Highlighted

No-claimkorting voor mensen met een gezonde levensstijl

Bekend gezicht

Net als bij de auto verzekering mensen stimuleren om langer gezond te blijven en op een verantwoorde manier te sporten al dan niet onder begeleiding van deskundigen om e.e.a controleerbaar te krijgen een no-claimkorting dus.

No-claimkorting voor mensen met een gezonde levensstijl

16 ANTWOORDEN 16
Highlighted

Re: No-claimkorting voor mensen met een gezonde levensstijl

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste @gijsbertus,  

Bedankt voor het delen van je idee! Kun je hem wat meer toelichten? Waarom denk je dat een no claim korting beter stimuleert langer gezond te blijven of op een verantwoorde manier te sporten?

Highlighted

Bekend gezicht

simpel omdat sporten mij geld kost en zK geld bespaart !!!!!,

Highlighted

Bezoeker

Leuk idee, maar hoe doe je dat dan als je chronisch ziek bent? En je door de kosten van je medicijnen in januari al door je eigen risico van € 385 heen bent? (MS medicatie, ca. € 12.000 / jaar, en dan zitten controles door de neuroloog er nog niet eens bij). 

Highlighted

Re: No-claimkorting

Verwijderde account
Niet van toepassing

Helemaal eens met de stelling. Gezonde leefstijl wordt nog steeds niet beloond en ook bij mij geldt dat ik maandelijks betaal voor anderen, terwijl ik aan het einde van het jaar nog niet door mijn eigen risico heen ben. Schandelijke zaak dat ziektekostenverzekeringen klanten op het gebied van betalen gelijk maar op kosten ongelijk behandeld.

Highlighted

Welkom op de community @Verwijderde account. Jij zou graag een beloning krijgen als je gezond leeft, zeg ik dat zo goed?

Ik ben benieuwd hoe jij kijkt naar de reactie van @BrendaDenBoerVeneman die de situatie van chronisch zieken benoemd. Zij zouden nooit gebruik kunnen maken van een no-claimkorting. Gezond zijn heeft zo zijn voordelen. Als je gezond bent en een gezonde levenstijl hebt, kun je een hoger eigen risico kiezen. Waardoor je een lagere premie betaalt. En je kunt makkelijker toe met alleen een basisverzekering. Wat ook weer goedkoper is. Hoe kijk jij hier naar?

Highlighted

Verwijderde account
Niet van toepassing

Ik vind deze voorstellen te kort door de bocht en niet getuigen van meedenken met de klant vanuit de verzekeraar. De bedoeling van een verzekering is toch nog altijd het dekken van de eventuele te maken kosten die niemand kan voorspellen. Het terugbrengen naar een basisdekking is daarom geen oplossing, maar een verhoogd risico voor de verzekerden (evenals het verhogen van het eigen risico).

Wederom wordt de "maar degene die het slecht hebben dan" kaart uitgespeeld en dat vind ik een zwakke en dogmatische op de emotie gerichte verdediging vanuit de verzekeraar. Als je bijvoorbeeld een dure autoverzekering zou moeten afsluiten compleet met eigen risico voor "degenen die de schadekosten niet kunnen opbrengen", dan zou dat ook een vreemde gang van zaken zijn toch?

Beter zou zijn als de ziektekostenverzekeraar, net als bij een autoverzekeraar, een no-claim regeling zou treffen voor degenen die geen jaarlijkse hoge kosten in rekening brengt door een gezonde en risico vermijdende levensstijl.

Waarom wordt dit middel niet als concurrend middel ingezet bij de slag om nieuwe klanten in december in plaats van dure reclamebudgetten?

Highlighted

Bedankt voor de toelichting @Verwijderde account. Een no-claimregeling levert bij een autoverzekering financieel voordeel op. Dit voordeel heb je inderdaad niet bij een zorgverzekering. Bij een besturen van een auto heb je de keuze om voorzichtig te zijn. Rijd je zonder brokken te maken dan levert je dat no-claim korting op. Wat gezondheid betreft, heeft niet iedereen de keuze om geen kosten te maken. Daarom werkt een no-claim korting als stimulans hiervoor volgens ons niet. Het komt ook niet goed overeen met de solidariteitsgedachte van het Nederlandse zorgstelsel: rijk en arm, jong en oud, gezond en ziek hebben allemaal recht op dezelfde, betaalbare zorg uit het basispakket. Iedereen betaalt daaraan mee via premies en belastingen.

Het Nederlandse zorgstelsel kent wel een verplicht eigen risico. Maak je geen zorgkosten, dan betaal je ook geen (verplicht) eigen risico en levert dat een financieel voordeel van minstens 385 euro op. Ook kun je als je gezond bent, een verzekering met een lagere dekking en een hoog eigen risico kiezen. Dat levert weer een lagere premie op. 

Door gezond te leven maak je de kans dat je geen zorgkosten maakt groter. Wij willen gezond leven stimuleren. Daarom bieden we Actify aan. Actify is de coach die je helpt om in kleine stappen gezonder te leven.

Highlighted

Gast

Hoi,

Eigenlijk is dit een soort van discriminatie.

Omdat ik een beperking heb en ook op mijn manier ook zo gezond mogelijk probeer te leven, heb ik geen recht op een no claimkorting.

En iemand die niks heeft heeft wel recht op een no claimkorting. 
Besteet het geld liever aan iets waar iedereen recht op heeft en wat aan heeft.

Highlighted

Vaste bezoeker

Goedendag

Mijn dochter heeft ook MS en ja,in januari moet ze de 385 eigen risico al betalen.

Hier hou ik elk jaar rekening mee.Ze heeft niet om deze ziekte gevraagd.

Als ik bekijk hoeveel hulp wij in nederland al kunnen krijgen via zorgverzekering,WMO enz,dan hebben wij niet veel te klagen.

Laten wij eens terugdenken aan de tijd dat dit er niet was en mensen voor hun eigen gezin moesten zorgen zonder hulp van anderen.

Ook ik vind de zorgverzekering en eigen risico veel te duur,en hoop dat het eigen risico maar een keer lager word,dit is echt een hoop geld.

Maar als wij terugdenken aan de oude tijden toen kregen mensen niets vergoed,en moesten ze alles zelf doen.

Mijn dochter is door haar MS veganist geworden,eet alleen gezond,weinig koolhydraten heen lactose,enz dit helpt haar goed.

En wat ik dan hieboven lees over een kind met MS en in januari al eigen risico op,dan nog de kosten voor de Neuroloog??? Kosten voor de Neuroloog hoef je niet meer te betalen als je je eigen risico al betaald heb.Dit begrijp ik dus niet.

Ik betaal 385 in januari en voor de rest van het jaar heb ik geen kosten meer.

vanuit het WMO kan je reisvergoeding en hulp in de huishouding krijgen,hiervoor betaal je een bijdrage aan het CAK die je vanuit een aanvullende verzekering weer terug kan krijgen via de zorgverzekering.

Deze dingen zijn redelijk goed geregeld in nederland. 

iedereen betaald eigen risico,dus als je dit in januari al op hebt gemaakt heb je de rest van het jaar geen omkijken meer naar deze kosten,dus of je het nu allemaal in 1 keer in janauri betaald of gespreid over het jaar blijft hetzelfde bedrag.

Het is beter om hier van te voren dan al rekening mee te houden zoals ik het doe met mijn dochter met MS.

Highlighted

Bezoeker

Ik weet dat ik de neuroloog en mijn medicijnen niet zelf hoef te betalen. Dat zeg ik ook niet. En ook ik houd er rekening mee dat ik elk jaar mijn eigen risico kwijt ben. Door oa elke maand gespreid te betalen. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat ik niet om mijn ziekte heb gevraagd en het ook niet zelf heb veroorzaakt. Ook gezond leef, dus zou ik mij extra gestraft voelen als je niet voor een no claim korting in aanmerking komt alleen omdat je chronisch ziek bent. 

Highlighted

Community Manager

Goedemorgen Johanna en Brenda,

Allereerst de beste wensen voor 2020! Bedankt voor jullie reacties.

@joann123, Ik kan mij goed voorstellen dat er enorm veel bij komt kijken met zaken die je moet regelen, bij Zilveren Kruis maar ook de WMO en misschien andere instanties. Goed om te lezen dat je er af en toe bij stilstaat hoe de zorg in Nederland is geregeld. Wat fijn dat de aangepaste voeding zo goed voor haar werkt. Een hele omslag kan ik mij voorstellen maar zeker de moeite als je merkt dat het ergens aan bijdraagt. 

@BrendaDenBoerVeneman en @joann123 Geheel logisch lees ik in jullie berichten dat jullie niet om de ziekte hebben gevraagd en jullie er alles aan doen om gezond te leven. Begrijpelijk dat jullie het dan ook voelen als extra straf wanneer je niet in aanmerking komt voor de no-claim. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.
Highlighted

Vaste bezoeker

Dank voor je bericht Jasper,

Ik voel het niet als straf dat de zorgverzekering niet met een no-claim werkt.

wat dat betreft heb je mij verkeerd begrepen jasper.

Ik vind de zorgverzekering en het eigen risico wel erg hoog als je bekijkt dat de meeste personen in nederland de hoogste schulden krijgen door de zorgverzekering en het eigen risico,dit kunnen ze gewoon niet meer betalen en komen hierdoor in de schulden,dit lees je op veel internet sites.

Ergens begrijp ik Brenda wel,ze voelt zich gestraft omdat ze gezond leeft,dit prijs ik wel van haar,en dit komt haar alleen maar ten goede. 

Ga vooral zo door Brenda.

Daarnaast gebruiken personen met te hoog chloresterol en diabetes 2 erg veel medicatie ( dure ) die veelal overbodig zijn omdat ze hier zelf veel aan kunnen dit heb ik in het hoofdstuk diabetes al beschreven.

Het is zo makkelijk voor mensen geworden om maar een medicijn te slikken en dan gewoon zo door te leven.

Mensen zijn vaak lui om er zelf iets aan te doen zoals letten op je voeding,bewegen,enz.

Daarom word ook de zorgverzekering zo duur,maar daar denken ze niet aan.

Dus betalen wij allemaal voor personen die voor elk probleempje maar naar de arts gaan en pillen slikken.

mannen ( en ook wel wat vrouwen) betalen ook voor zwangerschap en de pil in hun zorgverzekering,dan zouden mensen die geen kinderen willen ook moeten klagen dat dit uit hun polis moet.Ik denk dat wij gewoon allemaal hetzelfde betalen om alle zorg voor nederlanders op te kunnen vangen.

Ik heb mijn chloresterol en diabetes 2 omgekeerd,cloresterol is nu 2 en suiker tussen 7 en 8.

Is nog iets te hoog mijn suiker maar altijd beter dan 11.zonder medicijnen maar met behulp van de sportschool en dieet.

Mijn dochter wilt de MS medicijnen niet omdat ze zich hier ziek door voelt,( en ja,die medicatie kost 1300 euro) ze is wel veganist geworden en heeft haar hele voeding aangepast.Daarnaast koopt ze 1 flesje CBD olie p.m. Ze heeft het al 20 jaar en ik heb haar al die tijd zelf verzorgd zonder hulp van de verzekering of WMO.

Ik werkte alleen nachtdiensten en behaalde alle diplomas die er voor mijn vak mogelijk waren zodat ik 3 dagen kon werken en toch een normaal salaris had,zo kon ik overdag bij haar zijn,dus ik heb mijn hele leven op haar gericht,waar ik geen spijt van heb.

Nu heeft ze voor het eerst een eigen woninkje dus kwam er wel wat hulp.

WMO hulp in de huishouding en PGB voor een uurtje p.d.ivm hulp bij wassen aankleden ontbijt enz.Ze kreeg ook een begeleidster voor 3 uur p.w. maar die heb ik geweigerd omdat dit erg duur is en ik de dingen die zij zou doen zelf al voor mijn dochter doe,dus dit zou weggegooid geld zijn voor de WMO.

Voor s'middags / s' avonds zou ze ook pgb kunnen aanvragen volgens de wijkverpleegster,maar dit hoefde van mij ook niet omdat ik haar zelf dan verzorg.

Wat ik zelf kan hoef ik geen geld voor te gebruiken van de zorgverzekering of het WMO,maar niet iedereen denkt op de zelfde manier mee.

Ik begrijp je wel Brenda dat je zo denkt,want wij zijn wel bereid veel aan onze gezondheid te doen.

Highlighted

Webcare

@joann123 Mag ik je een compliment geven hoe je 't allemaal voor elkaar bokst? De zorg voor je dochter, je eigen inzet om destijds die nachtdiensten te draaien..

Wat zal het vreemd voor je zijn dat je dochter nu zelfstandig woont. Lukt het je wel allemaal? Zeker als je zelf ook je dochter verzorgt hoop ik dat haar woning een beetje bij jou in de buurt is.

Het raakt me dat je zegt dat je jouw hele leven hebt ingericht om er voor je dochter te zijn. Mooi ook hoe je zegt dat dit voor jou voelt.

Kan niet anders zeggen dan dat ik veel respect voor je heb.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Highlighted

Vaste bezoeker

Dank je Pauline,

Ik hou gewoon zoveel van mijn dochter,ze is sterk,vrolijk,en maakt ook mij steeds aan het lachen.

De grapjes die wij maken als wij steeds bij artsen zijn maakt de artsen ook vrolijk.

Verleden week waren we wederom bij de Neuroloog,en toen hij mij een hand gaf,vroegen wij hem of hij haar wilde adopteren zodat ze een prive vader/neuroloog had,hij kwam niet meer bij,dit soort grapjes houd haar op de been,ze lacht overal om,en als het even tegenzit met haar ziekte neem ik de tijd om haar op te beuren.

Dit hoort gewoon zo,ik heb haar op de wereld gezet en doe er alles voor haar te steunen,dat doe je als je echt van je kind houd.

Geen hulp die daar tegenop kan.

Ik woon in Hoorn en zij in Purmerend,dus het is wel een afstandje,maar met de auto ben je er in 15 minuten.

We hebben voor Purmerend gekozen omdat ze dan tussen haar familie en moeder in woont,onze familieband is enorm sterk.

Voor de persoonlijke verzorging kon ik (zelfs na oproep via dit forum) niemand vinden in Purmerend,ik heb zelfs de zorgcoach gesproken,die gaf mij nog 3 adressen (instanties om te bellen,maar helaas).

De ene had 8 personen dus zou mijn dochter door 8 verschillende bezocht worden,dit wilde ze niet.De andere met wie wij een gesprek thuis hadden wilden meteen de uren opvoeren?? terwijl ikzelf al zoveel doe en wil blijven doen.

Ik merk ook echt in de gesprekken die ik had met de instanties dat het diverse instanties om de PGB ( geld ) te doen is,sorry dat ik dit zeg maar ik heb dit in vele gesprekken gemerkt.Het zijn niet alle instanties maar 1 uurtje vinden ze waarschijnlijk te weinig.

Daarnaast hadden diverse instanties niet genoeg personen in dienst ,en anderen konden niemand leveren voor 1 uurtje p.d.omdat het wisselende uren zijn ivm haar ziekte.

Ik lees veel over fraude met PGB en ik geloof ook 100% echt dat dit zeker gebeurd ik heb dit zelf gemerkt in het gesprek met een prive instantie die de uren wilden ophogen omdat het volgens hun! te zwaar is voor mij,ongelofelijk ik doe alles met veel liefde voor mijn dochter heb nooit geklaagt en dan proberen ze het op deze manier te verdraaien voor meer uren dus meer geld.schandalig voor de zieken en de zorgverzekering omdat hierom ook de zorgkosten onnodig omhoog gaan.

Op dit moment doe ik het zelf maar hopenlijk vind ik nog iemand die dit doordeweeks kan overnemen.

Highlighted

Voorbijganger
Belachelijk idee wat is gezond?
Ik rook niet nooit gedaan ik drink niet ook nooit gedaan eet altijd vers.
Sporten voorheen superveel en was top gezond in 2012 ben ik na een herniaoperatie verlamd geraakt en zenuwen beschadigd waardoor ik nu 20 24 u pd in bed lig. In de zomer gaat alles wat soepeler en kan ik hooguit 4 a 6 uurtjes op zijn. Gebruik erg veel medicatie om pijn onder controle te houden. Kan niet sporten helaas. Ben ik dan plots ongezond en moet ik dan meer premie betalen? Ben het met je eens dat een gezonde levensstijl beter is maar vergeet niet dat eenieder hetzelfde dan mij kan overkomen en je van een gezonde sportende man kan veranderen in een bedliggend persoon
Highlighted

Community Manager

Leuk je ook in dit topic terug te zien Mark!

Dat is een heftig verhaal wat je hier deelt zeg. Verlamd geraakt door een hernia operatie waardoor je nu het grootste deel van de dag aan bed gebonden bent. Plus een flinke dosis medicatie zo te lezen. 

Jouw verhaal is inderdaad een duidelijk voorbeeld dat niet iedereen kan sporten. (Zeker niet de 'standaard' vormen van sport.). En zo te lezen ben je ook niet de enige in dit topic met deze boodschap. 

Het blijft altijd een interessante discussie wanneer het gaat over zaken als sporten of gezonde leefstijl (wat in mijn ogen meer kan zijn dan alleen sporten). Is er een definitie of zijn er voorbeelden waar iedereen, ongeacht medische of financiële situatie, mee uit de voeten kan? 

Afsluitend, en misschien een beetje offtopic. Maar mocht het je leuk lijken om jezelf voor te stellen als nieuw communitylid. Dan kan dat in dit topic: Stel jezelf voor