Verslaafd en verslavingsproblematiek, tips gezocht

Nieuwkomer

Hallo iedereen,

Allereerst wil ik zeggen dat ik mijzelf nogal voor mijn situatie schaam, maar ik ben nogal ten einde raad.

Ik ben tot ik 3 jaar geleden woonzaam geweest in Nederland waardoor omstandigheden mijn gebruik van alchol uit de hand liep. Om verder te voorkomen heb ik ervoor gekozen om op de nederlandse antillen te gaan wonen, in feite heb ik met kop in het zand gestoken waardoor ik schulden heb gemaakt en oa ook een schuld heb bij zilveren kruis achmea, mijn zorgverzekering voorheen.

Nu ben ik tot op heden niet ingeschreven in nederland, en als ik dat wel doe ben ik bang geen zorgverzekering te krijgen, en mijzelf niet kan helpen aan mijn problemasche probleem.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen? welke instantie ik kan contacten ect?

bedankt.

Verslaafd en verslavingsproblematiek, tips gezocht

5 ANTWOORDEN 5

Re: Verslaafd en verslavingsproblematiek, tips gezocht

Webcare

Dag Jeroen,

Mag ik zeggen dat ik het ongelooflijk stoer van je vind dat je zo open en eerlijk bent?

Ik lees een aantal dingen in je bericht. Je hebt in het verleden een financiële achterstand bij ons opgelopen. En je wil nu weten of je nog wel een zorgverzekering kan afsluiten.

Daarnaast zou je graag hulp willen bij je alcoholverslaving. En tot slot ben je benieuwd welke instanties je kunnen helpen bij financiële zaken.

Heb ik dat zo goed samengevat?

Om met je eerste vraag te beginnen. Je kan je bij ons verzekeren, ook als je nog een achterstand zou hebben. Die achterstand zou dan weer open komen te staan. Zolang er nog een achterstand is, kan je geen aanvullende verzekering of tandartsverzekering afsluiten. 

Om meer inzicht te krijgen, raad ik je aan met mijn collega's van de financiële afdeling te bellen. Zij kunnen je dan meer vertellen over je eventuele achterstand. Je kan hen bereiken op telefoonnummer: 088 462 11 00 (maandag tot en met vrijdag van 08.00 - 20.00 uur en zaterdag van 09.00 - 13.00 uur. 

Als je eenmaal bij ons verzekerd bent, kan je ook informeren hoe het zit met vergoedingen voor verslavingszorg. Meestal is dit een vergoeding uit de basisverzekering. Je betaalt hier dan eigen risico voor.

De Zorgcoach kan je hier ook meer over vertellen: 071 365 20 57. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 - 18.00 uur. 

Tot slot kan je bij de financiële afdeling ook terecht voor vragen over schuldenproblematiek. 

Heel wat informatie. Laat het me gerust weten of dit je verder helpt of dat je nog vragen hebt.

Groeten,

Bas

Fanatiekeling

Kan de vraagsteller zich wel bij een andere zorgverzekeraar aanvullend verzekeren? Met andere woorden is er een centraal registratiesysteem van ex-verzekerden met schuld? Is dit het BKR? Hebben zorgverzekeraars een andere database? Op grond van de wet op de privacy heeft iedereen recht op dze informatie.

Groet, Feina.

Webcare

@Feina.

Ik ken de persoonlijke situatie niet van Jeroen. Of er nog een schuld bij ons openstaat. Dus ik kan je vraag alleen in het algemeen beantwoorden.

Wanneer je een premieschuld hebt, kan je niet overstappen. Of je bij een andere zorgverzekeraar aanmelden. Een premieschuld wordt namelijk geregistreerd en is voor elke zorgverzekeraar inzichtbaar. Dit om te voorkomen dat mensen geen premie betalen en steeds naar een nieuwe zorgverzekeraar gaan.

Misschien ten overvloede, dit is algemeen beleid. Ik weet niet of deze situatie ook op Jeroen van toepassing is. Omdat we via het forum geen financiële gegevens bespreken, kan hij het beste hiervoor telefonisch contact opnemen. Dan kunnen mijn collega's dit met hem bespreken.

Fanatiekeling

Wat is de naam van het centraal registratiesysteem? Is daar inzage in op basis van de privacywet? 

Groet, Feina.

Webcare
Webcare

Hallo Feina, de schuld komt naar boven bij de afmelding bij de zorgverzekeraar. Die laat een verzekerde niet gaan bij een premieschuld. Jeroen, als je nog vragen hebt, dan hoor ik het dat graag. Mag uiteraard ook in een privébericht. Die kan je sturen door op mijn naam te klikken.
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.