Tandverzorging bij kinderen

Moderator

40.000 Nederlandse kinderen hebben een verwaarloosd gebit, schat RTL Nieuws na onderzoek.

Wij vroegen op Facebook: welke tips heb jij voor andere ouders om de tanden van hun kinderen schoon en gezond te houden? Hieronder een samenvatting van alle reacties. Praat gerust verder in dit forumtopic!

Jullie 15 tips voor een sterk kindergebit:

Goed poetsen
1. Poets twee keer per dag
2. Poets na als ouder
3. Gebruik een tandpasta die past bij de leeftijd en situatie van het kind
4. Kies een goede tandenborstel, handmatig of elektrisch
5. Maak het leuk: vertel een verhaal, samen zingen, ook de knuffel poetsen
6. Controleer de poetstechniek met tandplakverklikkers

Verstandig eten en drinken
7. Eet en drink niet te veel zoetigheid
8. Spoel na met water
9. Hanteer vaste, gecombineerde eet- en drinkmomenten zodat het gebit tussendoor kan herstellen
10. Wacht ongeveer 30 minuten met poetsen na eten en drinken
11. Neem alleen water mee naar bed, dus geen sapje

Aandacht voor andere invloeden
12. Bouw een positieve relatie op tussen kind en tandarts
13. Houd rekening met medicijnen, zoals antibiotica, die tandbederf kunnen veroorzaken
14. Check of het lichaamseigen speeksel de tanden voldoende herstelt
15. Controleer of de stand van de tanden goed poetsen belemmert

Wat mist er nog in deze lijst, vind je?

Tandverzorging bij kinderen

12 ANTWOORDEN

Re: Tandverzorging bij kinderen

Nieuwkomer
Begin er zo vroeg mogelijk mee, ook met het tandartsbezoek zodat het voor de kids bij het gewone leven hoort net als bv. voeten vegen, douchen etc.

Webcare

Hi Janny,

Hoe oud zijn ze als je hier mee begint?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bekend gezicht

Ik kreeg vroeger van die kleine blauwe tabletjes.. Goed voor je tanden zei me moeder!! 

Nou ze heeft niet gelogen.. Nu 37 en nog steeds geen gaatjeSmiley Vrolijk

Ik weet niet of het nog bestaat hoor

Bekend gezicht

Tja bij mijn kind ging het wel even anders ,die is verstandelijk beperkt en autistisch,hij is nu 16 maar het gaat nog steeds moeizaam ,hij heeft ook nog een lichamelijke handicap ,dit vergt veel geduld bij mijn zoon .

We komen sowieso meerdere keren per jaar bij tandarts en mondhygieniste om zijn tanden schoon en gezond te houden,dit gebeurt bij een instelling speciale afdeling,Ik dwing mijn zoon niet om zijn tanden te poetsen maar hou het goed in de gaten ,ik moet het goede moment uitkiezen bij hem om dat te doen ,dat is dus constant inspelen op situaties en momenten om zijn tanden te laten poetsen,ligt erg aan zijn bui en in welke gemoeds toestand hij is.

Is wel altijd een uitdaging voor mij en als het lukt heb ik mijn taak weer goed volbracht.

Community Manager

@monique1964 Wat ik altijd begreep is dat bij autisme patronen belangrijk zijn dus als het eenmaal onderdeel is van iemands patroon dat het zich dan blijft herhalen. Is dat ook zo? Of hangt dat van veel meer zaken af, zoals je al aangaf, de gemoedstoestand van je zoon?

Bekend gezicht

het laatste

Voorbijganger

Via Dental Info en via www.facebook.com/CPM-online ontving ik onderstaand bericht:

Preventieve mondzorg voor kinderen van 0 tot 18 jaar! Het Stappenplan Gewoon Gaaf is vanaf nu beschikbaar voor praktijken! Vraag er als ouders naar bij uw tandarts of mondhygiënist!

Stappenplan Gewoon Gaaf beschikbaar voor praktijken

Het stappenplan Gewoon Gaaf voor kinderen van 0-18 jaar is ontwikkeld door het Ivoren Kruis en is nu beschikbaar voor praktijken. Het stappenplan is onderverdeeld naar de doelgroepen 0-4, 4-12 en 12-18 jaar.

Stappenplan Gewoon Gaaf
De preventiemethode Gewoon Gaaf legt de nadruk op het stimuleren van goede zelfzorg bij de (ouder van de) patiënt van 0-18 jaar en begint bij de doorbraak van de 1e tand (6-12 maanden). Als basis wordt het PMO-protocol en het Advies Cariëspreventie van het Ivoren Kruis gevolgd. Aanvullende terugkombezoeken plannen mondzorgverleners op basis van het risicoprofiel (groen, geel, oranje of rood). Deze maakt hij bij elk PMO-bezoek. Daarbij maakt hij een inschatting of de ouders de gemaakte zelfzorgafspraken zelfstandig nakomen of dat daarbij zijn steun nodig is. Bij Gewoon Gaaf draait het om het inlevingsvermogen van de mondzorgverlener in de unieke patiënt. Belangrijk daarbij is dat hij aansluit bij het niveau van de patiënt. De mondzorgverlener bekijkt hoeveel ondersteuning (de ouder van) de patiënt nodig heeft en beoordeelt het risico dat de patiënt loopt. Na ieder consult maakt hij zelfzorgafspraken met de (ouder van de) patiënt, waar hij een volgend bezoek op terugkomt.

Vraag en naar bij uw tandarts! Indien uw praktijk nog geen gebruik maakt van dit stappenplan, dring er dan vriendelijk bij uw tandarts of mondhygienist op aan! Vroeg beginnen met goede  mondzorg voor kinderen is uiterst belangrijk! Nog steeds geldt: Jong geleerd is oud gedaan!

Moderator

Hoi Gabrielle.
Goed om te lezen dat er een programma / stappenplan is ontwikkeld die zich richt op kinderen. 

Is dit iets waar jij of andere lezers op letten bij het kiezen van een tandarts (voor kinderen)? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bekend gezicht

Het is voor kinderen goed om dat te doen ,maakt ze vertrouwder met de tandarts en het poetsen ,ze hebben daarbij wel hulp nodig van de ouder of verzorger,maar met kinderen met een handicap[verstandelijk] kan dat nog wel eens anders verlopen,dan heb je echt een tandarts en mondhygieniste nodig die daar ervaring mee hebben .Dat heb ik dus moeten doen omdat mijn zoon ook ontzettend angstig is voor alles wat witte jassen aan heeft en zijn mond is een heel gevoelig gebied.Nu gaat het goed zo lang de benadering rustig is en goed uit gelegd wordt wat er gedaan gaat worden,ik zit in Sheerenloo daarvoor met hem .Binnenkort moet een kies gevuld worden,voor de eerste keer ben benieuwd hoe dat gaat verlopen ,ook daarvoor moet ik hem goed voorbereiden en uitleggen wat ze gaan doen anders loopt het mis!

Moderator

Oh spannend voor je zoon Monique, een kies laten vullen! Heeft hij een fijne tandarts bij Sheerenloo? 

Bekend gezicht

Ja wel een rustige tandarts ,ze werken daar alleen maar met verstandelijk gehandicapten.

Moderator

Oh dat is fijn voor je zoon Monique! Een gaatje vullen is nooit leuk maar kan mij voorstellen dat het misschien voor voor jouw zoon extra heftig is? Wens hem veel sterkte!