Voorkomen is beter dan genezen

Bekend gezicht

er is nog altijd veel discussie mbt ER zk heeft het regelmatig over dat je je eigen risico zelf moet inschatten om bepaalde keuzes te maken, ,Maar wat doet zk om bv chronische ziekten te voorkomen???? Ik word wel door de huisartspraktijk regelmatig opgeroepen voor controles omdat ik in de risico groep zit, maar nu kom het , elke keer als ik bloed moet laten prikken om e.e.a te controleren kost mij dat geld. m.a.w. zk doet niets om welvaarts ziekten te voor komen ,, ook extra training tbv beweging wordt niet vergoed door zk. Ik weet nu al dat ik binnen enkele jaren zk heel veel geld ga kosten , ,maar zk doet niets, ook voor zk zou ik in een risico groep moeten zitten, zij weten ook hoe oud ik ben, ook zk zou moeten weten dat ik al 20jr medicijnen gebruik tbv hoge bloeddruk en chloresterol verlaging en zk kan dus weten dat ik meer problemen kan gaan krijgen, Toch doet zk er NIKS aan om dit te voorkomen

• Beleid
  • Gezond leven

Voorkomen is beter dan genezen

5 ANTWOORDEN

Re: voorkomen is beter dan genezen

Moderator

Hoi Gijsbertus. Mooi dat je hier een nieuw topic over bent begonnen.

Ik lees in je reactie eigenlijk twee verschillende voorstellen: 

- Dat je moet betalen voor preventieve controles. Zoals het bloedprikken in je voorbeeld. Dit soort onderzoeken worden vergoed uit de basisverzekering, waardoor je er je eigen risico aan kwijt bent. Ook lees ik hierin een wens, om voor controles en onderzoeken als deze het eigen risico juist te verwijderen. Een interessant discussie punt. Ik ben benieuwd hoe de andere leden hierover denken. Waar zou dan de grens liggen? Wat mij betreft komt dit dan ook aardig in de buurt van dit - ook voor jou bekende - topic: Eigen risico en chronisch zieken. 

Of heb je het hier ook nog over eventuele onderzoeken die helemaal niet vergoed worden? En welke dan? 

- Vergoedingen op het gebied van sport of extra training. 
Hier zijn op dit moment al een aantal mogelijkheden. Ten eerste zijn er de preventieve cursussen, waarvan sommige ook echt over beweging gaan. Zoals bewegen voor ouderen. Dit is een vergoeding uit onze aanvullende verzekering. Ook hebben we in samenwerking met een aantal collectiviteiten de mogelijkheid om een vergoeding te krijgen voor de contributie van je sportschool. Tot slot zijn er vergoedingen voor beweegprogramma's uit de aanvullende verzekering. Misschien niet helemaal passende bij je voorstel, maar ook het benoemen waard. 

Beweging en gezond leven zijn ook geen onbekende onderwerpen hier op de community. Daarom wil ik je graag verwijzen naar de verschillende denk mee ideeën op de community die hier al over gaan. Dat is ook de reden dat ik dit idee nu niet apart opneem als denk mee idee. Hier de link: denk mee ideeën over 'gezond leven'

Tot slot wil ik nog eindigen met een vraag. Je concrete voorstellen gaan over het feit dat je iets mist op financieel gebied in de vorm van vergoedingen. Als ik je reactie lees - met name het laatste stuk - krijg ik de indruk dat je ook aan andere vormen denkt. Bijvoorbeeld extra voorlichtingen of tips, afhankelijk van de medische situatie. De rol van de arts komt hier natuurlijk ook om de hoek kijken.
Maar ik vraag me toch af: verwacht je nog wat anders van ons? En wat dan precies? En hoe denken andere leden hierover? Een mooi onderwerp om verder over in gesprek te gaan!

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Voorkomen is beter dan genezen

Bekend gezicht
ik verwacht van zk dat zij zich beter verdiepen in de geleverde zorg m.a.w. zk kan zien hoe oud ik ben en wat ik tot nog toe aan medicijnen gebruikt hebt en nog gebruik... bv al ruim 20 jr clorestorol en bloeddruk verlagers. .... zk kan dus nu weten dat ik tot een risico groep behoor zoals nu al bij de huisarts het geval is.. alleen al het jaaaaaaaren lange gebruik van deze medicijnen zelf geven allerlei bijverschijnselen op de lange duur dat zou zk moeten kunnen weten en hierop beter op moeten anticiperen naar mij als klant ...door mij voor te lichten wat zk hier aan kan bijdragen . dat noem ik nu ZORGPLICHT waar zk dus NIKS DOET , dus specifiek de klant wijzen op de mogelijkheden zie zij mij kunnen aan bieden en die eventueel zelfs in het basis pakket zitten ik weet zelf namelijk niet waar ik naar moet zoeken in de nogal onduidelijke websites van ZK zelf heb ik die kennis van zaken helemaal niet en bij zk is die kennis er wel, dus betere voorlichting tbv voorkomen van ziektes eventueel toegespitst op mijn persoonlijke omstandigheden zou wel heel fijn zijn . Zk zou en moet een verlengstuk worden van de huis arts naar de klant toe De huisarts is er voor de gezondheids klachten , maar heeft een tijd om aan voorlichting te doen,, ik vind dat dit de taak is van zorgverzekeraars,omdat betere voorlichting de zorg verzekeraar veel geld kan besparen

Community Manager

Helder en krachtig gesteld @gijsbertus. Kort samengevat vindt je dat we nu niet aan onze zorgplicht voldoen omdat we geen gerichte voorlichting geven en niet duidelijk kunnen aangeven welke vergoedingen voor jou relevant zijn. Als we de website zouden kunnen aanpassen om voor jou relevante informatie te laten zien, zou je dat al helpen? En een tweede vraag: vind je dat wij de voorlichting moeten geven of zou het ook werken wanneer we de huisarts meer tijd geven zodat zij voorlichting kunnen geven? Wij hebben vooral verstand van verzekeren, artsen vooral van gezondheid.

Bekend gezicht
de huisarts heeft niet voldoende kennis om te anticiperen op de medische toestant van een patient,, daar is hij ook niet voor opgeleid ook zijn computer systeem is hier niet op voorbereid de it systemen moeten de huisarts kunnen waarschuwen of attenderen , hij is onvoldoende op de hoogte wat de gevolgen zijn van klachten die ontstaan door langdurig gebruik van bepaalde medicijnen . bv ..... Diverse oogklachten die ontstaan door jaaaaren lange hoge bloeddruk en /of door het gebruik van medicijnen tegen die hoge bloeddruk de oogarts weet dit wel ,maar de huisarts weet dit niet en blijft maar oogzalf voorschrijven om de klachten te verzachten ,maar weet niet de oorzaak te achterhalen. ander voor beeld dames die klagen over voortdurende kuit/knie pijn , de huisarts laat div dure onderzoeken doen in ziekenhuis, terwijl , daar gezegd word dat dit mogelijk door de overgang komt, wat extra magnesium slikken en de klachten zijn weg!!! dit soort kennis komt natuurlijk wel bij zorgverzekeraars binnen

Community Manager

@gijsbertus Dan hebben we denk ik een verschillend beeld van wat zorgverzekeraars kunnen betekenen voor hun verzekerden. We hebben wel een algemeen beeld van de kwaliteit van zorg en we ondersteunen onze verzekerden en ook werknemers in het voorkomen van klachten. Maar welke behandeling voor welke persoon het beste is, dat is echt aan de arts. Op mij komt het over alsof je niet tevreden bent met de diagnose die de huisarts heeft gesteld. Het beste is om daarover in gesprek te gaan met jouw huisarts of een second opinion aan te vragen wanneer je je niet kan vinden in een diagnose of als je twijfel hebt of het de juiste is. Meer informatie over een second opinion vindt je hier. Heb je iets aan deze informatie Gijsbertus?