Is het je gelukt? Stoppen met roken? Deel je tips en help anderen

Bewerkt 
Webcare

Elf jaar geleden ben ik gestopt met roken via Allen Carr. Ik rookte vanaf mijn 12e en ben nog iedere dag blij dat het me gelukt is.

Ben jij gestopt met roken en hoe deed jij het? 

Ben je nog niet gestopt maar ga je met tips hier aan de slag?

Beloon de tipgever met een kudo. (klik op het duimpje!)

We zijn erg benieuwd naar jouw tips en verhaal.

sigaretten.jpg

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Is het je gelukt? Stoppen met roken? Deel je tips en help anderen

13 ANTWOORDEN

Re: Is het je gelukt? Stoppen met roken? Deel je tips en help anderen

Nieuwkomer

Ik ben 5 jaar geleden gestopt met roken. Deels omdat ik ziek werd, maar liep al heel lang met het plan om te stoppen. Dus toen heb ik de knoop gelijk doorgehakt. Ik ben van de ene dag op de andere gestopt. Mijn pakje shag wat ik had heb ik dichtgeplakt en in een la gegooid. En in gedachten dacht ik alleen maar...Niet meer doen, niet meer doen Het is ongezond. Gewoon niet meer doen. Dat zijn de woorden die ik me ingeprent heb. En wonderbaarlijk taalde ik niet eens naar een sigaret. Terwijl ik veel pogingen had gedaan om te stoppen wat niet gelukt was. Ik heb veel gewandeld en veel afeleiding gezocht. Ik had geen last van snoepen en sliep goed, omdat ik veel bezig was. Dat maakt je moe. Gezond eten, bewegen en veel water drinken is daarbij belangrijk. Na 2 jaar vond ik mijn pakje shag in de vergeten la. Ik heb het toen pas weggegooid. Ik ben echt superblij dat ik er van af ben. En ik taal er niet meer na. Dit is hoe het gedaan heb. Dus nogmaals veel water en bewegen en afleiding zoeken helpt echt. 

Gr Margreet

Nieuwkomer
Beste Margreet,
Van harte gefeliciteerd, wat een mooi resultaat! Zelf was ik fervent sigarenroker en vertelde mezelf dat dat niet ongezond was, omdat je die niet inhaleert. Nu ik een tweetal operaties aan mijn voeten moest ondergaan en ik las dat de complicaties bij rokers maar liefst 80% hoger waren dan bij niet-rokers, ben ik subiet gestopt. Wat ik daarna miste was niet de nicotine, maar we het gezellige uurtje na de avondmaaltijd, waarin mijn man en ik in goede harmonie lekker ontspannen van een mooie sigaar genoten. Inmiddels ben ik thuis, herstellend van de operatie aan de eerste voet (immobiel), maar heb nog steeds geen neigingen een mooie Hajenius te gaan zoeken. Het voelt ook wel lekker vrij. Ik wens je alle succes met een rookvrije toekomst.
Groet, Janneke

Bekend gezicht

Ben geen roker ,ik heb astma en heb daar heel veel last van van sigaretten of sigaren rook

Ik vindt dit wel een goed onderwerp en vind het ontzettend knap dat deze mensen gestopt zijn ,heel mooi!!

Een pluim voor jullie!!

Gast

Stoppen met roken is heel zwaar als je behoorlijk wat afgepaft hebt in je leven. Het lichaam heet in al die tijd z'n uiterste best gedaan met het vermijden van problemen, die vroeg of laat zeker gekomen zouden zijn, ware het niet dat je stopt, of stoppen witlt.

Ja, hoe doe je dat het beste? Van acupunctuur is bekend dat velen er baat bij hebben. Anderen doen het met hun wilskracht en daarin merk je meteen de persoonlijke kracht bij mensen op. Maar niet bij iedereen wil het liukken, dus zijn extra maatregelen nodig.

In de tijd dat je rookt, wordt een enorm deel van vitaminen en mineralen afgebroken die roken als schade heeft toegebracht aan het lichaam. Vooral een groot gebrek aan de vitaminen C en B-complex is ontstaan en die dienen dan ook acuut te worden aangevuld zodra je gaat stoppen, of drastisch minderen. Door hoge doseringen te nemen van de vitamine C (minstens 6 tabletten van 1000 mg/tablet per dag!!!) - en dat gedurende een maand en daarna per week 1 tablet verminderen om af te bouwen - wordt het lichaam zo min mogelijk blootgesteld aan de afkickverschijnselen ervan. Bij een B-complex product is per dag 1 tablet voldoende.

Overigens geldt deze formule ook voor verstokte koffiedrinkers die drastisch willen minderen. Ik heb ontdekt dat alles, waar je afkickverschijnselen van krijgen kan, er een groot tekort is aan vitamine C (plus ook mineralen en B-complex).

Veel mensen kunnen smurrie-achtige ontlasting ervan krijgen, omdat vitamine C in hoge dosering ook wat laxeert. Geen paniek dus, het is een natuurlijk darmschoonmaakmiddel, naast vele andere bijzondere effecten ervan.

Daarnaast dien je heel zorgvuldig om te gaan met je voeding, omdat er bijna altijd een verschuiving plaatsvindt in behoeften. Als roken wegvalt, komen andere behoeften ervoor in de plaats en daar is zoet eten en drinken het meest bekende gevolg van, en je wordt dan meteen ook dikker. Hoe vaak zie je dit niet in je omgeving? Dus advies om geloijk met het stoppen met roken ook nauwelijks zoet voedsel te eten/drinken, omdat het lichaam nog erg moet accomoderen met deze nieuwe situatie, die overigens geen kattepis is, hoor. We vinden het allemaal wel heel normaal dat we van alles kunen genezen, maar staan er vaak helemaal niet bij stil wat het licham allemaal moet ondernemen om weer gezond te worden.

Enne.... de aanhouder wint altijd! Dit is een dingw at zeker is, in welke omstandigheid je je ook bevindt. Volhouden, doorzetten en schouders er weer onder zetten als het even niet gelukt is. Opstaan en opnieuw beginnen. Het kweekt tegelijkertijd een essentiële eigenschap in je, namelijk je doorzettingsvermogen. Die zal je bij het ouder worden meer en meer nodig gaan hebben...

Community Manager

@fpo Zou een ontgiftingskuur misschien ook helpen? Een week alleen maar sap ofzo. Ik heb er geen verstand van maar hoor wel dat mensen dat soms doen.

Gast

Ontgiften is natuurlijk een fantastisch hulpmiddel erbij. Sapvasten kan, maar daarbij komt wel een overmaat aan fructose je lichaam in en fructose is de krachtigste dikmaker die we kennen, naast kristalsuiker.  Als je het dan over ontgiften hebt, dan zijn darmspoelingen met sterke koffie de meest effectieve behandelingen die ik ken. Een liter warme vloeistof, gemaakt van sterke koffie, in de endeldarm laten lopen, stelt het lichaam in staat de koffie snel naar de lever toe te transporteren en daar begint dan meteen de detox. De galgangen worden door de sterke koffie ingeknepen = contractie), waardoor veel gal met gifresten naar de darm toe stromen kan, klaar om uitgescheiden te worden. Vanwege de reuma-injecties, die net zo giftig zijn als de chemokuren, heb ik zeker zo'n 5 jaar gebruik gemaakt van deze truc en het heeft me wel degelijk geholpen in het los krijgen van dat gif. Dat kon ik duidelijk merken aan de snelle vermindering van de zeer vervelende bijwerkingen van die middelen. Voor deze behandeling heb je wel een clysma set nodig. Dat is een kunststof beker van een liter inhoud, met onderaan een opening om een siliconen slangetje van 1 meter aan te bevestigen, met een kraantje eraan. Aan dat kraantje komt dan weer een rubberen slangetje te zitten dat lijkt op een maagsonde (is het misschien ook). Dat moet lekker flexibel zijn, want dat slangetje gaat voor een deel de anus in. Eenmaal in rechts loiggende houding dat slangetje in de anus gestopt, kan het kraantje worden open gedraaid en zo blijf je liggen tot een klein kwartiertje voorbij is. Dat gaat echter niet zonder slag of stoot, want onderwijl komen krampen los en dan moet je heel goed oefenen om de anus dicht te houden. Als het absoluut niet meer lukt om het correct i te houden, loop je snel naar het toilet om te legen.

Maar natuurlijk is sapvasten een heel eenvoudoige methode. En daarbij nog een kanttekening: als je dan wilt vasten middels sappen, dan zijn voornamelijk de sappen van groene groenten het meest effectief. Fruitsappen ontgiften niet zo hard, en zijn alleen maar lekker. Dan smaakt sap van groene groenten niet lekker, vind ik, dus kan je het aanvullen met een halve appel van zoetzure kwaliteit, zoals de Granny Smith.

Ga jij dit doen, denk je, Raoul?

Community Manager

@fpo Misschien. Ik denk altijd dat alleen sap niet gezond is, dat ik wel iets moet eten. Hoe lang moet je zoiets volhouden?

Gast

In wezen is vasten gewoon niets eten en alleen maar drinken. Dat kan natuurlijk met sappen, maar ook met water, thee en soepen. Er zijn een paar uitzonderingen waarbij vasten wordt ontraden en dat is als je diabetes hebt, of als je te weinig weegt.

Zelf heb ik een gewicht van53 kilo en als ik een week vast omdat het absoluut nodig is vanwege gifstoffen die ik wijt wil, dan kan ik zo rond de 47 kilo wegen aan het eind van zo'n week.  Maar beter is niet te gaan vasten als je minder dan 55 kilo weegt, met een normaal ppostuur, een lengte van niet minder dan 1.60 meter.

Zo nu en dan flink wat gewicht kwijt raken is juist perfect, want dan raak je juist ook veel gifstoffen kwijt. Dus hoe meer vet je verliest, hoe schoner je lijf wordt. Daarom hoef je in het algemeen niet bag te zijn dat je het niet zal redden, want je lichaam redt het wel degelijk.

Natuurlijk kunnen er bijwerkingen ontstaan tijdens de eerste 3 dagen van het vasten, want die dagen zijn het meest cruciaal. Die bijwerkingen zijn niets anders dan het effect wat je lichaam ervaart aan het kwijt raken van gifstoffen en die voelen natuurlijk helemaal niet prettig. Maar die bijwerkingen kan je heel goed opvangen met hoge doses vitamine C in de vorm van Ascorbyl Palmitaat, 3 x daags 1 volle maatlepel; meer is niet nodig.

Deze vorm van vitamine C kan perfect door de bloed-hersen-barrière heen komen en daarbij werkelijk alle organen voorzien van deze stof. Het is wat duurder, maar werkt het allerbeste van alle bekende vitamine C preparaten.

Nog even terug naar jouw vraag, Raoul, of je wat moet eten: als je echt wilt vasten, liever geen voedsel eten, anders is het effect zo weinig, dat je je eigenlijk alle moeite wel kunt besparen. Ik zeg het maar eerlijk, hoor, want het zou zonde zijn van alle moeite en van je geld.

Wat ik ook een aantal jaren gedaan heb, is door de week heel schaars eten en drinken, maar wel veel water drinken, geen verslavende middelen zoals alcohol, roken (deed ik toch al nooit), koffie en suikers tot me nemen en als het weekend dan aangebroken is, dan wel een paar extra lekkere dingetjes consumeren. Ik kon me dan enorm verheugen op een stukje appeltaart bij de koffie. Maar dat dan niet langer dan 2 dagen, dus de zaterdag en de zondag. Op die manier gaf ik mezelf toch de gelegenheid om langzaam aan veel toxines kwijt te raken, zonder dat het me grote moeite kostte, en dat werkte heel prettig, vooral omdat ik mezelf in het weekend kon tracteren op iets lekkers, evengoed nooit overdreven. Dan verdiende ik dat ook, voor mijn gevoel.

Denk je dat je hier iets mee kan, Raoul?

Gast

Aanvulling: het echte vasten is meestal 1 week, maar wordt door sommigen verlengd tot 10 dagen en soms zelfs langer, afhankelijk van de hoeveelheid gifstoffen die men heeft verzameld in het lichaam.

Was ik nog vergeten te vermelden....

Community Manager

@fpo Het blijft toch lastig... ik rookte 1 sigaret per dag, en nu weer meer Smiley Verdrietig

Volgens mij is het mentaal moeilijker dan lichamelijk... daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.

Gast

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, Raoul. Daar heb ik veel ervaring mee opgedaan vanuit mijn praktijk voor natuurgeneeswijzen. Zoveel mensen ervaren dit probleem en voor de één is het blijkbaar lastiger dan voor de ander. Juist om deze laatste groep meer te kunnen ondersteunen heb ik toen onderzoek gedaan naar hoe de bijwerkingen/afkickverschijnselen opgevangen kunnen worden, waardoor het probleem van stoppen verminderen kan, of soms zelfs helemaal kunnen wegvallen.

Je hebt gelijk als je zegt dat het mentaal moeilijker voelt dan fysiek. In de meeste gevallen werkt dat ook zo. daarom zijn het ook de mensen met een sterke wil die de situatie zomaar ineens kunnen ompolen, alsof het weinig moeite kost. Maar niet iedereen heeft zo'n karakter, dus zullen we moeten roeien met de riemen die we hebben.

Zou je eens willen proberen met die verhoogde doseringen van de eerder vermelde vitamines en eens volgen wat je lichaam ervaart? Hou me maar op de hoogte, als je wilt...

Community Manager

@fpo Ik ga het proberen. M'n pinpas doorknippen zou ook helpen, maar dat maakt boodschappen doen weer lastig. Ik laat je weten hoe het gaat Smiley Vrolijk

Gast

Succes Raoul, ik duim voor je!