Wat is jouw eetpatroon?

Bewerkt 
Moderator
Moderator

Van brood word je dik, verse groente is gezonder en in olie zit minder vet dan in boter. Er zijn zoveel uitspraken over voeding gedaan, dat veel mensen eigenlijk niet meer weten wat ze moeten geloven. Daarom ontrafelt Zilveren Kruis de voedingsadviezen. Aan de hand van een stelling gaan we op zoek naar antwoorden voor én tegen – zodat jij kunt bepalen wat je er zelf van vindt.

Stelling: ‘Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar’ is een goed uitgangspunt voor je eetpatroon.

JA: Dennis Bast, redacteur van het gezondheidsblog ‘Wat is gezonde voeding’ heeft de stelling onderzocht en is ervan overtuigd.  Vooral als je wilt afvallen en wanneer je een calorie beperkend dieet volgt, is het uitgangspunt handig. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bij een dergelijk dieet – waarbij de grootste hoeveelheid calorieën tijdens het ontbijt wordt geconsumeerd, leidt tot grotere positieve effecten omtrent gewichtsverlies, buikomtrek en hongergevoelens. Althans, dat schreef Bast op zijn blog. Bast: “Wat mij betreft is het biologisch gezien inderdaad gezonder om te ontbijten als een keizer en later op de dag lichtere maaltijden te eten. In aanvulling hierop kan een groter ontbijt het afvallen vergemakkelijken, omdat je dan gedurende de dag minder honger hebt.”

NEE: Diëtist Lenny Versteegden is het niet helemaal eens met de stelling en geeft aan dat het hier vooral met een korrel zout genomen moet worden. “De uitdrukking gaat in zoverre op dat het belangrijk is dat er aandacht wordt besteed aan het ontbijt. Je ontbijt behoort tien tot vijftien procent van de dagelijks benodigde energie en voedingsstoffen te bevatten. Bij een gemiddelde energiebehoefte van een vrouw (en dit kan voor elke vrouw dus anders zijn) komt dat neer op ongeveer 350 calorieën. Voor de rest van de dag heb je dan nog 1.650 calorieën over. Als indeling raad ik een lunch en een goede warme maaltijd aan die beide ongeveer 500 tot 600 calorieën bevatten” legt de diëtiste uit in een artikel van Santé. In dit geval is het ontbijt altijd nog kleiner dan de rest van de maaltijden.

En? Is de stelling iets waar jij je in kunt vinden? 

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Wat is jouw eetpatroon?

82 ANTWOORDEN

Re: Wat is jouw eetpatroon?

Bewerkt 
Stamgast

Mijn ontbijnt bestaat tegenwoordig uit de dagelijkse portie fruit, zo'n 200 tot 300 gram of 2 tot 3 stuks.

De lunch is altijd brood en het diner is een warme maaltijd met pasta of rijst en groenten.

Ik vind het fruit beter in te delen als ik het in een keer als ontbijt inneem. Fruit is ook zeer licht verteerbaar waardoor de energie zeer snel beschikbaar is in je lichaam.

Dat je van brood zou kunnen aankomen kan ik wel beamen. Maar ik ben boven de 50 en ik denk dat mijn lichaam zo is ingespeeld op het onttrekken van voedingsstoffen uit mijn voedsel dat het eigenlijk niet uitmaakt wat ik eet. Mijn lichaam haalt er zoveel uit als het nodig vindt.

Er zijn dagen dat ik vrijwel geen beweging heb en toch zomaar een hele kilo kan afvallen. En er zijn ook dagen dat ik wandelingen heb gemaakt van minstens twee of drie uur. Logisch dat je dan wat eet als je thuiskomt. Nou, op zulke dagen kan mijn lichaam dus ook zorgen dat ik zwaarder word.

Ik snap echt nog niet veel van de werking van mijn metabolisme. Het gaat heel anders met mijn voedsel om dan ik zou willen.

Wat ik wel heb gemerkt is dat mijn spijvertering aanzienlijk is verbeterd sinds ik geen vlees meer eet.

Rond mijn 49ste liep ik de hele dag rond met een hongergevoel. En als ik 's avonds de maaltijd had genuttigd had ik vijf minuten later al het gevoel alsof ik niets had gegeten en zat ik alweer te snakken om iets te eten. Dat schijnt iets met je insulinenivo te maken te hebben.

Die ellende verdween toen ik overschakelde naar een dieet zonder vlees, vis of gevogelte.

Maar afvallen wilde toch nog niet lukken.

Een jaar of twee later dreigde ik zo zwaar te worden dat ik obesitas zou worden. Een BMI van meer dan 30. Dat was een zeer benauwende situatie. Want dan wordt bewegen ook veel en veel lastiger.

Ik heb toen de knoop doorgehakt en het laatste beetje zuivel uit mijn dieet gekieperd: geen kaas meer.

Ik dronk al geen melk of yoghurt meer omdat ik sojamelk gebruikte in verband met de toegevoegde calcium en vitamine B12. Een vegetariër moet een bron van B12 vinden als er geen vlees meer wordt gegeten.

Dus kaas eruit en af en toe wat bonen er voor in de plaats.

Het was alsof ik in de hemel kwam. Afvallen ging vrijwel zonder moeite. Mijn lichaam dumpte de ene kilo na de andere en ik had constant een verzadigd gevoel. Ik had vrijwel geen behoefte om te eten.

Dat ging zo door tot mijn BMI rond de 25 kwam. Toen vond mijn lichaam het welletjes.

Met maagzuur was het toen ook gedaan. Sinds ik geen kaas meer gebruik heb ik nog maar zeer zelden last van maagzuur.

Ik heb gemerkt dat ik nu makkelijker zonder eten kan. Toen mijn BMI zo hoog was ben ik noodgedwongen in beweging gekomen. Ik pakte een wandelstok en begon met kleine wandelingetjes van 10 tot 15 minuten. Dat bouwde ik langzaam uit tot langere wandelingen van 20 tot 30 minuten. En zo ging ik stapje voor stapje verder.

Je kunt zeker geen lange wandelingen in een keer maken. Je zult het wel aan je voeten merken als je dat probeert. De volgende dag kom je niet meer vooruit of achteruit.

Ik had mij erbij neergelegd dat ik voortaan altijd met een wandelstok zou moeten lopen.

Maar na een half jaar was mijn conditie zover verbeterd dat ik toch die wandelstok niet meer nodig had. Dat was een behoorlijk euforische ervaring. Echt een overwinning op mezelf.

Dus die wandelstok ging aan de kant en ik ging verder met het uitbouwen van mijn wandelingen. Tegenwoordig kan ik wandelingen maken van 2 tot 3 uur.

Inmiddels maak ik ook zelf mijn plantaardige melk met een sojamelk machine. De eerste keer dat ik daar melk van dronk was ook fantastisch. Het was alsof ik de gezonde vetzuren door mijn benen naar beneden voelde sijpelen. Mijn gewrichten gingen veel soepeler bewegen. Ik voelde mij alsof ik met een beetje geluk over huizen kon springen.

Een half jaar geleden ben ik ook begonnen met zelf mijn brood te bakken. Dat was ook een aanzienlijke verbetering. Ik gebruik volkorenmeel uit de biologische winkel en sindsdien is mijn lichaam veel minder uitgeput na een lange wandeling dan toen ik nog dat supermarkt brood gebruikte.

Met supermarkt brood voelde ik mijn botten en knieën echt gammel worden aan het eind van een lange wandeling. Sinds ik zelf mijn brood bak heb ik dat niet meer. Ik kan nu zelfs aan het eind van een lange wandeling nog net zo stevig doorstappen als aan het begin. Niet altijd, de ene dag is niet hetzelfde als de andere, maar er zijn wel degelijk zulke dagen bij. Met supermarkt brood was dat ondenkbaar.

Ik ben stukken afgevallen. Dankzij het schrappen van kaas uit mijn dieet is mijn lichaam nu eindelijk in staat om vet te dumpen. Ik heb nog steeds wel een jojo effect maar nu is het wel een jojo effect naar beneden. Dat komt dus ook omdat je lichaam in de loop der tijd zo slim wordt dat het alles uit je voeding haalt wat er maar te halen valt.

Vreemd genoeg kon ik vorig jaar mei zonder al te veel moeite zomaar 5 kilo dumpen. Het geeft mij het vermoeden dat afvallen een beetje seizoensgebonden is geworden. Ik zie dus echt uit naar mei dit jaar. Ik hoop dan de kilo's die ik in de winter heb opgelopen er weer vanaf te krijgen.

En als het even meezit wil ik dan op het gewicht uitkomen dat ik had toen ik 21 was. Daar ben ik afgelopen oktober al aardig dicht in de buurt gekomen. Mijn BMI was gezakt tot 22,8. Maar sinds de winter slaat mijn lichaam dus weer rustig calorieen op. Maakt niet uit wat ik probeer.

In mei ga ik net als vorig jaar weer een paar keer per week de lunch overslaan en lekkere lange wandelingen maken. Ik zal ze eraf krijgen.

Ik blijf leren. Ik snap nog steeds niet veel van mijn lichaam. Maar ik ben wel veel gezonder geworden sinds ik dierlijk voedsel helemaal uit mijn dieet heb geschrapt.

Ik zou best wel eens een bal gehakt of een lekker vet braadworstje kunnen nemen. Het hoeft voor mij niet duur te zijn om van een stukje vlees te smullen. Maar nu ik ondervind hoe goed mijn lichaam functioneert op dit plantaardig dieet ga ik daar toch maar liever aan voorbij.

Het is net als met roken: als je er eentje neemt volgen er meer. En voor je het weet zit je er weer helemaal aan vast. Mij niet gezien.

Ik ben dus een veganistisch dieet gaan volgen puur uit eigenbelang. Het heeft niks met dierenliefde of geitenwollen sokken te maken. Het is puur dat mijn lichaam beter functioneert op een zuiver plantaardig dieet.

Ik ben trouwens heel voorzichtig overgestapt van vlees naar plantaardig. Ik heb mij maanden georiënteerd voor ik eindelijk eens een vleesvervanger uit de supermarkt meenam. Dus het is heel geleidelijk gegaan. Ik ben niet zo'n type dat in een keer de hele boel over een andere boeg gooit. Dat is niks voor mij.

En het was best wel moeilijk om kaas te laten vallen. Dat is ook een soort verslaving. Ik had ook de angst dat ik te weinig eiwitten of calcium binnen zou krijgen als ik geen kaas meer at.

Nou, niks hoor. Hier in Nederland krijg je met een normaal dieet nooit meer te weinig eiwitten binnen.

En calcium heb ik ook genoeg.

Toen ik mijn eigen melk ging maken had ik dus geen bron meer van extra calcium. Toen ben ik noodgedwongen supplementen gaan slikken voor calcium en ook voor vitamine B12. Dat was een hele goede stap. Want tot die tijd had ik last van stijve gewrichten. Zelfs toen ik nog kaas at had ik ook last van stijve gewrichten.

Toen ik overging op supplementen waren die stramme gewrichten verleden tijd. En ze zijn niet meer teruggekomen.

(En zonder internet was dit me ook niet gelukt. Want zonder internet had ik nooit de informatie gekregen die ik nu verzameld heb.)

Ik voel me gezonder en vitaler als ik me in jaren heb gevoeld.

- Frits

Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey Muscadijn, mooi om te lezen dat je met je voeding zowel je gewicht hebt kunnen verlagen als lichamelijke klachten hebt kunnen verminderen. Bedankt dat je je persoonlijke verhaal met ons deelt.

Ik heb er zelf nooit over nagedacht om vlees uit mijn dieet te schrappen al ben ik wel altijd met mijn gewicht bezig. Met een BMI van 32 ben ik momenteel ook veel te zwaar, waar ik anderhalf jaar geleden door middel van sporten en gezonde voeding nog op een BMI van 27 zat.

Ik merk zelf dat het schrappen van frisdrank ervoor zorgt dat ik makkelijker afval en daardoor drink ik bijna alleen maar water. Dat is soms wel eens lastig, vooral in gezelschap voel je je dan snel bezwaard omdat het niet “gezellig is”.

Hoe lang duurde het voordat je effect merkte van dingen als geen vlees meer eten, zelf brood bakken etc? Was dat effect groot binnen een dag, een paar dagen? Of gaan daar weken overheen?

Bewerkt 
Stamgast

Dag Jeppe,

Ik weet niet meer precies hoe lang het duurde voor ik die effecten merkte. Voor de switch naar geen vlees meer is het al 6 of 7 jaar geleden dat ik die maakte. En voor de switch naar geen kaas was het 2 jaar later.

Ik denk dat je eerder in weken dan in dagen moet denken. Maar het zal best voor sommige mensen sneller kunnen gaan. Het gaat er denk ik om hoezeer je stofwisseling is ontregeld door een voedingspatroon dat eigenlijk niet meer bij je past. Dat heeft tijd nodig om te herstellen.

Bij mij heeft dat dus tot mijn 49ste geduurd voor ik vlees uit mijn menu schrapte. Wat ik mij daarvan herinner is dat ik het vooral moeilijk had als ik langs een slager kwam. Want dan zag ik die heerlijke rosbief liggen die ik dan dus ook niet meer nam. Ik denk dat het minstens een week of vier heeft geduurd voor ik over dat verlangen heen kwam.

Ik weet ook niet meer hoe lang het duurde voor ik de gezondheidseffecten ervan ondervond. Vooral dat gevoel na de avondmaaltijd, dat je vijf minuten later alweer een knagende honger had. Ik kan me niet meer herinneren hoe snel dat verdwenen is.

Ik denk dat het voor mij toch wel 2 tot 4 weken geduurd heeft voor ik gezondheidseffecten begon te merken. Het zal waarschijnlijk tamelijk geleidelijk zijn gegaan. Want als het echt snel was gegaan dan was het me vast veel meer opgevallen.

Ik denk dat die verbeterde gezondheid ook een beetje ondergesneeuwd is door de teleurstelling over geen vlees meer eten. Want ik was echt niet vies van een lekker stukje vlees. Ik zou er nog steeds met smaak van kunnen eten.

Het was ook een mentaliteitsverandering waar ik mezelf doorheen moest werken. Wat mij daarbij geholpen heeft was het besef dat spiritueel verlichte mensen ook een plantaardig dieet hebben. Ik heb veel boeken gelezen over spiritualiteit en daaruit heb ik begrepen dat mensen in de sferen van licht allemaal plantaardig eten. Dat heeft mij persoonlijk over de drempel geholpen en ervoor gezorgd dat ik vol bleef houden.

Maar het verschil tussen supermarktbrood en zelfgebakken brood is wel heel duidelijk voor me geweest. Dat is een kwestie van 1 of hooguit 2 weken geweest. Maar toen had ik dus ook al een aantal jaar een zuiver plantaardig dieet. Dus mijn stofwisseling was inmiddels zeer sterk verbeterd. Veranderingen komen dan sneller en dieper door, lijkt me.

Het viel me echt op hoe ik toen na een lange wandeling veel minder last had van gammele benen en krakende knieën. Ik hoefde aan het eind van een wandeling veel minder te rusten. Er zijn nu dagen bij dat ik de rust zelfs helemaal oversla. Dan heb ik geen geduld meer om te gaan zitten onderweg.

En het brood dat ik in het begin bakte was echt nog niet zo goed gelukt hoor. Het heeft echt wel een maand of drie geduurd voor ik lekker luchtig brood kon bakken. Maar voor de kracht van zelfgebakken brood gaat het er niet om of het lekker luchtig is, maar of de voedingsstoffer er nog in zitten. En bij meel van de biologische winkel is dat dus wel het geval. Bij brood vd supermarkt duidelijk niet.

Als het nu buiten 12 graden is loop ik in een polo over straat. Een jas is dan gewoon te warm voor me. Dat is ook lekker stoer als je al die mensen ziet die nog een stevige jas aanhebben. Man Vrolijk

- Frits

Bewerkt 
Vaste bezoeker

Gebruiker heeft het bericht verwijderd 

Bewerkt 
Stamgast

Hai ZingendVoske,

Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Je wordt van alle kanten tegengewerkt en je lichaam werkt ook niet mee.

Je wordt er inderdaad zo moedeloos van dat je als normaal denkend mens denkt - zoek het maar uit-.

Ieder dieet beweert dat dat het is en van elk voedsel wordt gezegd dat het goed voor je is.

En van elk voedsel zijn er ook mensen die zeggen dat je dat nou juist NIET moet doen.

Het is zo moeilijk om je eigen weg te vinden. Je moet echt naar jezelf luisteren en je niks van anderen aantrekken die zeggen dat je het verkeerd doet, als het voor JEZELF juist wel goed voelt.

Ik weet nog heel goed toen ik zo euforisch was over sojamelk. Er werd mij even fijntjes toegevoegd dat het zelfs je potentie zou kunnen aantasten. Notabene door iemand met een plantaardig dieet nog wel. Dat zou je toch echt niet verwachten. Daar schrik je wel van hoor.

Nou, ik heb een paar goede bronnen op internet gevonden die heel positief zijn over soja dus daar hou ik me dan maar aan vast. En wat de rest allemaal naar me toegooit laat ik maar gaan.

Ik zoek informatie waarvan ik het gevoel heb dat het goed is, en daar ga ik dan mee verder. En wat de rest er van te zeggen heeft, of het nou het Voedingscentrum is of wat voor professor of zelfverklaard verlichte geest dan ook, zal me allemaal een zorg zijn.

Mijn lichaam is mijn verantwoording en mijn persoonlijke eigendom, in tuidelijke bruikleen trouwens ook nog. Maar het is wel mijn eigen eindverantwoording hoe ik er mee omga.

Wat mij heeft geholpen is het gogme om dingen te doen die ik eigenlijk heel vreemd vond.

Mijn vader was slager en een goed mens. Dan denk je er wel 2 keer over na voor je vlees aan de kant zet.

Ik heb het toch gedaan.

En geen kaas was helemaal het eind van de wereld. Maar toen ik zo snel merkte hoe goed het voor me was, was ik ook net zo snel overtuigd dat ik daar mee door moest gaan.

Ja, voor ieder mens zal het best anders kunnen zijn. Maar ik ben toch wel heel blij dat ik nu een goede weg heb gevonden waardoor ik me zo veel beter voel.

Maar makkelijk is het niet. Je wordt van alle kanten ondermijnd. In je gevoel, in je gedachten, in je informatie, alle verleidingen die je op straat en in de supermarkt tegenkomt.

Verleidingen op straat kan ik alleen weerstaan door geen geld mee te nemen als ik naar buiten ga. Anders weet ik zeker dat ik ergens iets lekkers zou kopen. Is me ook een paar keer gebeurd als ik het toch deed. Ik neem alleen nog geld mee als ik boodschappen moet doen. Boodschappen doe ik daarom zoveel mogelijk op 1 dag tegelijk. Zodra ik daarmee klaar ben leg ik mijn portemonnee weer weg.

Succes.

- Frits

Bewerkt 
Nieuwkomer

Ik heb geen last van over- of ondergewicht, maar wel van PDS (info: http://www.mlds.nl/ziekten/38/pds-prikkelbare-darm-syndroom/) Daarom moet ik goed letten op mijn voedsel en een beetje normaal te kunnen functioneren in de week. 

Ondanks wat iedereen zegt of denkt (ik dus ook) staat het voorop dat elk mens anders is en je voor jezelf moet eten wat goed voelt. Wat wél voor ieder mens belangrijk is voor je lichaam, is dat je darmen 's ochtends al actief worden. En daar heb je wel iets meer voor nodig dan een bakje yoghurt (weet ik uit ervaring). Ik ontbijt daarom met 2 sneetjes volkoren brood met gezond beleg (kipfilet, kaas..) en 1 stuk fruit (mijn voorkeur is een banaan). Even wat duidelijkheid over brood: wit brood is ongezonder, dat weet iedereen. Maar dit betekent niet dat hoe donkerder het brood, hoe gezonder het is. Een graan is van nature niet donkerbruin dus heel donkerbruin brood is niet natuurlijk. Volkorenbrood is het meest natuurlijke brood en dus het gezonds om te eten. 

Wat betreft de rest van de invulling van mijn eetgedrag op een dag... Ik kijk naar wat ik lust en waar de meeste vezels in zitten. Per dag moet een mens 30-40 gram vezels binnenkrijgen via voedsel. Er zijn vele websites te vinden met lijstjes van vezelrijk voedsel, dus dit kan je voor jezelf uitzoeken en houdt ook eens een week een lijstje bij hoeveel vezels je op een dag eet. Overigens volg ik nu vanwege PDS een dieet waarbij ik 50-55 gram vezels per dag eet. 

En hou je niet aan de ontbijt en lunch tijden, maar eet de gehele dag door met een tussenpoze van zo'n 2 uur voor vertering. 

En avondeten? De tijd van de piepers bij elke prakje avondeten is nu wel voorbij. Vroeger hadden Nederlanders een stevig avondmaal nodig na een hele dag werken op het land. Maar tegenwoordig? Al die werken-in-de-auto en leven-op-kantoor Nederlanders hebben echt geen stevige maaltijd nodig aan het einde van de dag. Zelf eet ik 's avonds groente en vlees/vis; geen aardappels, rijst of pasta. Enige pasta uitzondering is op de avond dat ik na het eten ga trainen of een wedstrijd heb. 

En laat je vooral niet gek maken door al die voedingsadviezen. Volg je eigen pad en probeer af en toe eens iets nieuws! 

Bewerkt 
Moderator

Hoi allemaal,

Leuk om te zien dat er zoveel uitgebreide reacties zijn. Het is natuurlijk ook een onderwerp waar iedereen mee te maken heeft. De een wat meer dan de ander. @lies_v Kan mij goed voorstellen dat voeding voor jou erg belangrijk is! Ik ga je tip opvolgen en een lijstje bijhouden om te kijken hoeveel vezels je nou echt binnen krijgt op een dag en of ik verschil merk wanneer je hier bewuster mee bezig bent. En je hebt ook mijn nieuwsgierigheid gewekt! Je geeft aan alleen pasta te eten als je gaat trainen of een wedstrijd hebt.. Wat voor sport beoefen je precies? 

En alle andere communityleden, zit er voor jullie een duidelijk verschil in jullie eetpatroon wanneer je bijvoorbeeld gaat sporten?

Bewerkt 
Stamgast

Hai Michelle,

mag ik dat ei al openmaken?

Sporten, voor mij dan wandelen, maakt voor mij niet zo'n eenduidig verschil.

Vaak heb ik best wel trek na een flinke wandeling, maar het komt ook voor dat ik door de beweging zo goed in mijn vel zit dat ik niks hoef te hebben.

En als ik ergens druk mee bezig ben is het ook geen probleem om een paar uur langer zonder eten te doen. Gaat gemakkelijk.

Vorig jaar mei merkte ik juist dat omdat het warmer werd ik zomaar niks tussen ontbijt en diner hoefde te eten. Daardoor ben ik toen in een maand 5 kilo afgevallen. Dat hoop ik dit jaar dus weer te doen. Misschien zal het nu wat minder spectaculair zijn omdat ik nu al veel dichter bij mijn ideale gewicht zit, BMI rond de 22,5.

Ik hou de buiten temperatuur heel goed in de gaten. Zodra het warmer word ga ik los.

- Frits

Webcare

Hoi @Muscadijn

Super dat jij zo'n beheersing hebt over je gewicht. Eerlijk zijn? Ik kan veel van je leren.

Ga toch ook eens die tussendoortjes laten staan. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Stamgast

Graag gedaan Pauline,

eerlijk is eerlijk,

gisteren even snel naar de supermarkt voor wat fruit dat helemaal op was.

Heb toen toch ook maar een zak chips van 200 gram meegenomen. Natuurlijk in een keer opgegeten.

En daarna lekker uitbuiken op de bank. Ik heb de hele middag als een roos liggen slapen.

Dus ik dacht natuurlijk.... het zal er wel weer bijkomen...

Vanmorgen was ik tot mijn stomme verbazing zomaar 1 kilo afgevallen.

Komt dat nou door het weer? Komt het nou door de serene rust? Is het de verheven stilte van Tweede Paasdag?

Wie het weet mag het zeggen.

Maar meestal laat ik ze echt wel staan hoor.

Succes in ieder geval!

- Frits

Bewerkt 
Webcare

Haha @Muscadijn wat ontzettend eerlijk van je. Brengt me meteen op een idee om eens aan iedereen te vragen welke guilty pleasure de verwoede lijner heeft... En ondertussen jaloers op je dat je toch een kilo kwijt bent.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Stamgast

In veel dieet discussie's en zeker als er dietisten bij betrokken worden mist men een belangrijke factor en dat is dat mensen verschillend zijn. 

Genen spelen al een grote rol, denk bijv. maar aan koemelk kunnen verdragen. Daarnaast is darmflora ook veel belangrijker dan men denkt.

Wat mij betreft helpen verzekeraars mensen om 's wat dieten uit te proberen. Doe een klein beetje onderzoek en kom met wat aanbevelingen. Als je dit postuur hebt en zo op voeding reageert probeer dan 's een week of 2 dit dieet.  zoiets.

Stamgast

Ik ben er best wel een voorstander van om mensen verschillende dieten te laten uitproberen. Maar ik denk dat twee weken wel een beetje te kort is. Volgens mij zou je een dieet toch wel minstens een maand moeten volgen om het effect ervan goed te ondervinden.

Ik denk dat je dan veel beter ondervindt hoe je lichaam er op reageert. En hoe je er geestelijk/mentaal mee omgaat.

Toch denk ik dat het niet alleen een kwestie is van verschillen in lichaamsbouw. Ik kan me nog heel goed de slogans herinneren uit vroeger tijden van "drie glazen melk per dag" en "vlees mevrouw, u weet wel waarom".

Die dingen zijn er zo door en door ingehamerd.

Daarom vind ik het belangrijk dat er goede informatie wordt geleverd over gezonde voeding en volwaardige alternatieven, eventueel in combinatie met supplementen.

Want volgens mij moeten we toch echt af van het idee dat vlees en zuivel onmisbaar zijn voor een gezonde voeding. Ik denk dat dat er nog veel te veel bij de mensen zit ingehamerd.

- Frits

Moderator

@wijnands, leuk dat je aangeeft dat je hier een rol voor de zorgverzekeraars ziet. De taak overnemen van een dietist of andere specialist is natuurlijk niet iets wat wij kunnen. Maar wellicht zijn  er andere manieren. Ik ben benieuwd waar jij aan denkt? Zou de zorgverzekeraar hier bijvoorbeeld aandacht aan kunnen besteden in de vorm van een blog of informatie? Of misschien een app die je kan helpen? Ben benieuwd!

@Muscadijn, Hi Frits,

Ik ben zelf opgegroeid met de stelling van mijn moeder: “Eet gewoon gezond (groente, fruit, normale porties en niet teveel vet) en beweeg dagelijks voldoende!”  Mijn moeder is een gelukkig gezonde vrouw met een goed gewicht dus ik denk dan: dit werkt prima! Toch lees ik veel over dit onderwerp en zie soms door de bomen het bos niet meer. Geen brood meer eten, geen vlees meer eten.. of bijvoorbeeld zoals jij ook doet: geen zuivel.  Ik lees dat je eerder zegt: (En zonder internet was dit me ook niet gelukt. Want zonder internet had ik nooit de informatie gekregen die ik nu verzameld heb.) Heb je misschien tips voor mij?

Stamgast

Nou, daar gaat ie dan... Smiley Vrolijk

The Healthy Eating Pyramid

Dat plaatje hangt nu bij mij aan de muur. Vind ik beter dan de Nederlandse schijf van 5.

How to Make Soy/Rice/Nut Milk

Youtube filmpje hoe je een sojamelk machine gebruikt. Ongeveer dezelfde manier hoe ik dat doe. Maar ik gooi zelf de pulp terug in de melk. Dat maakt de melk dikker en je gooit geen kostbare voedingsstoffen weg.

Deze machine gebruik ik ook om kokosmelk mee te maken.

Soy: What's the Harm?

Informatief artikel van een echte expert over soja.

The Anti-Soy Madness

Ik ben zelf pro soja, dus hier nog een site. In China hoort soja trouwens sinds eeuwen bij een vd heilige gewassen.

Vegan Health

Dr. Bruce Fife - Benefits of Coconut Oil (youtube video)

Heb ik veel van geleerd over kokosnoten. Hij heeft nog meer filmpjes op youtube over kokos.

Coconut Research Center

Helemaal gewijd aan de kokosnoot.

Coconut Shell remove.mpg

Youtube filmpje. Hiervan heb ik geleerd hoe je een kokosnoot moet openmaken. Ik gebruik zelf een haakse slijper. Het kokosvlees is prima in te vriezen. Meestal open je een kokosnoot met hamer en schroevedraaier. Dit is echt een betere methode omdat de binnenkant intact blijft. Daardoor is het vlees uiteindelijk veel makkelijker eruit te halen. Maar dat is mijn persoonlijke mening, uiteraard.

De geneeskracht van hazelnoot

Inspiratie om toch maar je eigen hazelnoot- en amandelmelk te maken.

Is kaas gezond of ongezond?

Even snel gegoogled op internet. Er zijn vast wel meer sites te vinden. Google dan op "kaas ongezond", want dat is wat je wil weten.

http://www.broodbakforum.nl

Alles wat je wilt vragen over zelf brood bakken

Recept voor Pizza deeg

Sinds ik mijn eigen kneedmachine heb eet ik elke week zelfgemaakte pizza. Zonder kaas natuurlijk. Smullen.

Welke olie voor brood bakken of wokken

Ik gebruik uitsluitend kokosolie om brood en pizza te bakken. Dat is heel goed bestand tegen temperaturen boven 200 graden. Zonnebloemolie laat het dan echt afweten.

Zoals je ziet haal ik de meeste informatie van engelstalige sites. Maar in Nederland zijn er ook best goede websites te vinden over voeding.  Hart

- Frits

Stamgast

De taak overnemen van een dietist of andere specialist is natuurlijk niet iets wat wij kunnen. Maar wellicht zijn  er andere manieren. Ik ben benieuwd waar jij aan denkt? Zou de zorgverzekeraar hier bijvoorbeeld aandacht aan kunnen besteden in de vorm van een blog of informatie? Of misschien een app die je kan helpen? Ben benieuwd!

Waarom zou je niet een dietist kunnen vragen om 's wat recente informatie op te diepen?   Er zal toch onderhand wel iets  nuttigs zijn gepubliceerd? Algemeen dieet advies wordt nu ook al te pas en te onpas door allerlei bladen gegeven. Waarom kunnen jullie niet iets doelgerichters doen?

Moderator

Ook wij vinden het inderdaad belangrijk om mensen van bepaalde informatie en tips te voorzien met betrekking tot zorg, gezondheid en preventie. Zo publiceren wij elke week meerdere blogs over hele uiteenlopende onderwerpen. Voeding is een van de onderwerpen die hier regelmatig in terug komt. Hieronder heb ik 3 van onze blogs over gezonde voeding en dieet op een rijtje gezet:

Ontcijfer voedingsetiketten

leven op koolsla en kokoswater

Dieet volhouden

Ik lees dat je als tip geeft om een dietist eens een keer te vragen wat recente informatie op te diepen. Mag ik vragen aan wat voor informatie jij denkt?

@Muscadijn Frits, wauw wat een tips! Hier kan ik wel weer eventjes mee aan de slag. Bij ons is vrijdag avond altijd pizza avond. Er staat een foodprocessor met deegkneder op mijn wensenlijstje dus zodra die er is... Wordt dat elke vrijdag zelf pizza maken! Weet alleen nog niet of ik de kaas achterwege laatSmiley Vrolijk 

Stamgast

Zelf pizza maken is prachtig.

Je kunt er veel meer beleg op doen dan je in de pizzeria ooit zult krijgen.

Echt dik belegd met paprika, champignons en ga zo maar door.

Wat een deegkneder betreft is er een behoorlijk ruime keus aan apparatuur. En de prijzen varieren ook behoorlijk. Het hangt er ook flink vanaf voor hoeveel personen je een deeg moet maken. Ik hoef alleen maar voor mezelf brood en pizza te maken. Maar als je voor meer personen moet bakken heb je toch wel een zwaardere machine nodig. Dan zit je toch al gauw boven de 300 euro voor een beetje redelijke machine.

Op het broodbakforum is ook veel informatie te vinden over deegkneders. Misschien moet je daar eens kijken als de aanschaf wat dichterbij komt.

Bij mij is het zaterdagavond pizza avond. Smiley Knipoog

- Frits

Moderator

Ja het hoort voor ons altijd een beetje bij het weekend, een pizzaatjeSmiley Vrolijk

Wat ik soms wel lastig vind is tijd. In het weekend vind ik het heerlijk om met eten bezig te zijn maar door de week is het toch snel: even een makkelijke maaltijd. Maar is misschien ook een kwestie van gewenning. Ben jij qua tijd veel met eten bezig? Of gaat jouw voedingspatroon gewoon vanzelf?

Ben ook benieuwd of andere communityleden hier tegenaan lopen?