Hoe zorg jij ervoor dat je op een gezonde manier afvalt?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Diëten, het is een veelbesproken onderwerp. Vandaag is het internationale Anti Dieet Dag. Waarom zo’n dag? Volgens het voedingscentrum is het heel ongezond om in een korte tijd veel gewicht te verliezen. Je verliest dan ook vooral vocht, geen vet. Een gezondere levensstijl waarmee je geleidelijk afvalt, is op de lange termijn beter.

Niet geheel toevallig kwam vandaag het nieuws dat Interpol waarschuwt voor dieetpillen die je online – zonder tussenkomst van je arts-  kunt bestellen. Deze pillen zouden erg gevaarlijk kunnen zijn. Je leest het hele artikel hier.

• Gezond leven

23 ANTWOORDEN

Re: Hoe zorg jij ervoor dat je op een gezonde manier afvalt?

Stamgast

Volgens de Washington University for Medicine and Health veroorzaakt een plantaardig dieet gewichtsverlies zonder extra beweging of caloriën tellen.

Ik heb zelf ook ondervonden dat toen ik overschakelde naar een plantaardig dieet de kilo's er ineens vanaf vlogen. Zonder dat ik er actief iets voor deed.
Het verlies begon voor mij nadat ik het laatste beetje zuivel uit mijn dieet schrapte: kaas.

Dat is nu ruim drie jaar geleden. Tot nu toe ben ik nog steeds ruim 10 kilo lichter dan toen ik nog zuivel gebruikte.

Mijn stofwisseling is er ook op vooruit gegaan. Door het gewichtsverlies is het ook makkelijker geworden om te bewegen. Het kost veel minder inspanning om een wandeling te maken als je 10 kilo lichter bent. Je knieën hebben veel minder te lijden.

- Frits

Webcare
Webcare

Ha Frits, bedankt voor het delen van jouw bevindingen! Ik zou het heel moeilijk vinden om zuivel, en dan met name kaas, te laten staan. Wat eet jij gedurende de dag? En als tussendoortje? Ben erg benieuwd!
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

Hallo.

Afwallen ik vind moeilijk!!! Maar moet!! Ik probeer weinig te eten. Drinken ik doe nooit! Ook nooit alcohol. Alleen water thee ook oploskoffie. En kola en sap. Ik rook ook nooit! En probeer veel te lopen!!!

Webcare

Hoi @nastya2785 hier nog zo eentje! Mijn middle name is jojo. Ik vind het ook heel moeilijk. Ben altijd jaloers op iedereen die een gezond gewicht heeft. Overdag lukt het nog wel met de discipline maar 's avonds gaat het dan weer mis. :-) Wat is jouw valkuil?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Stamgast

Hai @Kim,

Ja, ik had ook moeite om over de kaas heen te komen. Dacht dat er geen leven bestond na kaas, hahaha. Smiley Erg vrolijk
Nou, ik ben er nog steeds hoor. En mijn eten smaakt me nu beter dan het in jaren heeft gesmaakt.

Ik begin de dag met fruit. Mijn ontbijt bestaat uit 200-400 gram fruit elke dag.

De lunch bestaat uit drie sneetjes zelfgebakken brood. Ik doe er tegenwoordig merendeels beleg op wat ik zelf gemaakt heb: hummus, bonenburgers en seitan. Daarmee krijg ik de eiwitten binnen die ik nodig heb.
Een keer per week, soms twee, maak ik een pudla, een Indiase omelet. Dat is heerlijk smullen.
Verder gebruik ik ook een paar sausen van de toko die eigenlijk voor noodles en rijst zijn bedoeld, maar ik vind ze gewoon erg lekker op brood.

Als tussendoor neem ik een paar plakjes zelfgebakken cake of crackers met hummus.

Voor het diner gebruik ik rijst met verse of diepvriesgroente. Daar doe ik dan geen burgers of seitan meer bij want dat heb ik tussen de middag al gehad.

Er gaat ook met enige regelmaat een zak chips of een plak chocola doorheen en een glas alcohol of twee laat ik ook niet staan. Je moet toch ook genieten hoor.
Ik nam ook wel eens een pak mergpijpjes maar sinds ik zelf cake bak is dat eigenlijk verleden tijd.

In het begin toen ik geen kaas meer at had ik best wel moeite om goede vervangers te vinden voor de eiwitten. Je kunt sandwichspread en pindakaas nemen, maar iedere dag hetzelfde gaat wel vervelen. Pindakaas is ook nogal rijk aan caloriën en er zitten transvetten in.
Daarom ben ik gaan zoeken op internet en zo kwam ik uit op hummus. Ik heb het eerst een paar keer gekocht. Maar ik kwam er vrij snel achter dat je dat net zo goed zelf kunt maken en dan kun je veel beter je eigen smaak volgen. Tegenwoordig doe ik dus niet anders meer. Je kunt het heel goed invriezen dus wanneer ik hummus heb gemaakt kan ik er minstens vier weken of anderhalve maand mee vooruit.
Bonenburgers en seitan zijn ook uitstekende vlees- en zuivelvervangers. Die kun je ook goed invriezen.
Maar de klap op de vuurpijl was voor mij wel de pudla, de Indiase omelet. Dat is heel erg lekker en het is ook licht verteerbaar. Als je denkt eens lekker te gaan uitbuiken na zo'n omelet kom je bedrogen uit. Je lichaam zit meteen vol met energie en wil gelijk verder.

Hier zijn een paar links met recepten:
Hummus
Bonenburgers
Seitan
Pudla

Kort geleden heb ik een presentatie gemaakt over veganisme. Achterin heb ik daar ook een aantal eigen recepten opgenomen. Je kunt daar ook zien hoeveel het kost om die gerechten te maken. Het is een pdf bestand en je kunt hem hier downloaden. Daarin staat ook het recept dat ik gebruik om cake te maken.

Het is trouwens aan te raden om geleidelijk over te stappen naar een plantaardig dieet als je dat zou willen. Het lichaam heeft voor het verteren van vlees andere bacterieën nodig dan voor plantaardig voedsel. Dus als je naar een plantaardig dieet overschakelt heeft je lichaam tijd nodig om een nieuwe balans te vinden in je darmen. Ik heb er zelf minstens een jaar over gedaan. Achteraf was dat dus een goede manier.

- Frits

Bezoeker

Hoi @Pauline.

Dank voor antwoord! Hoe moet zeggen? Als verkopen iets lekkers in de supermarkt dan ik koop gewoon! Bijna altijd eet gewoon dit lekkers. Als ik heb dit gekocht! Maar soms ik koop gewoon dit lekkere eten niet!

Webcare

Hi @Muscadijn tnx voor je tips voor deze andere manier van eten. Ik heb je recepten meteen bekeken en die hummus lijkt me echt heerlijk. Nog een vraag aan jou, hoe werkt jouw eetpatroon sociaal gezien? Als je met vrienden wegbent of je bent in een restaurant, hoe pak je het dan aan?

@nastya2785 Heb je ook de tips van @Muscadijn gelezen?

Stamgast

Hai @Pauline,

Ik ga eigenlijk nooit met vrienden uit eten. Ik weet wel van anderen dat het voor veganisten best wel eens lastig kan zijn. Je kunt van te voren even bellen met het restaurant of ze iets plantaardigs op het menu hebben. Veel restaurants hebben dat wel tegenwoordig.

Ik zou mezelf een beetje plooibaar opstellen. Vegetarisch zou ik al heel mooi vinden.

Mijn dieet is in de eerste plaats een keuze om gezondheidsredenen, niet uit principe. Dus als ik af en toe niet plantaardig eet doe ik daar niet moeilijk over. Maar liever geen vlees meer omdat mijn darmen daar niet meer aan zijn gewend. Ik heb gelezen dat je dan extra lang een opgeblazen gevoel hebt. Zit ik ook niet op te wachten.

Ik zou desnoods ook voor iets minder zwaars kunnen kiezen zoals kip of vis. Maar het liefst zoveel mogelijk plantaardig.

En je kan je vrienden natuurlijk ook vertellen dat je ergens moet gaan eten waar iedereen gelukkig van wordt. Smiley Knipoog

- Frits

Moderator

Haha! Je hebt helemaal gelijk Frits met je laatste opmerkingSmiley Knipoog 

En soms een beetje genieten kan geen kwaad..

Nieuwkomer

Ik volg voor een groot deel een plantaardig dieet en dat bevalt me zeer goed.

Ik eet groente en fruit gewoon op zoals het hoort niet in een smoothie oid. Hierdoor krijg je alle vezels binnen en worden de suikers niet in een keer door je lichaam opgenomen.
Ook eet ik bij iedere maaltijd bonen. Deze geven langzaam hun suikers af zodat je constante energie heb en lang verzadigd blijft. Hierdoor heb ik lang energie en ook zorgen ze ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder hard stijgt bij je volgende maaltijd 'Second meal effect'. Bij dit dieet hoef je niet snel te denken dat je teveel binnen krijgt aangezien aangezien je bij plantaardig voeding, afgezien van noten, eerder te weinig calorieën binnen krijgt dan teveel. Ik raad wel aan omdat bij te houden hoeveel calorieën je per maaltijd binnen krijgt, omdat je grote porties moet nemen. Als tussendoortje kun je prima een paar stuks fruit nemen of klein handje noten. Ik heb ervaren dat ik de hele dag energie heb en verzadigd ben. Onbewust doe je ook meer, omdat je meer energie heb en daardoor verbrand je ook meer calorieen. De kilo's vliegen ervan af. 

Ik zou ook iedereen aanraden om een kijkje te nemen op www.nutritionfacts.org Dit is een non-commerciele website waarin alle nieuwe bevindingen op het gebied van voeding in hapklare brokken worden voorgeschoteld. Ook zijn hierbij de wetenschappelijke bronnen gevoegd zodat je deze op je gemak kan doorlezen. Op deze site staan ook handige tips hoe je plantaardig voeding langzaam kan implementeren in je voedingspatroon, aangezien het moeilijk is(spreek uit ervaring) om over te gaan op een volledig plantaardig dieet. Ook zul je op den duur verstelt staan hoe lekker alle fruit en groente zijn, omdat je smaakpapillen zich ook aanpassen. Bijv. een ananas of mango zijn echt van een andere wereld...

Moderator

Hoi @Laurens1988, welkom! 
Leuk om te lezen hoe jij bezig bent met voeding en met effect! Hoe lang ben je al bezig? 

Mooi ook dat je de verschillen tussen de verschillende groeten en fruit meer gaat proeven en waarderen. Dat je smaakpapillen zich aanpassen, als extra resultaat. Zijn er nu ook groeten en fruit die je daardoor nu wel bent gaan eten, maar vroeger niet at? 

Ik lees dat je bij iedere maaltijd bonen eet. Eet je deze dan puur of verwerk je ze? Misschien zijn de bonenburgers van muscadijn nog een goede optie/tip? 

Stamgast

Ik denk dat het ook wel helpt om voedsel te eten waardoor je bloedsuikerspiegel stabiliseert, zoals @Laurens1988 ook al aangaf.

Daardoor heb je minder last van hongergevoel en is het dus makkelijker om niet toe te geven aan impulsen van je lichaam om te snacken oid.

Je moet altijd goed naar je lichaam luisteren. De afgelopen week heb ik 2 x het diner overgeslagen omdat ik voelde dat ik het niet nodig had. Volgens de voedingsrichtlijnen moet je gewoon elke dag groente eten. Maar doordat ik nu dus naar mijn lichaam geluisterd heb, en daarna ook flink heb gewandeld ben ik toch zomaar 2 kilo kwijtgeraakt. Hoop dat het zo blijft. Er mogen er nog wel 3 vanaf van mij. Maar je moet het niet forceren.

Dus richtlijnen zijn belangrijk, maar je lichaam is toch je primaire ijkpunt.

Ik heb wel duidelijk gevoeld dat ik veel minder last had van honger. En ik wéét dat dat komt doordat ik voedsel eet waardoor mijn bloedsuikerspiegel veel stabieler is.

Gisteren was ook zo'n dag. Ik was al heel blij dat die 2k eraf was en zat te denken hoe nu verder. De visioenen van een zak chips bleven maar voorbij komen, toen ik in de tuin stond rook ik de geur van lekkere patat met mayonaise. Ja wat moet je dan?

Maar gelukkig bleef dat knagende hongergevoel uit. En ik wou toch volhouden omdat ik het zo jammer vond om wat ik had bereikt zomaar te laten schieten.

Ik had een goed excuus om volgens de richtlijnen voor gezonde voeding een normale maaltijd naar binnen te schuiven.

Maar ja, als je lichaam het niet nodig heeft, en als het alleen dan maar is om te snacken...

Dus ik heb volgehouden en ben er doorheen gekomen.

Ik vind wel dat het met een plantaardig dieet makkelijker is om af te vallen. Toen ik nog vlees en zuivel gebruikte zou me dit niet zijn gelukt.

Het komt er dus ook wel eens bij, het jojo effect is er nog steeds, maar het gaat er nu makkelijker van af dan voorheen.

En het gaat nu ook niet meer zo vreselijk omhoog.

Lekker eten, er zijn maar weinig dingen die nog lekkerder zijn. Die zijn er uiteraard wel, maar daar gaat het hier niet over. Smiley Knipoog

- Frits

Stamgast

Zo eet ik tegenwoordig vrijwel elke dag cake.

Als het roomboter cake is kun je je afvragen of dat nou wel zo verstandig is. Maar mijn cake is zuiver plantaardig en gemaakt van 150 gram tarwebloem en 100 gram kikkererwtenmeel. Verder zit er olijfolie in en 15% suiker. Het moet natuurlijk wel naar cake blijven smaken.

Kikkererwtenmeel komt van peulvruchten. Dat heeft een stabiliserend effect op je bloedsuikerspiegel.

Dit is dus een heel ander gerecht met peulvruchten dan je normaal gewend bent. Als je andere mensen vraagt over gerechten met bonen kom je meestal uit op chili con carne of een bonensalade.

Maar je kunt er dus ook heel goed de zoete kant mee op. Chocolade cake, kokos cake, amandel cake, gember cake (favoriet), en ga zo maar door. Ik wil het ook eens met ananas proberen.

Je moet het allemaal ontdekken.

- Frits

Moderator

Wat leuk dat je zo veel verschillende recepten hebt. Gezonde cake klinkt sowieso niet verkeerd Smiley Vrolijk 

Als ik je reacties zo lees heb ik het idee dat je nu ook extra veel bezig met zelf koken en uitproberen, zoals die ananascake die nog op je lijst je staat. 

Is dat een nieuw ontwikkelde skill en hobby? Of was je altijd al bezig met koken? 

Stamgast

Ik heb vroeger wel eens een kookcursusje gedaan maar dat stelde weinig voor.

Over het algemeen probeer ik zo weinig mogelijk tijd kwijt te zijn met koken.

Maar nu ik plantaardig eet ben ik er in gegroeid om meer zelf te gaan maken.

Ik denk niet dat het persé noodgedwongen is, omdat je hier in Amsterdam in veel supermarkten best een redelijk plantaardig assortiment hebt tegen redelijke prijzen.

Het is begonnen toen ik zelf sojamelk ging maken met een sojamelk machine. Toen proefde ik het verschil met sojadrink uit de supermarkt en ik ontdekte dat het ook stukken goedkoper was. Het smaakte veel beter en ik voelde ook dat mijn lichaam er heel goed op reageerde.

Ik had voorheen vrij snel last van ontsteking in mijn knie als ik ging wandelen. Met die melk die ik zelf maakte was dat heel snel voorbij. Dat was een enorme openbaring voor mij. Ik voelde me alsof ik over huizen kon springen.

Dus daardoor raakte ik gemotiveerd om meer zelf te gaan doen: het is gezonder en ook nog eens goedkoper. Wat wil je dan nog meer? Het smaakt ook hartstikke goed.

De volgende stap was zelf brood bakken. Dat kan ik nu ook vrij aardig. En dan dus de hummus in allerlei variaties.

Ja, ik sta nu inderdaad veel meer in de keuken dan vroeger. Dat is mij ook wel opgevallen. Ik ben nu minstens drie of vier ochtenden per week in de keuken bezig. En ik heb ook een paar spreadsheets op mijn computer om mijn recepten bij te houden. Daar ben ik ook regelmatig mee bezig. Maar ik heb er gelukkig wel de tijd voor.

Eigenlijk heb ik een beetje het idee dat ik geen andere keus heb. Ik vind mijn gezondheid veel te belangrijk. Ik wil op mijn 70ste nog kwiek door het leven gaan. Het liefst fluitend het graf in...... Smiley Erg vrolijk

Het is best leuk hoor. Ik heb nog genoeg te ontdekken. Het is een hele zinvolle tijdsbesteding.

Je bent wat je eet, nietwaar? Robot Vrolijk

---

Ik heb meegemaakt hoe mijn ouders zijn gestorven. De een aan kanker, de ander aan obesitas en een beroerte. Nou, dat gaat mij echt niet gebeuren hoor. Geen sprake van.

- Frits

Community Manager

@Muscadijn Klinkt alsof je toch heel bewust bezig kan zijn met je eten ook al probeer je er zo weinig mogelijk tijd aan te besteden. Heb je tips om snel iets gezonds in elkaar te draaien? Ik heb zelf meestal ook geen zin om lang in de keuken te staan, maar mijn keuze is dan al snel iets 'kant en klaars' te maken. Afbakpizza ofzo. Niet echt gezond. 

Hoe maak je zelf sojamelk? Maak je dat van verse bonen in de peul of van bonen uit blik? En is het dan lekker? Of moet je er nog iets doorheen doen?

Denk je dat gezonder eten de aandoeningen die jouw ouders hadden kan voorkomen?
Een hoop vragen... ik vind het zelf namelijk erg interessant. Meestal blijft het bij een voornemen, maar ik ben van plan om het nu eens echt aan te gaan pakken. Als het dus niet teveel tijd kost. Gezond eten klinkt vaak alsof het extra moeite kost, en nu vind ik de moeite nemen om 'gewoon' te koken al lastig. 

Stamgast

Dag @Raoul,

Ik denk dat je simpel moet beginnen. Een receptje met hummus is bijvoorbeeld vrij eenvoudig gemaakt.

Het simpelste is om traditionele hummus te maken. Daarvoor kun je kikkererwten uit blik gebruiken om het zo makkelijk mogelijk te doen. Anders moet je ze 1 nacht weken en 3 kwartier koken.

Ik ben zelf begonnen met bonen uit blik. Die warmde ik op en gebruikte ik bij mijn avondeten. Pas na enige tijd, minstens een half jaar of zo, begon het me te dagen dat ik ze natuurlijk ook zelf kon weken en koken. Nou, voordat ik toen weer over die drempel heen was gestapt waren er ook zo weer een paar maanden voorbij. Ik was ook nog nooit een toko of turkse winkel binnengestapt. Wist niet zeker of ze daar ook gewoon Nederlands zouden spreken....

Je moet er dus volgens mij echt ingroeien. En als je een baan hebt heb je ook minder tijd.

En in plaats van een paar eieren bakken in het weekend zou je ook eens een pudla, een indiase omelet, kunnen maken. Dat valt echt reuze mee. Ik laat de groente meestal achterwege en doe het vaak met indiase kruiden: tandoori, curry madras, etcetera. Eventueel kun je hem ook een maatje groter maken: men size, hulk size. En op je bord werk je hem af met een fatsoenlijke laag ketchup.

Voor sojamelk gebruik ik een sojamelkmachine. Ik heb het eerst een paar keer met de hand gemaakt om het te proeven. Ja, er kan eigenlijk weinig verkeerd gaan qua smaak, want die voeg je er zelf namelijk aan toe. Ik doe er vanille aroma, suiker en cacao bij. Dan heb ik chocolademelk. Hoe zoet je het wil is een kwestie van je smaak. Dat heb je dan dus helemaal zelf in de hand.

Sojabonen koop ik gedroogd bij de toko. Dat is het goedkoopst. Je kunt ze ook in biologische winkel halen. Albert Heijn zal het tegenwoordig ook kunnen hebben. Anders zou je ook in tropische winkels kunnen kijken.

Er staat bij veel recepten op internet dat je de bonen moet ontvliezen, maar dat doe ik nooit. En het smaakt evengoed heerlijk hoor. Veel lekkerder als wat je in de winkel koopt. Ik warm het altijd even op in de magnetron.

Zelfgemaakte sojamelk is ongeveer 3 dagen houdbaar in de koelkast.

Hummus kun je invriezen. Dus dat moet je in porties verdelen en dan in de vriezer doen. Ik eet nu regelmatig hummus die al 1 of 2 maanden in de vriezer heeft gestaan. En daar is echt helemaal niets verkeerd aan. Smiley Erg vrolijk

Ik heb een presentatie gemaakt over veganisme. Dat is een pdf bestand geworden. Verderop staan een aantal recepten. Ook voor hummus en pudla. Er zijn ook links naar recepten online.

Dit is de link:

https://drive.google.com/open?id=0B5MrMG79DP_-Vl9sOWNQN21ZRDQ

Recepten vanaf pagina 37.

Het leuke van hummus en sojamelk is ook, naast dat het zo gezond is, dat het zo goedkoop is. Het scheelt echt een hoop geld. En je merkt ook dat je minder boodschappen zult gaan doen. Het slepen met pakken melk is voor mij verleden tijd. Dat viel me echt op toen ik die overstap had gemaakt.

Ik gebruik een foodprocessor om hummus te maken. Je kunt het ook met een mixer doen maar dan moet je wel zorgen dat je ook al het vocht al in de beker hebt gedaan anders loopt de mixer vast van de bonenpulp.

En om te zorgen dat je voldoende B12 binnenkrijgt zou je een tabletje van 1000mcg kunnen fijnmalen en dat er doorheen mengen. Ik doe het door mijn brood en de cake.

Succes joh. Smiley Knipoog

---

Ik ben er van overtuigd dat ik minder kans heb op de aandoeningen die mijn ouders hadden. Ik voel het heel duidelijk in mijn lichaam. Zo gezond als ik me voel heb ik me in lange tijd niet gevoeld. Als je het zelf niet ervaart kan het best moeilijk zijn om dat te begrijpen.

Ik heb bijvoorbeeld ook geen maagzuurremmers nodig. Mijn ouders zaten allebei aan de maagzuurremmers. Toen ik nog vlees at begon dat ook al aardig vervelend te worden voor mij. Dat was ook een van de dingen waar ik vanaf wilde.

Ook de informatie op internet heeft mij een beter beeld gegeven over gezonde voeding. De Harvard Public School of Health is voor mij een grote inspiratiebron. Maar er zijn er meer. Ik heb veel rondgeneusd op het web.

- Frits

Community Manager

@Muscadijn Bedankt voor de tips en info Smiley Vrolijk

Wat ik me afvroeg is waardoor je je gezonder voelt. Komt dat doordat je geen vlees en zuivel meer gebruikt? Of denk je dat het komt doordat je minder producten bent gaan eten die al 'kant en klaar' of geraffineerd zijn? 

En was het specifieke doel van anders gaan eten af te vallen? 

Stamgast

Nou @Raoul,

Het is voor mij glashelder waardoor ik mij gezonder ben gaan voelen. Dat komt doordat ik anders ben gaan eten. Met name dus doordat ik vlees en zuivel uit mijn menu hebt geschrapt.

Pas in een later stadium kreeg ik de behoefte aan minder geraffineerd en geprefabriceerd voedsel. Ik denk dat mijn stofwisseling toen zover verbeterd was dat ik aanvoelde dat dat een verbetering kon zijn.

Maar dat betekende dus wel extra werk. Want tot die tijd deed ik het voornamelijk met de kant en klaar burgers en balletjes uit de supermarkt. Het plantaardige gehakt, de vega burgers en vega balletjes.

Toen ik wat verder was gekomen en wat beter naar de etiketten keek zag ik al die dingen staan van gehydroliseerd eiwit en weet ik veel wat nog meer. Ze kunnen gewoon niet normaal doen in die fabriek, weet je? En het was altijd soja, soja en nog eens soja. Een mens wil toch ook wel eens wat anders nietwaar? Dat heb ik nu dus bereikt, maar het betekent wel meer werk. Wat ik er dus voor terugkrijg is meer variatie, de vrijheid om mijn eigen smaak te volgen, dichter bij de bron, geen chemische modificaties, en het is ook goedkoper om het zelf te doen.

Door geen vlees meer te eten is mijn spijsvertering verbeterd. Vlees heeft veel meer tijd nodig om te verteren dan plantaardig voedsel. Dat verschil kon ik in het begin vrij duidelijk voelen. Nu ben ik eraan gewend. Dus nu valt het me niet meer zo op.

Afvallen is iets waar ik al mee bezig was halverwege mijn veertiger jaren. Dat was een jojo effect naar boven.

Toen ik met vlees gestopt was ging mijn spijsvertering wel vooruit, maar afvallen lukte nog niet. Op een gegeven moment dreigde mijn gewicht echt uit de hand te lopen. Toen móest er iets gebeuren. Uit pure noodzaak heb ik toen de kaas eruit gemikt. En toen, als bij toverslag ging het afvallen als vanzelf. De kilo's vlogen er vanaf zonder dat ik er echt iets voor deed. Dat was heel wonderbaarlijk voor mij.

Maar ik was toen ook beter in beweging gekomen. Ik fietste altijd al elke dag, maar rond de tijd dat de kaas eruit ging schakelde ik ook over op wandelingen.

Met wandelen krijg je een gewichtsbelasting op je gewrichten. In het begin ging dat met een wandelstok en hele kleine stukjes. Pakweg 10-15 minuten of zo. Ik dacht eigenlijk dat ik nooit meer zonder een stok zou lopen. Daar had ik me al bij neergelegd.

Maar het lichaam heeft een herstellend vermogen waar je U tegen zegt. Na een half jaar kon ik zonder stok. Begin dit jaar heb ik zelfs een wandeling van 20 km gemaakt. Ja, je bent natuurlijk wel moe als je thuis komt, maar mag het ook alsjeblieft? 20 km! Lopend.

Het specifieke doel was afkomen van brandend maagzuur en afvallen. Ik had besloten dat ik mijn lichaam gezond wilde maken.

Ik had dus echt een knop omgezet.

Wat ik er ook mee bereikt heb is dat ik me mentaal veel beter ben gaan voelen. Er is ook wetenschappelijk onderzoek dat dat bevestigt. Ik heb tegenwoordig regelmatig het gevoel dat ik het ontzettend goed doe. Dat was vroeger wel anders. Ik was nog net niet depressief maar het zat er wel tegenaan.

Om die reden snap ik het best wel als veganisten andere mensen willen vertellen van de voordelen van hun dieet. En ik snap ook wel dat je je eigen keus niet aan een ander kunt opdringen. In het engels hebben ze daar een uitdrukking voor: you can lead a horse to the water, but you can't make it to drink.

Maar als je al die rollator cowboys op de website van de Telegraaf tekeer hoort gaan dat iedereen zelf moet kunnen kiezen wat ze willen eten. Tja, nou ik heb mijn steentje bijgedragen en wie niet horen wil moet maar voelen.

- Frits