Verhoog prijs van de sigaretten en besteed verhoging aan het verminderen van de zorgkosten

Nieuwkomer

In verband met de oplopende kosten van onze zorg én onze gezondheid heb ik het volgende voorstel wat ingediend kan worden bij onze nieuwe minister van Volksgezondheid.

Verhoog de prijs van de sigaretten met € 5,00 per pakje en besteed deze verhoging aan het verminderen van de zorgkosten.

Hierdoor worden de niet-rokers ( en de rest van onze bevolking ) gespaard door de oplopende gezondheidskosten die besteed worden aan de rokers én wordt er wsl. minder gerookt wat voor eenieder beter is.

Verhoog prijs van de sigaretten en besteed verhoging aan het verminderen van de zorgkosten

5 ANTWOORDEN

Re: Roken

Moderator

Hallo @Robbus, welkom op de community. Leuk dat je dit topic hebt geopend. Heb je misschien al contact gehad met een politieke partij hierover? Verwacht je hierin actie van ons? En zo ja, waar denk je dan aan? Of ben je vooral benieuwd wat anderen van jou idee vinden? 

Naar aanleiding van jouw idee ben ik zelf ook even gaan zoeken wat je moet doen om een voorstel op de agenda te krijgen bij de minister van Volksgezondheid. Op de website van de Tweede Kamer las ik dat aan een aantal voorwaarden voldaan moet worden. Ik twijfel over de haalbaarheid vanwege 2 voorwaarden: Het voorstel moet namelijk nieuw zijn. En het voorstel niet mag gaan over de Grondwet, de belastingen of de begrotingswetten. Wat denk jij?

Ben je overigens zelf een roker? Of is het jou gelukt om te stoppen? En zo ja, hoe is je dat gelukt? (Of misschien heb je wel nooit gerookt, dat kan natuurlijk ook ;-)).

Ook bedacht ik me dit: nu zit er ook al flink wat accijns op een pakje sigaretten. En stel dat er € 5 bovenop komt, zijn er dan rokers voor wie dat een reden is om te stoppen? Of moet er dan nog veel meer bovenop? Wat vinden anderen van dit idee? Welke voor- of nadelen zien jullie?

Re: Verhoog prijs van de sigaretten en besteed verhoging aan het verminderen van de zorgkosten

Gast

Super goed idee, laten we dat ook maar doen met alle andere dingen die slecht zijn voor je, doe dus die vet tax maar en dan ook direct alle opbrengten in de pot doen om het eigen risico te verlegen.

Dus niet zoals bij de wegenbelasting / houderschapsbelasting de inkomsten in de "algemene inkomsten pot" doen.

Re: Verhoog prijs van de sigaretten en besteed verhoging aan het verminderen van de zorgkosten

Community Manager

@boumacor Zijn er eigenlijk politieke partijen die dit in hun programma hebben opgenomen? Ik heb geen idee. Volgens mij gaat de accijns op sigaretten inderdaad in een algemene pot. Ik las dat in het buitenland wel geëxperimenteerd wordt met het belasten van ongezond, vet eten en frisdranken

Gast

@Raoulvolgens mij niet, dit kost natuurlijk kiezers, dus daar kunnen ze niet aan beginnen. Wel even goed in de gaten houden dat niet alles werkt, je ziet in de noord europese langen hogen acceins op drank. Dat werkt niet overal, want dan gaan mensen opeens zelf hun "toverdrank" maken. Met alle gevolgen van die. Met sigaretten en vet lukt het denk ik wel.

Wellicht een goed punt om samen met alle ziektekosten verzekeringsmaatschapijen aan te dragen bij de "hoge heren" in Den Haag. Is volgens mij zo klaar als een klontje.

Community Manager

@boumacor Ik denk dat dat gesprek ook zeker gevoerd wordt. Iedereen ervaart de noodzaak om iets te doen aan de alsmaar stijgende zorgkosten. Ben wel benieuwd wanneer we echt stappen gaan zien.