Lukt afbouwen medicatie niet met tapering-strips? Probeer deze methode eens

Geregelde bezoeker

Bedenk of je beschikt over een sterke discipline om het afbouwen te doen met de wateroplosmethode!

Zo ja, 1. Vraag aan je apotheker toestemming of je je medicatie op mag lossen in water om het in te nemen.

Zo ja, 2. Zorg dat je de beschikt over een nauwkeurige digitale keukenweegschil (verkrijgbaar bij de Blokker).

Zo ja, 2. Koop een glazen koffiepot om om de medicatie homogeen op de lossen (verkrijgbaar bij de Blokker).

Zo ja, 3. Vul een glas water met 250 cc/gram water en verwarm dat tot lauw water (1 min., 600W, magnetron).

Klaar, 4. Doe het lauwe water in de koffiepot en doe daar de dagelijke medicatie in en laat deze 5 min. rusten.

Na 5 min. 5. Maak er een volledige homogene wateroplossing van door te roeren met een lepel.

Maak een medicatie-afbouw plan en ga uit van KLEINE stapjes, bijvoorbeeld een afname van 5% (10cc of gram) per week. Uit ervaring kan ik zeggen dat stappen van 10% (20cc/gram) bij Olanzapine te snel is.

Weeg wekelijks steeds minder van de volledige homogene wateroplossing af op de digitale weegschaal.

Beoordeel elke week of het verantwoord is om een nieuwe stap te nemen.

DE MANIER HOE VAN HOE JE SLAAPT. IS JE GRAADMETER. HEB GEEN HAAST. DAN MINDEREN EEN WEEK LATER, ALS JE DESTABILISEERT LOOP JE VEEL SCHADE OP!. WEES EERLIJK TEGENOVER JEZELF.

Wanneer er weer een inname niveau bereikt is, die weerin vaste vorm te verkrijgen is, stap hierop over na een week. Als alles OKAY, stap weer over medicatie in vaste vorm. De wateroplossingsmethode is vermoeiend.

Overleg met Arts, SPV-er of Psychiater hoe lang je deze nieuwe medicatie moet blijven innemen alvorens een stap te nemen.

Zelf het ik dit gevraagd aan psychiater Jim van Os via het gratis online-spreekuur van psychosenet.nl. Mijn ervaring is, dat Jim van Os zeer snel je vraag beantwoord; in mijn geval één tot twee dagen.

Jim van Os is een psychiater, die vindt, dat de medicatie psycho-farmaca en anti-depressieva passend moet zijn, en heeft niet de houding, dat je gewoon de voorgeschreven medicatie slikt en het daar bij laat en zo het risico loopt om in mijn geval het Metabool-syndroom op te lopen.

STREEF NAAR EEN ZO LAAG MOGELIJKE MEDICATIE, WAARBIJ JE GOED FUNCTIONEERT.

Ik heb mijn Olanzapine-medicatie van 5,0mg dd. afgebouwd naar 2,5mg middels deze methode.

Het duurde 14 weken ofwel 14 stappen. Omdat bij deze nieuwe methode, ik eerst stappen van 10% (20cc/gram) gedaan heb,  maar aan mijn manier van slapen merkte ik dat dit afbouw van medicatie te snel is , ben ik naar 5% (10cc/gram) gegaan.

HEB GEEN HAAST, NEEM DE TIJD, WEES GEDISCIPLINEERD, WEES NAUWKEURIG, WEES EERLIJK EN WEES NIET TELEURGESTELD ALS JE EEN WEEK LATER EEN NIEUWE AFBOUWSTAP NEEMT. FOCUS JE ALLEEN OP SLAAP, SLAAP, SLAAP en SLAAP.

Durf gebruik van de dynamiek (Volgende stap één of twee weken later) van de wateroplosmethode, die bij het gebruik van taperingstrips onmogelijk is. De apotheker bepaalt jouw afbouwschema. Middels de wateroplosmethode ben je zelf de baas, heb je het zelf in de hand.

Nadat ik het nieuwe medicijn-niveau van 2,5mg in in vaste vorm innam, heeft het twee maanden geduurt, voordat ik weer op mijn ouderwetse manier lekker in slaap viel en doorsliep.

OVERWEEG EERLIJK OF HET JE DE MOEITE WAARD IS OM NOG EEN STAP TE NEMEN.

Wat ik nu bereikt heb, 2,5 mg Olanzapine voor mij acceptabel. Ik kan weer genieten van het leven.

Mijn psychiater Erik Mol zei tegen mij: "Zorg ervoor dat de motor altijd stationair blijft draaien". 0 medicatie-inname is geen ULTIEME HOOFDDOEL.

Lukt afbouwen medicatie niet met tapering-strips? Probeer deze methode eens

3 ANTWOORDEN

Re: Lukt afbouwen medicatie niet met tapering-strips? Probeer deze methode eens

Community Manager

Bedankt voor het delen van je tips @Tinus2

Dit maal over het afbouwen van medicijnen. Fijn dat je je medicatie hebt weten af te bouwen. Het lijkt me inderdaad wel dat een flinke dosis discipline belangrijk is om dit goed vol te houden op deze manier. En natuurlijk de juiste ondersteuning van je apotheker en/of arts. Ik denk dat dat laatste qua belang nog even onderstreept mag worden. Betrek je arts en/of apotheker hierbij - of bij welke vorm van afbouwen dan ook. Ook de nodige nauwkeurigheid lijkt mij hier van belang, met name bij het meten van de doseringen. Daar zit denk ik wel een foutgevoeligheid. Hoe ging jij daarmee om? 

Ik ben wel benieuwd Tinus, hoe ben jij zo op dit idee gekomen? Deze manier van afbouwen. 
Je schrijft wel over je contacten met de psychiater. Was dat meer voor de hulp tijdens het afbouwen? Of is dit een idee van een zorgverlener. 

Zelf heb ik geen ervaring met het afbouwen van medicatie. Omdat ik bij een zorgverzekering werk krijg ik natuurlijk wel het één en ander mee. Ik begrijp dat er geregistreerde alternatieven voor handen zijn waarmee je als patiënt verantwoord kan afbouwen. Dit loopt uiteraard ook altijd via je arts en/of apotheker. Eén van de veelbesproken onderwerpen zijn tapering-strips. Meer informatie (ook over vergoedingen) lees je in dit topic: Cinderella tapering

Voor mensen die willen beginnen met afbouwen. Ik benoem en herhaal toch nog even: Afbouwen van medicijnen echt in overleg en met behulp van je apotheker en/of arts!

Welke ervaringen hebben jullie met afbouwen? Is iemand al bekend met deze methode?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Geregelde bezoeker

De methode heb ik zelf bedacht en is ontstaan, doordat ik als laatste behandeld ben door een homeopatische psychiater, waardoor ik bekend werd met het feit, dat er mensen zijn, die in kleine dosering arsenicum slikken.

Door het oplossen van de medicatie in 250cc hardwarm water en vermindering van stapjes van 5% is het goed te doen. Zelfs bij deze stapjes reageerde mijn slaapsysteem bij vermindering van een stap met 5%.

Bij het bereiken van 125cc ben ik weer overgestapt naar een vaste vorm. Ook deze stap leverde weer een onregeling van het slaapsysteem op. Het duurde 2 maanden om weer mijn oude vertrouwde slaap terug te krijgen. Ja, het zijn zware medicijnen. Je lever bouwt er ook geen tolerantie voor op.

Je weegt de oplossing met een keukenweegschaal op gram nauwkeurig. In eigenbelang is nauwkeurigheid vereist.

Groeten.

Community Manager

Knap hoor dat je dit helemaal zelf hebt bedacht en uitgevoerd. Dat vraagt toch wat van een mens. Qua nauwkeurigheid, discipline en dat soort dingen. Heb je er veel tijd in gestopt, om dit helemaal uit te werken?Inclusief met hoeveel % je het beste kon afbouwen per stapje. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.