Hooikoorts: ziek van het mooie weer

Community Manager

1c1dfdbc-b76e-445a-b0ea-3b69a8757b56.png
Dit jaar worden we tot dusver verwend met bovennormaal zonnig en warm weer. Voor de meeste mensen is dit genieten geblazen, maar er is ook een schaduwzijde. Het hooikoortsseizoen loopt flink voor op schema. Hooikoortspatiënten krijgen ruim een maand eerder dan anders klachten. De bomen kwamen dit jaar al vroeg in bloei. De zeer sterk allergene grassen, waar vrijwel iedere hooikoortspatiënt last van heeft, gaan nu bloeien.

Twintig procent van de mensen heeft last van een pollenallergie. Jammer genoeg is hooikoorts nog niet te genezen. Gelukkig zijn de klachten wel te verlichten. Als je er op tijd bij bent zijn de meeste klachten zelfs te voorkomen. Verbeter de controle over uw klachten bijvoorbeeld door deze hooikoorts app. Met de app kunt u onder andere Dagelijks een actuele pollenverwachting voor de komende dagen bekijken.

Een kleine geruststelling voor de hooikoortspatiënten is er wel: als het langer warm blijft, zullen de bomen en planten sneller uitgebloeid zijn en verminderen de klachten.

Hieronder lees je alvast de ervaring van Michiel die sinds kort last heeft van hooikoorts.
Hoe ga jij de strijd aan met hooikoorts? Deel je ervaring en tips met ons en Michiel.

Het verhaal van Michiel, een beginner met hooikoorts

Sinds enkele weken heb ik veel last van rode jeukende ogen, en zit mijn neus ook verstopt. In het begin dacht ik aan een verkoudheid omdat ik niet bekend was met hooikoorts. Ik werd namelijk verkouden na de carnaval in Limburg, en dat is eigenlijk ieder jaar een terugkerend ritueel. Na twee weken ging ik me afvragen of het geen ontsteking aan de ogen kon zijn. Hiervoor heb ik de assistent van de dokter gebeld die al gelijk aangaf: "Ja, dat is typisch hooikoorts". Ze had het zelf ook en gaf aan dat er medicatie voor was. De pilletjes zou ik voor het slapen gaan moeten innemen, omdat je er moe van wordt en ze werken toch al 24 uur per dag. Ze deed er ook oogdruppels bij. Beiden geprobeerd maar niet echt een gewenst resultaat, het verlicht voor 5 minuten maar daarna komt de jeuk (vooral in de ooghoeken) weer terug. Enkele dagen later opnieuw gesproken met de assistente, en ze gaf aan dat er ook nog een neusspray was. Ook deze enige dagen gebruikt, maar daar ging de neus alleen maar dichter van zitten.

Ik red me nu met normale neusspray waardoor mijn neus open gaat, en aan mijn ogen kan ik vrij weinig doen, alleen er vooral niet aankomen. Nadat ik vandaag opnieuw gezwollen en tranende ogen had heb ik weer voor de 3e of 4e keer de dokter gebeld. Er moet toch wel nog een andere optie zijn? Morgenmiddag wordt ik teruggebeld, een optie zou eventueel een spuit met paardenmiddel? kunnen zijn. Dit deden ze eigenlijk niet vaak, maar de assistent gaat het aan de dokter vragen. Er waren geen specifieke bijwerkingen dus kom maar op met die spuit!

Over twee weken ga ik een week naar Turkije, en op forums op internet las ik dat je dan ook gelijk van je hooikoorts af bent als je het vliegtuig uitstapt. Jammer is dan wel dat ik na een week weer terugga, en het dan waarschijnlijk weer gaat komen.

Ik wacht voor nu nog even af wat de dokter zegt, en anders misschien een keer een bloedtest laten doen, maar ik weet niet of ik daar veel mee opschiet. Ik denk soms nog steeds dat het geen hooikoorts is, maar bijvoorbeeld huisstofmijt of iets anders, waar ik opeens gevoelig voor ben geworden. De wasmiddelen heb ik ook vervangen, maar dat helpt niet. Een bloedtest kan dan misschien uitslag geven.

Tips zijn trouwens altijd welkom. Ik heb al gelezen over komkommer op je ogen tot en met kamillethee, maar ik vraag me af of het werkt. Het ergste zijn de continu jeukende ogen waar ik helemaal gek van wordt. In mijn baan als woordvoerder van de politie sta ik vaak voor camera, maar met deze ogen schrikt het mensen voor de TV denk ik alleen maar af. Als iemand vooral voor de ogen een oplossing heeft dan hoor ik het graag!

Hatsjoe! #jeukjeuk

Hooikoorts: ziek van het mooie weer

4 ANTWOORDEN

Re: Hooikoorts: ziek van het mooie weer

Webcare
Hallo Michiel,
Zeker die last met je ogen lijkt mij helemaal een irritant probleem. Ben daarom voor je gaan pluizen naar tips die je zoekt.
Ken jij de site "Oma weet raad"? Ik las toch een paar bijzondere suggesties. Kijk (hmm... klinkt raar nu) of je er iets mee kan.
Niet geschoten is altijd mis toch? Hoop voor jou ook op do's and don'ts van andere forumleden. En alvast een fijne vakantie in Turkije.
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=gezondheid&label=Hooikoorts

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bekend gezicht

Oog druppels voor hooikoorts patienten b.v.

Ik heb zelf ook hooikoorts is de ene dag erger dan de andere dag ik heb ook astma dus dat gaat lekker samen ik heb medicijnen hiervoor en dat helpt wel.

Community Manager

@monique1964 Het seizoen begint weer, de bomen en grassen gaan weer bloeien. Gebruik je homeopatische middelen om van de klachten af te komen?

Bekend gezicht

nee