Wacht niet met reuma!

Community Manager

12 oktober is het Wereldreumadag. Op deze dag wordt extra aandacht gevraagd voor het belang van een vroege diagnose van reuma en een snelle toegang tot reumazorg.

Wacht niet te lang met naar de dokter gaan!
Reuma is nog steeds niet te genezen. Miljoenen mensen voeren dagelijks een onzichtbare strijd tegen ontstekingen, pijn en vermoeidheid. Het goede nieuws is dat reuma over kan gaan als je er snel bij bent. De ‘Don’t Delay, Connect Today’-campagne van National Association ReumaZorg Nederland heeft het doel om reuma meer bekend te maken. En om een snelle toegang tot reumazorg mogelijk te maken voor iedereen.

Waar moet je op letten om te weten of je misschien reuma hebt?
Je lichaam geeft signalen waar je op kunt letten.Volgens ReumaNederland hebben de meeste mensen met reuma last van pijn, stijfheid in gewrichten of spieren en vermoeidheid. Heb je last van gewrichtsontstekingen, dan worden je gewrichten dik en warm. Door de klachten is bewegen vaak moeilijk en dat kan beperkingen geven in het dagelijks leven. Reuma verloopt vaak grillig: de ene dag gaat het goed, de andere dag niet.Herken je deze signalen dan heb je mogelijk reuma. Laat je huisarts ernaar kijken. Ook als je twijfelt.

Help anderen met jouw ervaring
Hoe ontdekte jij dat je reuma hebt? En hoelang wachtte jij voordat je naar de huisarts ging? Deel jouw ervaring met ons. Heb je tips die kunnen helpen om de klachten te verminderen, laat het ons ook weten.

Wacht niet met reuma!

5 ANTWOORDEN

Re: Wacht niet met reuma!

Gast

Ik ben Wim Faasse leeftijd 78 jaar waarvan al 22 jaar reuma,als je vermoed dat je eigen moeilijk kan bewegen dan ga je naar de huisarts indien mogelijk met je vrouw of iemand anders maar ga nooit alleen,na dit onderzoek word je doorgestuurd  in mijn situatie de Reumatoloog waar je toen 3 mnd moest wachten,dus de huisarts heeft het kunnen verkorten naar een week gezien de pijn in mijn schouder en heup,dit onderzoek duurde een uur en kreeg pretnison mee 3x daags 2 tabletten na 14 dgn terug en voldeed niet aan de verwachting hevige pijn bleef en werd steed moeilijker met bewegen dus toen naar een therapuut 2x in de week met veel bewegingen en warmte op de pijnplaatsen dit heb ik ongeveer 8 jaar gedaan waar na het probleem weer terug kwam weer op schouder en heup toen ben ik overgaan naar warme water in vlinderbaden kreeg een uur behandeling wat heel goed voldeed maar na een dag was het weer terug toen was iets nieuws Enbrel 2x in de week injectie en van af dat moment 2x daags tabked Amitriptijline 25 mg en 1x daags Nabumeton en 2x injecties in ziekenhuis om de 3mnd en dagelijks direct tens met pleitsers op de rug dus in feite een heel gedoe maar nu belangrijkste hoe ziet mijn dag er uit s,morgens 5,30 uur opstaan ik heb een sonde voeiding die ik gebruik 1/2 ltr

en om 9 uur een boterham en daarna heel veel in beweging,werk in mijn tuin verder wat altijd niet gemakkelijk is stijve vingers  vol houden met grijpen b.v.iets te repereren en bezig blijven en de moed niet opgeven en dan s,avonds om 23 uur onder de dekens,maar toevallig vandaag weer in ziekenhuis geweest bij de reumateloog (elke drie maanden) en te horen kreeg dat een schouder operatie gaat toch dichterbij komen gezien de injectie,s niet kan blijven doorgaan om in de gewrichten te blijven spuiten maar we blijven bezig met de zaken zoals hierboven geschreven,maar blijf in beweging ondanks de pijn en blijf doorgaan met bewegen en niet opgeven 22 jaar geleden werd er al gezegd mosschien operatie zoals beschreven en 22 jaar verder en nu even afwachten,maar blijf in beweging ik onderhoud drie bloemen tuintjes (Buren)om toch in beweging te blijven en geef het niet op gewoon doorgaan met bewgen wat zeer belangrijk is,daarnaast heb ik 14 jaar geleden parkison er bij gekregen waar meer medicijnen voor gebruikt word en de neureloog steeds blijven bewegen is zeer belangrijk en weer in beweging blijven de ene dag wat minder geen genoegen met nemen de andre dag wat meer. en dat dagelijks.

Geregelde bezoeker

Ik zou wel eens duidelijk hebben wat het verschil is tussen reuma, artritis en artrose. Wat te doen bij reuma. Wat te doen bij artritis. Wat te doen bij artrose. Word er een beetje duizelig van.

Community Manager

@wdfaasse1290, dank voor het delen van jouw verhaal. Ik ben benieuwd of dit herkenbaar is voor anderen. Vooral het blijven bewegen ook als je pijn hebt. En ik ben ook wel benieuwd: hoe doe jij dat, bewegen als je pijn hebt, dat lijkt mij niet makkelijk. 

@Tinus2, ingewikkeld inderdaad, al die verschillende gewrichtsklachten. Als je twijfelt, dan is een gesprek met je huisarts misschien een goed begin? 

Gast

Met je ziekte omgaan ongeacht van welke aard het mag zijn is niet gemakkelijk,zo ook niet bewegen met pijn je moet het leren en naar je lichaam luisteren want elke beweging is pijnlijk,als je hier aan begint nooit met een volle of te lege maag is erg belangrijk,er zal altijd een beweging zijn die het minste pijn doet bij mij was dat voor de deur staan en eerst met je linker hand probeer zo hoog mogelijk te komen (nooit over de pijn grens gaan)dan het zelfde met de rechter hand doe dat meerdere keren per dag je zal dan zien dat je steeds hoger komt maar nogmaals nooit forceren en nooit de moed opgeven,vervolgens met de rug tegen de muur b.v. in de woonkamer en ga met de voet plat tegen de muur en trek dan je voet naar boven waardoor je knie buigt doe dat met beide benen meerdere keren,probeer los staande je handen naar voren strekken en voorover buigen elke dag meerdere keren en steeds verder met je handen op de vloer komt maar niet forceren ,vervolgens ga 30 c/m van de muur staan en buig je schouder naar de muur zowel links als rechts. deze bewegeningen deed ik dagelijks en geef de moed nooit op,indien je niet meer werkt of buiten je werk tijden pak de fiets ik begom met ong,10 k/m per dag en dit opbouwen steeds meer k/m per dag,zeker zeer mooi in voorjaar prachtige fiets routes alleen of met meerdere,(tot mijn grote spijt ben ik enkele jaren geleden gevallen door ik er parkizon er bij heb gekregen met lichamelijke gevolgen waren zo groot geen fiets meer zo ook mijn rijbewijs kwijt)die tijd die ik nu overheb doe ik graag tuinieren en doe het zelfde bij de beide buren waardoor je ook veel bewegingen hebt als U dit ziet kan ik mijn eigen indenken dat is nog al wat:,maar bouw dit zo op dagelijks uit voeren is je pijn te erg dan neem ik een paracetemol in, als je dit volhoud dan kan het weer zeer mooi zijn al wat je doet, MAAR ik weet niet of U dat geluk heeft mijn vrouw doet altijd mee met deze bewegeningen en zo proberen we elkander uit te dagen,ik begon deze morgen om 06.00 uur met bewegen maar daar voor een boteham te hebben gegeten en s,vonds nog eens even goed uittrekken en dan is het ong.23.00 uur ga ik slapen tot s,morgens 05.00 uur weer op te staan ,ga je eigen niet beklagen om dit of dat niet te kunnen het leven is zo mooie ondanks dat je wat tijd moet nemen zoals boven beschreven,zeer veel geluk met je verdere lichamelijke problemen maar doe er wat voor en word rijk beloond.

Community Manager

Bedankt voor het delen van jouw tips @wdfaasse1290! @Tinus2 vraagt hierboven wat het verschil is tussen reuma, artritis en artrose. En de behandeling daarvan. Weet jij daar misschien uit eigen ervaring meer over wat je met Tinus kunt delen?