Superfoods bestaan niet!

Bewerkt 
Community Manager

a939f49d-8392-4769-8ed3-20896fa344d1.jpg
Tenminste, dat concludeert het Voedingscentrum aan de hand van een steekproef door onderzoeksbureau Gfk.

Het Voedingscentrum deed onderzoek naar de superfoods omdat er volgens het centrum sprake is van een hype. Ze liggen in de winkel als supergezonde producten: gojibessen, tarwegras en hennepzaad. Maar het is helemaal niet duidelijk of die 'superfoods' wel zo gezond zijn. "Er wordt in tijdschriften heel veel over geschreven. Ze zouden veel vitamines bevatten, mineralen en anti-oxidanten en heel erg goed zijn voor de gezondheid. Onzin dus."

De bessen en zaadjes zijn enorm duur, zegt het Voedingscentrum, en het is een marketingpraatje dat ze zo gezond zijn. Bovendien kunnen mensen doorslaan met het eten van wonderzaadjes: "Mensen die het heel goed willen doen, zich vooral beperken tot die producten. Er is niet één product dat alles levert, dus variatie is erg belangrijk in een gezond eetpatroon".

Heb jij wel eens superfoods gebruikt? Deel je ervaring met ons.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Bijlagen

Superfoods bestaan niet!

27 ANTWOORDEN

Re: Superfoods bestaan niet!

Webcare
Superfoods klinkt in ieder geval als gezond en trendy. Ben zelf nog niet verder gekomen dan de gojibessen en dan nog vooral omdat ze er zo aantrekkelijk uitzien.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger
Deze discussie is op diverse fora al uitgebreid besproken.

Feit blijft dat het voedingscentrum erg blijft hangen in oude patronen en aan alle kanten gesponsord wordt door de voedingsmiddelen industrie.

Als je superfoods net als alle andere voeding met mate gebruikt geloof ik best dat zij kunnen bijdragen aan gezonder leven en wat is daar mis mee? Helemaal niets toch? Dan snap ik niet waarom het voedingscentrum het zo onderuit moet halen.

Webcare
Weet jij welke fora dit zijn Nanook?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger
Er zijn heel veel facebook groepen die juist gericht zijn op 'anders' eten. O.a. de groepen over paleo, voedselzandloper, enz. hebben behoorlijk heftig op dit nieuws gereageerd.

Medewerker
De voedselzandloper is ook een boek wat veel heeft losgemaakt. Bedankt voor de links, wat een verschillende meningen ook van iedereen. Gebruik je zelf ook superfoods Nanook?

Voorbijganger
Wij gebruiken wel superfoods maar niet dagelijks en lang niet het hele verkrijgbare assortiment.

Ook volgen wij niet één van de tegenwoordig zo populaire levenswijzen maar ik probeer wel zo weinig mogelijk pakjes en zakjes te gebruiken. Je ontkomt er niet altijd aan als werkende moeder maar pannenkoeken komen hier al lang niet meer uit een pak, net als bijv. pastasaus. Allemaal veel lekkerder als je het zelf maakt en zonder toegevoegde (vaak toch niet echt gezonde) E-nummers.

Verwijderde account
Ik vind dat superfoods gebeuren een beetje onzin. Eet gewoon wat je lekker vind!

Voorbijganger
Helaas heeft het voedingscentrum momenteel het imago dat zij stug het standpunt blijven verdedigen vanvan hun sponsors als unilever en consorten. Die zijn helaas niet gebaat bij een verandering waarbij minder goedkopere ingrediënten als tarwe en suiker aan de kaak worden gesteld. Het zou toch fijn zijn als er minder bureaucratisch met veranderingen zou worden omgegaan. Met een simpele wijziging in ons voedingspatroon van geen suiker en minder koolhydraten zijn mijn echtgenoot en ik flink aantal kilo's kwijt geraakt. We eten minder uit pakjes en zakjes en maken meer zelf. Leuk en lekker. Ik xoek mijn duperfoods meer in de hoek van de lokaal verkrijgbare producten mede ook om mijn " global footprint" te verkleinen. Ik denk dat het zilveren kruis voor dit soort van veranderingen niet de ogen moet sluiten. Al veel eerder heeft iemand eens gezegd: laat voeding uw medicijn zijn. Het nodige aan moderne aandoeningen zou met het juiste advies geholpen kunnen worden. Als kosten een dergelijke grote motivatie zijn dan is preventie en advies jullie grootste wapen

Voorbijganger
Pfftf prive bericht ingevoegd
sorry hiervoor

Community Manager
Hoi Aranka. Bedankt voor je reactie. Ik heb 'm even glad getrokken. Smiley Vrolijk
Aan wat voor preventieve manieren denk je dan om mensen te stimuleren gezond te eten?

Voorbijganger
Het zilveren kruis zou bijvoorbeeld cursus voeding kunnen supporten waarbij het belang van gevarieerd eten wordt onderstreept. Of bij beginnende obesitas. Of bij geboorte van kind aanbieden? Ik denk nu gewoon hard op hoor. Als uit intensieve onderzoeken blijkt dat overmatig gebruik van suiker en suikerproducten allerlei "moderne" ziektes laten ontstaan, versnellen of activeren dan zou ik me kunnen voorstellen dat het zilveren kruis zich hard maakt voor minder suikergebruik via lobbyen regulering, stimulatie van 'verantwoord gebruik', incentives ed..... politiek spelletje dat realiseer ik me.....

Community Manager
Klinkt als goede ideeën, als ik het goed begrijp vindt je dus dat we als verzekeringsmaatschappij een taak hebben om te wijzen op hoe iemand zelf ziektes kan voorkomen. En dat we dat kunnen stimuleren door het bijvoorbeeld incentives, maar vind je ook dat er dan consequenties moeten zijn als iemand ongezond eet? Je hoort namelijk nog wel s in de media dat mensen kribbig reageren wanneer de maatschappij (en zij zelf dus ook) moeten opdraaien voor medische kosten die in hun ogen voorkomen hadden kunnen worden.

Voorbijganger
Haha ja maar je zit dan ook aan de centen van mensen..... in hoeverre is suikerziekte of obesitas te voorkomen, of kanker.... sommige claimen met voeding erg ver te komen, dus dan is suiker of overgewicht of zelfs kanker je eigen schuld??? Ik persoonlij, ook als moeder zijnde, beloon liever het gewenste gedrag. Premiekorting bij sport? Minder bijdrage bij gebruik diëtiste. Ook nu verzin ik het ter plekke maar 1 persoon die jaren langer kan positief bijdrage aan de maatschappij is minder duur dan iemand die vroeg met levenswijzeafhankelijke ziektepatronen komt claimen....

Bezoeker
Ik gebruik ook dagelijks superfood ... als aanvulling op mijn 'normale' eten. Ik zie niet in waarom bijvoorbeeld een ontbijt van havermout met gojibessen en chiazaad niet gezond zou zijn. Het is in mijn ogen een prima start van de dag. Wat ik verder zoek in superfood is dat het zo min mogelijk bewerkt is en er eigenlijk geen dingen aan toegevoegd zijn. Dit is namelijk bij veel producten in de supermarkt wel het geval. Het is inderdaad wel jammer dat het vaak dure producten zijn, maar dat is eigenlijk altijd met 'gezonde' producten.

Medewerker
Sporten vinden wij bij Zilveren Kruis ook erg belangrijk. We zijn ook partner van de NOC NSF. De KNVB heeft bijvoorbeeld ook een collectiviteit bij ons. Het voordeel is dan wel in vorm van korting per maand.

Sylvia, Welkom op ons forum. Wat leuk dat je meepraat over superfoods. Je geeft aan dat de producten in de supermarkten vaak bewerkt zijn, ik ben benieuwd waar je dan je superfoods haalt. Heb je echt een verschil gemerkt toen je met het eten van superfoods bent begonnen?

Bezoeker
Ik haal mijn superfoods meestal in de natuurwinkel hier in de stad ... maar ik ga ook gewoon 'de boer' op voor honing en dat soort dingen. De honing komt dan bijvoorbeeld rechtstreeks bij de imker vandaan en niet uit de fabriek. Verder ben ik momenteel opzoek naar honingkruid, hiermee kun je zelf een soort van zoetstof maken ter vervanging van suiker. Ik weet niet of het wat is, maar ik vind het wel leuk om te gaan proberen :-)

Vaste bezoeker
Ik wil even reageren op Jeanne van Zilveren, die sporten schijnbaar zo belangrijk vindt en ook dat je daardoor kortingen krijgt.

Mijn vraag is , of sporten wel zo bevorderlijk is voor gezondheid?????? De laatste onderzoekingen geven juist aan dat het je leven drastisch kan verkorten. En toen ik nog werkte (onderwijs) was er per jaar meer (werk)uitval door zg sporters als door ziektes v/h personeel. Dus hoe rechtvaardig je dan die kortingen????
Een beetje sporten is natuurlijk ok, maar wat is een beetje?? Wat dat betreft kijk ik het liefst naar dieren, die kennen vaak beter hun grenzen.

Stamgast
Sylvia van Os schreef:
Ik haal mijn superfoods meestal in de natuurwinkel hier in de stad ... maar ik ga ook gewoon 'de boer' op voor honing en dat soort dingen. De honing komt dan bijvoorbeeld rechtstreeks bij de imker vandaan en niet uit de fabriek. Verder ben ik momenteel opzoek naar honingkruid, hiermee kun je zelf een soort van zoetstof maken ter vervanging van suiker. Ik weet niet of het wat is, maar ik vind het wel leuk om te gaan proberen :-)

Wat jij zoekt is Stevia. Ik gebruik dat zelf al een jaar of 3 i.p.v. suiker. Ik gebruik het zelf kant-en-klaar, maar ik begrijp dat jij het zelf wilt maken? Wat zoek je precies, zaadjes om een plantje op te kweken, of evt. gedroogde blaadjes? Of toch ook gewoon de pure (witte) stevia? Ik wil je met alle plezier op weg helpen. Evt. via PB, want ik kan me voorstellen dat reclame-uitingen hier niet zo op prijs gesteld worden.

On topic: Ik gebruik zelf sinds kort chia-zaad, vooral omdat ik het heel erg lekker vind. Ik hoop daarbij dat het ook iets doet voor mijn gezondheid, maar om daarvan iets te kunnen zeggen gebruik ik het nog te kort.
De uitlatingen van het Voedingscentrum neem ik absoluut niet serieus, al lang niet meer! Hoewel ze pretenderen onafhankelijk te zijn, ligt het er duimendik bovenop dat ze in de benen worden gehouden door Unilever c.s. Als ik zie wat er aan achterhaalde voedingsadviezen en stellingen op hun site wordt geponeerd, dan kan ik me daar echt mateloos over opwinden! Volksverlakkerij van de bovenste plank! Ik kan gewoon niet geloven dat zoiets kan in een land dat vergeven is van de regeltjes. Mocht ik de indruk wekken dat ik me hier boos over maak: dat klopt. Oprecht boos.

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain