneren. Helaas is tegenwoordig die hoogwaardigheid in voeding behoorlijk naar beneden gekelderd als gevolg van verkeerd telen, te snel gewassen groot laten schieten door gebruik van dag en nacht licht, zodat planten niet meer kunnen rusten, en ook door luchtvervuiling e.d. Ondrzoek wijst uit dat daardoor de werkelijke voeding van b.v. een appel tot 20% gedaald is, dus er is verlies aan voedingswaarde van 80% !!!

En dat geldt ook voor alle andere voedingsmiddelen. Gelukkig komen de bio gewassen veel beter uit de verf, maar omdat men daar pas later aan begonnen is, is er veel tijd nodig om die voedingswaarden weer omhoog te krijgen door telkens het eigen zaad te gebruiken wat de gewassen produceren. Ongeveer na 7 jaar (zei Rudolph Steiner destijds ook al) is het meeste al weer terug gewonnen.

Al deze redenen hebben mij doe besluiten om mijzelf het cadeau te geven van het terugwinnen van mijn gezondheid. Het is geen makkelijk dieet, maar het is wel het meest effectieve dieet, zeker als je snel resultaat wilt boeken. En als je kanker hebt, of krom ligt van de pijn, zoals toen ik reuma aanvallen had, nou, dan is zo'n besluit niet moeilijk te nemen, hoor. Daarom adviseer ik dit ook aan iedereen.....

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey fpo, bedankt voor je toelichting. Ondanks dat we het niet op alle punten eens zijn is het wel mooi om het eens van een hele andere invalshoek te bekijken. 

Community Manager

Behoorlijk wat ophef gisteren naar aanleiding van het nieuws wat Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) naar buiten bracht. “Worst is kankerverwekkend voor mensen”! Ook zou rood vlees “ waarschijnlijk kankerverwekkend zijn”. Ik zag op mijn Facebook pagina niets anders voorbij komen. Ook reacties van andere organisaties zag ik al snel.

Ik moest meteen denken aan dit topic waar we zo uitgebreid over gezonde voeding en eetpatronen hebben gesproken. Ben erg benieuwd naar jullie meningen. Is dit informatie die jullie meenemen in jullie eetpatroon? 

@Muscadijn, Voor jou misschien een lastigere vraag. Je eet sowieso geen vlees toch? Je mening is uiteraard altijd welkom Smiley Vrolijk

Bron: NOS.nl en NRC.nl 

Stamgast

Helemaal geen lastige vraag hoor. Smiley Vrolijk

Ik denk dat mensen die geen vlees eten nu een sterker argument hebben tegenover vleeseters.

Mijn argumenten zijn ouderdomsklachten die verdwenen als sneeuw voor de zon als brandend maagzuur, krakende knieën en vet dat niet meer weg te krijgen is. Dat komt uit mijn eigen ervaring.

Verder kom ik ook op de proppen met de healthy eating pyramid van Harvard. Toch ook niet de minste.

Maar nu bewerkt vlees door de WHO op de zwarte lijst is gezet sta je als niet-vleeseter nog sterker.

Zelf heb ik wel eens heimwee naar een pistoletje met braadwordt en gebakken uien, of een broodje met verse rosbief. Dat zijn 2 dingen waarvoor ik nog wel linksaf zou kunnen slaan. Maar mijn spijsvertering is zó duidelijk verbeterd sinds ik vlees en zuivel heb laten staan dat ik er toch maar van af blijf.

Beleg op brood begon de laatste tijd wel een probleem te vormen. Een beetje te eentonig. Veel broodbeleg bestaat uit bewerkte vleeswaren. Ben benieuwd hoe de industrie daar op gaat inspelen. Mensen moeten toch eten.

Ik maak nu zelf hummus/bonenmoes. Bevalt erg goed. De basis is voor mij eigenlijk alleen gekookte bonen met water en olie. Verder kun je er allerlei smaken en ingrediënten aan toevoegen. En je kunt ook variëren met de soorten bonen en olie. Dus je kunt er nogal wat kanten mee op. Zo heb ik nu een moes van kidneybonen en pinda's met sambal badjak en nog wat dingen. Smaakt heerlijk.

En zelfgemaakte chocopasta van sojabonen, suiker en cacaopoeder. Ik klaag eigenlijk niet meer. Smiley LOL

Is ook goed in te vriezen, dus je kunt het maken wanneer het je uitkomt. En het is zelf gemaakt dus je weet wat er in gaat.

- Frits