Highlighted

Hulphond? Niet afleiden!

Community Manager

Deze week in het nieuws: een item over hulphonden. KNGF is een campagne gestart om duidelijk te maken dat je de hulphonden die aan het werk zijn niet moet afleiden. Het komt in de praktijk regelmatig voor: 33 procent van mensen met een blindengeleidehond maakt dagelijks mee dat de hond wordt afgeleid.  En dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen.

Bekijk hier het item van EditieNL:

Natuurlijk geldt dit niet alleen voor blindengeleidehonden 
Ook de andere soorten hulphonden zijn geconcentreerd aan het werk voor hun baasje. En het is best moeilijk om je op twee dingen tegelijk te concentreren. Dat zie je hier ook in het filmpje van de KNGF:

We zijn benieuwd naar jouw ervaring en mening
Heb jij een hulphond en merk je dat mensen jouw hulphond weleens afleiden? Hoe reageer je daar dan op? Of ben je juist iemand die dit helemaal niet wist en weleens een hulphond heeft geaaid?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Hulphond? Niet afleiden!

12 ANTWOORDEN 12

Re: Hulphond? Niet afleiden!

Community Manager

@HSS @Hulphond03 @barbarath en @Verwijderde account Welke ervaringen hebben jullie (en jullie hulphonden) hiermee? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Vertrouwd gezicht

Het is af en toe een klein drama. Ik snap dat een hulphond bewondering en vertedering oproept, maar er staat echt met levensgrote letters op haar dekje 'geen aandacht geven a.u.b.'. Het is verbazingwekkend hoe creatief mensen dat proberen uit te leggen. 'O, maar ik aai haar ook niet', op het moment dat ze uitgebreid tegen haar staan te kletsen. Zich niet realiserend dat praten tegen een hond ook een vorm van aandacht is. Of 'ja, maar ze kwam zelf naar me toe'. Daar hoef je toch niks mee? Of reageer jij ook op elke persoon die vaag jouw richting op loopt? Of die keer in de taxi, dat de chauffeur tijdens het rijden op kleutertoon tegen Tana begon te kletsen: "Ja, ik mag jouw geen aandacht geven, hè? Nee, dat mag niet." Wat mij de reactie ontlokte (op dezelfde kleutertoon): "En wat doet-ie nou dan?" Waarop-ie schaapachtig reageerde: "Ik praat toch alleen tegen haar?" - "Nou ja, ik weet niet hoe jij dat interpreteert, maar dat lijkt mij toch een vrij uitgebreide vorm van aandacht."

Kortom: mensen lijken niet te begrijpen dat "geen aandacht geven a.u.b." gewoon betekent: NEGEREN oftewel: DOE ALSOF DE HOND ER NIET IS. Zelfs aankijken is een vorm van aandacht. En dat is niet zielig, want van mij krijgt ze echt heel veel aandacht en ook mijn man geeft haar op gezette tijden een knuffel en mensen die hier regelmatig komen mogen haar even begroeten. Maar niet Jan  en alleman.

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Verwijderde account
Niet van toepassing

Ja hier hetzelfde probleem,of je het dekje om hebt voor jan joker!!

Mensen schijnen het niet te begrijpen,niet aaien maar wel tegen de honden praten ,ze denken dat dat anders is .

En het is niet 1 keer op een dag maar meerdere keren dat je dat meemaakt,heel vervelend ,misschien moet er maar een dekje komen met ,niet aanraken of afleiden deze hond heeft een besmettelijke ziekte!

Ik zeg het best streng tegen de mensen ,vaak ben ik ze ook een stapje voor ,dat als ze willen aaien draai ik weg met mijn rolstoel,maar het kan ook zo zijn dat als je bij de kassa staat in een winkel dat mensen achter je hem stiekem aaien en dan trek ik de hond weer naast me en is het klaar.

Ja ach hopelijk komt er meer bekendheid wat betreft hulphonden ,op scholen bij bedrijven,in winkels zou v.b. meer bekendheid moeten komen over het niet aaien of tegen hulphonden praten dat dat niet wenselijk is .

Vertrouwd gezicht

Soms zeg ik iets te hard tegen mijn hond: "Lastig hè, dat iedereen je van je werk af probeert te houden." Of ik probeer het met een zgn. lolletje en dan zeg ik tegen degene die probeert om Tana te aaien heel paniekerig: "Pas op hoor, ze heeft vandaag nog niet gegeten!" En in de tijd dat ze overleggen met zichzelf of ik het nou serieus meen of niet, maak ik me uit de wielen. Maar af en toe... 

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Community Manager

Bedankt voor jullie reacties HSS en Monique. Zo te lezen maken jullie beide vaak mee dat jullie hulphond wordt afgeleid. Ondanks de waarschuwing op het tuigje zelf. Verbazing van mijn kant ook over de opmerkingen die jij krijgt HSS, alsof mensen weten dat ze iets doen wat niet mag. Maar zich er toch onderuit proberen te praten met dat soort excuses. 

Ik kan me de drang of instinct wel voorstellen. Om even een aai of andere vorm van aandacht te geven. Het zijn vaak toch wel mooie en goed verzorgde honden. En dan ook nog met een bijzondere taak. Maar ze zijn druk aan het werk. En aan het tuigje/dekje zie je meteen dat het een hulphond is, inclusief de waarschuwing die erop staat. Jouw opmerking Monique past hier wel bij. Over een dekje met een hele andere tekst, zoals een besmettelijke ziekte. 

Hopelijk zorgt deze campagne weer voor wat extra kennis en bewustzijn over dit onderwerp. 

Het valt me ook op dat er verschillende teksten zijn, die op het dekje of tuigje van de hulphond staan (volgens Google afbeeldingen). Zoals enkel de term hulphond, teksten in de categorie 'niet aaien' en teksten in de categorie 'geen aandacht'. 

Is dat een eigen keuze? Of zijn daar speciale regels voor?

Misschien dat sommige mensen bij 'niet aaien' teksten denken dat ze wel tegen de hond mogen praten ofzo. Of het echt veel helpt vraag ik me af. Zeker als ik lees dat jij HSS de 'geen aandacht' versie hebt. Maar ook nog steeds krijgt Tana te maken met afleiding. 

Vertrouwd gezicht

@Eva S schreef:

<quote>

Het valt me ook op dat er verschillende teksten zijn, die op het dekje of tuigje van de hulphond staan (volgens Google afbeeldingen). Zoals enkel de term hulphond, teksten in de categorie 'niet aaien' en teksten in de categorie 'geen aandacht'. 

Is dat een eigen keuze? Of zijn daar speciale regels voor?

</quote>

Het is complete chaos in dat opzicht. De term hulphond is niet beschermd en er heerst helaas een wildgroei aan hesjes, labels en honden die door hun baas worden weggezet als assistentiehond, terwijl ze dat niet zijn. Labels en hesjes zijn op het internet ruimschoots zonder belemmering te bestellen en als je die om de rug van je hond knoopt is het een hulphond. Zo simpel is dat. Velen denken dat een 'echt team' een pasje heeft, maar ook dat is een wassen neus. Enerzijds zijn er geaccrediteerde hulphondenscholen die geen pasjes uitgeven en anderzijds zijn er charlatans die zelf pasjes knutselen. Met alle geavanceerde printers van tegenwoordig is dat ook een fluitje van een cent.

De Stichting Gebruikers Assistentiehonden (Stichting GA) is een van de centrale spelers in een werkgroep die lijn probeert aan te brengen binnen deze anarchie. Al jaren probeert men te komen tot eenduidige (h)erkenning van een assistentiehond op europees (en liefs wereld-) niveau. Je kunt natuurlijk heel simpel roepen: 'Allemaal hetzelfde dekje!', maar zo eenvoudig ligt dat niet. Want zoveel assistentiehonden, zoveel pasvormen. Bovendien wil elke hulphondenschool zich graag profileren met zijn eigen logo.

Maar dat er behoefte bestaat aan eenduidigheid staat als een paal boven water, want juist door die verscheidenheid komt het nu nog veel te vaak voor dat mensen met een assistentiehond geweigerd worden. Want als een onopgevoede wildebras gisteren het interieur van de taxi compleet verbouwd heeft, moet de welgetrainde assistentiehond daar morgen voor boeten en wordt begrijpelijkerwijs geweigerd. In zijn taxi geen hond meer! En datzelfde kan gebeuren bij de supermarkt. Als daar de eerste de beste boerenfox met een dekje van het internet de leverworst uit de vitrine confisqueert, kan ik met mijn gecertificeerde poedel morgen mooi geen boodschappen meer doen.

Kortom: de noodzaak naar (h)erkenning is helder, maar die horde is zo 1, 2, 3 niet genomen en zal veel geduld en uithoudingsvermogen vergen.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste @HHS,

Dank voor de extra uitleg die je ons geeft in de situatie. Ik lees uit je verhaal dat er dus niet echt regels zijn? Dat lijkt me erg lastig in jullie situatie en maakt het ook niet gemakkelijker. En ik zie ook in je verhaal dat de noodzaak naar (h)erkenning helder is. Waar zouden ze moeten beginnen om hier verandering in te brengen? Ik ben ook erg benieuwd of @Verwijderde account en anderen zich in dit verhaal herkennen?

Groeten,

Jordan

Verwijderde account
Niet van toepassing

Ja wel ,ik weet dat er onrecht matig gehandeld wordt ,zoals met de hesjes ,de dekjes dus,op inernet veelal te verkrijgen,eigenlijk vindt ik het misselijk dat mensen dat doen en daar misbruik van maken ,schandalig gewoon!!!

Ik heb het hesje/dekje van de hulphondenschool gehad,ik zou ooit nog een pasje krijgen maar helaas nog niet gekregen!

Maar kom op ik zit in een elektrische rolstoel met beensteunen omhoog ,heb allerlei braces om,hoe duidelijk is het dan dat ik ook echt gehandicapt ben en een hulphond heb.

Er moet een eenduidige wet komen wat betreft hulphonden en er moet een beveiligde v.b. pasje komen die ook echt kan aantonen dat de hulphond echt is,of een ander iets wat bewijst dat de hond een echte hulphond is!

Ik zal dit verhaal eens aan mijn trainster geven van de hulphond ,ben benieuwd wat ze daar van zeggen.

Vertrouwd gezicht

Ik vind zo'n pasje eigenlijk ook niet afdoende. M.i. moet je gewoon 'aan de buitenkant' kunnen zien dat het om een gecertificeerd team gaat. Want bij 'het grote publiek' zijn die pasjes vaak ook helemaal niet bekend. Daarom blijf ik erbij dat het toch het mooiste zou zijn als er op de een of andere manier een vorm van eenduidigheid in de dekjes/hesjes zou komen. Vermoedelijk is het niet haalbaar om elke hond hetzelfde dekje te laten dragen, maar er moet op een gegeven moment een internationaal herkenningssymbool in de vorm van een patch o.i.d. haalbaar zijn, waaraan iedereen een gecertificeerde assistentiehond kan herkennen. Maar ook dat zal nog niet meevallen, want alles wat je kunt maken, is uiteraard ook weer na te maken. Zo simpel als ik het schrijf is het natuurlijk niet. Anders was het probleem al lang opgelost.

Beste @Verwijderde account,

Fijn dat je weer reageert. Ik was al benieuwd waar jij het hesje/dekje vandaan had gekregen. Heb je weleens navraag gedaan voor het pasje? Toch wel fijn om dat in je bezit te hebben denk ik. Maar ik ben het ook met @HSS eens dat een pasje niet voldoende is voor het grote publiek. Een internationaal herkenningssymbool zou dan zeker een goede oplossing zijn.

Monique, goed idee om dit verhaal bij de trainster van je hulphond aan te geven. Misschien kan zij ons verder helpen.

Groeten,

Jordan

Zoals

Verwijderde account
Niet van toepassing

Hallo,ja mijn trainster weet van de problemen met de hesjes af ,al die hondenscholen zijn daarvan op de hoogte en ze zijn daar absoluut niet blij mee!!

Ze zijn zelfs in andere landen daar zich ook van bewust het is een wereldwijd probleem.

Ze zijn wel bezig om daar wat aan te doen,maar wat is nog een raadsel maar ze zijn serieus daarmee bezig.

nee dat pasje daar heb ik nog niks over gezegd,mijn hulphond is al 3 weken er niet helaas.

Hij is in her training ,katten,bepaalde honden en eenden en konijnen waren een probleem,puur het zien en weg rennen van die beesten was een trigger en dat kan natuurlijk niet als hulphond hij hoort dat te negeren.

Maar gewoon helpen deed hij super goed ,een zeer slimme hond.

Maar ik mis hem enorm ,hij deed zoveel voor mij en nu moeten anderen mij weer meer helpen ,terug naar af dus ,is best een domper!!

Beste @Verwijderde account,

Begrijpelijk dat ze daar niet blij mee zijn. Waar wat interessant maar heftig dat dit ook een wereldwijd probleem is. Dat betekent dat daar echt wel wat aan moet veranderen.

Ik kan me erg goed voorstellen dat je de hulphond mist. Krijg je hem wel weer terug of een andere hulphond? Of was het tijdelijk?

Groeten Jordan