Hoe zit het met jouw zitgedrag?

Community Manager
Dit topic is verplaatst. Wil je de nieuwe reacties lezen of reageren, klik dan op deze link:
https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Gezond-leven/Hoe-zit-het-met-jouw-zitgedrag/m-p/26505/
  • Community Manager

Hoi @Anja Tek, hoe doe je dat, lezen op een hometrainer? Op het werk hebben we van die bureau-fietsen staan, maar als ik beweeg dan kan ik niet echt lezen, en als ik nadenk dan zit ik stil. 

• Geregelde bezoeker
    Ik studeer en lees kranten op de hometrainer dagelijks een uur.

Daarnaast wandel ik dagelijks, alleen en/of met manlief. Mijn ogen protesteren nogal snel bij beeldschermwerk, dus ik wissel mijn werkzaamheden goed af.
  • Vaste bezoeker
    Sinds ik mijn ongeluk waardoor ik 3 wervels had gebroken, ben ik mij heel bewust van 'niet te lang zitten', ondanks een aangepaste stoel. Toch merk ik als ik achter de computer ga ivm mijn werk als zelfstandige (waar vele uren achter de pc verdwijnen!) dat mijn rug zelf aangeeft om te gaan staan en te lopen. Gelukkig heb ik sinds 4,5 jaar een hond, dus die moet er om de 3 a 4 uur uit. Dit heeft voor mij het probleem al opgelost. :-) Dus een tip zou zijn: Neem een hond, hahaha. Nee hoor, dat kan niet iedereen. Maar sta vaker op, zet geen koffie achter je pc maar loop naar de keuken. Zet alles BUITEN handbereik. Daarmee maak je het jezelf wel niet makkelijk, maar wel gezonder mee.
  • Community Manager

We doen het allemaal. Als we werken, eten of ontspannen. Zitten! Vaak urenlang achter elkaar, dag in dag uit. We weten nu dat zitten niet goed is. En dat we er letterlijk ziek van kunnen worden. Door wat vaker op te staan, leef je gezonder.

Hoe zit dat met jouw zitgedrag? Ben je een echte ‘zitter’ of sta je juist vaak op? En heb je misschien leuke tips om minder te zitten en vaker op te staan?

• Expert

Tja, veel zitten. Het is heel herkenbaar. Sinds ik met een team van collega's bezig ben met de voorbereiding van een campagne over zitgedrag, ben ik mij erg bewust van mijn eigen zitgedrag. We maken er onderling ook steeds grapjes over en spreken elkaar erop aan. Ik probeer door de dag heen vaker op te staan. Niet mailen, maar langslopen. Lopend bellen. En in de trein terug naar huis, vind ik staan plotseling minder erg. Maar, er valt nog een wereld te winnen. Zeker thuis. Want die bank blijft erg aantrekkelijk…

• Bekend gezicht

Zitten is het nieuwe roken. Ik heb nieuws voor je: ik ben een kettingroker. Ziezo, da's d'r maar uit.

't Is niet helemaal vrijwillig natuurlijk, ik heb hEDS en ben daardoor grotendeels gedwongen tot zitten en liggen. Ik heb gelukkig een prachtige elektrische rolstoel met kantelfunctie dus ik kan met deze prachtige nazomer zelfs half liggend naar buiten.

Ja, ik maak er ook wel grapjes over, maar ik lach als een boer met kiespijn. Maar wat moet ik? Ik kan er niks mee, helaas. Ik steek er nog maar een op.