Wat is jouw eetpatroon?

Re: Wat is jouw eetpatroon?

Stamgast

Ik heb een tijd lang geen pizza's gegeten omdat ik de kaas niet meer wou. Dus toen ik op een gegeven moment bedacht dat ik met die kneedmachine heel goed pizzadeeg kon kneden ging er wel een licht bij me op. Ik vind het echt heel fijn dat ik nu weer pizza eet.

Ik heb geen baan dus daarom heb ik veel tijd om met eten bezig te zijn. Maar dat betekent niet dat ik zoveel tijd kwijt ben om eten te koken. Dat is meestal binnen 20 minuten klaar. Ik gebruik veel diepvries groenten. Vaak laat ik die van tevoren in de koelkast ontdooien.

Dat scheelt heel veel werk en het is minstens zo gezond als vers uit de winkel of van de markt. Diepvries groente is namelijk op het juiste moment geoogst en wordt dan direct verwerkt en ingevroren.

Verse groente kan best nog een dag of 3-4 blijven liggen voor het verkocht wordt. En dan kan het thuis ook nog een paar dagen blijven liggen voor het verwerkt wordt.

Maar omdat ik veel tijd heb kan ik dus rustig uitzoeken wat ik aan mijn voedingspatroon zou kunnen doen. Daar gaat best veel tijd in zitten.

Mijn voedingspatroon gaat absoluut niet vanzelf hoor. Als ik het vanzelf laat gaan zit in in no time weer op een bmi van 30 of zo. Kom maar op met de chips en de chocola. Kom maar op met de donuts en de kant en klaar pizza's. En de koek en de cake.

Wat mij betreft zuip ik me vandaag of morgen zo weer een stuk in mijn kraag met een fles whisky van 20 euro. Dus het gaat echt niet vanzelf.

Is je vraag zo voldoende beantwoord, beste Michelle? Smiley Erg vrolijk

- Frits

Bezoeker
Ik heb verschillende voedingspatronen (en ook gewicht) gehad. Juist toen ik het druk had, had ik controle op mijn gewicht door de structuur op een dag. Koken en lunches, daar neem je tijd voor, al sta je eerder op of neem je pauzes. Naarmate ik minder structuur had, de meer ik aan kwam (ook uit verveling). Toch kan je, juist omdat je tijd hebt, op gewicht blijven. Dan is er meer tijd om te sporten en koken. Toch val ik altijd weer in de verveling en filmpje kijken met chips ipv wandelingen maken.

Vaste bezoeker

Een ontbijt heb je nodig om je stofwisseling op gang te brengen. In plaats van 3 "grote" maaltijden is het voor de meeste mensen beter om 5 tot 6 keer per dag te eten. Je stofwisseling blijft op gang en je voorkomt insuline dips ( die er vaak voor zorgen dat je gaat snacken).

Wat veel mensen met overgewicht als dieet voorgeschoteld krijgen, werkt vaak niet. Als kind was ik te zwaar en achteraf kan ik zeggen dat het niet aan teveel eten en te weinig bewegen lag.  In mijn pubertijd was dat anders, nog steeds genoeg beweging, maar enorme vreetbuien. Huisarts zette me op een 1000 kilocalorieën dieet, waar ik vervolgens nog zwaarder van werd. Er is nooit gezocht naar een oorzaak.

Diagnose PDS ( toen noemden ze dat nog spastische darm) als kind gekregen en ook de dieet adviezen die ik daarbij kreeg, werkten niet. Ik werd eerder zieker dan beter.  

Weg met standaard diëten, maar kijken waar je goed op reageert. Helaas lukt het mij niet om dat zelfstandig te doen, ik ben er te gemakzuchtig voor. Misschien reactie op de tijd dat ik heel veel tijd moest besteden aan boodschappen en koken, omdat mijn man voedsel allergie had ( daar houdt hij nu geen rekening meer mee). Mijn zoon mocht i.v.m. koemelkallergie pas na 6 maanden vast voedsel en alles moest in 3 stappen en dagen worden aangeboden:

dag 1 theelepel 

dag 2 bij uitblijven reactie een eetlepel

dag 3 bij uitblijven reactie 3 eetlepels

Geen pakjes, zakjes en potjes. Alles apart klaarmaken om "kruisbesmetting" te voorkomen en bijna alles zelf maken.

Voor veel mensen is het de gemakzucht die het lastig maakt om een gezond eetpatroon te ontwikkelen. Geen zin meer om te koken na het werk.  1 keer per week boodschappen doen, waardoor je verse producten alleen voor de eerste dagen koopt en de rest uit potjes, blik en diepvries haalt. Dat veranderen is een hele uitdaging.

Community Manager

Hi Schriani, thanx voor je uitgebreide reactie. Veel met voeding te maken gehad als ik je verhaal zo lees. Man met voedselallergie en jouw zoontje die een koemelkallergie had. En jezelf natuurlijk niet te vergeten.

Wat jij als laatste zegt Schriani is ook precies mijn probleem. De weekenden heb ik de tijd om te koken en kook ik voornamelijk vers en net ietsje uitgebreider. Maar dan is het maandag, de werkweek weer voor de boeg en dan ben ik blij als ik alle boodschappen in huis heb en niet veel tijd aan koken hoef te besteden. Zou dit wel graag veranderen maar de knop is nog niet om geloof ik.

Ik was wel een beetje getriggerd door jouw opmerking ‘Weg met standaard diëten, maar kijken waar je goed op reageert. Helaas lukt het mij niet om dat zelfstandig te doen, ik ben er te gemakzuchtig voor’ Zou het voor jou bijvoorbeeld helpen om af en toe wat tips te lezen? Bijvoobeeld die van @Muscadijn Of wellicht heb je vanuit jouw ervaringen tips voor andere?

Stamgast

Maar dan is het maandag, de werkweek weer voor de boeg en dan ben ik blij als ik alle boodschappen in huis heb en niet veel tijd aan koken hoef te besteden. Zou dit wel graag veranderen maar de knop is nog niet om geloof ik.

@Michelle: voor mij is het antwoord heel duidelijk: diepvriesgroenten en bonen uit pot of blik.

In het begin vd week doe je vlees, vis of gevogelte op je bord en verderop in de week ga je over op bonen uit pot of blik.

Diepvriesgroenten zijn echt niet verkeerd hoor.

Ik heb ergens gelezen dat het ook wel een trend schijnt te worden om meer met ingemaakt voedsel te gaan werken. Bonen zijn daar een perfect voorbeeld van, maar zuurkool natuurlijk ook. Ik eet zelf bijna geen zuurkool, maar wel rode kool. Dat kwam vroeger uitsluitend uit een pot, maar tegenwoordig vind ik het lekkerder uit de diepvries.

Diepvriesgroenten kun je zien als een variatie op ingemaakt voedsel. Waar het om gaat is dat je jezelf de moeite bespaart van het schoonmaken van de groente en dat de groente altijd beschikbaar is, op ieder moment, om gebruikt te worden.

Als ik diepvriesgroenten haal kan ik er meestal ruim een maand mee vooruit. Maar dat is dus voor een eenpersoons huishouden.

Bonen zijn echt heel gezond. Het is alleen de B12 waar je dierlijk voedsel voor nodig hebt. B12 wordt tegenwoordig ook aan margarines voor op brood toegevoegd.

In de catering hebben ze het dan over ontkoppeld koken. Het schoonmaken en voorbereiden van het voedsel doe je de ene dag en op de dag dat je het gaat eten hoeft het alleen nog te worden opgewarmd.

Het enige wat ik wel vind van diepvriesgroenten is dat het niet meer moet koken in water. Want dan blijft er niets meer van de smaak over. Ik doe het dan altijd in de wok.

- Frits

Medewerker

Hallo Muscadijn,

Wat een leuke tips heb je gegeven aan Michelle. Ik profiteer er ook even van mee. 

Mijn dag begin ik altijd met 3 beschuitjes met pure hagelslag en een kopje thee. Pas rond een uurtje of 9.00 uur eet ik 2 boterhammen. Heerlijk! Ik heb dan echt het gevoel dat ik er even tegenaan kan. Tijdens lunch nog een aantal broodjes en tussendoor nog een sultana of een stuk fruit. 

Omdat ik ook nog een jong gezin heb met 2 kinderen van 4 en 7  vind ik het erg belangrijk om door de weeks groente, aardappels en vlees te eten. Op dinsdag ben ik altijd vrij en doe dan voor 3 dagen boodschappen. Het vlees wat ik heb gekocht doe ik in de vriezer zodat we elke avond een redelijk vers stukje vlees eten. Mijn groente haal ik altijd vers omdat ik diepvries niet altijd even lekker vind. Behalve de spinazie a la crème Smiley Knipoog die vind ik wel lekker!

Iets lekkers tussendoor moet kunnen. Ik kan ook erg genieten van hartige hapjes, snoepjes, koekjes en taartjes. Maar niet elke dag. Alhoewel...Er moeten toch manieren zijn om hele lekker (gezonde) taartjes te maken! Vraagje aan jullie allemaal: Hebben jullie gezonde taarten ideeën?

Groetjes, Judith

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Stamgast

Dag Judith,

Het enige gezonde taart idee dat ik heb is om mijn brooddeeg in een tulband vorm te kieperen en zo de oven in te schuiven. Dan lijkt het tenminste nog een beetje op taart. Smiley Knipoog

Helaas is mijn oven daarvoor te laag dus dan zou het deeg teveel aanbranden.

Ik ben van plan om het deeg eens helemaal over de bakplaat uit te smeren en dan min of meer een turks brood te bakken. Weer eens wat anders dan die busbroden.

Ik zoek het meer in de vorm vh brood dan in de smaak. Dus meer variëren met de vorm. Ik heb ergens gelezen dat brood een drager van smaak is en dat het geen concurrent van zichzelf moet worden. Dat maakt het dan weer een stuk gemakkelijker voor me. Dan hoef je het er alleen nog maar op te smeren.

Vandaar dat mijn 'taarten' alleen zelfgemaakte pizza's zijn. Ook omdat ik geen eieren en zuivel meer gebruik. Met mijn zelfgemaakte pizza's kan ik het veel gezonder houden. Alleen die dingen er overheen doen die ik zelf nog gezond vind, voor mezelf.

Hier in de Ferdinand Bolstraat heb je een winkel die heet 'De taart van m'n tante'. Ik ben blij dat ik geen portemonnee op zak heb als ik daar langs loop. Want dan zou ik het toch wel heel erg moeilijk krijgen hoor.

En zo zijn er nog wel meer van die winkels met zoetigheden waar je van gaat watertanden. O, als ik die moest passeren met een portemonnee op zak............

- Frits

Vaste bezoeker

@Michelle Je voedingspatroon aanpassen is a hell of a job. De ene persoon heeft meer begeleiding  nodig dan de ander. Hangt ook af WAARVOOR een dieet nodig is. De tips die @Muscadijn geeft kunnen nuttig zijn.

Maar ik raak in de war. PDS wordt in verschillende soorten ingedeeld en ik denk dat ik een combi van meerdere soorten heb. Daarnaast nog een schildlier probleem. Bij de ene soort PDS is het advies vezelrijk en bij de andere soort moet je bonen en peulvruchten vermijden, enzovoorts.  Nu blijkt dat ik al langere tijd ernstig verstopt zit, ik word misselijk omdat ik letterlijk vol zit. 

Tja en dan krijg ik laxeermiddelen en de algemene bla bla bla adviezen. Adviezen die in het verleden alles nog erger maakten...

Ik zou zelf 1 en en ander uit kunnen zoeken, maar ik krijg geen overzicht. Ik denk dat een soort FODMAP dieet of uitsluitingsdieet voor mij het beste zou zijn. Dat is heel veel werk, uitzoeken ( en onthouden) waar lactose inzit, welke soort vezels, enzovoorts.

Bovenstaande gaat voor veel meer mensen op. Je kunt van alles op internet vinden, maar een soort "doorklik lijst"zou heel handig zijn. Dus begin met bijvoorbeeld met waar is dieet voor bedoeld -> klik of vul in. Dan eventueel nog submenu voor  specifieke klachten en dan lijst met te vermijden of te gebruiken producten. Helemaal fantastisch als er dan recepten bij staan.... 

Vaste bezoeker

@Judith Vink Taart is nooit 100% gezond, maar er zijn hele leuke en makkelijke recepten te vinden met havervlokken. Honing i.p.v. suiker, vers fruit i.p.v meebakken. Zelf ben ik meer van het hartige...

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey Muscadijn, ik merk vaak dat als ik diepvriesgroenten ga wokken (zoals doperwten) dat ze dan juist zo melig worden. Van koken verdwijnt de smaak inderdaad, daarom stoom ik graag mijn groenten. Heb jij ervaring met stomen van diepvriesgroenten?

@schriani klinkt als een lastige situatie. Heb je net als Muscadijn geprobeerd een tijdje zonder bepaalde voeding te leven om te kijken of dat beter gaat?

Ik ben zelf ook meer van het hartige, dat maakt het ook wel lastig om gezonder te eten. Als ik een salade eet krijg ik het idee dat dat niet vult. Ik ga eens kijken of ik dat kan oplossen door wat vaker bonen te eten.

Vaste bezoeker

@Jeppe Het enige wat ik niet/nauwelijks gebruik is zuivel. Verder veel volkoren producten en water drinken. Verder geen pogingen gedaan, zoals ik al schreef doordat ik het niet kan opbrengen om alles uit te zoeken.

Rauwkost vult mij best. Je kunt van alles combineren. Noten, bonen, mais, (zachte) kaas of ham er bij, heerlijk en volledige maaltijd.

@schriani ben je wel tevreden met het resultaat van veel volkoren producten eten en vooral veel water drinken? Heb overigens nog even gekeken en we hebben over PDS ook een zorgboek in het assortiment. Je kan jaarlijk 1 zorgboek gratis bestellen als verzekerde van ons dus mocht je hem nog niet hebben dan is dat misschien interessant?

Stamgast

Hai @Jeppe,

Nee, ik heb geen ervaring met het stomen van diepvriesgroenten. Ik ben bang dat de voedingsstoffen in het kokende water wegdruipen als ik dat zou doen. Misschien een beetje dom.

Maar ik vind wokken ook eigenlijk wel het makkelijkste. Ik heb het ook wel eens in de magnetron geprobeerd maar dat vind ik toch minder lekker. Om te wokken doe ik namelijk een lekkere scheut bak&braad in de pan en dan de groenten erbij. Dat maakt het wat smeuiiger. Met de magnetron kun je de bak& braad er wel overheen gieten maar dan wordt het gewoon niet zo lekker als in de wok.

Het is mij niet opgevallen dat de groenten melig worden van wokken. Ik laat ze meestal eerst ontdooien in de koelkast en dan maar hooguit 8 minuten zachtjes opwarmen in de wok. Alleen gemengde groenten die je niet van tevoren mag ontdooien gaan op hoog vuur in de wok. Maar dan ook zo kort mogelijk, minder dan 8 minuten. En 3 minuten voor het eind gooi ik de roerbaksaus of de pastasaus er overheen.

Ik pas er dus inderdaad wel voor op om het niet te lang te bakken.

Dat zijn mijn maaltijden @Jeppe. Nu je dat weet zou je zo kunnen mee eten.... Smiley Erg vrolijk

Ik heb vorig jaar ook zelf salades gemaakt met zo'n foodprocessor. Nou, die waren meer dan vullend hoor. 1 ui, 1 peen, halve komkommer, half blik maïs, en misschien nog wat meer fijn gehakte rauwe groenten. Ik kwam meestal uit op meer dan een pond. Daar had ik een flinke schaal voor nodig. Als ik dat in 1 keer opat was het erg vullend en kwam ik er nog van aan ook. Ipv maïs kan ik er ook wel een portie bonen bij hebben gedaan. 70-80 gram gekookte bonen of zo.

Kidneybonen uit blik zijn erg lekker hoor. Kapucijners uit een potje zijn ook niet te versmaden.

Ik kook die dingen tegenwoordig zelf, dat is nog goedkoper, maar omdat ik ook veel sojamelk drink heb ik niet meer zoveel bonen bij de avondmaaltijd nodig. Ik ben het langzaamaan een beetje ontwend. Mijn dieet is een constant proces van aanpassen en ontdekken en veranderen.

Zelf melk maken scheelt trouwens een hoop boodschappen. Je hoeft nog maar eens in de paar maanden een paar pond bonen en noten te kopen. Dat scheelt je iedere week een paar literpakken melk die je niet meer mee naar huis hoeft te slepen. Per persoon. Makkelijk hoor.

- Frits

Hey Muscadijn, aangezien het water bij stomen helemaal niet in contact komt met de groente lijkt het me onwaarschijnlijk dat er voedingsstoffen weg druipen. Ik vond dingen als broccoli nooit lekker vroeger, tot ik ze gingen stomen. Toen ging er echt een wereld voor me open. Ik heb een stoom mandje gekocht voor een tientje, maar je kunt ook gewoon een zeef of je vergiet ervoor gebruiken, zolang je pan maar groot genoeg is en ergens een kleine opening is waaruit de hete lucht weg kan. 

bak & braad is inderdaad erg lekker, maar ik gebruik toch eigenlijk vaker olijfolie. het zit hem voor mij ook in kleine dingen die ik iets gezonder maak die me vaak helpen om wat ik eet net even wat gezonder te maken. Ik heb bij groente in blik juist vaak het idee dat de voedingswaarde lager ligt. Ik koop dan ook graag van die voorverpakte zakjes wokgroente. 

Stamgast

Hai @Jeppe,

Misschien ben ik een beetje te pietepeuterig over stomen. Maar ik wil wel graag een beetje vet door mijn eten hebben, dus dan moet het vroeg of laat toch de wokpan in. Of je nou olie of bak&braad gebruikt, ja, er zal wel enig verschil in zitten. Je moet toch wat te kiezen hebben. Smaken verschillen. En of het een nou iets gezonder is dan het andere. Als het maar niet vol verzadigde vetten zit.

Ik heb nu al 4 verschillende oliën in de kast staan: zonnebloem, kokos, sesam en amandelolie. Moet die olijf er dan echt nog bij??

En de hazelnootolie staat te wachten in de voorraadkast!

Ik zou wel eens een stoommandje kunnen proberen. Waarschijnlijk gebruik ik hem dan eerst voor de rijst. Zo leer je weer eens wat.

Nog even over die salades: als je er wat gekookte pasta doorheen roert, penne of farfalle of zo, heb je al gauw een complete maaltijdsalade. Daar kun je echt wel even op voort.

Groente in blik hou ik zelf ook niet zo van. Maar met bonen is dat anders. Die kun je heel goed uit blik nemen.

Groente uit een zak is ook wel makkelijk, maar ik had ergens gehoord of gelezen dat je dat nou juist weer niet moet doen. Dat is niet ingevroren, omdat het alleen gekoeld wordt bewaard is het meer aan bederf onderhevig. Die zakken zijn ook altijd maar heel beperkt houdbaar.

- Frits

Hey @Muscadijn, na het stomen nog even gauw in de wok kan natuurlijk prima. En ik kies dan voor olijfolie omdat ik het van huis uit ben gewend, en ze noemen dat het meest gezond. Maar je ziet in al die kook programma's ook genoeg koks met zonnebloemolie dingen bakken/wokken. Dat heeft alleen uit zichzelf wat minder smaak. Rijst stomen heb ik nog niet eerder gedaan. Dat werkt ook anders dan groente stomen, omdat de rijst bij het stomen wel in contact komt met het water.

Wat betreft pasta door je salade, ik zie een salade inderdaad nog teveel als een bak sla met wat tomaat, komkommer en een paar andere dingetjes erbij. Daarbij vind ik jouw tip, en die van @schriani wel interessant. Misschien dat ik dan gewoon wat pasta kook  en in de koelkast zet, het lijkt me lekkerder om pastasalade koud te eten dan warm. 

Stamgast

Ik heb een maaltijdsalade liever lauwwarm. Ik hou niet meer zo van die koude dingen. Valt een beetje te hard op de maag.

Smaken verschillen.

Ik moet waarschijnlijk nog even goed kijken hoe zo'n stoommandje voor groente er uitziet. Zal wel eens kijken.

Maar ik ga wel een maaltijdsalade maken met rode biet, uit pot, maïs, misschien een uitje en volkoren pasta. Beetje sojasaus en sesamolie er doorheen. Dat moet best wel lukken hoor.

- Frits

Bekend gezicht

Mijn Eetpatroon

Ik probeer door de weeks zo gezond en vers mogelijk te eten 

Weekend meestal Pasta,Pizza, Patat  

Soms wil het ook wel eens zo zijn dat ik voor 2 dagen tegelijk maak!

Vanavond Witlofsalade met Gepofte Aardappel en Zalmfilet

Aardig gezond..moet nog 8 kilo afvallen Smiley Erg vrolijk

@Nanda, leuk dat je dit met ons deelt! Is het makkelijk vol te houden? Of val je nog wel eens terug in slechte gewoontes?

@Muscadijn @schriani @ZingendVoske @wijnands @lies_v @lolav we hebben een blog gepost met betrekking tot goede (trage) en slechte (snelle) koolhydraten. Ik ben erg benieuwd of je je met verschillende soorten koolhydraten bezig houd, en of dergelijke blogs voor jou behulpzaam zijn. 

Bekend gezicht

Ja het is aardig vol te houden

Maar op sommige dagen als ik zo moe ben, dan wil ik iets snel klaar maken wat dan gelijk ongezond is Smiley Knipoog