Hoe zit het met jouw zitgedrag?

Community Manager
Community Manager

We doen het allemaal. Als we werken, eten of ontspannen. Zitten! Vaak urenlang achter elkaar, dag in dag uit. We weten nu dat zitten niet goed is. En dat we er letterlijk ziek van kunnen worden. Door wat vaker op te staan, leef je gezonder.

Hoe zit dat met jouw zitgedrag? Ben je een echte ‘zitter’ of sta je juist vaak op? En heb je misschien leuke tips om minder te zitten en vaker op te staan?

Hoe zit het met jouw zitgedrag?

26 ANTWOORDEN 26

Re: Hoe zit het met jouw zitgedrag?

Expert

Tja, veel zitten. Het is heel herkenbaar. Sinds ik met een team van collega's bezig ben met de voorbereiding van een campagne over zitgedrag, ben ik mij erg bewust van mijn eigen zitgedrag. We maken er onderling ook steeds grapjes over en spreken elkaar erop aan. Ik probeer door de dag heen vaker op te staan. Niet mailen, maar langslopen. Lopend bellen. En in de trein terug naar huis, vind ik staan plotseling minder erg. Maar, er valt nog een wereld te winnen. Zeker thuis. Want die bank blijft erg aantrekkelijk…

Vertrouwd gezicht

Zitten is het nieuwe roken. Ik heb nieuws voor je: ik ben een kettingroker. Ziezo, da's d'r maar uit.

't Is niet helemaal vrijwillig natuurlijk, ik heb hEDS en ben daardoor grotendeels gedwongen tot zitten en liggen. Ik heb gelukkig een prachtige elektrische rolstoel met kantelfunctie dus ik kan met deze prachtige nazomer zelfs half liggend naar buiten.

Ja, ik maak er ook wel grapjes over, maar ik lach als een boer met kiespijn. Maar wat moet ik? Ik kan er niks mee, helaas. Ik steek er nog maar een op.

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Vaste bezoeker

Zelf werk ik in een schoenenwinkel op drukke dagen zitten we met het aanpassen van de schoenen op pasbankjes. Maar daarnaast lopen we toch veel.

Op stille dagen probeer ik wel regelmatig even wat te doen waardoor ik even in beweging ben. Daarnaast probeer ik in mijn vrije tijd toch wel wat te wandelen en te sporten

Verwijderde account
Niet van toepassing

Wij hebben de oplossing. De StandUpBox!

Omdat we zelf meer staand wilden werken maar geen dure hoog-laag bureau's wilden aafschaffen hebben we i.s.m. de Radboud Universiteit de StandUpBox ontwikkeld. 

Dat is een opvouwbare lichtgewicht bureauverhoger waarmee je voor €39,95 staand en zittend werken kunt afwisselen.

Starter

Op het werk ben ik degene die voor onze kamer meestal drinken gaat halen.

Voordeel daarvan is dat je weer in beweging bent en dat je bij de koffieautomaat collega's van andere kamers tegenkomt waar je even mee kunt kletsen.

Starter

Kantoortips:
-als de telefoon gaat sta dan eerst op en pak dan pas de telefoon op;
-niet met de stoel met wieltjes naar de kast rijden om een map te pakken maar opstaan en naar de kast lopen. Is ook beter voor je rug;
-haal zo vaak mogelijk koffie en thee voor je collega's maar drink zelf niet te veel koffie (water is beter);
-loop voor elk printje of kopietje naar de centrale printer, spaar niets op;
-terwijl je bij de centrale printer staat te wachten op je prints kun je strek oefeningen doen of gewoon wat rondjes lopen. Collega's zijn hier al snel aan gewend en vinden het niet raar. Ze prijzen je juist omdat je zorgt dat je beweegt!

Deze tips kun je ook gedeeltelijk thuis doorvoeren door elke taak apart te doen en geen taken samen te voegen. Daardoor beweeg en loop je meer. Voorbeeld: eerst het drankje van je partner verzorgen daarna terug lopen naar de keuken om je eigen drankje te halen.

Uitblinker

Hoe zit het mijn zitgedrag¿? Met een zittend beroep als buschauffeur best wel in een spagaat.

Zittend op een stoel die geschikt moet zijn voor heel veel verschillende personen, is het dus een compromis.

In principe geen slechte stoelen, maar niet voor iedereen even geschikt ergonomisch.

Voor mijzelf lastig omdat je met 193 cm lengte aan de grenzen van het instelbereik komt wat bij mij past op levert met een hoofdsteun die in conflict is met je schouderbladen.

Sommige zaken worden wel goed geregeld door de werkgever, maar niet alles is te regelen.

In samenspraak al enkele keren onderzoek gedaan voor stoelgebruik ism een fysiotherapeut, finetunen van de zithouding en stuurgedrag (wat gelukkig dicht bij mijn houding zat die ik voor het onderzoek had), maar de fysio kwam ook tot de conclusie dat de ene stoel qua ergonomie en verstelbaarheid niet erg goed bij mij past(±/-25% van onze bussen heeft die stoel helaas)

Stoelen zijn dus iets waar je wel de hele dag aan vast zit, maar geen keuze in hebt qua model.

Waar je wel invloed op hebt is het gebruik, zo goed mogelijk instellen beperkt de e hinder die je er van kunt hebben.

En natuurlijk je rijgedrag heeft erg veel invloed op de last die je van zitten kunt hebben.

Je snelheid waarmee je over klinkerweg rijdt, hoe hard je over drempels rijdt, hoe hard je over een rotonde rijdt, alles heeft invloed op je lijf.

Enige wat dan weer tegenwerkt is de tijdsdruk, de werkgever verwacht wel dat je op tijd rjdt, terwijl comfortabel rijden toch tijd kost.(weer een spagaat)

En dan nog de tijd die je achter elkaar door mag rijden, maximaal 4 uur achter elkaar en daarna even een pauze.

Als ik die 4 uur echt in een keer door rijdt, dan kom ik behoorlijk stijf achter het stuur vandaan, dus tussendoor probeer ik wel zo vaak als mogelijk even uit de bus te gaan om de benen weer even te kunnen strekken of even een korte plaspauze in te lassen.

Gelukkig woon ik op fietsafstand van mijn werk, zodat ik in ieder geval voor en na het werk toch nog even een momentje van bewegen heb rond al dat zittende werk.

zit gedrag

Gast

Zit gedrag het woord zitten vind ik al heel moeilijk ondaks dat het mij og al eens verweten word ga nu toch een keer zitten,ik kan wel zeggen drie maal zit ik een half uur te eten direct naar buiten wat werk te doen lopend of staande,in de dag doe ik mijn therapie wat ong,per dag 2 uur is niet zittend ,ik lees de courant 1 uur niet zittend s,avonds een half uur staande douchen,gezien het wat vroeger donker word zit in een aangemeten stoel met veel mogelijkhedn maar nooit langer dan een uur en zoek nog wat op om b.v.binnen planten verzorgen is tevens mijn hobby en planten verpotten,kijk een keer nieuws berichten zittend meer uren zit ik niet,en s,nachts lig ik ongeveer 5 a 6 uren en zo ziet mijn zit gedrag er uit

Expert

Beste mensen,

Bedankt voor ieders reactie. Goed om te lezen dat jullie ook zelf manieren hebben gevonden om wat vaker op te staan. En @HSS, ook als je niet op kunt staan, hebben we tips voor je om  - voor zover dat mogelijk is - te bewegen. 

@diadino24: Met zo’n zittend beroep is het inderdaad lastig. Ook daarvoor hebben we mooie tips voor!

En @wdfaasse1290, je bent je volgens mij al heel bewust van je zitgedrag en dat is prima.

Nieuwsgierig naar hoeveel je op een dag zit?

Doe dan onze Zitcheck op www.zk.nl/zitcheck. Binnen 1,5 minuut weet je hoeveel je zit en krijg je tips om zitminuten kwijt te raken.

Uitblinker

hoi @astrid,

is inderdaad lastig met een zittend beroep om vaak te gaan staan.
werkgevers zien het liefst dat je de maximale tijd achter elkaar zit/rijdt.
hun advies dus om maar vooral niet te veel te drinken voor het werk Smiley Verrast
en zij denken ook dat 2 minuten inclusief looptijd voldoende is voor een plaspauze Smiley Boos
da's precies net zo veel tijd als ik normaal krijg om van de bus naar de kantine te lopen, dus wanneer ik dan zou moeten plassen weet ik ook even niet.

helaas dan maar een klein beetje ongehoorzaam en net even iets langer van de bus af om in ieder geval de blaas te kunnen legen, ook als het geen echte noodzaak is, maar wel om even in beweging te zijn en van die stoel af te komen.
krijg van de leiding nog wel eens commentaar waarom ik meer dan 120 secondes te laat vertrek vanaf hetr station, maar tegen het argument toiletbezoek kunnen ze weinig in brengen (per slot van rekening is rijden met een volle blaas ook niet bevordelijk voor de verkeersveiligheid als bijna alle aandacht naar die blaas toe gaat om alles binnen te houden Gefrustreerde smiley )

groet mike

Nieuwkomer

Té veel zitten is niet goed nee.

Maar als jullie nou willen dat mensen meer gaan bewegen , want dat is jullie idee er achter, waarom sluiten jullie als zorgverzekeraar geen kortingen bij bijvoorbeeld een fitness organisatie ?

Niet iedereen is bij machtte om €20 per maand te betalen.

En mensen met een staande baan zijn blij als ze even kunnen zitten.

Té veel staan is namelijk ook niet goed dus ja.

We kunnen hier een ellen lange discussie over voeren maar maximaal 4,5 tot 5 uur mógen zitten vind ik sterk overdreven !

Maar dat is mijn mening.

Community Manager

Welkom hier @FrankSpeekenbrink. Leuk dat je meepraat over dit onderwerp. 

De gedachte die je hebt; meer bewegen kan ook via korting bij een sportschool. Die hebben meerdere mensen. Hier hebben we ook een denk mee idee over waar ik je graag naar verwijs: Korting sportschool abonnement. Daarin lees je dat we niet kiezen voor deze optie. We hebben een andere dienst in het leven geroepen om sporten te stimuleren: Actify. Ik zou zeggen neem gerust eens een kijkje! 

Nu even terug naar het onderwerp zitten. Te veel staan is inderdaad weer de andere kant van het verhaal. Waarbij mensen met een staande baan een goed voorbeeld zijn. Een beetje de tegenovergestelde situatie van @diadino24. (En twee minuten Mike, dat dan moet je flink doorplassen en / of lopen zeg Smiley Vrolijk)

@Ron2003, @Verwijderde account, @Hanneke B@CrankyHenkie@wdfaasse1290
Ik ben wel benieuwd. Hebben jullie de zitcheck al gedaan? Wat voor score hadden jullie?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Uitblinker

mijn resultaat van de zitcheck, 
mijn stoel maakt overuren, maar da's deels niet zo gek met een zittend beroep, de stamomentjes zijn erg klein tussendoor helaas, maar wel noodzaak om niet helemaal stijf te worden op de stoel......
groet mike

Uitblinker

hoi @Eva S,
helaas is 2 minuten lopen en plassen samen onvoldoende tijd, dus als het nodig is, gaat de bus gewoon iets later weg, want rijden met een lege blaas is toch net even lekkerder en veiliger, ik kan mij dan voor de volle 100% concentreren op het verkeer en niet deels op een blaas (of steeds zoeken naar een geschikt boom onderweg Smiley Verrast)

overigens zou korting op een sportschool leuk zijn, maar ook niet altijd nodig.
je kunt ook goedkoper of gratis sporten als je gewoon gaat fietsen of lopen.
zelf al gemerkt dat wandelen in groepsverband erg prettig is, ik doe dat zelf iedere week als ik kan met een groepje wat voortgekomen is uit de diabeteschallenge via de bas van de goor foundation.
erg laagdrempelig en met de sociale verplichting om te gaan als je kan en ook als je eigenlijk geen zin hebt 

groet mike

Community Manager

Inderdaad Mike! Denk dat mij dat ook niet lukt in 2 minuten Smiley Vrolijk 
Ik zou in jouw situatie ook hetzelfde doen. De verkeersveiligheid van jouzelf en je klanten is zeker erg belangrijk. Ook vergeleken met het alternatief - die boom zoeken. En ook de bus dan tijdelijk onbemand achter laten. 

Wat leuk trouwens dat er een wandelclubje is ontstaan uit die challenge Mike! Hier in de buurt (met de zee en de duinen) kan je ook wel mooi wandelen. Mochten jullie nog een keer op een andere locatie gaan wandelen. Maar dat is misschien meer iets voor een ander topic. 

Wandelen zie ik ook veel terug komen als tip van de zitcheck. Zoals lunchwandelingen of na het eten nog een blokje om. Zijn de anderen hier ook bezig met wandelen?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Vaste bezoeker

Hoi @Eva S

Het is bij mij lastig te met maar ik kom tussen de 5 en 6 uur gemiddeld

Community Manager

Mooie score hoor @Ron2003

Toch een aantal uur onder het Nederlandse gemiddelde.

Nog een gouden tip?

Gast

Sinds ik mijn ongeluk waardoor ik 3 wervels had gebroken, ben ik mij heel bewust van 'niet te lang zitten', ondanks een aangepaste stoel. Toch merk ik als ik achter de computer ga ivm mijn werk als zelfstandige (waar vele uren achter de pc verdwijnen!) dat mijn rug zelf aangeeft om te gaan staan en te lopen. Gelukkig heb ik sinds 4,5 jaar een hond, dus die moet er om de 3 a 4 uur uit. Dit heeft voor mij het probleem al opgelost. :-) Dus een tip zou zijn: Neem een hond, hahaha. Nee hoor, dat kan niet iedereen. Maar sta vaker op, zet geen koffie achter je pc maar loop naar de keuken. Zet alles BUITEN handbereik. Daarmee maak je het jezelf wel niet makkelijk, maar wel gezonder mee.

Community Manager

Bedankt voor je tips @Ernya. Die tip om een hond te nemen, werkt bij mij ook prima ;-). Hij wil namelijk niet alleen veel wandelen maar houdt ook van spelletjes doen. Dus thuis ben ik volop in beweging! En alles iets verder wegzetten: geniale tip! Simpel en eenvoudig uit te voeren.