Relaxt met postzegel

Voorbijganger

Relaxt met postzegels

Deze therapie is ongeveer 50 jaar oud en werd toegepast in het Oostblok omdat het goedkoper was dan medicijnen.

Het is heel simpel en relaxt. Mensen in gesloten inrichtingen met een bepaalde verstandelijke beperking en met dementie, voelde zich wel in de wereld van de postzegels de afbeeldingen op de postzegels sprak hun aan.

Maar het belangrijkste is de therapie van het afweken in handwarm sopwater dat is rustgevend het drogen op de krant en daarna het sorteren en beplakken van objecten zoals dienbladen, krukjes eigen schilderijtje maken als het maar beleving geeft.

Een ander aspect is dat ouderen mensen met dementie vroeger, en dat deed iedereen postzegels verzamelde, die herkenning zal ongetwijfeld bij deze groep landen als thuiskomen.

Momenteel ben ik bezig om elke dag in de omgeving pakketjes postzegels af te geven met een uitleg als proef, ik hoop dat dit overleveringsverhaal zoveel jaar later zijn vruchten afwerpt en dat de mensen met hun beperking mogen fantaseren, dromen, jeugdherinneringen   maar vooral genieten van de activiteit en gelukkig zijn met die kleine schilderijtjes die postzegels heten.

Dus ik ben op zoek naar postzegels

Als u ze wil doneren of als u ze wilt inzetten ze zijn gratis tot op heden, alleen verzendkosten voor +50 gram € 2,50

Bedankt voor uw aandacht

[Persoonlijke gegevens verwijderd door Community Support]

Ik heb speciaal voor deze uitdaging een mailadres aangemaakt.

stamprelax@gmail.com

Relaxt met postzegel

7 ANTWOORDEN 7

Re: Relaxt met postzegel

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Welkom op de community @Stamprelax. Wat leuk dat je ons gevonden hebt. Ik ben benieuwd aan wie je jouw verzoek precies adresseert: wil je graag van Zilveren Kruis postzegels hebben? Of leg je jouw vraag/verzoek voor aan onze communityleden? Mocht het verzoek aan Zilveren Kruis gericht zijn, dan moet ik je teleurstellen. Voor ons is het niet te doen om de postzegels af te scheuren en te bewaren. Het hele postuitpak-proces gebeurt namelijk geautomatiseerd. Er komen dus geen mensenhanden meer aan te pas. De envelop wordt via een machine geopend, de brief ingescand en tenslotte gaat al het papier naar een bedrijf dat het papier vernietigd.

Ik ben benieuwd wat de achtergrond van jouw idee is. Wil je daar wat meer over vertellen? Is het commercieel bedoeld? Of is het een liefdadigheidsinitiatief? Ik hoor daar graag meer over.

Tenslotte meld ik nog even dat ik je bericht van 'Denk Mee' heb verplaatst naar 'Gezond Leven'. Ik denk dat jouw bericht hier meer op zijn plek is.

Voorbijganger

ls ik die verstuur reken ik alleen de verzendkosten.

Het verzoek om zegels leg ik ook Bij Het Zilveren Kruis neer.

Ik snap dat jullie de zegels niet kunnen afscheuren, maar de lege enveloppen kan ik ook ophalen, of als het mag kom de zegels die ik nodig heb afscheuren er moet toch een weg zijn.

Als er ander Achmea onderdelen zijn die mij willen helpen graag.

Ook lezer kunnen hun gebruikte postzegels doneren.

Voorbijganger

Het begin van het antwoord is niet weergegeven.

De aktie is niet zozeer comercieel  ik wil graag  toetsen of het overleveringsverhaal klopt.

Community Manager

@Stamprelax Kan je me nog iets meer vertellen over hoe de proef die je gestart bent precies werkt? Onder wie verdeel je de pakketjes en hoe hou je bij of het effect heeft? Het heeft wel iets weg van bezigheidstherapie of dagbesteding. Zie jij dat ook zo?

Wat betreft de postzegels bij andere Achmea onderdelen: ook daar is het hele proces geautomatiseerd en zijn de adresgegevens op de enveloppen gegevens die we niet met anderen mogen delen. Ik denk dat alle post, inclusief de enveloppen, na het inscannen vernietigd worden. 

Voorbijganger

Beste Raoul,  De pakketje met zegels die bestaan uit meerdere item op de zegels bezorg ik bij zorgsinstelling in de buurt in een curcel van 20 km.

deze overhandig ik aan de activiteiten begeleidster meestal.Deze geeft de resultaten aan mij door.

Wat de zegels betreft, kan ik deze er een dag voor vernitiging op locatie verwijderen zodoende komt de privicy niet in geding.

Community Manager

@Stamprelax Bedankt voor je antwoord. Nog twee aanvullende vragen: is het werken met postzegels een aanvulling op hun bestaande bezigheidstherapie? En kan je al iets delen over hoe de mensen die je postzegels brengt en daarmee aan de slag gaan, dat ervaren?

Community Manager

Hoi @Stamprelaxt
Ik heb je voorstel in de tussentijd voorgelegd aan de organisatie en heb nu het antwoord voor je.

Je wilt graag het 'overlevingsverhaal' testen. Een oude therapievorm waarbij het postzegel plakken centraal staat. Hiervoor ben je opzoek naar postzegels. Daarom ook jouw voorstel of dat wij, als Zilveren Kruis, daarin iets kunnen betekenen. 

We hebben je voorstel besproken binnen de organisatie
Na ons gesprek hier op de community heb ik je voorstel voorgelegd aan de organisatie. Daarvoor heb ik contact gehad met degene die verantwoordelijk is voor de binnenkomende post. Daar is jouw voorstel eind vorige maand ook via een andere weg binnengekomen. 

Helaas kunnen we geen postzegels leveren
Het antwoord dat ik heb gekregen is dat we je helaas niet kunnen helpen aan postzegels. We ontvangen nog maar weinig post met postzegels. De post die we ontvangen is meestal port betaald. Of er zitten stempels van een bezorg bedrijf op (in plaats van postzegels). Gezien de lage hoeveelheid post met postzegels kunnen we jouw voorstel daarom niet realiseren. 
​​​​​
Ik en mijn collega's vinden het wel een erg sympathiek doel. En persoonlijk ben ik ook erg benieuwd naar je project en onderzoek. Lijkt het je wat om ons via de community op de hoogte te blijven houden? En wie weet zijn er nog wel wat losse postzegels te krijgen via community leden! Dus voel je vrij om ons in dit topic op de hoogte te blijven houden. Heb je verder nog hulp nodig? Laat het dan gerust even weten.