Is het verbieden van reclame voor junkfood betuttelend of bittere noodzaak?

Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Volgens Britse professor Graham MacGregor moet er een verbod komen op reclame voor junkfood. Wereldwijd hebben 1 op de 3 volwassenen namelijk last van overgewicht. Daarnaast zou er volgens hem een belastingsverhoging moeten komen op ongezond voedsel, zoals bijvoorbeeld frisdrank.

Vind jij het verbieden van reclame voor junkfood betuttelend of bittere noodzaak?

het hele artikel staat op nu.nl

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Is het verbieden van reclame voor junkfood betuttelend of bittere noodzaak?

13 ANTWOORDEN

Re: Is het verbieden van reclame voor junkfood betuttelend of bittere noodzaak?

Stamgast

Lijkt me helemaal niet gek.

Volgens mij is de Partij voor de Dieren voor een belasting op vet. Vind ik ook niet verkeerd. Best wel goed eigenlijk.

Ja, ik denk echt wel dat de mensen het niet zomaar uit zichzelf zullen doen. De mens is een gewoontedier. Ik tenminste wel. Voordat ik eindelijk in beweging kwam moest ik ook aan de rand van de afgrond komen. Maar er zijn er genoeg die die afgrond niet zien en gewoon doorgaan. Onwetendheid. Koppigheid. Halsstarrigheid. De anderen doen het ook.

Van mij mag de overheid er best een veel actievere rol in spelen. Zo een verbod zou ik prima vinden. Kijk maar eens op straat naar de reclame van de hamburger restaurants en al die andere fastfood ketens. Je krijgt het zo veel voor je kiezen.

Hier in het westen zie je veel meer ziekten die voortkomen uit verkeerde eetgewoonten dan in het verre oosten. Daar eten ze heel anders dan hier. Dat is geen toeval.

Volgens mij hebben ziekenfondsverzekeraars er ook belang bij. Want bij minder ziektekosten kunnen de premies omlaag. Minder ziektekosten is voor iedereen prettig. Maar vooral een betere gezondheid door minder ongezond eten. Mensen zullen er gezonder door worden.

Maar dan zullen ze er mijns inziens dus wel aan hun oren moeten worden bijgetrokken. huhuhu Smiley LOL

- Frits

Bezoeker

Dag Muscadijn

We hebben het hier over het niet eten van junkfood. Nou ik heb met eigen ogen gezien op kantoren van doktoren dat ze roken als ketters. De ene na de andere sigaret. De asbak vol met peuken en op de bureaus ligt as tot op de grond toe. Over gezond gesproken.

En dan moeten wij gezond eten? Nou kook ik altijd al vers eten,maar een kleine uitzondering kan echt geen kwaad als ik een kroketje een keer eet.

En dan nog de kleur geur en smaakstoffen! Ik vraag me af of dat niet schadelijk is voor de gezondheid.

Het vlees waar mee gerotzooit wordt. 

Laten ze daar eens naar kijken! Gezonde voeding zonder kleur geur en smaakstoffen.Minder suikers en minder vet toevoegen zou ook nog goed wezen.

Ze moeten bij de bron beginnen als we gezond willen eten en dat zijn de FABRIKANTEN!

En dan nog het gezonde voedsel goedkoper maken als het ongezonde voedsel. Dat stimuleert iets meer om die produkten te kopen.

Groetjes Heleen

Bewerkt 
Vaste bezoeker

Gebruiker heeft het bericht verwijderd

@ZingendVoske, leuk dat je op mijn uitnodiging bent ingegaan om hier te posten. Ik ben even naar de site gegaan waar je naartoe linkt. Op de een of andere manier laat die site jouw reactie niet zien. Zou je je reactie ook hier willen plaatsen?

Stamgast

Dag beste @Heleen526,

Inderdaad, bij de bron beginnen. Dus gezond voedsel goedkoper en slecht voedsel duurder. Nou, dat doe door een vettax op voedsel met ongezonde vetten.

Ik eet trouwens ook wel eens patat. Sinds Linda de Mol zei dat ze niks moest hebben van die goji flauwekul ben ik ook weer om. Maar ik bak mijn patat wel in de oven. Dat is veel minder vet.

Dat dokters ook als ketters roken bewijst maar hoe zwak de mensen zijn en dus hoe belangrijk het is dat er dmv wetten wordt ingegrepen op die ongezonde leefstijlen. Toch? Want dokters weten toch echt wel beter, maar gaan er net zo goed in mee. Vandaar ook dat ik zeg dat de mensen er aan hun oren moeten worden bijgetrokken. Anders gebeurt het gewoon niet.

Ik had vroeger ook zo'n dokter.

Vlees is rampzalig. Ben blij dat ik daar mee ben gestopt. Vroeger was het lekker, nu maken ze het lekker met kruiden en specerijen, anders proef je niks. Dat was vroeger niet nodig. Toen was het van zichzelf al lekker.

Maar gezond eten doe je niet om de dokter een plezier te doen. Dat doe je voor je eigen welzijn.

- Frits

Vaste bezoeker

Verbied dan ook de reclame voor alcohol, alle producten die vol geur-kleur-smaakstoffen zitten, die 8 klontjes suiker per glas bevatten, etcetera. O en dan a.u.b. ook op de verpakking vermelden welke ziektes je van het product kan krijgen, werkte bij tabak toch ook ( niet)?

Betuttelend dus. Dan ook nog eens over belasting beginnen. Alsof de overheid dat gaat gebruiken voor de gezondheid van deze burgers, nee hoor dat verdwijnt in de schatkist voor andere zaken.

Begin ook niet over extra zorgpremie heffen, want hoeveel werk kost dat? De enige eerlijke methode is een heffing, die de overheid alleen maar mag gebruiken voor eventuele extra kosten in de zorg, voorlichting enzovoorts.

Vaste bezoeker

verzadigde vetten (cholesterol) zijn noodzakelijk voor onze hormoonhuishouding en de reparatie van beschadigde vaten. je cholesterol gaat omhoog als je bloedvaten beschadigd zijn .ik ben geen dokter.

Junkfood is natuurlijk makkelijk verkrijgbaar, snel en veel mensen vinden het lekker. Gezonde voeding vergt iets meer inzet. Ik werd een aantal jaar geleden door een collega gewezen op een app waarmee je voor een klein bedrag een vers gekookte maaltijd kon afhalen bij een buurtgenoot. Die buurtgenoot maakt standaard meer dan hij/zij die avond zelf eet. Zo kan je toch voordelig en snel een gezonde maaltijd afhalen. Zou dat meer gestimuleerd moeten worden?

Bewerkt 
Stamgast

Ik denk dat als je de energie opbrengt om zelf te gaan koken dat je dan vanzelf al gezonder bezig bent.

Misschien moeten mensen ook meer gewezen worden op de gezonde eigenschappen van diepvriesgroenten en bonen. Die hoef je alleen nog maar op te warmen.

Als je geen zin hebt om te koken maakt het niet uit hoe gezond of ongezond een maaltijd is. Dan moet je eerst die drempel over om te gaan koken.

Ik denk eerder dat mensen over die gemakzucht moeten heenstappen en wat meer energie steken in hun eigen gezondheid.

Diepvriesgroenten en bonen kunnen het leven van een werkende mens al veel gemakkelijker maken. Als je na een dag werken geen zin hebt om te koken ben je echt heel snel klaar met een bordje opgewarmde diepvriesgroenten, bonen en wat rijst of pasta. Zo'n bordje kan met wat pastasaus of roerbaksaus al best lekker en gezond zijn en het duurt nog geen twintig minuten om dat op tafel te zetten.

Bonen uit blik of pot zijn maanden houdbaar. Zonder koeling. Als je na een paar maanden er eindelijk aan toe bent om die pot met bonen open te maken zijn ze nog steeds even goed. Dat hoef je niet met vlees of kaas te proberen.

Misschien moeten bonen ook wat meer worden gepropageerd als gezond en makkelijk. Bonen hebben een beetje een imago van stoffig en uit grootmoeders tijd. Nou, bonen zijn licht verteerbaar, boordevol eiwitten, vitaminen en mineralen en dus een zeer goed alternatief voor vlees en zuivel. Het is bovendien goedkoper dan vlees en veel langer houdbaar.

Kidneybonen, kapucijners, witte en bruine bonen, zwarte bonen. Keus genoeg en ze staan in het schap bij de supermarkt te wachten tot je ze meeneemt.

- Frits

Moderator

Hi Frits,

Leuk dat de topics over voeding je aandacht blijven trekken Smiley Vrolijk  Als ik je reactie goed begrijp ben jij van mening dat zelf koken juist voor mensen goed is om zo ook gezonder te worden. Kan mij hier wel iets bij voorstellen. Je weet precies wat je in de pan/oven doet en bent zo bewuster bezig. Daarnaast moeten mensen dan inderdaad wel weten wat wel en niet gezond is. Het forum is een mooie plek om ervaringen en verhalen te delen! Ook tips zijn welkom.  Zou jij je weetjes en tips over gezonde voeding willen blijven delen?

Zou ik heel leuk vinden!

Bewerkt 
Stamgast

Hi @Michelle,

Ja dat wil ik best wel doen hoor. Smiley Vrolijk

Voor mij is gezond eten eigenlijk een doorlopend proces van proberen en experimenteren. In kleine stapjes nieuwe dingen proberen.

Ik denk dat het belangrijk is om open te staan voor nieuwe dingen en niet krampachtig vasthouden aan oude wijsheden. En oude wijsheden zijn niet perse hetzelfde als feitelijke waarheden... Je moet ook wel feiten van fabels weten te onderscheiden.

Anderen hebben hier ook al meerdere malen gezegd dat je zelf moet uitvinden wat voor jezelf het beste is. En dat is voor elk weer wat anders.

Bij wat is jouw eetpatroon heeft @schriani aangegeven dat meer maaltijden per dag goed is om insuline dips te voorkomen. Daar ben ik het best wel mee eens.

Ik heb 's nachts altijd een snack attack. Daar ga ik nu wat aan doen door 's avonds een bordje havermout te nemen. En dan neem ik 's ochtends een glas melk minder. Kijken hoe dat uitpakt.

Havermout heeft namelijk een stabiliserend effect op de bloedsuikerspiegel. En dat leidt tot een vermindering van het hongergevoel.

Twee tot vier eetlepels havermout in de melk, beetje testen en zien wat er gebeurt. Kokosrasp erbij is ook erg lekker. En aardbeiensiroop of kersensiroop maakt het lekker zoet. ja, het moet wel lekker blijven he? Smiley Erg vrolijk

- Frits

Vaste bezoeker

Als junkfood echt zo ongezond is dan gaat eenverbod op reclame voor mij niet ver genoeg.

dan zou het verboden moeten worden om het ze verkopen en te produceren .

met enkel een verbod op reclame haal je niet veel uit . die jongeren zullen toch wel een patatje oorlog kopen in de school pauze .

Stamgast

Ja, daar zit wel wat in.

Hier in Amsterdam kan ik zo 2 scholen noemen waar een snackbar vlak bij is.

Marcanti College op de Jan van Galenstraat heeft een snackbar schuin tegenover zich, naast het Foodcenter.

Barlaeus Gymnasium op de Weteringschans heeft een snackbar naast zich op de hoek met het Kleine-Gartmanplantsoen.

Zo zullen er nog wel meer zijn.

- Frits