(Mantel)zorg tijdens de vakantie? Deel hier je ervaringen en stel je vragen!

Moderator

De vakantie staat voor de deur, heel fijn! Maar hoe regel je dat als je voor iemand zorgt? Of als er voor je gezorgd wordt?

We zijn benieuwd hoe je daarmee om gaat? Waar loop je tegenaan? Wat is jouw creatieve oplossing voor eventuele praktische problemen.

@Colliore & @monique1964, hebben jullie tips en ervaringen om te delen? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.
  • Buitenland
  • Gezond leven
  • Mantelzorg

19 ANTWOORDEN

Re: (Mantel)zorg tijdens de vakantie? Deel hier je ervaringen!

Bekend gezicht

Wij gaan niet op vakantie ,dus hebben dat probleem ook niet.

De thuiszorg organisatie die ik heb zit ook in andere plaatsen dan kun je daar de zorg krijgen die nodig is.

In de vakantie tijd is het voor de thuiszorg organisatie heel moeilijk om personeel te krijgen ,ze werken dan met flexers ,wij willen geen flexers ,brengt teveel onrust voor mijn zoon ,en ik hoef niet al die vreemden over de vloer,dus verleent mijn man dan mantelzorg.

Mijn zorg is best wel complex we hebben dan ook geen behoefte om alles steeds weer te moeten uitleggen.

Moderator

Ik kan me goed voorstellen dat het niet handig is om steeds te wisselen van personeel. Zeker bij de complexe zorg, zoals je aangeeft. Steeds alles weer uitleggen. Kan me voorstellen dat je samen toch een soort band en ritme opbouwt. Wel prettig dat je man in de vakantie periode de mantelzorg kan verlenen! 

Als dat jullie dan een keer een periode weg zijn, dan begrijp ik dat de thuiszorg organisatie in een andere locatie kan helpen? Hebben jullie dat ooit meegemaakt? Hoe is dat gegaan / bevallen? 

@jae55@Sascha@Eric-W, @Jenny, @adesterke, @Dikkie: misschien ook een interessant topic voor jullie? Wat zijn jullie ervaringen en / of tips? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bekend gezicht

Evas,wij zijn nog nooit met zorg elders op vakantie geweest ,ik weet dat ze elders ook zorg verlenen .Wij zijn wel op vakantie geweest in het verleden maar toen had ik  nog geen zorg nodig .De laatste jaren zijn we niet op vakantie geweest allemaal door ziekenhuis opnames en als je bedenkt wat je allemaal mee moet nemen en regelen als je weg wilt dan vergaat me de zin om te gaan,bovendien heb ik een zoon met verschillende handicaps en die wil helemaal niet weg dus dat maakt het ook niet makkelijker erop.We hebben ook moeilijke jaren gehad ik ben 2x bijna dood geweest en heel ziek geweest dus de angst zit er behoorlijk in bij ons gezin.Maar het beheerst mijn leven niet ik ben positief ingesteld ik kan goed mijn handicaps accepteren .

Expert

Wij gaan wel op vakantie. Onze dochter (13 jaar) wordt dan opgevangen in het logeerhuis waar ze vaker logeert en ook naar de NaSchoolseOpvang gaat. Dit is voor haar een vertrouwde plek. Van de begeleiders die er altijd werken zijn er aanwezig, aangevuld met nieuwe vakantiekrachten. De andere kinderen zijn allemaal bekend voor haar. Wij kunnen gelukkig met een gerust hart op vakantie gaan. Om tot deze plek en rust te komen hebben we wel een traject van jaren afgelegd, daar plukken we nu de vruchten van.

Zorgcoach Zilveren Kruis

Moderator

Monique, ik begrijp dat het regelen van een vakantie dan inderdaad meer zorgen en gedoe met zich meebrengt dan rust en plezier. Dan gaat het toch een beetje zijn doel voorbij! Zeker als dat angst ook om de hoek komt kijken. Wat heftig zeg, twee keer een bijna dood ervaring. Mooi om te horen dat je positieve instelling toch sterker is en je zo in het leven staat! 

Leuk om te lezen Tonny! Ik hoor vaker dat er soms heel erg veel regel en uitzoekwerk komt kijken, zeker in het mantelzorg topic. Fijn dat jullie daar nu de vruchten van plukken en iedereen bij jullie kan genieten van de vakantie. 

@Judith S & @Susan K, hebben jullie nog tips en ervaringen te delen met betrekking tot zorg tijdens de vakantie? 

Expert

Het regelen van een vakantie waarbij zorg en/of hulpmiddelen nodig zijn, is inderdaad vaak lastiger dan een vakantie waarbij dit niet nodig is. Ik begrijp dan ook goed dat je door al het geregel minder zin hebt om op vakantie te gaan, Monique.

We krijgen vaak vragen van mantelzorgers hoe de zorg thuis geregeld kan worden als je als mantelzorger zelf op vakantie wilt. Hierbij kijken we naar de persoonlijke situatie. Soms is er vanuit de gemeente of Wet Langdurige Zorg ook wat mogelijk, dit kunnen ik en mijn collega’s dan met jou uitzoeken.

Ik merk vaak dat mantelzorgers het moeilijk vinden om de zorg uit handen te geven en daarom voor hun gevoel niet op vakantie kunnen. En soms kan dat ook echt (even) niet. Of het is erg moeilijk om de zorgsituatie thuis los te laten tijdens de vakantie, waardoor je als mantelzorger niet aan je eigen rust toe komt.

Hoe moeilijk de situatie ook is, vaak is het in ieder geval fijn om te weten wat er mogelijk is. Bijvoorbeeld in de situatie dat je als mantelzorger er echt even uit moet, omdat het voor iemand anders zorgen te zwaar is geworden. Soms blijkt dat er meer mogelijk is dan men had verwacht.

Wanneer er vragen zijn over het regelen van zorg of hulpmiddelen tijdens een vakantie, kunnen we als Zorgcoach met je meedenken. We kijken dan naar jouw persoonlijke situatie en wat er in jouw situatie nodig is. Moeten er bijvoorbeeld hulpmiddelen mee tijdens de reis of zijn er hulpmiddelen op het vakantieadres nodig? Afhankelijk van het land waar je heen gaat, kunnen we dan uitzoeken wat er mogelijk is en hoe dit geregeld kan worden.

Heb je op dit moment een vraag over (mantel)zorg tijdens de vakantieperiode? Stel je vraag gerust hier en dan kan ik je wellicht concrete tips geven waar anderen hier ook wat aan hebben.

Heb je behoefte om met een persoonlijke Zorgcoach de mogelijkheden in jouw situatie te bespreken? Neem gerust contact met ons op via telefoon of via de chat op de webpagina over mantelzorg: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/zorg-rege​len/Paginas/mantelzorg.aspx

Persoonlijke Zorgcoach

Bekend gezicht

Dank je wel voor de duidelijke uitleg,van de mantelzorg mogelijkheden wist ik al wat af,ik zou wel wat meer willen weten over de zorg voor mij als wij wel op vakantie zouden willen ...

Stel ik ga naar een andere plaats in nederland op vakantie,kan ik dan daar ook zorg krijgen wat ik normaal ook thuis krijg ,dan praat je over verpleging en pers.verzorging.

Ik heb nu zorg in natura van Icare flevoland.Zij komen 3x per dag soms meer .

Maar hoe regel je dat dan?

En de hulpmiddelen hoe regel je dat?

Er moet b.v. een hooglaagbed met ad matras met pomp komen en een passieve tillift.

Is dat duidelijk uit te leggen?

En o ja hoelang van te voren moet je dat regelen?

Expert

@monique1964, Wijkverpleegkundige zorg wordt ook vergoed op een ander adres in Nederland dan je eigen woonadres. Ik zou je aanraden om eerst bij Icare na te gaan of ze ook in het gebied van het vakantieadres beschikbaar zijn. Icare is namelijk ook in andere delen van Nederland werkzaam.

Mocht het zo zijn dat Icare niet beschikbaar is op je vakantieadres, dan kan er een andere thuiszorgorganisatie ingeschakeld worden. De gecontracteerde organisaties zijn te vinden in de zorgzoeker en dan met de postcode van het vakantieadres. De thuiszorgorganisatie op het vakantieadres kan dan het zorgplan tijdelijk van Icare overnemen.

Hulpmiddelen zoals een verpleegbed met toebehoren en een tillift zijn ook mogelijk op een vakantieadres in Nederland, wanneer je deze hulpmiddelen op je woonadres ook al in bruikleen hebt.

Het beste kun je dan contact opnemen met je huidige leverancier, want er hoeft dan geen indicatiestelling meer plaats te vinden voor deze hulpmiddelen. Je huidige leverancier kan ervoor zorgen dat deze hulpmiddelen op het vakantieadres geleverd worden.

Zodra je een vakantieplek en periode hebt gekozen raden we aan om dit meteen met de huidige zorgverleners en leveranciers te bespreken, zodat hier tijdig rekening mee gehouden kan worden. Er is geen vaste termijn voor, maar vooral in vakantieperiodes kan de planning krap zijn wanneer dit bijvoorbeeld pas een week van tevoren wordt aangevraagd.

Daarnaast raden we ook  aan om voor een boeking met bijvoorbeeld een vakantiepark te vragen welke hulpmiddelen er al op locatie zijn en of er misschien al een aangepaste accommodatie is. Dat scheelt soms in het regelwerk.

Mocht je bij het regelen van deze zaken ondersteuning nodig hebben, kun je altijd contact opnemen met de Zorgcoach. Soms kunnen we iets van het regelwerk uit handen nemen. ;-)

Persoonlijke Zorgcoach

Nieuwkomer

Ik probeer er achter te komen hoe het werkt met thuiszorg en vakantie binnen Nederland. Stel iemand uit Noord-Holland krijgt daar regelmatig hulp van de thuiszorg, maar wil er een periode tussenuit in Overijssel. Kan deze persoon dan op zijn vakantieadres thuiszorg krijgen? Hoe moet men dit regelen? Wordt dit dan ookvergoed voor deze persoon?  Ik hoop dat iemand me hier verder mee kan helpen of weet waar ik dit na zou kunnen vragen.

Re: (Mantel)zorg tijdens de vakantie? Deel hier je ervaringen en stel je vragen!

Bekend gezicht

PetervandenBos,kijk het bericht van hiervoor dat gaat ook over thuiszorg op vakantie adres.

Re: (Mantel)zorg tijdens de vakantie? Deel hier je ervaringen en stel je vragen!

Expert

Hallo Peter, leuk dat je een vraag stelt op onze community!

Iemand die in de thuissituatie zorg krijgt van wijkverpleging met vergoeding uit de basisverzekering, kan deze zorg op een vakantieadres in Nederland ook blijven ontvangen. Vergoeding is dan nog steeds vanuit de basisverzekering. Regel het wel op tijd, want in de vakantieperiode is ook bij wijkverpleging de personeelsbezetting kleiner dan normaal.

In de Zorgzoeker  zoek je gecontracteerde wijkverpleging in de buurt van het vakantieadres.

Zoek op de postcode van het vakantieadres. Je kan rechtstreeks contact opnemen met een gecontracteerde zorgaanbieder om de zorg te regelen.

Geef dit ook door aan wijkverpleging die thuis komt.

Gebruik je thuis ook hulpmiddelen en heb je deze ook nodig op je vakantieadres? Afhankelijk van het soort hulpmiddel, is het mogelijk om bepaalde hulpmiddelen gratis te lenen tijdens de vakantie.

Kom je er zo uit?

Bekend gezicht

Ik heb trouwens even geinformeerd hoe het zit met v.b. een hooglaagbed en een ad matras met pomp ,het bed en het matras kunnen bij medipoint ,in mijn geval dan,voor max. 26 weken geleend worden en bezorgd worden op het vakantie adres.  Dan de tillift ,tja die is van de wmo ,die kan ik dan huren bij de welzorg en ik kan dan de kosten declareren bij zilveren kruis,de tijdsduur voor hoe lang dat kan daar zei welzorg van dat dat niet uitmaakt,dat is dus iets wat ik even van zilveren kruis wil weten voor hoelange tijd dat kan,en je kan dan 3x per jaar een gehuurd iets declareren bij zilveren kruis.Dus mijn vraag is aan jullie voor hoelange tijd kan je iets huren v.b. de tillift en dat declareren bij de zilveren kruis?

Eigenlijk wel bizar dat als je elke dag zorg hebt en daarbij hulpmiddelen nodig zijn wat van de WMO is je die moet huren en je het kan declareren bij de zorgverzekering,wel mooi dat dat kan maar mijn rolstoel is ook van de WMO en daar hoef ik toch ook niet voor te betalen als ik op vakantie ga?

Expert

@monique1964

Beste Monique,

Ik reageer even op jouw vraag over het lenen van een tillift. De tillift kan bij tijdelijk gebruik in de vakantie ook door Zilveren Kruis vergoed worden, ook als er thuis een permante voorziening is vanuit de Wmo. Maar een gecontracteerde zorgaanbieder zoals Welzorg declareert dit dan rechtstreeks bij Zilveren Kruis. Het is dus niet zo dat er een nota naar jou toe zou moeten gaan voor betaling van huur.

Je kunt hulpmiddelen lenen voor een periode van 26 weken.

Is het hulpmiddel daarna nog langer nodig kan de Zorgcoach je informeren over de mogelijkheden.

Kom je zo verder?

Bekend gezicht

AnnemarieS ,ja het is duidelijk alleen weet ik nu nog niet zeker of dat voor maximaal 3x per jaar mag,is dat zo`?

Expert

@monique1964

In de overeenkomst met de leverancier is hierover niets afgesproken. In de overeenkomst is alleen afgesproken dat het gaat om' beperkte of onzekere duur' en dat de uitleen niet de duur van 26weken overschrijdt. De leverancier toetst zelf na 3 maanden bij jou als verzekerde wat de te verwachten duur is.

Bijdrager

Wat een goede vraag, ik heb mijn eigen mantelzorger die al kwaad wordt als ik hem zo noem en die past de vakantie aan aan wat ik kan doen en als iets niet kan maken we ons niet meer druk, we hebben 3 maal de hoeveelheid benodigde spullen bij ons en alle contacten op de hoogte gesteld en we maken er van wat kan. wel huren we een huis , zodat je eten zelf in de hand hebt, En de laatste vakantie liep goed mis door medicijnen waar ik van in de war raakte, was afschuwelijk en de vakanie daarvoor had ik de CGM 1 week, dus dikke boek op tafel en alles zelf gered. ! keer oostzee en 1 keer elsace dus niet meer dan 1 dag rijden.

Maar we gaan nog steeds

Community Manager

@Colliore Wat leuk dat je op dit topic reageert. Gaat het nu, na de CGM, wel beter met je? 

Expert

@Colliore Wat fijn dat jullie op je eigen manier toch af en toe op vakantie gaan. En wat leuk dat je ook een reactie hebt gezet. Het naambordje 'mantelzorger' wordt door iedereen weer anders ervaren. We horen het vaker dat iemand niet als mantelzorger wil worden bestempeld en het als normaal beschouwd om voor iemand uit zijn of haar omgeving te zorgen. Heel veel respect voor alle 'mantelzorgers', ook voor degenen die niet zo genoemd willen worden!

Moderator

Hallo allemaal,

Er staat sinds vandaag een nieuw topic op de community, over de WLZ aanvraag. Misschien interessant voor jullie om eens te bekijken! 

We zijn namelijk bezig om een website te ontwikkelen die het makkelijker moet maken voor mensen om voor de eerste keer een WLZ aanvraag te doen. We hebben daarvoor een eerste opzet gemaakt, en zijn benieuwd wat jullie ervan vinden. Willen jullie een kijkje nemen? Meer informatie vinden jullie in dit topic.