Thuis je hartconditie kunnen meten: vloek of zegen?

Community Manager

Telemonitoring is de term voor het zelf meten van je gezondheid, bijvoorbeeld bij een ernstige hartaandoening. Door deze meetapparatuur bij je te hebben, hoef je minder vaak naar het ziekenhuis. Je kunt zelf je meetgegevens inzien. En er kan altijd een arts op afstand met je meekijken. Dit geeft veel hartpatiënten een veilig gevoel.

Maar niet iedereen vindt telemonitoring prettig. Het zelf doen van testjes herinnert je misschien vaker aan ‘ziek zijn’. Dit kan als vervelend worden ervaren. Het is dus een persoonlijke keuze of telemonitoring iets voor jou is.

Zilveren Kruis vergoedt telemonitoring bij chronisch hartfalen. We zien dat sommige ziekenhuizen telemonitoring aanbieden en dat andere ziekenhuizen dit nog niet doen. Hierdoor hebben niet alle hartpatiënten de keuze om zelf te meten. We vragen ons af hoe jullie daarover denken.

Wat zijn volgens jou de voordelen en nadelen van telemonitoring? En hoe vind jij dat ziekenhuizen zich hierin moeten opstellen? En als een ziekenhuis niet mee wil werken met telemonitoring, vind je dan dat Zilveren Kruis hiermee rekening moeten houden bij het maken van contractafspraken met dat ziekenhuis?

We nemen jouw ervaringen en wensen mee naar onze gesprekken met de ziekenhuizen. Dus vertel ons wat jij belangrijk vindt!

Thuis je hartconditie kunnen meten: vloek of zegen?

4 ANTWOORDEN

Re: Thuis je hartconditie kunnen meten: vloek of zegen?

Stamgast

Ik denk dat dit een voordeel is. In mijn geval was ik "bang" na mijn operatie, iedere keer denk je "gaat het weer mis" ? Dat duurde zeker 6 maanden voordag ik weer "vertrouwd" was met mijn lichaam.

Kan me voorstellen dat veel mensen dit hebben en vooral niet voor ieder wissewasje naar het ziekenhuis willen gaan. Is het wel echt nodig om te gaan ? Wanneer je dit eenvoudig vanaf afstand kan ondersteunen (dus als extra info, buiten je gevoel wat je hebt) om tot de juiste beslissing te komen dan lijkt me dit goed.

Community Manager

Bedankt voor je reactie @boumacor. Fijn dat je telemonitoring als voordeel ervaart. Wat vind jij: als een ziekenhuis niet mee wil werken met telemonitoring, vind je dan dat Zilveren Kruis hiermee rekening moeten houden bij het maken van contractafspraken met dat ziekenhuis?

Stamgast

Nee, dat komt omdat iedereen daar in anders is. Ik kan mij niet voorstellen dat bijvoorbeeld mijn moeder (73) hier gebruik van gaat maken. Dat wordt helemaal niets. Toch wil ik dat zilverrenkruis zo veel mogelijk contracten afsluit met ziekenhuizen om het voor hun klanten goed te doen.

Je kan ziekenhuizen natuurlijk wel stimuleren om dit aan te bieden.

Community Manager

Ik lees dat jullie het hier hebben over telemonitoring. En hoe je hiermee om zou kunnen gaan bij het afsluiten van de contracten met de ziekenhuizen. Jij bent voorstander van stimulering zo te lezen @boumacor

Nu zijn we weer een stap verder. We gaan nu samen met ziekenhuizen zorgen dat telemonitoring voor nog meer verzekerden beschikbaar wordt. 

Hier een stukje uit het nieuwsbericht: "Na een succesvolle pilot met Hartwacht bij Cardiologie Centra Nederland gaat zorgverzekeraar Zilveren Kruis nu ook met de ziekenhuizen in Nederland afspraken maken over telemonitoring bij hartpatiënten. Zilveren Kruis biedt ziekenhuizen hiervoor driejarige contracten."  
Meer weten? Ga dan naar het nieuwsbericht en het topic daarover.  

Had jij dit al meegekregen boumacor? En is dit het soort stimulering wat jij in gedachten had?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.